Terug naar het census-kiesrecht?

13-02-2012 14:44 219 berichten
Alle reacties Link kopieren
In Nederland kennen we de vreemde situatie dat mensen op basis van gelijkwaardigheid mogen beslissen over de verdeling van een collectieve pot geld, ondanks het feit dat sommigen daar veel meer aan hebben bijgedragen dan anderen.

Anders gezegd: uitkeringstrekkers kunnen meestemmen over de hoogte van hun eigen uitkeringen! Zou dit in het bedrijfsleven voorkomen, dan zou er schande van worden gesproken. Sterker nog: zelfs als de RvC de bestuurderssalarissen goedkeurt wordt nog gesproken van vriendjespolitiek.

Of neem dit voorbeeld: John de Mol en 50 bijstandsmoeders stemmen over de verdeling van het gezamelijk inkomen. John de Mol heeft dan 50 keer MINDER te zeggen over zijn eigen geld dan deze groep bijstandsmoeders bij elkaar.

Het is duidelijk dat ons democratisch stelsel ernstig tekort schiet op het gebied van rechtvaardigheid. Democratie zou meer moeten zijn dan twee wolven en een schaap die gezamenlijk over het avondeten moeten besluiten.

Een middel om de perverse uitwassen van democratie te verminderen is een herinvoering van (een variant van het) censuskiesrecht. Alleen mensen met voldoende inkomsten (of uberhaupt inkomsten) zouden dan stemrecht krijgen. Is dat een idee? Naast het rechtvaardigheids-argument, kan worden aangevoerd dat op die manier een grotere incentive voor mensen buiten het arbeidsproces ontstaat om werk te zoeken.
Ooooooohhh, heb jij echt niets te doen op je werk?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Een vraag is ook of ambtenaren en overheidsfunctionarissen zouden moeten mogen stemmen....
Deze 'grootverdienert' is het hier zo niet mee eens en blijft vinden dat iedereen het recht heeft te stemmen ongeacht opleiding of inkomensniveau.
of mensen die subsidies krijgen. Imho, die stemmen dan ook en masse op partijen die pro subsidie zijn. Kortom, uiteindelijk zou gewoon niemand mogen stemmen. Een ieder stemt toch altijd naar de eigen portemonnee
Martin81, één tip voor je. Tief op!
Weer zo´n non-discussie.

Heb je last van topicdiarree?
Ja, je hebt me overtuigd.
Spreuken 18:2
En dit topic hoort onder geld en recht. Want actueel is dit zeker niet, eerder middeleeuws.
quote:Oriane schreef op 13 februari 2012 @ 14:52:

of mensen die subsidies krijgen. Imho, die stemmen dan ook en masse op partijen die pro subsidie zijn. Kortom, uiteindelijk zou gewoon niemand mogen stemmen. Een ieder stemt toch altijd naar de eigen portemonnee

Is dat niet reden om het systeem fundamenteel te herzien?

Een andere methode zou kunnen zijn om een Grondwettelijk maximum aan de overheidsgaven te stellen, b.v. zodanig dat alleen geld is voor wegen/infrastructuur en politie/jusititie.

Of je zou ieder mens het recht op een opt-out kunnen geven (zoals presidentskandidaat Ron Paul wil in de VS). Mensen betalen dan nog maar 10% belasting voor de wegen en rechtsspraak, maar krijgen verder geen enkele voorziening van de overheid meer.
quote:martin81 schreef op 13 februari 2012 @ 15:03:

[...]

Een andere methode zou kunnen zijn om een Grondwettelijk maximum aan de overheidsgaven te stellen, b.v. zodanig dat alleen geld is voor wegen/infrastructuur en politie/jusititie.

Of je zou ieder mens het recht op een opt-out kunnen geven (zoals presidentskandidaat Ron Paul wil in de VS). Mensen betalen dan nog maar 10% belasting voor de wegen en rechtsspraak, maar krijgen verder geen enkele voorziening van de overheid meer.Er fijn als je ziek bent en niet kunt werken. Mafkees.
Martin...

Waarom ga je nou gewoon niet weg hier?

Niemand zit op je topics te wachten en je haalt bij de meesten hier het bloed onder de nagels vandaan met deze BS.

Ik zeg; nog 1 topic openen; je afscheidstopic!!
Leuk voor mensen die niet kúnnen werken. Die hebben ineens niets nuttigs in te brengen?
quote:martin81 schreef op 13 februari 2012 @ 15:03:

[...]

.Neen, want mijn reactie was doorspekt van sarcasme. Ik ben groot voorstander ende fan van de democratie zoals deze in Nederland is. Sterker nog, ik ben zo lui als dikke stront en zal voor maar weinig dingen in de kou ergens gaan demonstreren, maar dit is een van die weinige dingen hoor. Desnoods in mijn blote reet als dat meer oplevert. Van de democratie zoals deze is dient men af te blijven.
quote:helene31 schreef op 13 februari 2012 @ 15:07:

Leuk voor mensen die niet kúnnen werken. Die hebben ineens niets nuttigs in te brengen?Wat Martin vindt is een wassen neus en niet heel erg actueel.
quote:scamp schreef op 13 februari 2012 @ 15:05:

[...]

Er fijn als je ziek bent en niet kunt werken. Mafkees.Hoezo? Je kunt toch zelf sparen of verzekeren? Wat heeft de overheid voor meerwaarde?
Martin: werk jij zelf trouwens?

Mocht dat niet het geval zijn, dan word je slachtoffer van je eigen voorstel.

Indien dat voorstel in praktijk gebracht zou worden uiteraard, wat ik qua kans erg laag inschat.
quote:Oriane schreef op 13 februari 2012 @ 15:07:

[...]

Neen, want mijn reactie was doorspekt van sarcasme. Ik ben groot voorstander ende fan van de democratie zoals deze in Nederland is. Sterker nog, ik ben zo lui als dikke stront en zal voor maar weinig dingen in de kou ergens gaan demonstreren, maar dit is een van die weinige dingen hoor. Desnoods in mijn blote reet als dat meer oplevert. Van de democratie zoals deze is dient men af te blijven.

Dit zeg je nu voor de derdde keer, maar je hebt nog geen argumenten gegeven.

Ook heb je nog niet gereageerd op de perverse effecten van ons huidige systeem. Wat vind je ervan dat uitkeringstrekkers kunnen meebeslissen over de hoogte van hun eigen uitkeringen b.v.?
quote:martin81 schreef op 13 februari 2012 @ 15:10:

[...]

Hoezo? Je kunt toch zelf sparen of verzekeren? Wat heeft de overheid voor meerwaarde?

We stemmen toch niet alleen over zaken als inkomen?

En verder ben ik, net als iedereen geloof ik, wel klaar met jou.

Laat je eens afstoffen, misschien wil een werkloze wel wat bijverdienen.
quote:Artpiraat schreef op 13 februari 2012 @ 15:08:

[...]

Wat Martin vindt is een wassen neus en niet heel erg actueel.Ik werk, maar voor de overheid. Ik denk dat er veel voor te zeggen valt om ook ambtenaren het stemrecht af te nemen.
Heb jij al stemrecht martin?
Ik denk niet dat dat echt als incentive werkt, maar dat dat de meesten bar weinig kan schelen.
quote:helene31 schreef op 13 februari 2012 @ 15:13:

[...]

We stemmen toch niet alleen over zaken als inkomen?

En verder ben ik, net als iedereen geloof ik, wel klaar met jou.

Laat je eens afstoffen, misschien wil een werkloze wel wat bijverdienen.

Nou, ik denk dat 80% van alle beleidsdiscussies uiteindelijk wel over geld gaan (zij het soms impliciet).

En juist de dingen die niet over geld gaan, zouden vaak al helemaal geen onderwerp van politiek debat, maar van het individu moeten zijn (zoals b.v. drugsgebruik of prostitutie of euthenasie).
Uitkeringsgerechtigden kunnen bij mijn weten niet meebeslissen over de hoogte van hun uitkering.

Zoals over alle besluiten op basis van regeerakkoord en initiatieven, bepalen parlement + regering de uiteindelijke tarieven, niet de stemgerechtigden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven