leerplichtig
maandag 13 februari 2012 om 21:13
hoe streng is het bij de scholen van jullie kinderen voor een 4 jarige?
Mijn zoon is nu 4 jaar
Kan de juf mijn dwingen?
Ik heb soms afspraken staan die alleen onder schooltijd kunnen
waardoor ik mijn zoon weleens een halfuurtje eerder op moet halen
Ik probeer het vaak buiten schooltijd maar soms lukt t echt niet
Mijn zoon is nu 4 jaar
Kan de juf mijn dwingen?
Ik heb soms afspraken staan die alleen onder schooltijd kunnen
waardoor ik mijn zoon weleens een halfuurtje eerder op moet halen
Ik probeer het vaak buiten schooltijd maar soms lukt t echt niet
maandag 13 februari 2012 om 21:15
maandag 13 februari 2012 om 21:15
Mijn zoontje is ook vier en gaat net naar school. Ze gaan ervanuit dat je je houdt aan de regels van de school/ leerplicht. Met het verschil dat je ze af en toe een middagje of ochtendje mag thuishouden als hij bijvoorbeeld moe is. En eerder ophalen liever niet en als het niet anders kan dat je het van te voren laat weten. Ze kan je niet dwingen trouwens.
maandag 13 februari 2012 om 21:17
Je kind is vanaf 5 jaar leerplichtig.
Natuurlijk is het fijn als je kind zoveel mogelijk aanwezig is. Maar als het echt niet lukt om een afspraak eerder of na schooltijd te plannen, kan dat nu nog.
Ik zou dat wel bespreekbaar maken met de juf.
Ik vraag me wel af, als ik je verhaal zo lees: wat zijn dat voor afspraken? En met name: zijn het afspraken voor jou of zijn ze voor je zoon, bv de tandarts of dokter?
Natuurlijk is het fijn als je kind zoveel mogelijk aanwezig is. Maar als het echt niet lukt om een afspraak eerder of na schooltijd te plannen, kan dat nu nog.
Ik zou dat wel bespreekbaar maken met de juf.
Ik vraag me wel af, als ik je verhaal zo lees: wat zijn dat voor afspraken? En met name: zijn het afspraken voor jou of zijn ze voor je zoon, bv de tandarts of dokter?
maandag 13 februari 2012 om 21:17
Je kind is pas leerplichtig als hij 5 is, dus de juf kan je niet dwingen bij wet.
Maar kan me voorstellen dat je niet zomaar je kind een uurtje eerder of later kunt brengen, stel je voor dat iedereen dat zou doen. Vraag eens aan zijn juf hoe jullie daar het beste mee om kunnen gaan.
Misschien is het handiger om op zulke momenten andere ouders in te schakelen, of oma/opa, of een buur.
Maar kan me voorstellen dat je niet zomaar je kind een uurtje eerder of later kunt brengen, stel je voor dat iedereen dat zou doen. Vraag eens aan zijn juf hoe jullie daar het beste mee om kunnen gaan.
Misschien is het handiger om op zulke momenten andere ouders in te schakelen, of oma/opa, of een buur.
maandag 13 februari 2012 om 21:18
Kind eerder ophalen omdat je prive afspraken hebt vind ik echt niet kunnen. Ik zou daar als juf echt niet blij mee zijn. Een keertje moet kunnen maar uit je OP lees ik dat je het vaker doet. Ik zou het als leerkracht aan je melden dat het niet kan, en zelfs melden bij de directie als er geen gehoor aan wordt gegeven. School is geen opvang waarbij je zelf kan bepalen wanneer je je kind haalt of brengt! Zou mooi zijn als alle ouders dat zouden doen. 4 jarige is niet leerplichtig, maar er is wel een onderwijs aanbod en er zitten meer kindjes in de klas waar het ook storend voor is als er steeds tussendoor ouders komen om hun kindje op te halen.
maandag 13 februari 2012 om 21:19
maandag 13 februari 2012 om 21:23
Zoveel mogelijk plannen op woensdagmiddag (en bij ons zijn ze vrijdagmiddag ook vrij) of een afspraak om vier uur bijvoorbeeld. En wat dan nog niet kan, dat kan niet en als je hierover op tijd overlegt zal de juf daar geen probleem van maken. Kan ik me niet voorstellen in ieder geval.
Maar jij verwacht hier dan wel problemen over? Dat je dit aan ons vraagt ipv meteen met de juf bespreken?
Maar jij verwacht hier dan wel problemen over? Dat je dit aan ons vraagt ipv meteen met de juf bespreken?
maandag 13 februari 2012 om 21:24
maandag 13 februari 2012 om 21:25
Als je kind naar het ziekenhuis of id. moet dan is dit geen probleem. (ook niet als ze 9 of 10 zijn).
Je kan niet zomaar je kind een half uur eerder uit de klas halen, voor zomaar iets, dit geeft veel onrust, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Een goede communicatie met de juf is heel belangrijk.
Je kan niet zomaar je kind een half uur eerder uit de klas halen, voor zomaar iets, dit geeft veel onrust, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Een goede communicatie met de juf is heel belangrijk.
maandag 13 februari 2012 om 21:36
maandag 13 februari 2012 om 21:55
Later brengen of eerder ophalen levert vaak veel onrust op onder de andere kleuters (die zien 1 moeder en verwachten dan al spontaan dat alle moeders aan komen sjokken
Dus voor juf is het fijn als je niet zomaar midden in de ochtend of middag binnen kunt stappen.
Als je dus noodzakelijke afspraken hebt kun je daarvoor misschien nog het beste een tijdstip in de middag pakken en dan die hele middag qua school verder laten vervallen. Uiteraard is het wel zo netjes om hierover even te overleggen.
Trouwens: veel juffen maken er een goede gewoonte van om ook ouders van 4-jarigen alvast aan te spreken op opkomstplicht e.d., zo proberen ze de ouders alvast een beetje op te voeden voor als hun kinderen 5 worden, vroeg geleerd is oud gedaan enzo.
Dus voor juf is het fijn als je niet zomaar midden in de ochtend of middag binnen kunt stappen.
Als je dus noodzakelijke afspraken hebt kun je daarvoor misschien nog het beste een tijdstip in de middag pakken en dan die hele middag qua school verder laten vervallen. Uiteraard is het wel zo netjes om hierover even te overleggen.
Trouwens: veel juffen maken er een goede gewoonte van om ook ouders van 4-jarigen alvast aan te spreken op opkomstplicht e.d., zo proberen ze de ouders alvast een beetje op te voeden voor als hun kinderen 5 worden, vroeg geleerd is oud gedaan enzo.
maandag 13 februari 2012 om 22:50
Hier ook zoon die regelmatig naar oogarts moet. Maar dan op ruim een uur rijden. Als we er heen moeten gaat hij meestal helemaal niet naar school. Is nog nooit probleem geweest, hij is nu 5,5. En afgelopen jaar ook aan beide ogen geopereerd, waardoor heel veel naar oogarts. Gelukkig is alles nu goed en hoeft hij in principe weer maar 2x per jaar.