Traktaties op het kdv

25-01-2012 09:43 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist mijn zoon weggebracht naar het kinderdagverblijf. Een van de kindjes was jarig (is 1 geworden) en die trakteerde natuurlijk iets lekkers. Nu ben ik op zich sowieso niet zo'n voorstander van allerlei snoep en chips, maar ala, het hoort er nou eenmaal bij en die ene keer daar krijgt ie echt niets van. Maar dit was niet normaal. Moeder van het kindje had een mandje gemaakt met daarin: een zakje chips, een kinderchocola, rozijntjes, winegums, wicky en een mandarijn. De chips (was hamkaas) en chocola heb ik eruit gevist want mijn zoon heeft koemelkallergie. Tuurlijk mag hij mee snoepen (anders is t ook zielig), maar dit was toch echt wel een hele berg.

Sneu voor de leidsters ook want alle kinderen mochten maar 1 ding uitkiezen om te eten (van de leidsters zelf) en tja dat vonden ze natuurlijk niet leuk.

Mijn zoon is trouwens bijna 14 maanden en krijgt thuis nooit chips, chocola of snoep. Dus die ene keer, daar ga ik niet moeilijk over doen.

Hoe is dat bij jullie op het kdv geregeld? En dit was toch geen normale traktatie of overdrijf ik?
Sneu voor de leidsters ook want alle kinderen mochten maar 1 ding uitkiezen om te eten (van de leidsters zelf) en tja dat vonden ze natuurlijk niet leuk.

Zo gaat het op meer KDV's hoor, 1 ding opeten, de rest mee naar huis.

Ben zelf erg voor de vrije keus van de ouders, daarbij is het maar net welke leeftijden er op de groep zijn. Als je een groep van 0 tot 4 hebt, kun je onmogelijk alle ouders blij maken.
Nee dat was geen normale traktatie nee.
Lijkt mij ook niet normaal en ik vind de methode van de leidsters prima. Daar zou ik als ouder heel blij mee zijn.

Hier zijn de traktaties normaal, liefst hebben ze dat er getrakteerd wordt op zuivel of op crackers/soepstengels/klein koekje/rozijntjes.
Ik vind het (wat) veel maar goed, ken wel meer mensen die het zo doen.

En bij dochter is het op school nog steeds zo, 1 ding mogen ze opeten en de rest moet mee naar huis.
Ik denk dat als er zoiets uitgedeeld zou worden, de leidsters bij ons ook één ding zouden laten kiezen om op dat moment te eten, en de rest meegeven. En toch ook wel and zouden geven dat dit niet helemaal de bedoeling is.

Zelf kijk ik naar iets van eten (cakejes, rozijntjes, kaasstengels) voor het feestmoment zelf, en een klein uitdeelboekje. Mijn kinderen trakteren op de crechedag na hun verjaardag (als die het beste uitkwam) en ik vond het dan sneu als vriendjes niet mee konden delen omdat ze er niet op die dag zijn. En iets eetbaars is niet altijd lang houdbaar, en een klein boekje is altijd leuk.
Ham kaas chips voor een 1 jarige? en Winegums? Dat lijkt me wel een beetje raar.
Vreemde traktatie voor een 1-jarige. Toen mijn dochter 2 werd trakteerde ze een prikker met wat fruit eraan. Die chips komt later wel...
Ja echt waar, hij was 1 geworden, dat hing op de poster in de gang en stond op zn verjaardagsmuts. Bizar toch?

Tuurlijk kan je niet alle ouders blij maken, en ik ben geen voorstander van chips of snoep, maar goed mijn zoon is 14 maanden. Als hij 3,5 is dan eet hij dat waarschijnlijk vaker dan nu, en dan maak je hem er waarschijnlijk heel blij mee. Maar waarom zoveel? Kies dan gewoon 1 ding.
Hier mogen ze op de basisschool ook geen snoep geven maar afgelopen week toch weer een lolly en bellenblaas dus dat gaat mee naar huis. Geen idee of ze überhaupt iets gegeten hebben in de klas.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Aanvulling; bovenstaande traktatie zou zeker niet mijn keus zijn, maar verplicht mandarijnen trakteren vind ik ook altijd wat overdreven.
quote:Jorina schreef op 25 januari 2012 @ 09:55:

Aanvulling; bovenstaande traktatie zou zeker niet mijn keus zijn, maar verplicht mandarijnen trakteren vind ik ook altijd wat overdreven.Doe je een leuk fruitspiesje.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Voor een kind van één? Daar schrik ik van. Bij mijn kinderen op het kdv kregen die hele kleintjes vaak een potlood met een gummetje erop, of een badbeestje. Soms iets eetbaars, maar dat was dan van het kaliber Nijntjekoekjes.

Wat voor eetpatroon leer je je kinderen aan als je ze bij hun eerste verjaardag al laat zien dat snoep vooral in zulke enorme hoeveelheden moet? Een kind van 1 dat dat allemaal opeet, heeft de rest van de dag toch geen honger meer?

Heeft het kdv eigenlijk een tractatiebeleid? Op ons kdv zouden de ouders denk ik (zonder publiek) wel de vraag krijgen voor de volgende keer net iets gezonders te verzinnen.
quote:Jorina schreef op 25 januari 2012 @ 09:55:

Aanvulling; bovenstaande traktatie zou zeker niet mijn keus zijn, maar verplicht mandarijnen trakteren vind ik ook altijd wat overdreven.Ben ik met je eens hoor, snoep en chips horen er nou eenmaal bij (ieder zn ding, ik geef t liever niet aan mijn kind), maar misschien moeten ze wel een regel instellen dat je maar 1 ding mag trakteren ofzo? Ipv een hele snoepmand.
quote:nouschi schreef op 25 januari 2012 @ 09:55:

Hier mogen ze op de basisschool ook geen snoep geven maar afgelopen week toch weer een lolly en bellenblaas dus dat gaat mee naar huis. Geen idee of ze überhaupt iets gegeten hebben in de klas.Ben zo blij dat ze bij ons op school geen kadootjes doen. Op het kdv wordt het ook steeds meer/gekker.
Is het een verticale groep?

De moeder heeft voor iedereen wat wils in het mandje gestopt zeker,krijgen de broers/zussen thuis ook nog wat.

Ik zou me er niet druk om maken,ze krijgen er 1 ding van en over de rest kun je thuis beslissen.
quote:Star schreef op 25 januari 2012 @ 09:57:

[...]

Ben zo blij dat ze bij ons op school geen kadootjes doen. Op het kdv wordt het ook steeds meer/gekker.Ik doe er ook niet aan mee. Bakje popcorn iedereen en klaar.
Ik vraag het me af of mijn kdv een traktatie beleid heeft, ik ga dat eens vragen. Maar goed ga er een beetje vanuit dat dit niet normaal was en dat de meeste ouders hier niet voor zullen kiezen als hun kind 1 wordt.
quote:sparood2010 schreef op 25 januari 2012 @ 09:57:

[...]

Ben ik met je eens hoor, snoep en chips horen er nou eenmaal bij (ieder zn ding, ik geef t liever niet aan mijn kind), maar misschien moeten ze wel een regel instellen dat je maar 1 ding mag trakteren ofzo? Ipv een hele snoepmand.Voor een kind van 1 jaar? Vind ik niet.
quote:ElleMichelle schreef op 25 januari 2012 @ 09:58:

Is het een verticale groep?

De moeder heeft voor iedereen wat wils in het mandje gestopt zeker,krijgen de broers/zussen thuis ook nog wat.

Ik zou me er niet druk om maken,ze krijgen er 1 ding van en over de rest kun je thuis beslissen.Maak me er ook niet druk over, mijn zoontje heeft rozijntjes gegeten en de mandarijn krijgt ie straks als fruit. De rest zit in zn bakje en gaat mee naar huis (en eten wij op , broertje of zusje zit nog in de buik ). Maar waarom zoveel, ook een 4 jarige kan toch gewoon een zakje chips of een zakje winegums eten. Ik neem aan dat moeder van de jarige alleen dingen erin heeft gestopt die zoonlief zelf ook eet.
quote:Star schreef op 25 januari 2012 @ 09:57:

[...]

Ben zo blij dat ze bij ons op school geen kadootjes doen. Op het kdv wordt het ook steeds meer/gekker.Precies! En 9 van de 10x wordt het dan een bellenblaas. Alsof je die niet genoeg hebt...
quote:nouschi schreef op 25 januari 2012 @ 10:00:

[...]

Voor een kind van 1 jaar? Vind ik niet.Klopt, maar goed hij gaat nog tot zn 12e traktaties krijgen, dus dan zullen er ontelbare zakjes chips in zn buikje verdwijnen. Op die manier bedoelde ik dat het er nou eenmaal bij hoort.
quote:nouschi schreef op 25 januari 2012 @ 09:58:

[...]

Ik doe er ook niet aan mee. Bakje popcorn iedereen en klaar.Drie keer raden wat oudste morgen trakteert
quote:Star schreef op 25 januari 2012 @ 10:03:

[...]

Drie keer raden wat oudste morgen trakteert Wel in een leuk bekertje hè
Ohhh men,ik heb het ook helemaal verkeerd gedaan.Toen mijn zoon 1 werd heb ik op taart met vuursterretjes getrakteerd.Je weet wel dat spul dat jarigen ook in restaurants krijgen.Kinderen vonden het prachtig zeiden de leidsters,gebak hebben de kinderen trouwens allemaal wel opgegeten.Maar goed dat was heeeeeeeeeel lang geleden.Toen waren langevinger taarten nog heel gewoon bij 1 jarigen,tegenwoordig is het meer rozijntjes en mandarijnen,alhoewel ik het hier anders lees.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven