Geen carnaval school

14-02-2012 15:31 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochtertje is in november vier geworden en dit is dus ook het eerste schooljaar dat ik op deze school "beleef". Het is een openbare school. Ik ben zelf geen carnavalvierder maar dochterlief had bij papa al veel gehoord over verkleed naar school gaan. Echter hoor ik net van de juf dat er niks aan carnaval gedaan zal worden. Ik sta hier toch wel een beetje beduusd van te kijken.
Als carnaval een katholiek feest is, besteden de katholieke kerken boven de rivieren er dan wel aandacht aan? Weet iemand dat? Ik ben gewoon nieuwsgierig.

TO, had je het dan wel verwacht, omdat je man je dat vertelde? ik heb nog nooit carnaval gevierd, ik zie er de lol ook niet zo van in, maar als het voor kinderen een kwestie van vekleed naar school gaan is, dan komt dat vanzelf wel een keer, bij de verjaardag van juf of een ander schoolfeest.
quote:pop1980 schreef op 14 februari 2012 @ 18:47:

Als carnaval een katholiek feest is, besteden de katholieke kerken boven de rivieren er dan wel aandacht aan? Weet iemand dat? Ik ben gewoon nieuwsgierig.De kerken? Carnaval wordt niet in de kerk gevierd doorgaans. Wel wordt de Carnavalsperiode in de kerk afgesloten op aswoensdag. Dan kun je een askruisje halen, van de as van de oude paastakken.
Ik kom uit Noord-Holland en heb in elke klas op de basisschool carnaval gevoerd. Zat wel op een RK-school..
Carnaval is een katholiek feest en wordt wel vaker niet gevierd op openbare scholen... Dus zo raar is het niet
O ik woon overigens nu in t noorden, maar voorheen in utrecht..en ook daar vierde,de kath. School carnaval
Woon in een klein (6000 inw) voornamelijk Protestants dorp maar alle scholen doen vrijdag aan carnaval, zelfs de peuterspeelzaal van mijn dochtertje. Zowel de christelijk, openbare als katholieke scholen.

Brabant...dat dan weer wel
Hier in omgeving Rotterdam wordt ook geen carnaval gevierd op de openbare scholen. Dat leeft hier helemaal niet. Soms wordt er wel aandacht besteed aan het feit dat er in delen van Nederland nu carnaval gevierd wordt en wat dat dan inhoudt. En dan worden er bijv. maskers geknutseld, maar echt carnaval vieren doen we niet.

Erg grappig vind ik dat er bijv. op peuterzwemmen wel een carnavalsfeest was, de kindjes mochten dan verkleed komen (ja met verkleedkleren het zwembad in). Maar met carnaval had het helemaal niets te maken.
quote:helene31 schreef op 14 februari 2012 @ 18:53:

[...]

De kerken? Carnaval wordt niet in de kerk gevierd doorgaans. Wel wordt de Carnavalsperiode in de kerk afgesloten op aswoensdag. Dan kun je een askruisje halen, van de as van de oude paastakken.

Dank je voor je antwoord. Omdat carnaval katholiek is, leek het me dat het dan ook in de kerken gevierd zou worden (hoewel het me verder een redelijk goddeloos feest lijkt ).

Maar alleen de afsluiting dus! Weer wat geleerd!
quote:pop1980 schreef op 14 februari 2012 @ 19:14:

[...]

Dank je voor je antwoord. Omdat carnaval katholiek is, leek het me dat het dan ook in de kerken gevierd zou worden (hoewel het me verder een redelijk goddeloos feest lijkt ).

Maar alleen de afsluiting dus! Weer wat geleerd!Het is van oudsher de periode voor de vastentijd/veertigdagentijd. Mensen gingen nog even los voor er gematigd moest worden.
Voor kinderen, katholiek of niet, kan Carnaval heel leuk zijn.

Ik kan me de teleurstelling van je dochter best voorstellen. Laat haar zich lekker thuis verkleden anders, of met een paar vriendinnetjes.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Hier NH, en echt niet dat er hier carnaval gevierd wordt, hahaha

niet op school en verder niet, er is wel ergens hier een carnavalsvereniging maar dat past allemaal in één kroeg.

Gelukkig hebben wij de schaatsfestijnen net gehad, met balgooien (jaja nu ben ik wel heeeel herkenbaar). En in de zomer allerlei kermissen waar je je gelukkig niet hoeft te verkleden om als excuus te hebben naar de kroeg te gaan....

Ben blij met mijn streek...

En dat is natuurlijk helemaal mijn mening, iedere andere mening respecteer ik natuurlijk....
Ik had dat vorig jaar ook. Ik had ook wel verwacht dat mijn zoontje een keer verkleed naar school zou mogen komen. Vroeger werd er bij ons op school altijd gewoon Carnaval gevierd en liepen we zelfs met een optocht rond de school. Bij mijn zoon werd er vorig jaar niets gedaan en dit jaar zijn ze vrij, maar wordt er van tevoren ook niets aan gedaan. Op de creche van zoontje wel, hij mag vrijdag en maandag verkleed komen. En ik woon in dezelfde plaats als vroeger en dat is in de randstad.

Niet dat mijn oudste het erg vindt, hij heeft een hekel aan schminken en verkleden.
In Montfoort, vlak bij Utrecht, wordt er flink carnaval gevierd (met alles erop en eraan). Ze zouden de grootste optocht boven de rivieren hebben.

Aantal dorpen in de omgeving, Oudewater en Harmelen, vieren het trouwens ook. Evenals in de Bollenstreek trouwens.
Carnaval op school? Kan de PVV daar nou niet eens een meldpunt voor openen?
Waarom ga je dan niet op zondag naar een stad in Brabant? Kielegat, Oeteldonk whatever om daar naar de optocht te kijken?

*voelt zich gezegend dat ze een Brabantse is en in Brabant woont*
quote:ondernemer schreef op 14 februari 2012 @ 20:45:

Carnaval op school? Kan de PVV daar nou niet eens een meldpunt voor openen?

Hoezo? Je kunt toch lezen dat dit voornamelijk op katholieke scholen plaatsvindt.

Daar ga je bij inschrijving dus mee akkoord.
Ach, met zo'n Van Bijsterveldt als minister van Onderwijs heb je geen carnaval meer nodig.
Inderdaad jammer toch.

Ook al vind je carnaval zelf niets aan voor de meeste kinderen is 't gewoon heel leuk om je te verkleden en met confetti te gooien.

Ik woon midden in Brabant en geeft zelf niet veel meer om carnaval, maar als ik zie hoe leuk mijn dochtertje 't vind, ja dan is 't toch best wel weer leuk.

En ja, ik geef 't toe, verkleden vind ik ook best wel weer leuk.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Hier in NH heeft mijn dochter wel carnaval op de katholieke school. Maar de openbare heeft het niet. Die heeft later in het jaar een juffenverjaardagfeest waarbij de kinderen verkleed mogen komen.

Er is hier in de hele omgeving geen carnaval te vinden trouwens. Wij hebben kermis in de zomer.
quote:pop1980 schreef op 14 februari 2012 @ 19:14:

[...]

Maar alleen de afsluiting dus! Weer wat geleerd!Bij ons in t dorp (twente) is afgelopen weekend ook een carnavalsmis in de kerk geweest hoor. Ook in dorpen in brabant wordt dit gedaan. Niet alleen na afloop dus!
Volgens Pé en Rinus is Carnaval in 't Noorden een feest met pit.

http://www.youtube.com/watch?v=7CegCalyitY

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven