sph opleiding
donderdag 9 februari 2012 om 16:04
op dit moment volg ik een hbo opleiding sph en zit in mijn 2e jaar. Met veel plezier volg ik deze opleiding maar heb deze week gehoord dat als je je opleiding hebt afgerond er heel weinig banen te verkrijgen zijn. Mijn gedachten zijn om misschien over te stappen naar HBO V maar krijg te horen dat ik dan weer in het 1e jaar moet gaan beginnen. Wie heeft er ook zoiets meegemaakt en kan mij raad geven? Bij voorbaat dank, Charle
donderdag 9 februari 2012 om 16:23
Ik volg de opleiding en zit in het laatste jaar. Met sph (en dat heb je waarschijnlijk al heel veel gehoord) kun je zoveel kanten op, het is heel breed, je kan bijna overal wel een baan vinden. Je kan in een ziekenhuis komen, in een psychiatrische instelling, met kinderen gaan werken of met ouderen. Heb je al goed research gedaan hierover? Dan moet je denk ik wel een baan kunnen vinden. Volgens mij komen ze overal hulpverleners te kort, dit merkte ik vooral in mijn stageperiode (door eigen ervaringen en door mijn medestagiaires) alleen ligt het probleem vaak bij het feit dat er te weinig geld is..
donderdag 9 februari 2012 om 19:58
Ik ben net klaar met SPH en mijn ervaring is dat je niet direct op HBOniveau aan de slag kunt.
Dit is wel afhankelijk van de doelgroep waarmee je wil werken!
In de TBSkliniek of psychiatrie zijn bijvoorbeeld groepsfuncties waar ze SPH voor vragen.
Als je in de gehandicaptenzorg wil werken kom je uit op MBOniveau en kun je pas op HBO gaan werken als je teamleider wordt of een gecompliceerde groep begeleider bent.
Wat ik wel merk nu is dat je met SPH van heel veel dingen een beetje weet maar van weinig dingen genoeg!
Als groepsbegeleider heb je genoeg kennis in huis hoor, maar als je bijvoorbeeld gezinsvoogd wilt worden of ambulant begeleider van wat voor doelgroep dan ook mis je vooral op het gebied van gespreksvaardigheden bepaalde skills.
Maar verder is het een leuke opleiding waar genoeg werk in is, afhankelijk van wat je wilt!
Dit is wel afhankelijk van de doelgroep waarmee je wil werken!
In de TBSkliniek of psychiatrie zijn bijvoorbeeld groepsfuncties waar ze SPH voor vragen.
Als je in de gehandicaptenzorg wil werken kom je uit op MBOniveau en kun je pas op HBO gaan werken als je teamleider wordt of een gecompliceerde groep begeleider bent.
Wat ik wel merk nu is dat je met SPH van heel veel dingen een beetje weet maar van weinig dingen genoeg!
Als groepsbegeleider heb je genoeg kennis in huis hoor, maar als je bijvoorbeeld gezinsvoogd wilt worden of ambulant begeleider van wat voor doelgroep dan ook mis je vooral op het gebied van gespreksvaardigheden bepaalde skills.
Maar verder is het een leuke opleiding waar genoeg werk in is, afhankelijk van wat je wilt!
woensdag 15 februari 2012 om 17:19
Je zult eerst ervaring op moeten doen, je kunt natuurlijk niet meteen met de heftigste doelgroepen beginnen. Maar er is werk genoeg te vinden. Misschien niet binnen 5 km en je begint natuurlijk ook niet met een megasalaris, maar ja... dat iwst je al voor je aan de opleiding begon. En daarbij, slecht is het ook niet.