en hoe nu verder?
woensdag 1 februari 2012 om 11:14
ik ben een meisje van nu achttien, mijn ontzettende lieve dochter wordt volgende maand twee. de meeste mensen schrikken er van. net als dat ik er zelf van schrok, ik raakte toen ik net zestien was zwanger van een jongen waar ik net 'verkering' mee had. toen ik zwanger raakte wist ik een ding heel zeker, hoe ongelofelijk apart ik het ook vond ze hoorde bij me want tegelijkertijd kreeg ik er ook een heel warm en fijn gevoel van. na een negen maanden zware zwangerschap en een opzich vrij makkelijke bevalling was ze daar! en ow wat was ze prachtig. maar vanaf dochterlief er was ging alles in de relatie van haar vader en mij vreselijk mis. ik was alleen nog maar gefocust om mijn dochter, en hij was alleen maar gefocust op zijn eigen leven met vrienden uitgaa een joint ps3 en van alles. een half jaar heeft mijn moeder voor de kleine voor mij en voor mijn vriend gezorgd die ook bij ons woonde. na een halfjaar is hij bij ons weggegaan en ik kwam regelrecht in een ontzettende sleur. ik ben zelf namelijk ook zonder vader groot gebracht en dat doet mij iedere keer nog ontzettend pijn, wanntt.. 'waar kom ik nou eigenlijk vandaan?' ik werd bijna achttien en mijn dochter was ondertussen al een jaar. ik was al op mijn gemakje aan het kijken naaar een huisje, en jawel drie maanden na mijn achttiende verjaardag kreeg ik een huisje toegewezen. ons eigen plekje.. HEERLIJK! ik woon hier ondertussen alweer zeven maanden. de kleine wordt ondertussen alweer twee. en besef me nu iedere dag hoe ontzettend hard de wereld is. door mijn zwangerschap heb ik mijn school niet af kunnen maken. zelf heb ik de voogdij niet die ligt bij mama (dat wil ik zelf zodat ik eerst alles op een rijtje kan krijgen) nu jaylinn bijna naar de creche gaat en al mijn vriedinnen en vrienden ook gewoon naar school stage werk of lekker iets voor hun zelf doen.. en ik dag in dag uit thuis zit, word ik elke dag steeds een beetje meer gestrest. want ik wil zoveel meer, en sterker nog ik KAN zoveel meer. financieel en qua tijd lijkt het me alleen ontzettend lastig. het zit namelijk zo.. als ik naar school wil gaan zal dat ongeveer een opleiding van 1000 euro zijn. een kinderdag verblijf elke dag ook ogeveer 150 euro per maand. mijn vaste lasten zijn 800 permaand daarnaast moeten we nog kunnen eten enzo .. mijn inkomen is 1200 maar.. dat wordt stop gezet als ik naar school toe ga en daar komt een studiefinanciering voor in de plaats.. ik zit echt met mijn handen in mijn haren want wat doe je als alleenstaande moeder.. waarom werd er overal geroepen dat papieren ontzettend belangrijk zijn voor in de toekomst.. en het door al die ongelofelijke hoge bedragen voor meisjes zoals mij gewoon onmogelijk is.. heeft er iemand een paar tips? of iemand in de zelfde situatie waar we samen onze ervaringen in kunnen delen?!

woensdag 1 februari 2012 om 11:25
als alleenstaande moeder krijg je extra stufi (450 euro omgeveer)
Als je verder een volledige aanvullende beurs krijgt. zul je in totaal ongeveer 1000 euro ontvangen. Daarbij kun je ook nog 165 lenen per maand.
Dat is inderdaad minder dan wat je nu krijgt, maar je zou naast je studie ook nog een paar uurtjes kunnen werken (hoeft niet fulltime, je hoeft in principe maar 200 euro per maand te verdienen).
Verder heb je recht op allerlei toeslagen (huur, zorg, kinderopvang, kindertoeslag, en als je werkt combinatiekorting etc). Wb de vader...ontvang je van hem geld? Daar heeft je dochter recht op hoor, ik zou er achteraan gaan.
Veel sterkte en succes, ga inderdaad ook naar MW ze kunnen je helpen.
Ik vind het geweldig dat je graag wil gaan leren en ik snap dat het ontzettend moeilijk is om de weg te vinden in regeltjesland.
Als je verder een volledige aanvullende beurs krijgt. zul je in totaal ongeveer 1000 euro ontvangen. Daarbij kun je ook nog 165 lenen per maand.
Dat is inderdaad minder dan wat je nu krijgt, maar je zou naast je studie ook nog een paar uurtjes kunnen werken (hoeft niet fulltime, je hoeft in principe maar 200 euro per maand te verdienen).
Verder heb je recht op allerlei toeslagen (huur, zorg, kinderopvang, kindertoeslag, en als je werkt combinatiekorting etc). Wb de vader...ontvang je van hem geld? Daar heeft je dochter recht op hoor, ik zou er achteraan gaan.
Veel sterkte en succes, ga inderdaad ook naar MW ze kunnen je helpen.
Ik vind het geweldig dat je graag wil gaan leren en ik snap dat het ontzettend moeilijk is om de weg te vinden in regeltjesland.
woensdag 1 februari 2012 om 11:28
quote:dubbelvla schreef op 01 februari 2012 @ 11:24:
800 aan vaste lasten is toch niet hoog Nouschi? Huur, g+w+l, verzekeringen, boodschappen, ik kom nog wel hogen uit denk ik zo.Boodschappen reken ik niet bij vaste lasten. Maar met een inkomen van 1200,- euro vind ik 800 vaste lasten veel.
800 aan vaste lasten is toch niet hoog Nouschi? Huur, g+w+l, verzekeringen, boodschappen, ik kom nog wel hogen uit denk ik zo.Boodschappen reken ik niet bij vaste lasten. Maar met een inkomen van 1200,- euro vind ik 800 vaste lasten veel.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

woensdag 1 februari 2012 om 11:48
800 zit je zo aan.
huur: 350
gwl 100
zorgverz. 100
kdv 150
dat is al 700 euro bij elkaar en dan met je nog allerlei andere verzekeringen hebben en boodschappen doen.
Okay, de huur heb ik verzonnen, maar voor minder dan 350 euro krijg je bij mij (lullig dorp dat denkt dat het een stad is) niet eens een tweekamerflatje zonder balkon.
gwl 100
zorgverz. 100
kdv 150
dat is al 700 euro bij elkaar en dan met je nog allerlei andere verzekeringen hebben en boodschappen doen.
Okay, de huur heb ik verzonnen, maar voor minder dan 350 euro krijg je bij mij (lullig dorp dat denkt dat het een stad is) niet eens een tweekamerflatje zonder balkon.
woensdag 1 februari 2012 om 11:53
quote:Starshine schreef op 01 februari 2012 @ 11:48:
800 zit je zo aan.
gwl 100
zorgverz. 100
kdv 150
Okay, de huur heb ik verzonnen, maar voor minder dan 350 euro krijg je bij mij (lullig dorp dat denkt dat het een stad is) niet eens een tweekamerflatje zonder balkon.Maar wel huursubsidie, zorgtoeslag ed.
800 zit je zo aan.
gwl 100
zorgverz. 100
kdv 150
Okay, de huur heb ik verzonnen, maar voor minder dan 350 euro krijg je bij mij (lullig dorp dat denkt dat het een stad is) niet eens een tweekamerflatje zonder balkon.Maar wel huursubsidie, zorgtoeslag ed.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

woensdag 1 februari 2012 om 11:59
ja die krijgt ze nog.
Maar ik vergat nog telefoon/tv/internetkosten, evt vervoerskosten (ov, brommertje). En als ze naar school gaat, komt er ook nog collegegeld bij.
Ik vind 800 euro dus helemaal geen gek bedrag voor vaste lasten (incl boodschappen, want dat zijn imo ook gewoon redelijk vaste kosten die elke maand terugkomen).
Ze zal gerust wel ergens kunnen besparen, dat betwist ik niet.
Maar ik vergat nog telefoon/tv/internetkosten, evt vervoerskosten (ov, brommertje). En als ze naar school gaat, komt er ook nog collegegeld bij.
Ik vind 800 euro dus helemaal geen gek bedrag voor vaste lasten (incl boodschappen, want dat zijn imo ook gewoon redelijk vaste kosten die elke maand terugkomen).
Ze zal gerust wel ergens kunnen besparen, dat betwist ik niet.
woensdag 1 februari 2012 om 12:01
quote:Starshine schreef op 01 februari 2012 @ 11:59:
ja die krijgt ze nog.
Ze zal gerust wel ergens kunnen besparen, dat betwist ik niet.Boodschappen zaten er niet bij volgens haar. Maar lastig praten zo als TO er niet meer is.
ja die krijgt ze nog.
Ze zal gerust wel ergens kunnen besparen, dat betwist ik niet.Boodschappen zaten er niet bij volgens haar. Maar lastig praten zo als TO er niet meer is.
woensdag 1 februari 2012 om 12:02
Inderdaad krijg je als alleenstaande moeder extra stufi, en kan je bijlenen om aan een hoger bedrag te komen. Ik geloof dat je tot 650 p/m extra kan bijlenen. Dit moet je na je studie weer afbetalen, maar als je dan een goed salaris hebt moet dit te doen zijn. Ik weet niet wat voor opleiding je wilt gaan doen, maar ik heb zowel een hbo als universitaire studie gedaan en bij beide opleiding hoefde ik hooguit 15 uur per week naar school, de rest was zelfstudie. Dit zal natuurlijk verschillen per school/opleiding, en als je mbo wilt doen moet je volgens mij wel langer naar school, maar daar zou je naar kunnen kijken. Bij het kdv waar mijn jongste stiefzoontje op zit moet je je kind vóór 9 uur brengen en kan je hem na 16:30 pas ophalen. Bij mijn studies had ik absoluut niet van die lange dagen, meestal maar zo'n 4 uur op een dag (of 2 lange dagen en 3 dagen vrij ofzo) dus dan zou je de tijd dat je dochter op het kdv zit en jij vrij bent kunnen gebruiken om te werken, of aan school te werken want dat zal thuis lastig worden met zo'n jong kindje. Nog een tip om bij te verdienen: een vriendin van me werkt als gastouder: 3 dagen in de week komen er tussen 8 en 15 uur 5 kindjes bij haar waar zo op past. Daar verdient ze een leuk bedrag mee (niet genoeg om van rond te komen, maar als je daarnaast stufi hebt misschien genoeg) en in die tijd hoeft haar zoontje natuurlijk niet naar het kdv. Misschien is zoiets een idee?
En inderdaad maatschappelijk werk, wat al genoemd was. Misschien zou je eventueel kunnen kijken of er ook een school is met eigen creche bij jou in de buurt? Ik weet dat ze er zijn, hoewel er niet veel van zijn.
En inderdaad maatschappelijk werk, wat al genoemd was. Misschien zou je eventueel kunnen kijken of er ook een school is met eigen creche bij jou in de buurt? Ik weet dat ze er zijn, hoewel er niet veel van zijn.

woensdag 1 februari 2012 om 12:24
woensdag 1 februari 2012 om 13:01
woensdag 1 februari 2012 om 13:16
Eens met loulouise, bij BBL leer je maar verdien je toch ook loon. Vaak vergoedt je werkgever de studiekosten.
Ipv met een maatschappelijk werker kun je ook een adviserend gesprek op een school aanvragen, of bezoek een open dag. Die zijn er nu volop.
Sterkte ermee! Goed dat je een opleiding wil gaan doen!
Jonge mama zijn is best pittig maar als je nu even je schouders eronder zet heb je op je 30e een diploma (en een dochter van 14!), met een beetje mazzel een leuke baan met vast contract en lacht het leven je toe .
Ben zelf 28, mijn oudste is 10. Heb alleen een mavo diploma, vind altijd wel werk, maar wil nu voor mijn MBO diploma gaan zodat werk vinden iets makkelijker wordt en ik meer keuze heb op de arbeidsmarkt.
Dat zal iets zijn waar jij ook tegenaan zult lopen, met geen of alleen middelbare school diploma is het best lastig om een leuke baan te vinden. Heb je nu een baan of is die ¤1200 uitkering?
Ipv met een maatschappelijk werker kun je ook een adviserend gesprek op een school aanvragen, of bezoek een open dag. Die zijn er nu volop.
Sterkte ermee! Goed dat je een opleiding wil gaan doen!
Jonge mama zijn is best pittig maar als je nu even je schouders eronder zet heb je op je 30e een diploma (en een dochter van 14!), met een beetje mazzel een leuke baan met vast contract en lacht het leven je toe .
Ben zelf 28, mijn oudste is 10. Heb alleen een mavo diploma, vind altijd wel werk, maar wil nu voor mijn MBO diploma gaan zodat werk vinden iets makkelijker wordt en ik meer keuze heb op de arbeidsmarkt.
Dat zal iets zijn waar jij ook tegenaan zult lopen, met geen of alleen middelbare school diploma is het best lastig om een leuke baan te vinden. Heb je nu een baan of is die ¤1200 uitkering?
woensdag 1 februari 2012 om 13:29
quote:nouschi schreef op 01 februari 2012 @ 11:53:
[...]
Maar wel huursubsidie, zorgtoeslag ed.
Op je 18e gelden er wel andere drempelbedragen en max. voor huur.
En hoezo als TO er niet meer is? ze heeft dit topic 2 uur geleden geopend. Kun je mij de voorwaarde aanwijzien waarin staat dat je binnen een bepaalde tijd terug moet reageren? Misschien is ze wel druk?
[...]
Maar wel huursubsidie, zorgtoeslag ed.
Op je 18e gelden er wel andere drempelbedragen en max. voor huur.
En hoezo als TO er niet meer is? ze heeft dit topic 2 uur geleden geopend. Kun je mij de voorwaarde aanwijzien waarin staat dat je binnen een bepaalde tijd terug moet reageren? Misschien is ze wel druk?