Stoverij
vrijdag 10 februari 2012 om 12:47
Op verzoek hier het recept van stoverij
Stoverij
• 1 pond riblappen
• 5 uien
• 1 el mosterd
• 1 el sojasaus
• 1 laurierblas
• Scheut ketchup naar smaak
• Flesje donkerbruin bier
• Boter
• Maizena
Bereidingswijze:
Doe de boter in de pan, voeg het vlees toe en braadt tot het gaar is. Als het vlees gaar is schenk je wat water op en doe het laurierblad erbij. Laat het vervolgens 1,5 uur op een een laag vuur sudderen.
Snijd ondertussen de uien (stukjes of ringen maakt niet uit). Haal het vlees uit de pan en laat het even rusten.
Doe de uien in de pan samen met de mosterd, sojasaus en de ketchup. Snijd het vlees in blokjes en doe het terug in de pan. Laat dit 0,5 uur sudderen.
Zet het fornuis uit.
Doe nu het donker bier erin en laat het enige uren maar het liefst een hele nacht staan.
Voor het opdienen:
Maak in een kopje een papje van maizena. Verwarm de stoverij en doe het maizenapapje er in. Laat het heel even aan de kook komen. Breng op smaak met zout en peper.
Laat de stoverij niet doorkoken.
Als je het lekker vindt kun je er ook wat kruidnagelen in doen .
Erg lekker met dikke vlaamse frieten.
Stoverij
• 1 pond riblappen
• 5 uien
• 1 el mosterd
• 1 el sojasaus
• 1 laurierblas
• Scheut ketchup naar smaak
• Flesje donkerbruin bier
• Boter
• Maizena
Bereidingswijze:
Doe de boter in de pan, voeg het vlees toe en braadt tot het gaar is. Als het vlees gaar is schenk je wat water op en doe het laurierblad erbij. Laat het vervolgens 1,5 uur op een een laag vuur sudderen.
Snijd ondertussen de uien (stukjes of ringen maakt niet uit). Haal het vlees uit de pan en laat het even rusten.
Doe de uien in de pan samen met de mosterd, sojasaus en de ketchup. Snijd het vlees in blokjes en doe het terug in de pan. Laat dit 0,5 uur sudderen.
Zet het fornuis uit.
Doe nu het donker bier erin en laat het enige uren maar het liefst een hele nacht staan.
Voor het opdienen:
Maak in een kopje een papje van maizena. Verwarm de stoverij en doe het maizenapapje er in. Laat het heel even aan de kook komen. Breng op smaak met zout en peper.
Laat de stoverij niet doorkoken.
Als je het lekker vindt kun je er ook wat kruidnagelen in doen .
Erg lekker met dikke vlaamse frieten.
tbl1966 wijzigde dit bericht op 10-02-2012 16:04
Reden: Voor mij automatisme, maar voor anderen misschien niet ;-)
Reden: Voor mij automatisme, maar voor anderen misschien niet ;-)
% gewijzigd
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
vrijdag 10 februari 2012 om 13:02
vrijdag 10 februari 2012 om 13:35
vrijdag 10 februari 2012 om 13:43
vrijdag 10 februari 2012 om 13:50
quote:cassata schreef op 10 februari 2012 @ 13:35:
Ik maak een soortgelijk recept, alleen ik voeg de uien en mosterd al aan het begin toe. En ik laat het vlees juist in het bier stoven. Waarom zet jij het vuur uit voordat het bier erbij gaat? Wordt het dan nog malser of krijg je een sterkere biersmaak? Ben nieuwsgierig
Hoi, even pauze van het uien snijden
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb het recept van een vriend die het weer van een kennis uit België heeft. Zij maken het op deze manier klaar en ik doe maar gewoon wat er in het recept staat.
Ik maak een soortgelijk recept, alleen ik voeg de uien en mosterd al aan het begin toe. En ik laat het vlees juist in het bier stoven. Waarom zet jij het vuur uit voordat het bier erbij gaat? Wordt het dan nog malser of krijg je een sterkere biersmaak? Ben nieuwsgierig
Hoi, even pauze van het uien snijden
Ik weet het eerlijk gezegd niet. Ik heb het recept van een vriend die het weer van een kennis uit België heeft. Zij maken het op deze manier klaar en ik doe maar gewoon wat er in het recept staat.
Maar waar zijn dan de oren van het konijn? Die zitten nog in mijn potlood opa (vrij naar Herman van Veen)
vrijdag 10 februari 2012 om 13:51
quote:thee schreef op 10 februari 2012 @ 13:43:
Als je de maizena voor binding gebruikt moet het toch juist nog even aan de kook komen? Anders heb je toch alsnog de binding niet?
Verder klinkt het lekker, misschien ook even kopieren naar het winterkosttopic, daar staan meer van dit soort 'stoverijen'.
Ik laat het inderdaad altijd heel even koken, niet meer dan een seconde of 10. Je moet het in elk geval niet meer doorkoken. Wat ik begrijp van die vriend is dat het anders bitter wordt. Heb het nog nooit geprobeerd, dat vind ik zonde.
Ik zal het recept even in het andere topic kopiëren.
Als je de maizena voor binding gebruikt moet het toch juist nog even aan de kook komen? Anders heb je toch alsnog de binding niet?
Verder klinkt het lekker, misschien ook even kopieren naar het winterkosttopic, daar staan meer van dit soort 'stoverijen'.
Ik laat het inderdaad altijd heel even koken, niet meer dan een seconde of 10. Je moet het in elk geval niet meer doorkoken. Wat ik begrijp van die vriend is dat het anders bitter wordt. Heb het nog nooit geprobeerd, dat vind ik zonde.
Ik zal het recept even in het andere topic kopiëren.
vrijdag 10 februari 2012 om 13:54
vrijdag 10 februari 2012 om 16:03
vrijdag 10 februari 2012 om 16:11
vrijdag 10 februari 2012 om 17:22
Ah lekker, hier staat ook stoofvlees op het fornuis. Mijn recept lijkt een beetje op die van jou, alleen gebruik ik sukadelappen en trappist-bier, waar het vlees nu al bijna 2 uur in aan het stoven is, nog een uur te gaan. Bij mij zitten er uien in, knoflook, winterpeen (in dunne plakjes), stukjes witbrood zonder korst met mosterd en appelstroop, laurierblad, verse takjes tijm en kruidnagel. Het ruikt nu al héérlijk!
zaterdag 11 februari 2012 om 23:31
zondag 12 februari 2012 om 00:02
Gemini; bedankt voor je antwoord, maar helaas mag ik ook geen koolzuur meer. Dus bier en wijn vallen af ivm alcohol en licht koolzuurhoudend en cola en dergelijke vallen af ivm koolzuurhoudend.
Ik weet het; ik ben lastig
Jammer, maar dan toch maar gewoon hachee maken. Dit leek/lijkt me wel een lekker recept!
Ik weet het; ik ben lastig
Jammer, maar dan toch maar gewoon hachee maken. Dit leek/lijkt me wel een lekker recept!
zondag 12 februari 2012 om 00:22
quote:gemini2011 schreef op 12 februari 2012 @ 00:14:
Maar als je een biersoort neemt met een laag alcoholpecentage en je laat het een nacht staan (koolzuur eruit) en kookt het dan nog wat langer door (alcohol is zo verdampt) dan is er toch geen probleem? Of denk ik nu veel te makkelijk?
Ja, daar denk je te gemakkelijk. En die alcohol is ook niet zo verdampt hoor, dat duurt best even.
Heerlijk woord trouwens, 'stoverij'. Klinkt een beetje als 'toverij'!
Maar als je een biersoort neemt met een laag alcoholpecentage en je laat het een nacht staan (koolzuur eruit) en kookt het dan nog wat langer door (alcohol is zo verdampt) dan is er toch geen probleem? Of denk ik nu veel te makkelijk?
Ja, daar denk je te gemakkelijk. En die alcohol is ook niet zo verdampt hoor, dat duurt best even.
Heerlijk woord trouwens, 'stoverij'. Klinkt een beetje als 'toverij'!