Geld & Recht alle pijlers

Belastingaanslag

09-02-2012 19:19 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een belastingaanslag over 2009 ontvangen, moet nu bijna ¤1000 terugbetalen in 1,5 maand!

Terwijl ik vorig jaar over 2009 het dubbele heb teruggekregen...

Mijn vraag is hoe groot de kans is dat ik dit bedrag in termijnen kan terugbetalen?

Is de belastingdienst hier soepel in of moet je je hele hebben en houden op tafel leggen?

Ik moet het geld terugbetalen omdat ik een onderdeel van de aangifte met ja ipv nee heb ingevuld....
Ik denk dat het handiger is om dat aan de belastingdienst te vragen dan hier op het forum... en dan niet via de belastingtelefoon maar het liefst via je lokale belastingkantoor, via een afspraak.

Mijn inschatting en ervaring is dat de belastingdienst niet zo soepel is (lees: ze willen het gewoon in één keer hebben) met betalingen. Maar wie weet in dit geval wel?

Sterkte in ieder geval....
Vraag es aan de belastingdienst of je 't in stukjes kan betalen.
Ik ga morgen denk ik langs hun kantoor...

Hoop echt dat het in termijnen mag...

Ook al gaat het in 2 of 3 dat scheelt al een hoop!

Timing is ook niet echt gunstig, is nooit zo met deze dingen maar nu wel heel slecht...

Eerst maken ze me blij met terugggave van ¤2000 en 1,5 jaar later willen ze de helft weer terug...

@ Senna: Ik weet dat je bij de belastingdienst zelf de meeste info krijgt, maar vind het zelf wel prettig om wat ervaringen te horen zodat ik weet wat ik precies kan vragen en op wat gronden ze uitzonderingen etc maken!

Mijn vraag is dus meer voor een totaalbeeld snap je?

Vraag hier niet om uitgemolken belastingadvies hoor ;)
En daarom.........zet ik altijd mijn voorlopige teruggaaf van de belasting weg,tot het een definitieve teruggaaf is.Hoorde dit verhaal al vaker nl.

Sterkte.
Je kunt gewoon bellen met de belastingdienst en grote kans dat je het in termijnen mag betalen.

Ik kreeg vorig jaar een rekening van 1500 euro, en ik mocht hem in 24 termijnen betalen, dat was echt de max. Dus ik vroeg: mag ik ook in 4 termijnen wat grotere bedragen betalen? Ja, graag zelfs. Ik wilde namelijk niet in 2013 nog een rekening uit 2009 aan het afbetalen zijn.

De belastingdienst bepaalt het minimum van een termijn op basis van 24 termijnen.
De standaard betalingstermijn is 6 weken.

Als je daaraan niet voldoet krijg je ongeveer met twee weken een herinnering. Vervolgens een aanmaning. Pas daarna beginnen de problemen met een dwangbevel. Zover moet je het zeker niet laten komen.

Als je het bedrag niet binnen de voorgeschreven termijn kunt voldoen kan je uitstel van betaling aanvragen. Hiervoor moet je echter wel flink met de billen bloot: inkomen en lasten om je betalingscapaciteit vast te stellen, je bezittingen en dergelijke.

De ervaring is dat er op dit moment niet makkelijk uitstel verleend wordt.

De meeste kans maak je als je naar het belastingkantoor zelf gaat: een persoonlijk gesprek met een goed verhaal geeft meer opening. Uiteraard helpt het als je al wel betalingen verricht, en zelf met een voorstel komt, bijv 4 maanden lang ¤ 500. Een voorstel met langer dan 6 maanden/termijnen is eigenlijk gedoemd te mislukken.

Succes.

(Met toeslagen is met een stuk soepeler, je hebt de 'pech' dat het om een gewone aanslag gaat.)
@ Truck: ok...goed idee! Jammer dat ik daar nu pas achter kom....Kreeg toen een brief dat als ik aangifte deed op hoeveel geld ik dan recht zou hebben...

Dus hup aangifte gedaan, enjoyed the money en nu dus deze tegenvaller....
Ik heb pas een regeling gedaan bij de belasting voor iemand anders en dat was helemaal geen probleem.
Ik moest 400 euro terug betalen en dat mocht ook zelfs in termijnen (stond in de brief tenminste, geen gebruik van gemaakt). Dus ik neem aan dat in jouw geval dus gewoon ook kan?

Oh sorry was idd van een toeslag van 2009, heb je niets aan!
http://www.belastingdiens ... premie_voor_particulieren

Hier kan je het formulier voor een betalingsregeling downloaden. Ook kan je bellen met de belastingtelefoon en een telefonisch uitstel aanvragen (4 maanden) maar daar zijn wel voorwaarden aan verbonden.
.
Ja hoor kan prima. Inderdaad 24 maanden is vrij standaard bij belastingdienst. Heb zelfs eens hemel en aarde moeten bewegen om het zo ver te krijgen dat ik het 3 keer wilde betalen. Men snapte maar niet dat in 1 keer niet ging lukken, maar dat in 24 maanden toch echt wat teveel was.
Queruant, dat klopt wat je zeg, van de kinderopvangtoeslag. Wij kregen ook meteen ook auatomatisch een betalingsregeling aangeboden.

Maar wij hebben niets betaald, ze hebben het verrekend met 2012 en de helft moeten we misschien volgend jaar ofzo betalen. Onze zaak is nog in behandeling.

Ik had ook een belastingaanslag gekregen van 2600 euro over het jaar 2010, omdat ik in dat jaar achterstallig geld had ontvangen over het jaar 2009.

Ik ben meteen naar de belastingdienst gegaan voor een regeling en ik mag het nu in 12 maanden terug betalen.
Dank jullie wel voor de reacties, ik weet nu genoeg denk ik...

Morgen mijn geluk maar eens beproeven!
Uit je TO begrijp ik dat je een aanslag hebt ontvangen doordat je een vraag onjuist hebt beantwoord.

Dan is het verstandig om een brief naar de Inspecteur te zenden waarin je bezwaar maakt tegen deze aanslag, met vermelding van hetgeen wat fout is gegaan.

Daarnaast stuur je een nieuwe aangifte met de juiste informatie, je zal zien dat er dan een correctie zal worden uitgevoerd.

Je gaat natuurlijk niet een betalingsregeling treffen omdat je een onjuiste aangifte hebt gedaan.

Je hebt 5 jaar recht op correctie van de eerder door jou gedane aangifte.

Het gaat te ver om dat hier allemaal te beschrijven, kom je er zelf niet uit, maak dan een afspraak met de Inspecteur, of een deskundige die dat voor je kan afhandelen.

Groet, Theo
Zo Theo goede tip, dank u!

De man aan de telefoon zei dat het ging om het onderdeel van premie volksverzekeringen...

Ik ben echt een muts op belastinggebied dus zal morgen even wat uitgebreider informeren!

Was nog een beetje in shock toen ik belde
quote:bubblezz schreef op 09 februari 2012 @ 19:31:

Ik ga morgen denk ik langs hun kantoor...

Hoop echt dat het in termijnen mag...

Ook al gaat het in 2 of 3 dat scheelt al een hoop!

Timing is ook niet echt gunstig, is nooit zo met deze dingen maar nu wel heel slecht...

Eerst maken ze me blij met terugggave van ¤2000 en 1,5 jaar later willen ze de helft weer terug...

@ Senna: Ik weet dat je bij de belastingdienst zelf de meeste info krijgt, maar vind het zelf wel prettig om wat ervaringen te horen zodat ik weet wat ik precies kan vragen en op wat gronden ze uitzonderingen etc maken!

Mijn vraag is dus meer voor een totaalbeeld snap je?

Vraag hier niet om uitgemolken belastingadvies hoor ;)

Dit heb je helemaal zelf veroorzaakt hoor, je hebt zelf een fout gemaakt, door een vraag verkeerd in te vullen. Logisch dat je het terug moet betalen. Toch?

Natuurlijk kun je het in termijnen terug betalen. Je betaalt dan wel extra aan rente. Als het goed is, staat dit precies beschreven in de tweede (of derde) brief over de rekening die je krijgt.
Ja leuk is dat he, dat een mens iets fout invult. Ze hebben het zo makkelijk gemaakt voor ons allen...;-)

En logisch is het wel dat je dan een aanslag krijgt die op zich wel correct is maar niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Dan is het niet logisch dat je gelijk gaat denken van oh dan moet ik dat maar eens gaan terugbetalen.

Neen, het meest logische is dat je dat dan gaat corrigeren, en vooral niet in paniek raken.
Maar ze moet toch terugbetalen? Ze heeft toch teveel teruggekregen naar aanleiding van een fout in de aangifte? De belastingdienst geeft eerst terug en gaat dan kijken of de aangifte wel klopt. Belastingdienst heeft een fout gevonden en bij de definitive aangifte aanslag moet er nu worden terug betaald.

MIjn ervaring is dat je bij de toeslagen altijd in termijnen mag betalen. Zou het raar vinden als dat hiermee niet mag. Is geen klein bedrag waar het om gaat.

Niet uitgeven tot de definitieve aanslag is in elk geval een hele goede tip.
Een aantal beantwoorders stellen dat terugbetalen in maximaal 24 maanden mogelijk is. Dit is uitsluitend het geval bij terugbetaling toeslagen. Deze regeling is inderdaad heel soepel. Wel moet rente worden betaald itt terugbetaling in 1 keer.

Het betreft hier een terugbetaling inkomstenbelasting. Terugbetalen in 4 termijnen is geen probleem. Maximaal is 12 termijnen. (al zijn hier ook weer uitzonderingen op)

Handig is om eerst maar eens naar het belastingkantoor te gaan en te kijken wat de mogelijkheden zijn in jouw situatie.
Lieve dames, inkomstenbelasting is een totaal van in 1 jaar genoten inkomsten en uitgaven en aftrekmogelijkheden. Toelagen huur/zorg kennen allemaal andere regelingen dan de IB.

Lees mijn eerste reactie, dat is in dit soort gevallen de meest eenvoudige manier.

Groet, Theo
Maar waarom zou ze bezwaar maken tegen deze aangifte. Deze nieuwe definitieve aanslag klopt toch? Ze heeft alleen eerst meer geld gekregen dan waar ze recht op had omdat ze zelf een fout heeft gemaakt bij het invullen van de aanslag. Belastingdienst heeft deze fout gevonden en nu moet er terugbetaald worden. Lijkt me logisch.
Het is jammer dat de belastingdienst het zo ingewikkeld maakt.

Waarom eerst een voorlopige aanslag, en weet ik veel hoe lang darna de definitieve. Imo wordt dan elke aangifte 2x bekeken, dus dat kost veel meer dan dat ze gewoon 1x keer bekijken en dan de definitieve aanslag bepalen.

Het zou voor veel mensen wat voordeliger zijn.

Maar het zal wel aan mij liggen.
@ Theo

En wat is jou motivering dan in het bezwaar wat ze zou moeten zenden?

Sorry, maar ik vind dat je hier een fout advies geeft.

Want wat denk jij dat als je een correctie aangifte in zou dienen wat daar dan uit zou komen? Ik denk precies het bedrag wat ze nu moet terugbetalen. Daar schiet je dus lekker veel mee op zeg.......

Dat zou een mooie zijn zeg. Ga ik voortaan ook mijn aangifte fout indienen en dan zou ik onterechte ontvangen bedrag niet hoeven terug te betalen? Er staat toch boven de (teruggave) aanslag van vorig jaar dat het een voorlopige aanslag is en dat de belastingdienst dit nog gaat controleren. Nu hebben ze dat gedaan en zal ze het onterecht ontvangen bedrag moeten terugbetalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven