Geld & Recht alle pijlers

Viva Vrekkentopic - Deel IV

03-10-2011 14:53 3008 berichten
Hier besparen we verder!

Kijk voor meer bespaar tips ook in de oude topics!

Deel I

Deel II

Deel III

En met recepten: het vrekwaardig eten topic!
Alle reacties Link kopieren
Oke thnx! Volgens mij zitten we nu ook dichtbij een toko (gaat deze week eens op onderzoek uit).
Doubt kills more dreams than failure ever will
quote:VivaFleur schreef op 19 februari 2012 @ 11:55:

Weet iemand waar ik goedkoop kruiden kan inslaan? Op dit moment heb ik alleen wat peper, zout, knoflook en paprika poeder.

We zijn net verhuisd en moeten de voorraad kast vanaf 0 gaan aanvullen en dat was vorige maand al behoorlijk duur met alle schoonmaakspullen/wasmiddelen etc.

In Groningen zitten van die ramsjwinkes als Maxx / Aktiemaxi e.d. Ergens anders vast ook wel, die verkopen heel veel lekkere kruiden in hele grote potten.

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artid=20086
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Missphoeby wat bedoel je precies met wekelijkse uitgaven?

Bedoel je dat begroten oer maand? Ik weet gewoon na een jaar hoeveel ik voor boodschappen nodig heb bijv.
Ik dacht dat ik gemeentebelastingen alleen in 2x kon betalen, maar doordat jullie het hadden over termijnen zie ik dat ik inderdaad ook in 8x kan betalen, en volgens mij wordt het daar niet eens duurder van. Dat is inderdaad beter behapbaar voor mij, gewoon bij de vaste lasten die dingen!

Kruiden koop ik bij de chinese toko. En dan niet in van die kleine potjes zoals je in de supermarkt koopt, maar in grote zakken. Ik gooi het zelf wel weer in een potje, de smaak blijft goed is mijn ervaring en het is véél goedkoper!

Ik moet volgend jaar beginnen met mijn studieschuld afbetalen en ik ga vanaf volgende maand vast maandelijks een bedrag opzij zetten dat ik straks ook kwijt ben, zodat ook dat bij de gewone vaste lasten gaan horen. Ik zie dat je op moneyou heel toffe spaarrekeningen kan openen; goeie rente en je kunt verschillende rekeningen tegelijk naast elkaar hebben waaraan je dan verschillende doelen koppelt. Super overzichtelijk!
Meestal lees ik alleen mee, maar kan nu ook een (gratis ) duit in het zakje doen: in de nieuwe kruidvat folder staat een GTA. Deze keer van Oral B tandpasta of tandenborstel.

Even linkje proberen te plakken (forum mobiel, dus weet niet of het lukt).

http://www.kruidvat.nl/do ... 2012-KVNL-08/spread/4.htm

Bedankt voor al jullie tips tot nu toe!
ik bedoel met wekelijkse uitgaven idd. vooral de boodschappen.

ben benieuwd hoe jullie dat doen.

ik probeer sinds een paar weken met 100 E per week te doen,

dan niet alleen boodschappen maar ook de overige uitgaven. (terrasje, tijdschrift, drogist enz.)

ik merk dat vooral de boodschappen er erg inhakken, vandaar

dat ik benieuwd ben hoe jullie dat doen.
quote:wishmeluck schreef op 19 februari 2012 @ 13:26:

Meestal lees ik alleen mee, maar kan nu ook een (gratis ) duit in het zakje doen: in de nieuwe kruidvat folder staat een GTA. Deze keer van Oral B tandpasta of tandenborstel.

Even linkje proberen te plakken (forum mobiel, dus weet niet of het lukt).

http://www.kruidvat.nl/do ... 2012-KVNL-08/spread/4.htm

Bedankt voor al jullie tips tot nu toe! dit is de link denk ik Inderdaad de moeite waard, kom maar op met die tandpasta!

Ik snap niet zo goed de vraag van Missphoebe van 'hoe je dat doet met boodschappen'. Ik heb aparte budgetten voor boodschappen en overige uitgaven. Ik hou alles bij in excel, krijg daardoor een goed inzicht op mn uitgaven.

Als je alleen bent vind ik 100 per week voor boodschappen en terrasjes erg veel.
Bedankt voor de tips.

Pinks ik maak ook elke maand geld over naar een potje van moneyou voor de aflossing van mijn studieschuld. De rente daar is hoger dan de rente die ik kwijt ben aan het DUO. Elk jaar los ik een bedrag af.
Doubt kills more dreams than failure ever will
Sinds ik een weekmenu maak merk ik dat ik meer zicht heb op 'boodschappengeld'.

En ik zet alles in Excel, dat scheelt ook een stuk.
Ja, duo is 1,5% en 6-maanden deposito van moneyou is 3,25%!
nee ik ben niet alleen.

ik woon samen met mijn vriend en 3 katten

misschien heb ik mn vraag ingewikkeld geformuleerd.

ik denk dat ik met 50 E p.w. voor de boodschappen best uit kan komen, maar merk dat het nog niet erg makkelijk is.

ik bedoelde dus hoeveel geven jullie uit per week en hebben jullie tips?

had zelf al bedacht: niet te vaak gaan voor een paar dingen want je komt altijd met meer thuis en me niet te veel laten leiden door aanbiedingen (behalve als het op mn lijstje stond)
Ik woon samen met 2 kinderen, waaronder een baby. Ik vind het lastig in te schatten wat 'normaal' is om dan per week uit te geven. Ik weet dat het nu teveel is en probeer daar wel aan te werken, maar ik blijf het lastig vinden. Als ik ergens naar binnen loop, kom ik altijd met meer naar buiten dan gepland. Beste oplossing is dan natuurlijk niet naar binnen gaan, maar luiers enzo haal ik toch bij de Kruidvat en daar verkopen ze ook vaak andere leuke dingen. En als ik dan toch bij de Kruidvat ben, loop ik gelijk even bij die andere winkels ernaast naar binnen... Het is echt een kwestie van zelfcontrole, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar misschien kan hier wel wat gezegd worden over wat jullie 'normale' bedragen vinden voor boodschappen e.d. bij een gezin met 2 kinderen (waaronder dus 1 baby: dure melkpoeder en luiers!)
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 13:53:

Ja, duo is 1,5% en 6-maanden deposito van moneyou is 3,25%!

Met die lage rente bij duo kun je nog wat sparen idd. Ik betaal bij Duo 3,45% rente. Bij mij gaat - naast het verplichte aflossingsbedrag - maandelijks nog een bedrag wat ik die maand extra gespaard heb. In mijn geval is zo snel mogelijk aflossen het meest zinvol.

@beertje: boodschappen doen met een boodschappenlijstje is misschien voor jou een oplossing? Dan kun je snel de winkels doorsprinten met het lijstje en hoef je niet verder te kijken. Als je thuiskomt en je blijkt dingen gekocht te hebben die niet op het lijstje staan (en die blijkbaar niet echt nodig zijn), dan met jezelf afspreken dat je die dingen weer terugbrengt. Doe ik ook en sindsdien hou ik me heel goed aan mijn lijstjes. (terugbrengen is erg irritant )
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Lasagne, waarom heb jij een ander rentepercentage bij duo dan ik? Is dat omdat jij al verplicht moet aflossen en ik nog niet in die periode zit?
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 16:30:

Lasagne, waarom heb jij een ander rentepercentage bij duo dan ik? Is dat omdat jij al verplicht moet aflossen en ik nog niet in die periode zit?Omdat ik blijkbaar in een ander jaar ben afgestudeerd dan jij. Duo stelt elk jaar nieuwe rentepercentages vast. Ik heb zo'n vaag vermoeden dat mijn rentepercentage hoger is, omdat toen de economische crisis nog niet zo gaande was. Ik heb vriendinnen die nog een jaar eerder zijn afgestudeerd en die betalen iets van 4,5% rente. Het percentage ligt voor vijf jaar vast. In mijn gevan tot 2013, dus ik hoop dat daarna mijn rentepercentage ook lager wordt dan dat het nu is.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
@Pinks: Het kan zo dus ook zo zijn dat wanneer jouw eerste vijf jaren voorbij zijn en er nieuwe rentepercentages worden vastgesteld, jij misschien 4% rente zult moeten betalen. De rente die je nu betaalt, staat niet vast voor de komende vijftien jaar. (check maar op de site van Duo)
Ik ben blij dat wij nu eindelijk van die DUO af zijn. We hebben begin vorig jaar de helft ingelost en afgelopen maand de overgebleven schuld. Dat scheelt ons de komende jaren een hoop rente en vanaf nu 120,- in de maand!

Vanaf nu is die 120,- voor onszelf en gaat naar onze spaarrekening toe waar we er zelf rente van kunnen trekken.

@Missphoebe, kijk eens bij het topic Leefgeld uit een envelop. Daar staan veel verhalen over hoe mensen dat doen met boodschappen.
quote:Missphoebe schreef op 19 februari 2012 @ 14:09:

nee ik ben niet alleen.

ik denk dat ik met 50 E p.w. voor de boodschappen best uit kan komen, maar merk dat het nog niet erg makkelijk is.

had zelf al bedacht: niet te vaak gaan voor een paar dingen want je komt altijd met meer thuis en me niet te veel laten leiden door aanbiedingen (behalve als het op mn lijstje stond)Ik vind dat best veel voor 2 personen. Ik ben per week 60 euro kwijt, voor 2 personen, 2 kinderen en 2 katten en eten toch best luxe. 1 schoolgaand kind, dus elke week gaan er wel een paar broden + en pakken drinken doorheen. Wij doen inderdaad zoveel mogelijk alle boodschappen in 1. Brood vriezen we in, en door bij aankoop goed op de data te letten hoeven we bijna nooit tussendoor wat te kopen. Ik merk dat toen ik wel elke dag boodschappen ging doen dat ik gerust 100 euro per week kwijt was, omdat je dan ongemerkt veel meer meeneemt.
Oja Gizz? 60 pw? Wat eten jullie dan zoal door de weeks?

Hie een leuke vrekactie gedaan: 7.55KG Ariel waspoeder voor ¤ 14.95!!! Bij de Turkse supermarkt! Kunnen we weer vooruit met wassen
quote:kruisbekie25 schreef op 19 februari 2012 @ 19:58:

Oja Gizz? 60 pw? Wat eten jullie dan zoal door de weeks?

Hie een leuke vrekactie gedaan: 7.55KG Ariel waspoeder voor ¤ 14.95!!! Bij de Turkse supermarkt! Kunnen we weer vooruit met wassenNiet té enthousiast klinken bij huishoudelijke karweitjes hè!
Ik heb wat kortingscodes gekregen, voor wie wil: eerste reacties tellen. En ik zal er één per persoon weggeven, om het eerlijk te verdelen.

- Bij Douglas in de winkel: Biotherm - Skin Ergetic Serum, en Lancome - Rouge in Love lipstick on card (keuze uit 3 kleuren)

In dit dorp is geen Douglas en ik moet er dus speciaal in totaal 26 km voor rijden. Dat is natuurlijk niet voordelig.

- Nog eentje bij Douglas: Tegen inlevering van een waardebon (die ik je dan zal mailen) ontvang je een sample cadeau van de nieuwste geur van Beyoncé: Beyoncé Pulse.

- Bij Ulla Popken: Tot ¤25 korting bij Ulla Popken. Bestel met de kortingscodes op Ulla Popken en ontvang tot ¤25,- op het gehele assortiment!

¤10,- korting (voor bestellingen vanaf ¤40,-)

¤25,- korting (voor bestellingen vanaf ¤80,-)

Mijn mail is ....
hier ook gevrekt op huishoudelijke dingen. Bij kruidvat twee pakken vaatwastabletten voor de prijs van 1. zijn wel van dreft, die van euroshopper zijn niet zo goed (blijft altijd plakkerig spul achter in de vaatwasser). Vorlopig hoef ik geen wasmiddel, vaatwasblokjes, toiletpapier er shampoo te kopen, want goodkoop ingeslagen/ gratis (geld terug acties, yunomi etc).
quote:Missphoebe schreef op 19 februari 2012 @ 14:09:

nee ik ben niet alleen.

had zelf al bedacht: niet te vaak gaan voor een paar dingen want je komt altijd met meer thuis en me niet te veel laten leiden door aanbiedingen (behalve als het op mn lijstje stond)

50,- euro per week voor 2 personen is niet veel en ligt ook flink onder het gemiddelde dat het Nibud rekent voor de kosten van voeding.

Het kan wel, hoor. Je kunt er goed en gezond voor eten maar dan moet je wel echt je best doen en er handigheid in krijgen. Koken from scratch (geen kant en klaar of knor maaltijdpaketten) en groente, fruit en vlees altijd uit de aanbieding. Lidl/Aldi/Euroshopper en zeer beperkt frisdrank en snoep en snaai. En de recepten van het vrekkentopic zodat de avondmaaltijd tussen de 1,- en de 2,- per persoon is.

60,- euro voor een gezin met 2 kinderen en huisdieren is gewoon echt heel erg krap.

Ik vind het knap, maar maak mij niet wijs dat je dan toch nog luxe eet. Want dan ben ik benieuwd wat er onder luxe wordt verstaan.
Ik ben in januari heel enthousiast begonnen met het voornemen, 50 euro per week.

Voor echt alleen eten. Maar ik vind het erg lastig hoor.

Echt 'zuinig' koken doe ik niet, maar doe ook niet aan verspilling en luxe eten doen we ook niet (als in allerhande liflafjes, tapas of dure stukken vlees).

Maar vind het wel belangrijk om een stevige maaltijd op tafel te hebben en wat lekkers in de kast.

En dat lekkers komt ook uit aanbiedingen, van de Aldi, Lidl of Turkse winkel.

Of ik bak zelf wat.
Precies Kuzu. 50,- voor 2 is al geen vetpot.

Ik ben in mijn eentje tussen de 35 en de 50 per week kwijt. En dan ga ik naar de Lidl en heb ik zelden duur vlees en weinig snaai en geen zakjes en pakjes. Wel luxe als heel veel vers fruit (3 stuks per dag) en verse groenten, geitenkaas en rookvlees en filet a op brood en halve literflesjes (Lidl) cola en koffiepads en halfvolle roomboter.

Zou ik voor 25,- pp moeten gaan eten dan moeten echt al die luxere dingen weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven