Traktaties op het kdv

25-01-2012 09:43 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zojuist mijn zoon weggebracht naar het kinderdagverblijf. Een van de kindjes was jarig (is 1 geworden) en die trakteerde natuurlijk iets lekkers. Nu ben ik op zich sowieso niet zo'n voorstander van allerlei snoep en chips, maar ala, het hoort er nou eenmaal bij en die ene keer daar krijgt ie echt niets van. Maar dit was niet normaal. Moeder van het kindje had een mandje gemaakt met daarin: een zakje chips, een kinderchocola, rozijntjes, winegums, wicky en een mandarijn. De chips (was hamkaas) en chocola heb ik eruit gevist want mijn zoon heeft koemelkallergie. Tuurlijk mag hij mee snoepen (anders is t ook zielig), maar dit was toch echt wel een hele berg.

Sneu voor de leidsters ook want alle kinderen mochten maar 1 ding uitkiezen om te eten (van de leidsters zelf) en tja dat vonden ze natuurlijk niet leuk.

Mijn zoon is trouwens bijna 14 maanden en krijgt thuis nooit chips, chocola of snoep. Dus die ene keer, daar ga ik niet moeilijk over doen.

Hoe is dat bij jullie op het kdv geregeld? En dit was toch geen normale traktatie of overdrijf ik?
quote:bubbelwijn schreef op 25 januari 2012 @ 11:15:

[...]

Dit vind ik eigenlijk wel een leuk idee. Hoe deed je dat dan? Liet je het door de leidsters opwarmen? Als je dat thuis doet is het koud als je er bent, denk ik. En ze wordt om 8 uur gebracht, is niet echt poffertjes tijd. En dan met een kartonnen bordje en een vorkje of prikkertje ofzo?

Ps ik ga nu uit van kant en klaar poffertjes, of heb je echt in de keuken gestaan?Hier op de psz deed de leidster ze in de magnetron.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nouschi schreef op 25 januari 2012 @ 11:18:

[...]

Hier op de psz deed de leidster ze in de magnetron.In de magnetron? Zo hee, die durft .
quote:monalisalove schreef op 25 januari 2012 @ 10:43:

Ik vind een klein beetje overdrijven wel leuk, zou het echt sneu vinden als mijn kinderen alleen een mandarijn mochten uitdelen.

Dochter wordt binnenkort 4 en dan denk ik aan pannenkoeken versieren voor de lunch of cupcakes versieren.

Waarom is het zo erg om op mandarijntjes te trakteren?

Mijn dochter had samen met mij vinnen geknipt en op mandarijntjes geplakt. Oogjes er op getekend en klaar waren de visjes. Zij vond het prachtig, en de andere kinderen ook. Eerst werd ermee gespeeld en daarna opgegeten.
quote:kriebelbeest2 schreef op 25 januari 2012 @ 11:20:

[...]

In de magnetron? Zo hee, die durft .

Haha

Gelukkig wel relaxte leidsters hier.

Ik denk dat dit nou net het makkelijke en toch leuke idee is waar ik naar op zoek was. Ik zal het nog wel even overleggen op het kdv.
Hier gaan alle traktaties in het mandje, alleen vers fruit wordt direct gegeten. De keus is dan aan de ouders om te kiezen. Misschien minder leuk, maar mijn zoontje is de jongste in zijn groep (1,5-4) en krijgt regelmatig lollies zuurtjes(voor zijn leeftijd dus gevaarlijke snoepjes, ivm stikken, in mijn ogen), kauwgom, chocola etc dus ben er blij mee, ik vind hem nog te jong voor dat soort snoep. Nu vis ik uit de traktaties hetgeen wat hij mag hebben, en de rest gaat in de snoeptrommel.
Mijn dochters (3 jr) zijn in de kerstvakantie jarig. Toen ze na nieuwjaar weer naar de creche gingen was ik even vergeten dat ze 'moesten' trakteren. Gauw een pak van die vierkante koekjes met een laagje chocola gepakt van Lu. Vooral mijn ene dochter vond het prachtig om te trakteren, en ze zijn zelf ook dol op die koekjes. Volgens mij vond iedereen het wel lekker. Ach, keep it simple.

Wel respect voor alle ouders die er echt werk van maken, leuk! En voor mij is 1 dingetje ook echt genoeg, geen mandjes of zakjes met snoep. Het gaat toch om het idee he. En ze krijgen al zoveel!
Ik vind het prima dat er op wat lekkers getrakteerd wordt. Dat eeuwige gezeur over gezonde traktaties. Ouders zijn verantwoordelijk voor het gezonde eetgedrag van hun kinderen en als dat goed is kan een lekkere traktatie best tussendoor.

Mijn dochter eet gemiddeld 4 stuks fruit op een dag. Dan is het toch heerlijk dat je bij een traktatie een snoepje krijgt? Hier gaat oudste helemaal uit haar dak als ze op school een lolly krijgt. Die hebben we thuis niet dus ze was helemaal blij.

Overigens uiteraard wel met mate. De mand in de OP vind ik zwaar overdreven, maar gewoon een snoepje of iets dergelijks moet kunnen. En ook vind ik mandarijnvisjes leuk en rozijntjes en druifjes ed. om te trakteren, maar iets ongezonds moet ook kunnen.
quote:[message=11030729,noline]nessemeisje schreef op 25 En zelf bakken gaat m niet worden, want lang niet alle kindjes zijn er op de traktatiedag en dan ligt er een verschrompeld koekje in het mandje.Kindjes die er niet zijn hebben pech hoor, vind ik.
(niet alles gelezen, dus misschien zeg ik iets dat al eerder gezegd is)

Hier op school wordt er aangegeven dat men liever gezonde traktaties heeft.

Vind dat zelf altijd zo'n overdreven gedoe.

De traktaties komen altijd volledig mee naar huis, dus ik heb als ouder zelf in de hand hoe veel er gesnoept wordt.

De rest verdwijnt gewoon in de kast.

Juist met een verjaardag vind ik dat er best een keer gesnoept mag worden.

Daarentegen is er hier op school, 1 verplichte fruitdag.

De rest van de dagen mogen de kinderen mee nemen wat ze willen.

Dochter neemt altijd fruit mee, maar als je soms ziet wat er op normale dagen aan chocoladekoeken e.d. meegenomen wordt...

Dat vind ik persoonlijk verontrustender dan die ene snoeptraktatie (kleine klas, dus niet zo heel vaak traktaties).
quote:bubbelwijn schreef op 25 januari 2012 @ 11:15:

[...]

Ps ik ga nu uit van kant en klaar poffertjes, of heb je echt in de keuken gestaan?

Kant en klaar uiteraard

Met juf mee naar de magnetron, feestelijke kartonnen bordjes gekocht, elk kind 8 poffertjes, lading poedersuiker erop en klaar is klara.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Tuorrebout schreef op 25 januari 2012 @ 11:33:

Ik vind het prima dat er op wat lekkers getrakteerd wordt. Dat eeuwige gezeur over gezonde traktaties. Ouders zijn verantwoordelijk voor het gezonde eetgedrag van hun kinderen en als dat goed is kan een lekkere traktatie best tussendoor.

Mijn dochter eet gemiddeld 4 stuks fruit op een dag. Dan is het toch heerlijk dat je bij een traktatie een snoepje krijgt? Hier gaat oudste helemaal uit haar dak als ze op school een lolly krijgt. Die hebben we thuis niet dus ze was helemaal blij.

Overigens uiteraard wel met mate. De mand in de OP vind ik zwaar overdreven, maar gewoon een snoepje of iets dergelijks moet kunnen. En ook vind ik mandarijnvisjes leuk en rozijntjes en druifjes ed. om te trakteren, maar iets ongezonds moet ook kunnen.Inderdaad met mate, en snoep wat bij de leeftijd past. Een lolly voor kinderen van anderhalf of pakjes kauwgom voor kinderen van die leeftijd, nee dat lijkt mij in ieder geval niet geschikt.
4 stuks fruit per dag is ook niet gezond trouwens. Teveel suikers......

Zoals met alles is ook dit soort dingen, het is allemaal leuk maar overal waar "te" voor staat is niet goed. Een snoepje moet gewoon kunnen. Ouders zijn inderdaad verantwoordelijk voor het eetpatroon van kind en een snoepje moet dan ook gewoon kunnen. Al ben ik zelf van mening dat je op het KDV dat soort dingen niet moet trakteren. Begin daar lekker mee op school.

En het tussendoortje op school ligt ook aan het schoolbeleid. De koeken die kinderen soms mee nemen is inderdaad echt belachelijk. En daar zit mijn dochter dan, dolblij met haar rijstewijfel met smeerkaas of appeltje in haar mooie appeldoosje......
Precies.. op een kdv moet je wel rekening houden met alle leeftijden. Baby's natuurlijk niet, maar wel dat zoveel kinderen kunnen genieten van een traktatie.

Mijn jongste van 3 had het helemaal bedacht. Ze mocht trakteren op zwemles en ze had al weken van tevoren gezegd: als ik jarig ben dan mag ik ook trakteren he mama... dan wil ik chips. Lekker he mama. En dat heeft ze gedaan. Helemaal trots dat ze het zelf verzonnen had, maar vooral omdat het zo lekker was. Leuk toch.

Mijn man heeft ook een vriend die vroeger thuis niet mocht drinken (al over de 20). Als hij dan is op bezoek was zoop hij het hele krat leeg. Puur omdat hij thuis niets kreeg. Dan denk ik dat trakteren met mate het beste is.
quote:Gravinnetje schreef op 25 januari 2012 @ 12:29:

4 stuks fruit per dag is ook niet gezond trouwens. Teveel suikers......

..

Weet het hoor... gelukkig is dochter slank en kan ze het wel hebben, maar ze vindt het gewoon lekker. Ik heb nu maar een zak wortels gekocht. Kan ze daar op knabbelen.

Hier is overigens het schoolbeleid enkel fruit mee. Maar als dochter tussen de middag moet overblijven dan krijgt ze naast haar boterham ook nog iets lekkers mee. Gewoon omdat overblijven ook een feestje is. Overblijven hier overigens gemiddeld 1x per week. Als het iedere dag zou zijn is het weer wat anders.

Ik heb soms het idee dat moeders tegen elkaar opboksen wie het gezondste opvoed. Ik lees zo vaak dat er bij kleintjes nog geen lekkernij vanaf kan... want zoooo ongezond. Slaan we dan niet een beetje door?
Bij mijn zoontje op school worden ook soms zakken vol snoep getrakteerd. Echt een hele zak vol per kindje. Dat vind ik ook zo overdreven. Mijn zoontje had een koekiemonster geknipt en daarbij 1 pakje smoeltjes koekjes. Daar zitten 2 kleine ronde koekjes in met melk/aardbei. Kreeg er erg leuke reacties op en ook, omdat het eens een normale hoeveelheid was ipv die zakken vol.
quote:cellista schreef op 25 januari 2012 @ 11:21:

[...]

Waarom is het zo erg om op mandarijntjes te trakteren?

Mijn dochter had samen met mij vinnen geknipt en op mandarijntjes geplakt. Oogjes er op getekend en klaar waren de visjes. Zij vond het prachtig, en de andere kinderen ook. Eerst werd ermee gespeeld en daarna opgegeten.

Niet mijn tekst, maar had wel dezelfde opmerking.

Ik vind niks mis met trakteren op mandarijnen, ik vind wel wat mis met de betutteling vanuit sommige KDV's, waardoor je ineens alleen nog maar mag trakteren op iets wat in hun ogen gezond is.

Daarom vind ik de regel, ' 1 ding opeten, de rest mee naar huis' een hele goede, dan kun je als ouder zelf bepalen wat je wel of niet wilt geven.
Hier op het kdv was laatst een kindje dat kroketten trakteerde. Snackbar zit vlakbij kdv, moeder had een bestelling gedaan en snackbar bracht dit op het kdv. Dus om 15.30 zaten er 12 peuters met een 'vette bek'.

Die van mij was uiterst in zijn nopjes met de traktatie
O ja, ik hoorde pas later dat het kdv er niet zo blij mee was... Vreselijk in strijd met het voedingsbeleid maar ja, je gaat ook niet weigeren als de snackbarbezorger met een grote doos kroketten voor je staat.

Maar goed, ik de daaropvolgende nieuwsbrief werd wel weer aandacht gevraagd voor de 'gezonde traktaties'.
Welnee, maak het niet groter dan het is.

Is toch maar een keertje, het is een KIND.

Vroeger werd er helemaal niet opgelet en is er ook niks mis gegaan.
Nou, de trakterende ouder kon zeker niet kiezen en heeft daarom maar een heel pakketje samengesteld. Of hij/zij was bang dat één ding nogal karig zou overkomen. Of nog erger, dat kinderen een mandarijn, rozijntjes en drinken niet lekker genoeg vinden. Jammer dat zoveel mensen kuddegedrag vertonen en niet onder willen doen voor anderen. Tenminste, zo zie ik het.

Op 'mijn' kdv staan ze afkeurend tegenover (onnodig) zoete/vette dingen en worden gezonde snacks gewaardeerd. Toen ik hun om advies vroeg over traktaties zeiden ze 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'. Gelukkig maar, want daar kan ik me helemaal in vinden .
Ik maak over 4 weken voor mijn dochtertje deze:

Muis van een eierkoek

Materiaal: eierkoeken, jam, dropveter, krentjes

Snijdt de eierkoek door de midden. Smeer er jam tussen. Steek de dropveter tussen de eierkoek.

Duw het krentje in de koek op ooghoogte

Maar ze zit ook in een groep van 14 maanden tot 2,5 jaar

Het staartje kan eraf voor de kindjes die geen suiker mogen hebben.
quote:queenfan25 schreef op 25 januari 2012 @ 15:42:

Ik maak over 4 weken voor mijn dochtertje deze:

[afbeelding]

Muis van een eierkoek

Materiaal: eierkoeken, jam, dropveter, krentjes

Snijdt de eierkoek door de midden. Smeer er jam tussen. Steek de dropveter tussen de eierkoek.

Duw het krentje in de koek op ooghoogte

Maar ze zit ook in een groep van 14 maanden tot 2,5 jaar

Het staartje kan eraf voor de kindjes die geen suiker mogen hebben.In jam zit ook suiker en volgens mij in eierkoeken ook. Kortom voor kindjes die geen suiker mogen, niet zo'n beste traktatie, maar ja dan kan je bezig blijven. Het ziet er wel heel erg leuk uit. Ik had toen oudste vier werd van papier taartpunten gemaakt en daar in elke punt rozijntjes en 2 apekoppen snoepjes.
Die geen snoep mogen dan
Op mijn stageschool (loop stage in groep 1/2) werd er op de infoavond gevraagd naar het traktatiebeleid. Enkele ouders wilden zelf eigenlijk geen snoep enzo, het liefst alleen maar gezonde dingen.

Die ouders zijn net de ouders gebleken die het meeste snoep lieten uitdelen.

De regel in de klas is eigenlijk als volgt: pas na de boterhammen (continurooster) mag er 1 ding gegeten worden en de rest gaat in de tas. Lolly's ed. gaan sowieso mee naar huis.

De grootste traktatie die ik voorbij heb zien komen was een lolly met zo'n eetbaar horlogearmbandje en een spekje erop. Spekje werd opgegeten en de rest in de tas.

Een moeder van 1 van de kinderen (die ik al jaren ken) zegt ook: een extra snoepje ná de boterham is geen enkel probleem. De rest word thuis uit de tas gehaald en dan mogen ze kiezen, of dat snoepje, of een snoepje uit de snoeptrommel.

Ze mogen toch altijd een snoepje hebben na school, alleen hebben ze dan een extra keuze.
quote:madae78 schreef op 25 januari 2012 @ 14:08:

Hier op het kdv was laatst een kindje dat kroketten trakteerde. Snackbar zit vlakbij kdv, moeder had een bestelling gedaan en snackbar bracht dit op het kdv. Dus om 15.30 zaten er 12 peuters met een 'vette bek'.

Die van mij was uiterst in zijn nopjes met de traktatie Hoe kom je erop om dat te gaan trakteren.. Maar goed ik zie het al al helemaal voor me allemaal peuters aan de kroketten . Ik zou er wel om kunnen lachen denk ik..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven