
handige indeling privé-administratie
zondag 19 februari 2012 om 13:01
zondag 19 februari 2012 om 13:43
quote:Snormel schreef op 19 februari 2012 @ 13:34:
Ik orden dus op onderwerp. Een map voor de ziektekostenverzekering+facturen+vergoedingsoverzichten. Een map voor de auto, met facturen, verzekeringspapieren en dergelijke. Een map voor de hypotheek, met de akte en de leen-en aflossingsoverzichten. Een map voor huishoudelijk, met de afschriften van de huishoudrekening, onderhoudsfacturen, GWL, etc.
Zo doe ik het ook!
En dan steeds het nieuwste voor/bovenop. Aan het eind van het jaar kan dan het achterste deel weg. Van belastingen is dat alles ouder dan 5 jaar en van GWL doe ik (maar daar zijn geen regels voor) alles ouder dan 2 jaar weg. Behalve mijn bankrekeningafschriften, de bewaar ik dan wel weer 5 jaar zodat ik toch kan zien dat ik 3 jaar geleden GWL heb betaald.
Ik orden dus op onderwerp. Een map voor de ziektekostenverzekering+facturen+vergoedingsoverzichten. Een map voor de auto, met facturen, verzekeringspapieren en dergelijke. Een map voor de hypotheek, met de akte en de leen-en aflossingsoverzichten. Een map voor huishoudelijk, met de afschriften van de huishoudrekening, onderhoudsfacturen, GWL, etc.
Zo doe ik het ook!
En dan steeds het nieuwste voor/bovenop. Aan het eind van het jaar kan dan het achterste deel weg. Van belastingen is dat alles ouder dan 5 jaar en van GWL doe ik (maar daar zijn geen regels voor) alles ouder dan 2 jaar weg. Behalve mijn bankrekeningafschriften, de bewaar ik dan wel weer 5 jaar zodat ik toch kan zien dat ik 3 jaar geleden GWL heb betaald.
zondag 19 februari 2012 om 13:44
zondag 19 februari 2012 om 13:44
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:29:
Pinks, wat voor overzichtjes maak jij in excel?
Inkomen en hoeveel ik gewerkt heb/voor welke opdrachtgevers. (dit ook omdat dit bij mij dus iedere maand anders is, niet een simpele loonstrook met iedere maand hetzelfde bedrag)
Vaste lasten
Overige Uitgaven
Spaarplanning en overzicht
Studieschuld afbetalen planning en overzicht
Dit steeds naast elkaar in kolommen met verschillende kleurtjes die meteen zelf rekenen of ik nog uit kom die maand/hoeveel bestedingsruimte ik nog heb. En dan iedere maand een nieuw tabblad. Kan zo heel makkelijk door excel bladeren en maanden vergelijken.
Pinks, wat voor overzichtjes maak jij in excel?
Inkomen en hoeveel ik gewerkt heb/voor welke opdrachtgevers. (dit ook omdat dit bij mij dus iedere maand anders is, niet een simpele loonstrook met iedere maand hetzelfde bedrag)
Vaste lasten
Overige Uitgaven
Spaarplanning en overzicht
Studieschuld afbetalen planning en overzicht
Dit steeds naast elkaar in kolommen met verschillende kleurtjes die meteen zelf rekenen of ik nog uit kom die maand/hoeveel bestedingsruimte ik nog heb. En dan iedere maand een nieuw tabblad. Kan zo heel makkelijk door excel bladeren en maanden vergelijken.
zondag 19 februari 2012 om 13:47
zondag 19 februari 2012 om 13:49
Eh ja, dit doe ik ook pas sinds afgelopen augustus hoor. Maar sindsdien heb ik wel al 5000 euro schuld weggewerkt, en word ik niet meer 'overvallen' door rekeningen en denk ik ook niet meer steeds de 25ste dat ik supermegarijk ben omdat salaris er al wel is en rekeningen nog niet
Kortom; al doende leert men
Kortom; al doende leert men
zondag 19 februari 2012 om 13:52
Dit helpt mij omdat zowel mijn uitgaven als inkomen iedere maand ontzettend verschillen. Inkomen dus uit verschillende opdrachten/werkgevers en studiekosten komen ook steeds in groepjes; niet iedere maand hetzelfde. Op deze manier zie ik dingen veel beter aankomen.
Ik merk echt dat je veel inzicht krijgt van gewoon een huishoudboekje bijhouden.
Maar ik ben ook verliefd op mn laptop, een veel dingen zoals rekeningoverzichten, loonstrook, facturen, komen bij mij niet meer op papier maar zijn digitaal. Dus ik doe het liever op de pc dan dat ik dingen uitprint en in mappen stop.
Ik heb daarnaast ook nog een ordner met dingen die nog wel op papier komen hoor, maar vind het veel makkelijker als het digitaal is.
Ik merk echt dat je veel inzicht krijgt van gewoon een huishoudboekje bijhouden.
Maar ik ben ook verliefd op mn laptop, een veel dingen zoals rekeningoverzichten, loonstrook, facturen, komen bij mij niet meer op papier maar zijn digitaal. Dus ik doe het liever op de pc dan dat ik dingen uitprint en in mappen stop.
Ik heb daarnaast ook nog een ordner met dingen die nog wel op papier komen hoor, maar vind het veel makkelijker als het digitaal is.
zondag 19 februari 2012 om 13:53
Ik zou het alfabet loslaten. Gewoon kijken welke onderwerpen je hebt. Zoals pensioen, hypotheek, zorgverzekering, loonstroken, et cetera. En dan tabbladen met die categorieën erop. En dan binnen zo'n map alles op volgorde van binnenkomst. Dus het nieuwste bovenop.
Maak je het jezelf niet veel te moeilijk? Je klinkt erg perfectionistisch.
Maak je het jezelf niet veel te moeilijk? Je klinkt erg perfectionistisch.

zondag 19 februari 2012 om 13:54
zondag 19 februari 2012 om 13:56
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 13:49:
Eh ja, dit doe ik ook pas sinds afgelopen augustus hoor. Maar sindsdien heb ik wel al 5000 euro schuld weggewerkt, en word ik niet meer 'overvallen' door rekeningen en denk ik ook niet meer steeds de 25ste dat ik supermegarijk ben omdat salaris er al wel is en rekeningen nog niet
Kortom; al doende leert men
Sorry, ik lach je heel erg hard toe
En dit is ook de reden dat ik meteen de 25e een bedrag laat overboeken naar mijn spaarrekening. Dan is dat bedrag als het ware niet meer beschikbaar om uit te geven aan leuke dingen die ik niet nodig heb.
Eh ja, dit doe ik ook pas sinds afgelopen augustus hoor. Maar sindsdien heb ik wel al 5000 euro schuld weggewerkt, en word ik niet meer 'overvallen' door rekeningen en denk ik ook niet meer steeds de 25ste dat ik supermegarijk ben omdat salaris er al wel is en rekeningen nog niet
Kortom; al doende leert men
Sorry, ik lach je heel erg hard toe
En dit is ook de reden dat ik meteen de 25e een bedrag laat overboeken naar mijn spaarrekening. Dan is dat bedrag als het ware niet meer beschikbaar om uit te geven aan leuke dingen die ik niet nodig heb.
zondag 19 februari 2012 om 13:57
Shit, mademoisellelexie, je hebt me door.
En elke keer als ik denk, ik ga het anders doen, niet te moeilijk, dan ben ik iets kwijt of draait er iets volledig in de soep.
Niet bevorderlijk om je controle-freak-zijn af te zwakken....
Ik ga de boel eens indelen voor dit jaar, kijken hoe ver ik kom op onderwerp!
En elke keer als ik denk, ik ga het anders doen, niet te moeilijk, dan ben ik iets kwijt of draait er iets volledig in de soep.
Niet bevorderlijk om je controle-freak-zijn af te zwakken....
Ik ga de boel eens indelen voor dit jaar, kijken hoe ver ik kom op onderwerp!
zondag 19 februari 2012 om 13:58
Eigenlijk zijn het dingen als Energie meterstanden, Belastingdienst, belangrijke brieven en/of facturen.
Dezelfde onderwerpen bij elkaar in 1 showmap.
(normale facturen, diegene die ik betaald heb bewaar ik ergens anders even een paar weken en gooi ze dan gewoon weg. Omdat het dan ook als afschrijving op internetbankieren staat)
Het klinkt misschien nog steeds iets rommelig, maar ik kan zo alles goed terugvinden. Scheelt weer een gedoe met tabbladen of verschillende mappen.
Dezelfde onderwerpen bij elkaar in 1 showmap.
(normale facturen, diegene die ik betaald heb bewaar ik ergens anders even een paar weken en gooi ze dan gewoon weg. Omdat het dan ook als afschrijving op internetbankieren staat)
Het klinkt misschien nog steeds iets rommelig, maar ik kan zo alles goed terugvinden. Scheelt weer een gedoe met tabbladen of verschillende mappen.
IK BEN TEGEN.... DE BANNEN-REGEN!
zondag 19 februari 2012 om 13:58
quote:opvakantie schreef op 19 februari 2012 @ 13:56:
[...]
Sorry, ik lach je heel erg hard toe
En dit is ook de reden dat ik meteen de 25e een bedrag laat overboeken naar mijn spaarrekening. Dan is dat bedrag als het ware niet meer beschikbaar om uit te geven aan leuke dingen die ik niet nodig heb.Dat heb ik dus nu niet meer he! Want nu weet ik wat er nog aan komt Maar dat was wel een tijdje zo ja
[...]
Sorry, ik lach je heel erg hard toe
En dit is ook de reden dat ik meteen de 25e een bedrag laat overboeken naar mijn spaarrekening. Dan is dat bedrag als het ware niet meer beschikbaar om uit te geven aan leuke dingen die ik niet nodig heb.Dat heb ik dus nu niet meer he! Want nu weet ik wat er nog aan komt Maar dat was wel een tijdje zo ja
zondag 19 februari 2012 om 13:58
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 13:55:
Wat voor 'n facturen bewaren jullie? Ik eigenlijk alleen van studiekosten omdat ik die nodig heb voor de belasting.
Maar verder niet. Wat zou je moeten bewaren?Facturen van dure kleding (heb een paar pakken voor werk van 500 euro) en bijv van tv, laptop, en dat soort dure apparaten. Voor de garantie dus. Maarja, bijv een elektrische tandeborstel van 30 euro oid, daar bewaar ik de factuur niet van, dan koop ik wel een nieuwe als ie het niet meer doet.
Wat voor 'n facturen bewaren jullie? Ik eigenlijk alleen van studiekosten omdat ik die nodig heb voor de belasting.
Maar verder niet. Wat zou je moeten bewaren?Facturen van dure kleding (heb een paar pakken voor werk van 500 euro) en bijv van tv, laptop, en dat soort dure apparaten. Voor de garantie dus. Maarja, bijv een elektrische tandeborstel van 30 euro oid, daar bewaar ik de factuur niet van, dan koop ik wel een nieuwe als ie het niet meer doet.
zondag 19 februari 2012 om 14:01
quote:opvakantie schreef op 19 februari 2012 @ 13:58:
[...]
Facturen van dure kleding (heb een paar pakken voor werk van 500 euro) en bijv van tv, laptop, en dat soort dure apparaten. Voor de garantie dus. Maarja, bijv een elektrische tandeborstel van 30 euro oid, daar bewaar ik de factuur niet van, dan koop ik wel een nieuwe als ie het niet meer doet.
Ah dat verklaart het, dat soort dingen koop ik niet dus dan valt er ook niets te bewaren!
Ja dure dingen met garantie, daarvan zou ik inderdaad ook de bon in een map gooien. Maar aan de andere kant pin ik dat soort dingen eigenlijk altijd, dus dan hoef je die bon niet eens meer te bewaren om aan te tonen waar het gekocht is.
[...]
Facturen van dure kleding (heb een paar pakken voor werk van 500 euro) en bijv van tv, laptop, en dat soort dure apparaten. Voor de garantie dus. Maarja, bijv een elektrische tandeborstel van 30 euro oid, daar bewaar ik de factuur niet van, dan koop ik wel een nieuwe als ie het niet meer doet.
Ah dat verklaart het, dat soort dingen koop ik niet dus dan valt er ook niets te bewaren!
Ja dure dingen met garantie, daarvan zou ik inderdaad ook de bon in een map gooien. Maar aan de andere kant pin ik dat soort dingen eigenlijk altijd, dus dan hoef je die bon niet eens meer te bewaren om aan te tonen waar het gekocht is.
zondag 19 februari 2012 om 14:01
Pinks, ik bewaar werkelijk alles. Tot de bonnetjes van de drogist aan toe.
In het kader van 'je weet maar nooit'.
Aan het eind van het jaar mik ik alles 'het ronde archief' in hoor, maar meer omdat ik het de boekhouder niet aan wil doen al die nutteloze bonnen te doorzoeken.
Bonnen met garantietermijnen erop bewaar ik tot het apparaat er niet meer is of de termijn verlopen.
In het kader van 'je weet maar nooit'.
Aan het eind van het jaar mik ik alles 'het ronde archief' in hoor, maar meer omdat ik het de boekhouder niet aan wil doen al die nutteloze bonnen te doorzoeken.
Bonnen met garantietermijnen erop bewaar ik tot het apparaat er niet meer is of de termijn verlopen.

zondag 19 februari 2012 om 14:01
quote:jaimee21 schreef op 19 februari 2012 @ 13:57:
Shit, mademoisellelexie, je hebt me door.
En elke keer als ik denk, ik ga het anders doen, niet te moeilijk, dan ben ik iets kwijt of draait er iets volledig in de soep.
Niet bevorderlijk om je controle-freak-zijn af te zwakken....
Ik ga de boel eens indelen voor dit jaar, kijken hoe ver ik kom op onderwerp!Waarom niet gewoon - zoals eerder geopperd is - alles op alfabet doen? Doordat je je facturen en andere dingen volgens een ander systeem archiveert kan ik me wel voorstellen dat je dingen niet terug vindt of geen overzicht hebt. Dus gewoon je alfabet systeem aanhouden, en alles wat je binnenkrijgt dus ook echt op alfabet archiveren, en geen ander systeem voor facturen en loonstroken (?) erop na houden.
Shit, mademoisellelexie, je hebt me door.
En elke keer als ik denk, ik ga het anders doen, niet te moeilijk, dan ben ik iets kwijt of draait er iets volledig in de soep.
Niet bevorderlijk om je controle-freak-zijn af te zwakken....
Ik ga de boel eens indelen voor dit jaar, kijken hoe ver ik kom op onderwerp!Waarom niet gewoon - zoals eerder geopperd is - alles op alfabet doen? Doordat je je facturen en andere dingen volgens een ander systeem archiveert kan ik me wel voorstellen dat je dingen niet terug vindt of geen overzicht hebt. Dus gewoon je alfabet systeem aanhouden, en alles wat je binnenkrijgt dus ook echt op alfabet archiveren, en geen ander systeem voor facturen en loonstroken (?) erop na houden.
zondag 19 februari 2012 om 14:03
Zo had ik laatst nog mijn inschrijving van 3 jaar terug vd sportschool. Ik had gezien dat ze nu het jaarabonnement voor 15 euro goedkoper aanboden. Dus ben ik nr de sportschool gegaan en gelukkig kon het bij mij ook lager worden gezet.
Waarop die sportschoolvent zei; "goh dat je die originele inschrijving nog hebt..." Ik zei "Ja ik heb mijn administratie op orde hè."
Waarop die sportschoolvent zei; "goh dat je die originele inschrijving nog hebt..." Ik zei "Ja ik heb mijn administratie op orde hè."
IK BEN TEGEN.... DE BANNEN-REGEN!

zondag 19 februari 2012 om 14:05
quote:pinks schreef op 19 februari 2012 @ 13:55:
Wat voor 'n facturen bewaren jullie? Ik eigenlijk alleen van studiekosten omdat ik die nodig heb voor de belasting.
Maar verder niet. Wat zou je moeten bewaren?Idd facturen voor spullen met garantie o.i.d., bijvoorbeeld de aanschaf van een bril. Sowieso leg ik alles op een stapel - ook de facturen dus - en als ik ga archiveren sorteer ik eerst wat wel en wat niet bewaard moet worden.
Wat voor 'n facturen bewaren jullie? Ik eigenlijk alleen van studiekosten omdat ik die nodig heb voor de belasting.
Maar verder niet. Wat zou je moeten bewaren?Idd facturen voor spullen met garantie o.i.d., bijvoorbeeld de aanschaf van een bril. Sowieso leg ik alles op een stapel - ook de facturen dus - en als ik ga archiveren sorteer ik eerst wat wel en wat niet bewaard moet worden.

zondag 19 februari 2012 om 14:06
quote:_Branwen_ schreef op 19 februari 2012 @ 14:01:
Waarom niet gewoon - zoals eerder geopperd is - alles op alfabet doen? Omdat dat niet eenduidig is? Want je zorgverzekering, stop je die onder de Z van zorgverzekering, onder de V van verzekering of onder de U van Unive? En als je dan volgend jaar naar Menzis overstapt zit het dus misschien ook niet meer bij elkaar? Een onderwerpensysteem is, althans voor mij, eenduidig. Alles kan maar op 1 plek zijn. Dan hoef je ook nooit te zoeken.
Waarom niet gewoon - zoals eerder geopperd is - alles op alfabet doen? Omdat dat niet eenduidig is? Want je zorgverzekering, stop je die onder de Z van zorgverzekering, onder de V van verzekering of onder de U van Unive? En als je dan volgend jaar naar Menzis overstapt zit het dus misschien ook niet meer bij elkaar? Een onderwerpensysteem is, althans voor mij, eenduidig. Alles kan maar op 1 plek zijn. Dan hoef je ook nooit te zoeken.