leerplichtig

13-02-2012 21:13 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoe streng is het bij de scholen van jullie kinderen voor een 4 jarige?

Mijn zoon is nu 4 jaar

Kan de juf mijn dwingen?

Ik heb soms afspraken staan die alleen onder schooltijd kunnen

waardoor ik mijn zoon weleens een halfuurtje eerder op moet halen

Ik probeer het vaak buiten schooltijd maar soms lukt t echt niet
Leerplicht is pas met vijf jaar.
Wat voor afspraken dan, voor jezelf of voor zoon?

Als zoon onder schooltijd naar de dokter of tandarts moet, is dat logisch, maar als je hem voor jouw afspraken eerder van school haalt, kan ik me voorstellen dat juf daar niet vrolijk van wordt (en kind zelf ook niet).
Mijn zoontje is ook vier en gaat net naar school. Ze gaan ervanuit dat je je houdt aan de regels van de school/ leerplicht. Met het verschil dat je ze af en toe een middagje of ochtendje mag thuishouden als hij bijvoorbeeld moe is. En eerder ophalen liever niet en als het niet anders kan dat je het van te voren laat weten. Ze kan je niet dwingen trouwens.
Als ze vijf zijn moeten ze gedeeltelijk naar school, vanaf 6 jaar helemaal leerplichtig.
Nee voor mijn zoon zelf

Hij moet weleens naar oogheelkunde ( niet in onze woonplaats)
Je kind is vanaf 5 jaar leerplichtig.

Natuurlijk is het fijn als je kind zoveel mogelijk aanwezig is. Maar als het echt niet lukt om een afspraak eerder of na schooltijd te plannen, kan dat nu nog.

Ik zou dat wel bespreekbaar maken met de juf.

Ik vraag me wel af, als ik je verhaal zo lees: wat zijn dat voor afspraken? En met name: zijn het afspraken voor jou of zijn ze voor je zoon, bv de tandarts of dokter?
Je kind is pas leerplichtig als hij 5 is, dus de juf kan je niet dwingen bij wet.

Maar kan me voorstellen dat je niet zomaar je kind een uurtje eerder of later kunt brengen, stel je voor dat iedereen dat zou doen. Vraag eens aan zijn juf hoe jullie daar het beste mee om kunnen gaan.

Misschien is het handiger om op zulke momenten andere ouders in te schakelen, of oma/opa, of een buur.
Kind eerder ophalen omdat je prive afspraken hebt vind ik echt niet kunnen. Ik zou daar als juf echt niet blij mee zijn. Een keertje moet kunnen maar uit je OP lees ik dat je het vaker doet. Ik zou het als leerkracht aan je melden dat het niet kan, en zelfs melden bij de directie als er geen gehoor aan wordt gegeven. School is geen opvang waarbij je zelf kan bepalen wanneer je je kind haalt of brengt! Zou mooi zijn als alle ouders dat zouden doen. 4 jarige is niet leerplichtig, maar er is wel een onderwijs aanbod en er zitten meer kindjes in de klas waar het ook storend voor is als er steeds tussendoor ouders komen om hun kindje op te halen.
quote:moedergans22 schreef op 13 februari 2012 @ 21:16:

Nee voor mijn zoon zelf

Hij moet weleens naar oogheelkunde ( niet in onze woonplaats)Lijkt mij dat dat geen probleem is, zeker niet als je het tijdig aangeeft bij zijn juf.
Ze kunnen je niets verplichten en al helemaal niet met deze reden. Kan me wel voorstellen dat het niet zo prettig is om één kind (vaker) eerder uit de klas te laten halen.

Maar ik heb in een bovenbouwgroep zelfs meegemaakt dat doktersafspraken onder schooltijd waren en dat was ook geen probleem.
Oh, mijn dochter moest op die leeftijd geregeld naar het ziekenhuis. Daar heeft de juf nog nooit moeilijk over gedaan. Ik heb de juf altijd op de hoogte gehouden hierover.
ene Oma heeft geen auto en woont aan de andere kant van de stad

en geen contacten met buren
Knorretje 28

Ik snap wat je bedoeld maar zo elke week is t ook weer niet hoor

1 keer in de maand

en soms maanden niet
Zoveel mogelijk plannen op woensdagmiddag (en bij ons zijn ze vrijdagmiddag ook vrij) of een afspraak om vier uur bijvoorbeeld. En wat dan nog niet kan, dat kan niet en als je hierover op tijd overlegt zal de juf daar geen probleem van maken. Kan ik me niet voorstellen in ieder geval.

Maar jij verwacht hier dan wel problemen over? Dat je dit aan ons vraagt ipv meteen met de juf bespreken?
Ligt eraan wat voor afspraken, als je kind naar de dokter moet is iets heel anders dan een prive afspraak van jou
volledige leerplicht is vanaf 5 jaar. om de rust in de groepen te bewaren is het niet de bedoeling om tijdens de lessen (ook groepen 1en 2 en dus ook 4 jaarigen) om je zoon of dochter uit de les te halen. uiteraard uitzondering daargelaten.
Als je kind naar het ziekenhuis of id. moet dan is dit geen probleem. (ook niet als ze 9 of 10 zijn).

Je kan niet zomaar je kind een half uur eerder uit de klas halen, voor zomaar iets, dit geeft veel onrust, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Een goede communicatie met de juf is heel belangrijk.
Nee, als er een reden is waarom kind niet kan ( inderdaad doktersafspraak, tandarts etc) dan maak ik er ook geen probleem van, ik begreep uit de OP dat het om afspraken van moeder ging. Sorry
Sorry niet helemaal goed neergezet

was benieuwd hoe het er aan toe ging bij jullie scholen

vandaar ik het vroeg met een voorbeeld van mijn zoon
in goed overleg met de directeur en als er geen misbruik van gemaakt wordt doen ze bij ons op Bs niet moeilijk.

zoveel mogelijk buiten de lessen omdat alles geregistreerd moet worden.... welk kind is waar.... helaas moet dit ivm ontvoeringen ed
Later brengen of eerder ophalen levert vaak veel onrust op onder de andere kleuters (die zien 1 moeder en verwachten dan al spontaan dat alle moeders aan komen sjokken

Dus voor juf is het fijn als je niet zomaar midden in de ochtend of middag binnen kunt stappen.

Als je dus noodzakelijke afspraken hebt kun je daarvoor misschien nog het beste een tijdstip in de middag pakken en dan die hele middag qua school verder laten vervallen. Uiteraard is het wel zo netjes om hierover even te overleggen.

Trouwens: veel juffen maken er een goede gewoonte van om ook ouders van 4-jarigen alvast aan te spreken op opkomstplicht e.d., zo proberen ze de ouders alvast een beetje op te voeden voor als hun kinderen 5 worden, vroeg geleerd is oud gedaan enzo.
Ik zou anders even je OP veranderen en duidelijk maken dat het om een afspraak bij oogarts voor zoon zelf gaat.
Hier ook zoon die regelmatig naar oogarts moet. Maar dan op ruim een uur rijden. Als we er heen moeten gaat hij meestal helemaal niet naar school. Is nog nooit probleem geweest, hij is nu 5,5. En afgelopen jaar ook aan beide ogen geopereerd, waardoor heel veel naar oogarts. Gelukkig is alles nu goed en hoeft hij in principe weer maar 2x per jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven