intelligentieverschil in relatie

26-01-2012 13:25 180 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik vroeg me af of er hier vrouwen zijn met ervaring met een groot verschil in intelligentie in hun relatie.

Ik heb sinds kort een heel lieve vriend, we hebben veel dezelfde interesses en min of meer een gelijksoortige levensstijl.

Maar ik loop er steeds tegenaan dat hij minder intelligent is.

Ik ga vaak te snel voor hem in mijn redeneringen en dingen die ik vertel. Een bepaalde logische, analytische, snelle manier van denken, en verbanden kunnen leggen, die ik wel heb, heeft hij niet. Dat is soms lastig communiceren en 'sparren'.

Ondanks dat hij verder een fantastisch persoon is, blijft dit punt toch een beetje wrijven bij mij. Ik raak soms geïrriteerd, of voel me niet begrepen, en denk soms 'laat maar' als ik iets wil vertellen of bespreken en het loopt niet.

Graag hoor ik ervaringen of tips van anderen die dit misschien herkennen of ook hebben in hun relatie.
herklenbaar
quote:butterfly_80 schreef op 26 januari 2012 @ 14:25:

[...]

Dat heeft dus alles te doen met intelligentie. Maar goed ik geloof dat we elkaar niet zullen ontmoeten hierin Dat ligt aan je definitie van intelligentie.
quote:butterfly_80 schreef op 26 januari 2012 @ 14:25:

[...]

Dat heeft dus alles te doen met intelligentie. Maar goed ik geloof dat we elkaar niet zullen ontmoeten hierin

Dat geloof ik ook niet nee.

Juist heel intelligente mensen zijn vaak communicatief zwak. Maar dat is maar mijn ervaring.
quote:vrouwke_theelepel schreef op 26 januari 2012 @ 14:27:

[...]

Juist heel intelligente mensen zijn vaak communicatief zwak. Maar dat is maar mijn ervaring.
Kookwekkert, waar jij het over hebt heeft in mijn optiek meer met kennis te maken.
@Vrouwke theelepel: het draait er juist om dat de vriend van kookwekkert alles makkelijk op pikt: dat vind ik een teken van intelligentie.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 26 januari 2012 @ 14:27:

[...]

Dat ligt aan je definitie van intelligentie.Ja ook de emotionele intelligentie valt wat mij betreft daaronder. In combinatie met de kennis/logisch denken.
@Kookwekkert: herkenbaar, ik weet van mezelf dat ik bovengemiddeld intelligent ben, maar....mijn vriend is nog intelligenter, mijn vriend snapt alles veel sneller, mijn vriend ziet sneller logische verbanden, mijn vriend leert sneller talen. Dat is ook wel eens heel erg frustrerend, vooral omdat hij me in het begin nog wel eens aankeek alsof ik gek was als ik niet zo 1,2,3 kon terug halen hoe je ook al weer moest intergreren (6 jaar niet gedaan....), gelukkig is dat er ondertussen wel een beetje af en realiseert hij zich dat hij ook veel van mij kan leren.
Maar hoe snel je je kennis eigen maakt, heeft wel degelijk te maken met intelligentie, Theelepel, en dat is voor een belangrijk deel waar Kookwekkert het over heeft.

Dat intelligente mensen vaak communicatief zwak zijn, vind ik een misplaatst rechtvaardigheidsidee. Zou wel eerlijk zijn hoor, maar waar is het niet. Kijk maar eens rond op dit forum welke posts het best te volgen zijn: dat zijn niet de berichten waarin mijn consequent als me geschreven wordt, en interpunctie ontbreekt.
Wat is kennis en intelligentie?

Ik had ooit eens een vriend met een hoog IQ. Vond ik echt wel sjiek. Totdat we weekend millionairs zaten te kijken en hij bij vraag 1 het antwoord niet wist. "hoe heet de japanse vouwkunst"

Zal t nooit vergeten, knapte toen toch wel af...

Dat kan erg gevonden worden, dat ik op zoiets afknap, maar ik hou meer van mensen met een goede algemene kennis. Of dat IQ dan nu hoog of laag is.

Ik hoef niet te discussieren over de zin des levens en waaruit een zwart gat bestaat. Maar je moet toch wel weten wat origami is...

Ik vind dat basiskennis... Eigenlijk.

Als je problemen ervaart in het discussieren, tja, dan moet je je afvragen wat je daarmee wil..

Sommige discussies van zogenaamde slimme mensen is een hoop gepeniseer in het luchtledige..

Dan haak ik ook af, met mijn bovengemiddelde intelligentie...

Durf duidelijke taal te vragen én te spreken....
quote:vrouwke_theelepel schreef op 26 januari 2012 @ 14:27:

[...]

Dat geloof ik ook niet nee.

Juist heel intelligente mensen zijn vaak communicatief zwak. Maar dat is maar mijn ervaring.In het contact met andere mensen misschien wel. Taalkundig zijn ze vaak bovengemiddeld. Dus dan is het ook maar weer de vraag wat je onder communicatie verstaat. Ze kunnen misschien hele epistels schrijven, maar zich in woorden minder goed uitdrukken?? Of gevoelsmatig??
quote:amarna schreef op 26 januari 2012 @ 13:59:

Er zijn m.i. twee soorten intelligentie.

Intelligentie als in kennis hebben, opleidingsniveau, kunnen analyseren.

En nieuwsgierige intelligentie: open staan voor andere meningen, de wereld willen kennen, boeken lezen, films zien etc.etc. Kortom: willen werken aan je algemene ontwikkeling.

Die nieuwsgierige intelligentie vind ik veel belangrijker dan welk opleidingsniveau dan ook.

Dat maakt voor mij een vuilnisman die bijv. veel van kunst weet veel interessanter dan een accountant die denkt dat er tijgers in Afrika wonen en Karel de Grote een bokser is.Hier ben ik het 100% mee eens!
Time spent with a cat is never wasted
quote:Katherina schreef op 26 januari 2012 @ 14:18:

[...]

Twee intelligente autisten met Asperger bedoel je? Nee, ik denk niet dat dat lekker loopt.Ik wel .
quote:butterfly_80 schreef op 26 januari 2012 @ 14:36:

[...]

In het contact met andere mensen misschien wel. Taalkundig zijn ze vaak bovengemiddeld. Dus dan is het ook maar weer de vraag wat je onder communicatie verstaat. Ze kunnen misschien hele epistels schrijven, maar zich in woorden minder goed uitdrukken?? Of gevoelsmatig??

Dit komt al aardig in de buurt denk ik.

Verder ben ik van mening dat hoog-intelligenten vaak best prima kunnen communiceren en inleven in mensen met uiteenlopende IQ's. Daar wrikt de schoen dus niet in eerste instantie imo. (Om even in te gaan op de stelling dat mensen met een hoog IQ slim genoeg 'dienen' te zijn om zich allerlei communicatievormen te kunnen aanmeten). Maar de hoogbegaafde zoekt ook naar wederzijds begrip. En dat stukje mist vaak in de communicatie, het stuk waarin de hoger begaafde zich óók begrepen voelt.
Dat is de essentie: mijn vriend pikt alles heel snel op. Hij heeft geen hobby's waarin hij kennis op doet ofzo (als je gamen en national geographic lezen niet mee telt).

Hij is ook nog eens assertief, spontaan en enorm muzikaal. Hij speelt zo liedjes die hij in het voorbijgaan hoort na.

Hij is intelligent, omdat hij dingen sneller begrijpt en sneller kennis vergaart.

En of ik nou behoorlijk intelligent ben of gemiddeld, dat verschil blijft groot. Al lopen we hier tegenwoordig niet echt meer tegenaan.
quote:Miffy schreef op 26 januari 2012 @ 14:34:

Maar hoe snel je je kennis eigen maakt, heeft wel degelijk te maken met intelligentie, Theelepel, en dat is voor een belangrijk deel waar Kookwekkert het over heeft.

Dat intelligente mensen vaak communicatief zwak zijn, vind ik een misplaatst rechtvaardigheidsidee. Zou wel eerlijk zijn hoor, maar waar is het niet. Kijk maar eens rond op dit forum welke posts het best te volgen zijn: dat zijn niet de berichten waarin mijn consequent als me geschreven wordt, en interpunctie ontbreekt.Helemaal mee eens. Een intelligent iemand wordt door anderen doorgaans helemaal niet als zodanig beschouwt als hij/zij zijn intelligentie niet kan "verkopen". De mensen waarvan jij vindt dat ze intelligent zijn, zijn doorgaans ook communicatief vaardig, op hun eigen manier, anders had jij ze uberhaupt niet intelligent gevonden, dan had je ze hoogstens geclassificeerd als iemand die ergens heel erg goed in is.

Dat intelligente mensen vaak communicatief zwak zijn, vind ik een misplaatst rechtvaardigheidsidee.

Treffend verwoord

(Zó treffend, dat moet op z'n hoogst vmbo zijn Of zou het verband niet omgekeerd evenredig zijn?)
quote:bloemetje77 schreef op 26 januari 2012 @ 13:43:

[...]

Dat lijkt me wel, alsof dat leuk is dat iemand constant verbaal te snel af is en je steeds maar niet begrijpt waar hij naartoe wil.

Je suggereert dat het niet "eerlijk" is dat TO hier een probleem mee heeft.. waarom vindt je dat?

Omdat zulke topics enkel geopend worden door mensen die zich de slimme partij vinden en zich zo superieur voelen. Als iemand hier een veel intelligentere vriend zou hebben, zie je niet zo snel een topic met de tekst: "Help ik kan mijn vriend niet bijbenen in zijn snelle manier van denken, hij moet me alles uitleggen, ik heb 'maar' een mbo-opleiding en hij een master, volgens mij ben ik best dom vergeleken met hem"

Het gaat toch om heel andere dingen in een relatie? Als je intelligentie het belangrijkste vindt in een relatie moet je vooral je partner daarop uitzoeken maar wat mij betreft zijn goede relaties gebaseerd op vertrouwen, geborgenheid en een leuke en minder leuke momenten met elkaar beleven. Wat al eerder werd gezegd, als je er beide verschillende manieren van communiceren en denken op na houdt, moet je elkaar toch ergens zien te bereiken.

Topics zoals deze zie ik hier af en toe voorbij komen en allemaal worden ze geschreven door dames die zeggen intelligenter te zijn dan hun partner.
quote:Onderdezon schreef op 26 januari 2012 @ 14:49:

[...]

Treffend verwoord

(Zó treffend, dat moet op z'n hoogst vmbo zijn Of zou het verband niet omgekeerd evenredig zijn?)

Overigens, heel intelligent, maar geen doorzettingsvermogen om willekeurig welke studie af te maken, of om een baan te behouden, da's ook niet erg aantrekkelijk. Toch?

Uiteindelijk is een redelijke mate van intelligentie, wat doorzettingsvermogen en de wil om iets nieuws te leren veel bepalender voor je slagingskans in de maatschappij dan alleen maar die enorme intelligentie.

Maar okay, met een enorme dommerd zou ik ook niet samen kunnen leven. Maar hoe intelligent is intelligent? Als je door Mensa wordt uitgenodigt om de iq test te komen maken aldaar, omdat je de computertest zo goed deed, ben je dan ook al bovengemiddeld intelligent? Want dan zou ik toch een slimme havist zijn. Of is Mensa commercieel genoeg om iedereen uit te nodigen die die test doet?

Ja dat klopt, maar ze loopt niet in op haar vriend qua intelligentie, maar wat betreft kennis. Intelligentie is nl. maar in zeer beperkte mate te verhogen.

Dat intelligente mensen vaak communicatief zwak zijn, vind ik een misplaatst rechtvaardigheidsidee. Zou wel eerlijk zijn hoor, maar waar is het niet. Kijk maar eens rond op dit forum welke posts het best te volgen zijn: dat zijn niet de berichten waarin mijn consequent als me geschreven wordt, en interpunctie ontbreekt.

Ik had het niet over intelligente mensen, maar over héél intelligente mensen. De extremere variant zeg maar. Vaak vakidioten, excentriek, beetje wereldvreemd. Die komen vaak juist helemaal niet zo intelligent over.

Andersom, communicatief vaardige mensen worden juist vaak als heel intelligent gezien, terwijl dat absoluut het geval niet hoeft te zijn.

Maar nogmaals, dit is gebaseerd op mijn eigen ervaringen, is niet wetenschappelijk onderbouwd ofzo.
quote:Toulouse31 schreef op 26 januari 2012 @ 14:57:

[...]

Omdat zulke topics enkel geopend worden door mensen die zich de slimme partij vinden en zich zo superieur voelen. Als iemand hier een veel intelligentere vriend zou hebben, zie je niet zo snel een topic met de tekst: "Help ik kan mijn vriend niet bijbenen in zijn snelle manier van denken, hij moet me alles uitleggen, ik heb 'maar' een mbo-opleiding en hij een master, volgens mij ben ik best dom vergeleken met hem"

Het gaat toch om heel andere dingen in een relatie? Als je intelligentie het belangrijkste vindt in een relatie moet je vooral je partner daarop uitzoeken maar wat mij betreft zijn goede relaties gebaseerd op vertrouwen, geborgenheid en een leuke en minder leuke momenten met elkaar beleven. Wat al eerder werd gezegd, als je er beide verschillende manieren van communiceren en denken op na houdt, moet je elkaar toch ergens zien te bereiken.

Topics zoals deze zie ik hier af en toe voorbij komen en allemaal worden ze geschreven door dames die zeggen intelligenter te zijn dan hun partner.Neehee, Toulouse, dat mag je zo niet zeggen. Hyperintelligenten willen een sparringpartner. Die willen niet iemand die voor ze kookt als ze ziek zijn. Oh, en dat mag ik ook weer niet schrijven, alsof slimmies geen zorgzaam type kunnen zijn. Het is een mierennest.
quote:Toulouse31 schreef op 26 januari 2012 @ 14:57:

[...]

Omdat zulke topics enkel geopend worden door mensen die zich de slimme partij vinden en zich zo superieur voelen. Tsja met deze instelling ontmoeten we elkaar never.
Heeft overigens niets met rechtvaardigheid te maken hoor.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 26 januari 2012 @ 14:31:

@Vrouwke theelepel: het draait er juist om dat de vriend van kookwekkert alles makkelijk op pikt: dat vind ik een teken van intelligentie.

Dat is ook een teken van intelligentie.

Maar haar intelligentie is niet verhoogd, haar kennis is vergroot. Zo bedoel ik het.
Nou Troublouse, dan heb je denk ik het stuk tekst gemist waarin ik een verhaal over de andere kant vertel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven