appelstroop ipv suiker

17-02-2012 20:10 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer sinds een tijd zo mijn mogelijk geraffineerde (bewerkte) suikers te eten en alleen nog natuurlijke suikers.

Soms neem ik nog wel honing, agavesiroop of oerzoet.

Nu heb ik nog aardig wat lekker bakrecepten die ik deels gezonder eil maken, maar ik vroeg me nu af of je los van de smaak natuurlijke appelstroop kunst vervangen ipv de hoeveelheid suiker die erin moet. Ik had al wel gelezen dat je de appelstroop als laatst moest toevoegen, maar ik weet eigenlijk niet of ik de hoeveelheid suiker kan vervangen door een hoeveelheid appelstroop. Volgens mij komt 1 flinke eetlepel appelstroop gelijk aan 50 gram suiker. Zou ik dus 100 gram suiker in een recept kunne vervangen voor 2 eetlepels appelstroop, of mislukt mijn gehele recept dan?
Rietsuiker gebruiken.
Is bijna hetzelfde bewerkt als gewone suiker, alleen er worden 1 à 2 stappen overgeslagen in het proces..
Is bijna net zo bewerkt, alleen er worden 1 à 2 stappen minder genomen..
mag ik vragen wat de reden hiervoor is?
Het is pas kwijt als je moeder het niet kan vinden.
hoi wholefood,

waar je denk ik wel even rekening mee moet houden is dat appelstroop "nat" is. als je bijvoorbeeld de suiker in cake daarmee vervangt heb je denk ik kans dat je een enorme kleffe cake krijgt.

waarschijnlijk is uitproberen de enige manier om erachter te komen, en in recepten waar bijv melk/water ingaat, daar iets minder van te gebruiken.

ik weet niet of je ook stevia zou willen gebruiken? denk namelijk dat dat beter geschikt is als suikervervanger om te bakken!
Steviasuiker gebruiken misschien?
Of kokossuiker?
Ik vind stevia vies in bakproducten, maar dat is persoonlijk.
Ahornsiroop is een ongeraffineerd zoetmiddel, te gebruiken als vervanging voor suiker.
quote:bubbelguppie schreef op 17 februari 2012 @ 20:23:

mag ik vragen wat de reden hiervoor is?

Omdat ik mezelf beter voel als ik zo mijn mogelijk geraffineerde suikers eet. Ik probeer alles zo vers mogelijk te eten en ik voel me daar het prettigst bij.

Over stevia had ik inderdaad al gelezen, maar ook met de reactie dat het vooral een rare bijsmaak had. De kokossuiker is wel een goed idee trouwens! Ik ga daar eens naar op zoek .

Ik denk dat proberen ook wel de beste manier is en of het smaakt daar kom ik vanzelf wel achter dan.
Je kan ook ongeraffineerde rietsuiker kopen bij de biowinkel. Of oerzoet, ook daar te koop. Van de ongeraffineerde kan je trouwens geen caramel maken maar verder is het 1op1 te vervangen.
je kunt eens kijken op suikerwijzer.nl

hele fijne site met goede tips en truuks voor eten zonder geraffineerde suikers of grotendeeld suikervrije recepten gezoet met agave of andere natuurlijke zoetmiddelen.

appelstroop is nat en zuur en dat heeft gevolgen voor je baksel.

ik ga er wel vanuit dat je suikervrije appelstroop gebruikt???? ;))

zelf gebruik ik meestal kokosbloesemsuiker, dat heeft een lage glycemische index maar een goede smaak.

stevia hoor ik hele wisselende berichten over en heb ik zelf nog nooit gebruikt.
Ja die site had ik inderdaad al gevonden! En had hun ook een mailtje gestuurd over de appelstroop en ze kwamen wel met een soortgelijke reactie dat het gewoon een kwestie van uitproberen is.

Maar de kokos suiker vind ik wel erg goed klinken, dus ik denk dat ik daar even naar op zoek ga. Denk dat ik dit via internet moet bestellen?

En ja de appelstroop is biologisch en suikervrij, haha
Biologische winkel misschien? Voor de kokossuiker
Palmsuiker! Bij de toko.
Palmsuiker inderdaad of agave of ahorn siroop.
Ik bak ook zonder suiker en vervang dat voor een gelijke hoeveelheid honing of diksap of appelstroop. Inmiddels ben ik zoet niet meer gewend en doe ik er minder in. Je moet gewoon lekker uitproberen, mislukte koek smaakt ook heerlijk hoor!
Hier een recept wat ik wel eens heb gemaakt (en erg lekker was) met appeldiksap:

http://www.omawapsie.nl/suikerarme_rece ... lcake.html

Misschien dat je daar iets aan hebt?

Overigens staan er nog meer suikervrije recepten op die site
Maismoudstroop is ook erg lekker en daar kan je heerlijke cake mee maken. Gebruik ik altijd, heb een suikervrij dieet nl. Te halen bij natuurvoedingswinkels

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven