Napraat deel 2

10-02-2012 01:42 487 berichten
Alle reacties Link kopieren
( eerlijk gejat )

er is een groot verschil

tussen napraten en napraten

je kunt napraten over napraten

maar ook napraten napraten

zo was er eens een nageprate naprater

die ook napraatte wat hij napraten kon

zodat de naprater die hém napraatte

feitelijk niet wist waar zijn tekst begon

toen ze daar later samen over napraatten

hadden ze niet eens in de gaten

dat ze het napraten ook nog konden laten

't zou de napraters dus niet baten

om over het napraten nóg eens na te praten

ondertitel: krijg een leven!

Off topic is ook een optie. Net zo goed als even zeggen dat je weer on topic wilt. Gewoon,............. zoals het altijd ging.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:nerd_ schreef op 10 februari 2012 @ 09:40:

# Ik zag dat er op Merano gehakt werd.

Dit is niet terecht.

Het was in principe de koninginnebij die alles in haar greep had.

Verder waren 't in principe gewone forummers.

Je kunt hen verder niet over eén kam scheren.

De een na de ander laat zich hier zien, en draagt hiér wezenlijk bij. Zeker Merano.

En dat "verrot schelden" zie ik als plastisch taalgebruik.

Ze wilde iets duidelijk maken, dat zie je wel in de context.

Ik was echt blij met haar.

# Dat een andere forummer zich wat primairder uitdrukt, en hoe, zegt niets over de anderen.

Misschien ook niet zo over hem.

't Valt daar uit elkaar. Geef ze wat adem.

Ik verbaasde me ook wel over de wat slappe houding van iemand die ik wel respecteer. Zal ook wel de weg even kwijt zijn. Moet kunnen. Ook wij moeten "verlicht" denken.

Lanvan (?) vond ik ook (net als Merano) al schitteren.

Cavia droeg veel eerder, met Incognie, en Tanksister bij aan 't wakkerschudden, daar.

De moraal: aan 't "volk" daar mankeert niets.

Ze zetten zich hiér in, de een na de ander. En ga ze nou niet kposchuw maken!

Wie bedoel je nou steeds met die koninginnebij?

Niet dat de rest van je bericht mij duidelijk is..
Ach nerd, niet iedereen "verstaat" je altijd. Koningenbij is de dame om wie dit begon
Volgens mij niet; hij schreef namelijk eerder dat de koninginnebij zich had laten anonimiseren (als ik het goed begrepen heb).
Thnks Yvonnejaspers. Topic ken ik wel, alleen bij de afkorting ging er geen lampje branden.
.
.
quote:erg_fruitig schreef op 10 februari 2012 @ 08:56:

Ik vind het idee van Liken te onnozel voor woorden, persoonlijk. Hoezo zou dat iets toe moeten voegen? Je kan toch nu al gewoon reageren op iemand, en zeggen dat je iets leuk vindt, of niet?

Het geeft toch weer een sfeer van "ranken" en het gros hier kan daar niet mee omgaan. Dat het op FB werkt, en wellicht op andere gesloten fora, soit, daar kies je zelf je medeforummers. Maar hier op Viva kan elke oen zich aanmelden en er gaat dus ook veel meer dan oenig gedrag uit voortkomen. Ik zie de bui alweer hangen.

En dit zeg ik niet omdat ik vrees als VC slecht uit de ranks te komen.

nogmaals, het lijkt echt in niets op Facebook. Het is slechts een mod-tool en een manier om te zelfreguleren die op het (veel grotere dan het Vivaforum en ook nog eens internationale) forum waar ik vrijwillig, dus niet eens zoals hier betaald, modereer samen met nog een stuk of 6 andere vrijwilligers, prima werkt. Het is een standaard functionaliteit op heel veel fora die op een ander systeem draaien.

Ik gaf het slechts aan omdat Viva steeds opnieuw het wiel probeert uit te vinden, dan weer met anonieme angels, dan weer met niet anonieme angels, dan weer met mods en community managers, en er tot nu toe eigenlijk gewoon behoorlijk vaak niks van bakken.

Fok! forum, maar dus ook het forum waar ik mod, zijn veel grotere fora dan het Viva forum en op mijn forum hebben we ook nog eens te maken met allerlei nationaliteiten (denk Amerikaanse relifreaks die in elke post Jesus erbij halen, grofgebekte britten die met hun sarcasme dan weer non-native speakers beledigen, mensen die nauwelijks een normale zin in het engels kunnen schrijven en vaak gaan flippen omdat ze gewoon niet begrijpen wat de ander zegt), maar daar hebben we vrijwel nooit dit soort rare rellen. Enerzijds zal het dus aan de historie en het soort publiek van Viva liggen, maar ik denk ook dat een groot deel van de problemen ontstaan omdat er hier al jaren niet goed gemodereerd wordt.

Waarom ik denk dat het systeem wat we daar hebben voor Viva weleens handig zou kunnen zijn, is 1. omdat het users een bepaalde macht en inspraak geeft, zij kunnen namelijk zelf door die reputatie-knop (er staat trouwens geen like/dislike, maar als je die button aanklikt kun je kiezen tussen I agree with this user of I disagree with this user en je moet je keuze motiveren anders pakt het systeem hem niet) aangeven welk forumgedrag wenselijk is en welk niet en voelen zich daardoor dus ook gehoord.

2. Doordat het zichtbaar is voor de andere users als ze dat willen, weten forummers welke users ze serieus nemen en welke niet. Iemand die in zijn reputatie veel negatieve feedback heeft staan, valt direct door de mand als iemand die eigenlijk alleen maar op rellen uit is. Heb jij dus zelf een akkefietje met iemand, en je ziet dat diegene een heel gewaardeerde forummer is, dan merk ik daar in praktijk dat mensen sneller om bijvoorbeeld opheldering vragen bij dingen die dreigen te escaleren. Ik zie bijvoorbeeld vaak mensen dingen zeggen als "ik zie dat iedereen jou een hele goeie forummer vindt, dus wellicht begrijp ik je verkeerd...?" Of juist dat mensen zeggen "joh negeer het, dit is iemand die altijd rare opmerkingen maakt, kijk maar in zijn rep".

3. En dit is mijn belangrijkste reden: ik kan op dat andere forum ook lang niet alles lezen wat er speelt. Wij modereren daar met elkaar op afgesproken tijden in een soort ploegendienst en net als dat ik hier bepaalde pijlers en topics heb die ik gewoon zelf niet boeiend vind (kletsgroepjes bijvoorbeeld ) heb ik dat daar ook. Als er daar gestaft wordt bij een kletsgroepje, heb ik negen van de tien keer geen idee wie die mensen zijn en wat er onderling speelt. Maar juist door die reputatie-functie, krijg ik heel snel een beeld van de onderlinge verhoudingen en zie ik in 1 oogopslag dat Iris beef heeft met BGB, dat Iris in een groepje zit met Merano en Amand en Palanja, dat die steeds precies dezelfde posts staffen of liken/disliken, en dat BGB in dat kletsgroepje dus ineens vier keer gestaft wordt, terwijl ze op alle andere pijlers alleen maar positieve feedback krijgt. En dan kijk ik dus anders naar de posts die gestaft worden dan als ik dat niet zou weten.

Zo'n situatie dat iemand een ban aangesmeerd krijgt omdat ze slecht ligt bij een klein groepje users is daar in de jaren dat ik op dat forum actief ben, zowel als user als als mod, nog nooit voorgekomen, terwijl het regelmatig geprobeerd wordt. Ik heb daar ook 1 zo'n mieppie die me dan tig PM's stuurt waarin ze steeds over dezelfde mensen klaagt en beweert dat die haar wegtreiteren en een hetze tegen haar voeren, maar die stuur ik altijd een bericht terug dat ze niet zo moet janken en die mensen dan maar onder de negeer moet zetten, omdat zij de enige is die dat probleem heeft. En dat zij de enige is die dat probleem heeft kan ik oa zien aan de reputatie van de mensen waarover ze klaagt.

En een laatste reden: oudgedienden hebben in dit systeem meestal automatisch meer credits dan relatieve newbies, omdat het systeem oa afhankelijk is van hoe actief je bent en omdat je trackrecord min of meer voor altijd is. Ik kan weliswaar op een gegeven moment niet meer lezen wat voor feedback iemand drie jaar geleden op een post van jou heeft gegeven, ik kan wél zien dát die feedback is gegeven en dat die positief was. Ik kan dus ook zien dat iemand laten we zeggen al dik 10 jaar zonder ooit een waarschuwing te krijgen meeforumt (zoals Male hier bijvoorbeeld) en als iemand dan in drie maanden van een nieuwe mod bijvoorbeeld ineens 2 waarschuwingen te pakken heeft, terwijl haar trackrecord al 10 jaar schoon is, dan betekent dat dat er of iemand niet goed aan het modden is, of dat er ineens buitenproportioneel op diegene gestaft wordt. En dat kan je dan makkelijk uitzoeken.
Am Yisrael Chai!
quote:Emmm schreef op 10 februari 2012 @ 08:30:

Mag ik als 'nieuwkomer' (een jaar en een paar maanden) en vast meelezer iets zeggen? Als reactie op de 'samenvatting' van merano? Het is maar een voorstel natuurlijk, en komt alleen maar voort uit wat ik heb meegelezen en mijn eigen interpretatie hiervan. Ik voel me een buitenstaander, maar kijk daardoor misschien wel met meer afstand...

1. Permabannelingen n.a.v. het rigide beleid terug, maar wel zelf een verzoek bij de mods doen.

2. Iedereen verbindt zich aan de forumregels. Wie op dit forum of een andere website naw-gegevens van een ander forumlid plaatst, krijgt onmiddellijk en zonder waarschuwing een permaban. Anonimiteit moet ten alle tijde gewaarborgd worden. Gebeurt dit buiten het forum, stel de mods dan per mail en met bewijzen op de hoogte.

3. Wie problemen met een ander heeft, gaat dat niet openlijk uit lopen vechten. Ook als de problemen op het forum ontstaan zijn. Je mag het natuurlijk compleet oneens zijn met elkaar en heftige discussie zijn ook prima, maar maak het niet meer persoonlijk. Laat het niet escaleren, en als dat toch gebeurt, zorg er dan voor dat het niet openlijk gaat, maar via privéberichten.

4. Maak gebruik van de negeerknop indien nodig.

5. Staf alleen bij noodgevallen (zoals een vivaldis). Zorg voor een staflimiet per dag/week. De mods moeten de gestafte post altijd bekijken in de context.

6. Discussies/vragen over het beleid is toegestaan in een daarvoor speciaal geopend topic door de mods. Mods staan open voor de forummers.

7. Tot slot: we zijn allemaal volwassen, gedraag je dan ook zo. Dit geldt voor de forummers én voor de mods. Forummers gaan niet op de persoon spelen en mods zijn geen politieagenten en gaan uit van het zelfregulerend vermogen van de forummers.

Want als er één ding is wat me tijdens het meelezen continu opvalt: zelfregulering werkt hier en dat zorgt voor een positieve sfeer, die ik lang niet heb gevoeld hier! En dan lees ik al meer dan jaar mee... ;)Eens..!
quote:nerd_ schreef op 10 februari 2012 @ 10:08:

BAM, leuk je weer in oude stijl te zien.

Je verdiende 't.

Ik snap deze post! Sterker, nog ik ben het voor het eerst volmondig met je eens.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit, zo zie je maar.
quote:nerd_ schreef op 10 februari 2012 @ 09:56:

[...]Tilt 't even naar academisch niveau.

Om met haar te spreken, dat "liken" is onzinnig. Voor ons.

Hij/zij, FV, bindt de kat op 't spek, voor een site is 't verleidelijk, want je hebt dan gekortwiekt voetvolk, allemaal eunuchs, en 't lijkt toch wat.

De crux is, dat zal Fruity ook wel bedoeld hebben, dat iedere vorm van zinnig typen uitgesloten is, omdat 't om te lachen moet zijn, wat je leest, als je met je mobiel in de hand, op de fiets zo'n site bekijkt.

Als 't intelligenter, constructiever, of plastischer uitgedrukt, of niet van vrienden, of als je als een blind schaap zonder enige kennis van zaken, inlogt op zo'n site, of iedere vorm van empathie of sociaal inzicht mist, krijg je liken op patatkraamniveau.

"Iedere site heeft dit," zei FV. 't Siert Viva dan dat ze 't niét hebben.

Dan is er in principe plek voor iedereen.

Hoe je ook bent, communiceert, al dan niet kritisch, en ook al typ je "krom."

Voer je dat in, is dat "Napraten" contraproduktief geweest.

En ideaal voor "ondergrondsen."Helemaal mee eens.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

.
Ik denk als dat 'likesysteem' hier was geweest het laatste jaar dat het veel bannen had gescheeld als ik het zo lees. De nieuwe mods hadden dan in ieder geval een beter idee van wie wat waar, wie de huillie was etc.

Ik vind het wel wat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:nerd_ schreef op 10 februari 2012 @ 09:56:

# Zie dat FruityVibrations liet zien waarom 't goed is dat ze er weer is.Aardig van je dat je dat zegt Nerd. Goed om jou weer te zien ook ik heb toch lang gedacht dat je mij niet proom. Pruimde.
Wish I could be home, with my head in a toilet, like all normal people...
quote:missverrektekoekwaus schreef op 10 februari 2012 @ 08:57:

[...]

En dit bedoel ik, dit vind ik nu niet echt een positieve bijdrage aan een gezellig vf. Laat staan een input voor een constructieve discussie.

Waarom heb je zoveel moeite met de gedachte dat een aantal gebanden terug zouden komen? Echt een welgemeende vraag.

En het welgemeende antwoord is dat ik dat helemaal niet heb.

De beleidswijziging heeft wellicht onnodige slachtoffers gemaakt.

Nou, wat mij betreft mogen ze daar opnieuw naar kijken. Maar dat was al het uitgangspunt bij de start van deel 1 van dit napraattopic en we zijn nu nog niet veel verder.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Fash, ik snap het systeem nu beter en het lijkt me wel wat. En het bezwaar wat Mleen had, dat je niet kunt zien we je disliked, is er dus niet begrijp ik?

Verder. Merano, is dit echt wat je uit het hele vorige topic haalt? Lees ik dan echt zo anders dan jij?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:nouschi schreef op 10 februari 2012 @ 10:26:

Ik denk als dat 'likesysteem' hier was geweest het laatste jaar dat het veel bannen had gescheeld als ik het zo lees. De nieuwe mods hadden dan in ieder geval een beter idee van wie wat waar, wie de huillie was etc.

Ik vind het wel wat.

Precies, dat is ook de reden waarom ik het uitleg. Viva draait op een ander soort forumsysteem, dus hier zullen de techneuten wel weer iets speciaal moeten gaan bouwen ofzo, ik heb geen idee. Maar ik wil alleen maar aangeven dat er op heel veel fora al lang systemen bestaan waarin mensen óók kunnen staffen, maar niet zonder dat dat zichtbaar is voor de overige gebruikers en niet als een soort precisiebombardement om een medeforummer weg te zieken.

Ik zou het bijvoorbeeld zelf ook graag willen weten als er hier een aantal mensen rondlopen die me steeds staffen enkel omdat ik het ben. In dat andere systeem kan je dat gewoon zelf zien.
Am Yisrael Chai!
quote:nerd_ schreef op 10 februari 2012 @ 10:14:

OMG, dit trek ik niet meer, FV.

Je gaat 't Fruity uitleggen, maar ZIJ begrijpt 't wel, maar JIJ niet.

Daarom was ik blij met haar. Ze zet 't een tandje hoger.

Napraten...ik nok effies.

(Fruity kan 't alleen wel af.)

*Of rent ook weg*Fruity heeft dan een IQ dat nog hoger is dan dat van FV, ik schat zo rond de 300.
Zo, even terug uit IRL (met mijn voeten omhoog omdat de gedweilde vloer toch nog nat is).

Ik ben het eens met FV dat je een systeem moet bedenken om te voorkomen dat forummers om bijna niets gestaft worden en dan geland worden. Het belangrijkste is denk ik dat mods alles in context moeten zien. En weten wat de band is tussen de gestafte en degene die gestaft heeft. Je moet alleen iets doen om die context te creëren, want mods kunnen niet alles meelezen en ze weten ook niet altijd wat zich achter de schermen afspeelt.

Ik ben sowieso tegen anoniem staffen, want wat is er nou geheim aan aangeven dat er iets niet goed gaat in jouw ogen. Neem je verantwoordelijkheid dan echt en verbind er je forumnaam gewoon aan (ik wist niet dat staffen hier anoniem is? Echt?).
Staffen uit de anonimiteit halen is een heel goed begin.
.
quote:missverrektekoekwaus schreef op 10 februari 2012 @ 10:36:

Staffen uit de anonimiteit halen is een heel goed begin.Dat weet ik wel zeker. Gewoon zichtbaar voor iedere forummer, bedoel je toch?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:nerd_ schreef op 10 februari 2012 @ 10:37:

Wauwz, er komt ook eq en sociaal inzicht bij kijken.

En dat heéft ze. (Weet iedereen toch wel? Da's buiten kijf.).Wauwz ?
Ik lees dit topic al een tijdje mee, zeer interessante discussie! Ik denk wel dat het nuttig is bepaalde aanbevelingen, zoals die van Fashion, te staven aan het technisch haalbare. Sanoma heeft hier een stuk forum-software voor draaien, naar alle waarschijnlijkheid een standaard tool aangepast naar de wensen van Sanoma. Een nieuwe functie inbouwen is dan niet echt een eenvoudige opgave en eentje met financiele consequenties. Waarschijnlijk heeft Fok een andere oplossing draaien? Daarom denk ik dat de aanbevelingen meer richting gedragsregels moeten gaan, dan technische aanpassingen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 10 februari 2012 @ 10:37:

[...]

Dat weet ik wel zeker. Gewoon zichtbaar voor iedere forummer, bedoel je toch?Yep, dat bedoel ik. Dat leidt tot bewuster staffen.
quote:fashionvictim schreef op 10 februari 2012 @ 10:31:

[...]

Precies, dat is ook de reden waarom ik het uitleg. Viva draait op een ander soort forumsysteem, dus hier zullen de techneuten wel weer iets speciaal moeten gaan bouwen ofzo, ik heb geen idee. Maar ik wil alleen maar aangeven dat er op heel veel fora al lang systemen bestaan waarin mensen óók kunnen staffen, maar niet zonder dat dat zichtbaar is voor de overige gebruikers en niet als een soort precisiebombardement om een medeforummer weg te zieken.

Ik zou het bijvoorbeeld zelf ook graag willen weten als er hier een aantal mensen rondlopen die me steeds staffen enkel omdat ik het ben. In dat andere systeem kan je dat gewoon zelf zien.Heel goed! Ik staf niet omdat ik het een achterbakse mogelijkheid vind maar als het duidelijk wordt wie wie vaak staft ,helemaal goed.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven