Geld & Recht alle pijlers

Aangereden....

30-01-2012 17:59 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen,

Even een snel vraagje. Ik ben vanmorgen aangereden, fiets heeft schade, haar auto ook (maar was haar schuld) maar ik heb ook overige schade. Parfum flesje (75 mL nog bijna vol is kapot), parfum in m'n lederen tas getrokken, tas heeft tevens andere schade, spijkerbroek heeft schade, mijn jas heeft schade (allemaal door het glijden over de weg, dus schuur plekke, niet kapot), mijn ipod is kapot, mijn telefoon heeft cosmetische schade en dat was het volgens mij wel.

Ik ben op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben. Moet ik foto's van de schade maken? Of wil de verzekeraar alle producten zelf zien? Ik heb wel een aantal foto's gemaakt, maar mijn ipod die niet meer aan gaat kan ik natuurlijk niet fotograferen.

We hebben wel een formulier ingevuld samen en morgen bel ik naar de (hun) verzekeringsmaatschappij maar ik zou graag weten wat ik op dit moment kan doen om alles soepeler te laten verlopen.

Oh ja, ik heb zelf ook een blauwe heup en een dikke elleboog. Niet super ernstig maar wel pijnlijk.
OOk foto`s maken van jouw blauwe plekken, eventueel naar de arts gaan.
Als autorijder ben je verplicht verzekerd voor deze ongevallen, het slachtoffer heeft een eigen vorderingsrecht vanuit deze verzekering. Zaakschade is voor min 1 miljoen verzekerd, persoon/letselschade voor 5 miljoen.
het is het beste als je samen met de tegenpartij een schadeformulier invult. Hiervoor kan je gewoon zo'n europeesch aanrijdingsformulier gebruiken die meestal in de auto ligt. Is niet helemaal van toepassing voor auto - fiets maar kan wel gebruikt worden.

Zij dient een exemplaar bij haar verzekeraar in te dienen en jij kan jou exemplaar naar je rechtsbijstandsverzekering sturen (als je die hebt, inclusief module "verkeer"). De rechtsbijstandsverzekering kan aangesproken worden voor het verhalen van schades.

Heb je geen rechtsbijstandsverzekering dan is het aan jou zelf je schade te verhalen. Je kunt de tegenpartij dan schriftelijk aansprakelijk stellen. Ik zou ervoor kiezen deze aansprakelijkstelling meteen naar haar verzekeraar te sturen (ivm rechtstreeks vorderingsrecht zoals al eerder genoemt). Zo weet je zeker dat er ook iets mee gedaan wordt. Als je het naar haar stuurt moet je maar afwachten of ze er iets mee doet. Mocht de tegenpartij het zonde vinden van haar no claim korting dan kan ze er altijd achteraf voor kiezen de door haar verzekeraar uitgekeerde schade aan de verzekeraar terug te betalen. Haar no claim zal dan hersteld worden.
Volgens mij heb ik het nog niet zien schrijven, maar hoe is het nou met jou? Ik bedoel, aangereden worden is niet niets....
quote:secret__key schreef op 01 februari 2012 @ 16:28:

Volgens mij heb ik het nog niet zien schrijven, maar hoe is het nou met jou? Ik bedoel, aangereden worden is niet niets....In de op:Oh ja, ik heb zelf ook een blauwe heup en een dikke elleboog. Niet super ernstig maar wel pijnlijk.
jij op de fiets en zij in de auto? Juridische gezien prima ogv artikel 185 Wegen Verkeers Wet. De aansprakelijkheid op grond van artikel 185 WVW is een vorm van risicoaansprakelijkheid, omdat schuld of verwijtbaarheid aan de kant van de automobiliste niet hoeft te worden aangetoond om een verplichting tot schadevergoeding vast te stellen. Voor wat betreft je schade zelf geldt dat de hele schade in beginsel voor vergoeding in aanmerking komt. In jouw geval betreft het vooral zaakschade. Dit is de schade door het beschadigen van een zaak (de in de OP genoemde spullen). Als je gewoon weer aan het werk kunt en je alleen een blauwe plek hebt ligt smartengeld niet in de rede.

Voor de vergoeding van zaakschade zou ik proberen zo veel mogelijk bonnen te verkrijgen of, indien je geen bonnen meer hebt, langs de winkels gaan voor taxatie. Verder foto's maken om je verhaal te staven en even afwachten op een reactie van de automobiliste. Succes!
Thanks voor jullie berichtjes allemaal.

Ik ben dezelfde avond van de aanrijding nog naar de huisartsenpost geweest omdat ik ontzettend misselijk was en enorme hoofdpijn had. De hoofdpijn heb ik nu nog steeds en m'n nek/schouderspieren zitten helemaal vast. Ik heb deze week niet kunnen werken en diensten af moeten zeggen (werk voor een studentenuitzendbureau) maar volgende week ga ik gewoon weer proberen te werken.

Ik ben ook helemaal niet uit op smartengeld o.i.d. Ik wil gewoon dat mijn fiets z.s.m. weer gerepareerd is zodat ik niet meer met de bus hoef die er twee keer zo lang over doet, dat ik gewoon mijn colleges kan volgen op de uni en dat mijn materiële schade wordt vergoed.

Ik heb amper nog bonnetjes denk ik. Als ik langs de winkels ga voor een taxatie, heb ik dan een geschreven briefje nodig met een stempel van de winkel o.i.d. om die taxatie 'officieel te maken' ?

Zucht, als die mevrouw nou maar een keer meer naar rechts had gekeken... dan was er niks aan de hand.
in ieder geval een doktersverklaring laten maken voor evt. letsel wat later naar voren komt, arts alles laten beschrijven.

foto's maken van alle dingen die schade hebben opgelopen en goed bewaren, evt. alle bonnen al ff opzoeken
quote:sennatjuh schreef op 30 januari 2012 @ 19:46:

Tjah..weet het niet.Maar moet ik je wat vertellen:Had ik ook es meegemaakt maar ik was de autorijder: Dus de fietser rijd op het MIDDEN op de wef,ik toeter,zij word bang en valt tegen mijn auto...

Daarna moest ik een deel van r schaade vergoeden.

Tja.. Toeteren mag alleen in een noodsituatie. Een fietser die jou in de weg rijdt valt daar niet onder. Door te toeteren heb je in feite een ongeluk veroorzaakt dus ben je aansprakelijk.

Lullig? Misschien wel, maar zo is het. Zowel tussen de autorijders als fietsers zitten aso's op de weg..

TO: Hou je klachten in de gaten en laat je desnoods nog goed 'nakijken' Ik heb na een ongeluk ook alleen wat blauwe plekken overgehouden, maar kreeg veel later pas last van mijn rug, waarvoor ik nog fysio heb gehad. Dit speelt nu nog af en toe op. Hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn, maar wees niet bang om je 'aan te stellen'
quote:Dribbel9 schreef op 03 februari 2012 @ 09:53: Ik heb amper nog bonnetjes denk ik. Als ik langs de winkels ga voor een taxatie, heb ik dan een geschreven briefje nodig met een stempel van de winkel o.i.d. om die taxatie 'officieel te maken' ?

Als de materiele schade alleszins redelijk is en het om standaardbedragen gaat dan neem ik aan dat de verzekering van de schadeveroorzaker niet enorm gaat steggelen. Geef gewoon goed en gedocumenteerd op wat er kapot is en wat hiervan de waarde is en wat de waarde zal zijn om het te vervangen.

Gaat het inmiddels al wat beter met je?
Het gaat inderdaad om standaardbedragen. Voor de artikelen die beschadigd/kapot zijn heb ik zo'n 1000 euro in totaal betaald, geen idee wat ik daar evt. van terug krijg. Maar ik heb wat bonnetjes gevonden dus die doe ik erbij en dan zie ik het allemaal wel.

Met mij gaat het eigenlijk wat minder sinds vanochtend. Slecht geslapen en ik heb ontzettend veel last van mijn nek, vooral als ik aan het studeren ben en dus met mijn nek licht voorovergebogen zit. Ik probeer wel veel te rekken tussendoor zoals de arts mij heeft aangeraden. Mijn elleboog doet nog pijn als ik erop steun, maar verder heb ik daar vrij weinig last van.

Ik heb deze week allerlei formulieren van de rechtsbijstand gekregen ook m.b.t. letselschade, maar ik twijfel een beetje of ik dat door wil zetten. Ik kan zulke dingen moeilijk loslaten en ik heb geen zin om te discussiëren over het feit of mijn pijn wel of niet door het ongeluk komt en dat dan voor een paar honderd euro. Op internet lees je verhalen dat zulke zaken altijd ontzettend lang duren. Aan de andere kant kan ik nu dus amper studeren, werken, dingen tillen en ik kan niet lang in dezelfde houding zitten met mijn nek. Ik wacht eerst wel de taxatie van mijn fiets af en hoe ze het allemaal verder willen doen.
Gewoon doen, je hebt alles genoteerd staan, dokters bezocht, laat je alles opsommen door je arts of door de dokter die in het ziekenhuis je onderzocht heeft en stuur het door.

Bekvechten doen die verzekeringen wel voor je daar zijn ze voor, daar hoef je je zelf minder druk om te maken.
Idd scahde formulier invullen met aan de ene kant haar gegeven en aan de andere kant de jouwe met je WA verzekering gegevens. Daar moet je het ook naar toe sturen. geen contact opnemen met haar verzekering met met je eigen WA vezekering.
quote:mormeltje08 schreef op 05 februari 2012 @ 22:47:

Idd scahde formulier invullen met aan de ene kant haar gegeven en aan de andere kant de jouwe met je WA verzekering gegevens. Daar moet je het ook naar toe sturen. geen contact opnemen met haar verzekering met met je eigen WA vezekering.WA verzekering? Ik moest alleen de gegevens van mijn rechtsbijstandverzekering invullen en het formulier daar naartoe sturen.
Ik zou er zeker mee door gaan. je kunt altijd nog afhaken als blijkt dat het je te veel wordt, maar wie weet gaat het allemaal heel makkelijk. Daar komt bij, dat je nu dus nog niet weet hoe lang en hoe erg je er last van gaat hebben. Ik hoop dat je pijnen tijdelijk zijn, maar wat nou als het wél heel lang duurt?

Sterkte in ieder geval!
Ik ben ook een keer aangereden. Mijn rechtsbijstand kwam ook aan met letselschade, ik vond dat overdreven, en wilde haar geen poot uitdraaien. Ze was zo aardig om me naar de HA post te rijden om mijn oog te laten hechten. Maar rechtsbijstand vertelde mij dat dat gewoon van haar normale WA verzekering (verplicht voor iedereen) afging. Oftewel, kostte haar geen cent, en heeft mij uiteindelijk toch 500 euro opgeleverd!! En daarvoor heeft de verzekering een half jaar lopen zeuren, dus daar heb je ook geen gedoe mee. Daar zijn ze voor. Gewoon doen, die verzekeringen heb je niet voor niets afgesloten. En heel veel sterkte natuurlijk!
Ook ik zou de immateriële schade ook gewoon opvoeren bij de schadepost. Hier zijn gewoon standaard bedragen voor o.g.v. een smartengeld schadegids: bedragen voor jouw letsel staan dus gewoon 'vast' en jij hoeft alleen maar jouw pijn/beschadigingen te melden. Ik zou eerlijkheidshalve niet inzien waarom je dat zou laten liggen. En dit is echt iets anders dan iemand een poot uitdraaien.
Nee dit valt echt onder je WA verzekering. Als voetganger of fietser in het verkeer dien je je (verplichte) WA verzekeringsgegevens in te vullen. Als blijkt dat de tegenpartij 'moeilijk' doet en je hebt een rechtsbijstandsverzekering dan kunnen zij extras voor je betekenen als letselschade ed.
Ik heb vandaag alles opgestuurd naar rechtsbijstand dus ik hoor het vanzelf dan wel als ze mijn gegevens van de WA-verzekering nodig hebben. Ik heb noch mijn schadebehandelaar, noch de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij over mijn WA verzekering gehoord. Ik ben wel gebeld door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij, hij wilde e.e.a. weten en zou mij wat formulieren toesturen. Hij zei 'ik denk dat we dan wel een goede oplossing kunnen vinden'.

Alles moet sowieso bekeken worden door een schade-expert dus dat zal allemaal nog wel even duren. Ik baal wel ontzettend, want ik heb vandaag 4 uurtjes gewerkt en ik heb zo'n ontzettend hoofdpijn en pijn in mijn nek :(
@Dribbel9

Gaat het al wat beter?

Ik zie dat je alles opgestuurd heb. Dat is goed hoor, je weet namelijk nooit wat voor restschade je eraan overhoudt.

En verder moet je teruggaan naar de dokter. Het is niet goed dat je nog pijn hebt. De dokter kan een rapport opstellen over het letsel en als je fysio nodig hebt, dan kan je de tegenpartij hiervoor aansprakelijk stellen.
@Dribel: Misschien wel verstandig om een klein logboekje bij te houden van al je klachten. Mochten ze gaan steggelen dan heb jij die schadepost bijgehouden en kun je hem beter onderbouwen. Ik vermoed dat ze uitgaan van 'dezelfde gevallen' voor wat betreft die schade. Goed dat je alles gewoon hebt ingestuurd.

Even los van het juridische: heb jij van degene die jou heeft aangereden nog iets vernomen? Lijkt mij wel zo netjes!
Misschien is dat wel een goed idee. Ik denk dat ik na morgen sowieso stop met werken. Ik heb net gewoon zitten huilen van de pijn en ik ben maar weer begonnen met pijnstillers :(

Volgende week moet ik echt tijd vrij maken voor de huisarts.

De mevrouw die mij heeft aangereden heeft in de dagen na de aanrijding nog wel een keer gebeld en een keer mijn voicemail ingesproken. Maar aangezien zij het een 'ongelukje' noemde vermoed ik niet dat zij door heeft hoeveel last ik er eigenlijk nog steeds door heb.
@ Dribbel: Is het inmiddels al wat beter met je? Ik zou die dame wel laten weten, tenminste als je het zin volvindt, wat het met jou gedaan hebt en hoeveel pijn je hebt/had. Een 'ongelukje' impliceert een kleinigheid en ik vind het niet zo handig die term te gebruiken.

Met de verzekering zal het nog wel even duren denk ik? Succes!
quote:shoegall66 schreef op 16 februari 2012 @ 09:07:

@ Dribbel: Is het inmiddels al wat beter met je? Ik zou die dame wel laten weten, tenminste als je het zin volvindt, wat het met jou gedaan hebt en hoeveel pijn je hebt/had. Een 'ongelukje' impliceert een kleinigheid en ik vind het niet zo handig die term te gebruiken.

Met de verzekering zal het nog wel even duren denk ik? Succes!

Nee helaas. Het gaat misschien nog wel slechter dan twee weken geleden. Ik ben helemaal gestopt met werken omdat ik huilend van de pijn naar huis ging. Daarnaast heb ik met studeren ontzettend veel last. Ik probeer wel tussendoor te rekken maar dat wil niet echt vlotten. Sporten kan ik ook niet meer en ik merk dat ik daardoor ietsjes meer gestrest word (ik sportte eerst 5 uur per dag, ook een soort uitlaatklep).

Ik heb nog niks van de verzekering gehoord. Ja, dat ik moet bijhouden hoeveel inkomsten ik mis loop e.d.

Het zal nog wel een heel getouwtrek worden. Ik heb vorig jaar namelijk last gehad van een chronische shin splints en waarschijnlijk heb ik daar dit jaar ook weer fysio voor nodig. Ik ben wel goed aanvullend verzekerd dus krijg 20 sessies vergoed. Maar de verzekering van de tegenpartij zegt dat ik alle rekeningen eerst moet indienen bij mijn eigen verzekering en als deze niks vergoed, dat zij dan vergoeden. Alleen weet ik dus zeker dat ik fysio nodig heb en dat moet ik straks dus zelf gaan betalen als ik mijn vergoedingen gebruik voor therapie voor mijn nek en schouders. Ik hoop dat ze daar ook rekening mee houden, ik snap nu waarom het altijd zo lang duurt om zulke dingen te regelen.

En wat je zegt inderdaad, was het maar een 'ongelukje', dan had ik een blauwe plek en ging ik lachend weer verder. Ik heb jarenlang gezegd: ach, een whiplash, zoveel last kun je daar toch niet van hebben? Bij deze is het tegendeel bewezen voor mij

Thanks voor je berichtje in ieder geval!
Hoi iedereen,

Even een (extra) vraagje.

Mijn fiets heeft door de aanrijding lakschade opgelopen. Op zich zou ik denken: ach, een krasje extra maakt niet zo heel veel uit. Echter, het was een relatief nieuwe fiets en de lak is dusdanig beschadigd dat die plekken nu zijn gaan roesten door de sneeuw en regen van de laatste tijd.

De rechtsbijstand heeft niks met de lakschade gedaan maar ik vroeg mijzelf eigenlijk af waarom ze dat niet doen.

Nu krijg ik van mensen in mijn omgeving reacties als: joh, het gaat om een studentenfiets (ja, ik ben student) en betaal ik daar mijn premie voor etc. etc.

Is het nou onredelijk dat ik de lakschade ook vergoed wil hebben?

Een update voor de geïnteresseerden: ik krijg binnenkort een voorschot en daarna wordt er een definitieve berekening gemaakt qua schadevergoeding en evt. smartengeld (geen idee hoe dat allemaal gaat). Oh ja, en ik heb nog steeds heel veel pijn. Ik ga volgende week met fysio beginnen en slik meer pijnstillers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven