Geld & Recht alle pijlers

auto weg doen... vind het verschrikkelijk

20-02-2012 12:04 57 berichten
verwijderd ivm herkenbaarheid
Alle reacties Link kopieren
Een nieuwe auto van drie jaar oud met weinig kilometers levert misschien nog iets op. Maar heb je wel berekend hoeveel je kwijt gaat zijn aan je vervoer zonder auto?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Nee hoor, zeker herkenbaar. Zit er ook wel eens aan te denken. Vooral omdat het voor mij echt een luxe-artikel is. Heb 'm niet nodig om naar mijn werk te gaan bijvoorbeeld. Hoe is dat bij jou?
Winter is coming...
Ik kan me heel goed voorstellen dat je er tegenop ziet, van de andere kant krijg je straks financieel meer ruimte, ik kan me ook goed voorstellen dat dat een gevoel van rust geeft.
Herkenbaar! Ik heb vorig jaar dezelfde afweging gemaakt. Eigenlijk kon ik hem niet meer betalen maar och mijn autootje. Had al heel wat tweedehandsjes versleten en degene die ik nu heb was ook mijn eerste echt nieuwe zelf betaald en bij elkaar gespaard.

Helaas ben ik geen goed voorbeeld voor je, ik heb hem namelijk nog. Ik kon het niet
Is het niet een idee om een kleine 2ehandse weer te kopen? Je hebt wel je vrijheid en een stuk minder kosten! Tot nu toe koop ik er iedere x een van ongevee 1000 euro, daar kun je best een hele tijd mee vooruit! En je houd geld over omdat je minder benzine verdoet en minder wegenbelasting hoeft te betalen. ;)
Helpt het als je jezelf 'n doel stelt, iets belooft, wat je mag doen/kopen met het geld dat je auto opbrengt? 'n Mooie fiets om straks op rond te crossen bijvoorbeeld? Dan is het niet alleen maar kommer en kwel maar wordt het wat tastbaarder waarom je die auto wegdoet.
Wat voor auto wil je verkopen? Ik ben op zoek naar eentje. Fiets al jaren nadat ik ook mijn nieuwe wagen had verkocht. Je went er wel aan!!
..
Sorry hoor, maar als je een nieuwe auto kon betalen kun je van de restwaarde meestal echt wel een tweedehandsje kopen. En ik zie het probleem niet zo. Heb zelf geen rijbewijs en doe alles met het ov. Een auto is luxe, tenzij je hem echt nodig hebt. Voor de rest? Fiets en ov.
Waarom heb je een nieuwe auto gekocht i.p.v. een tweedehandse als je zo krap bij kas zit? Waarom leek dat toen wel een goed idee maar nu niet meer? Zoveel duurder is het rijden niet geworden in drie jaar tijd.
Herkenbaar... Bij mijn eerste auto (veeldehandse via een dealer gekocht) was op een gegeven moment de uitlaat stuk. Ik stond met een brok in mn keel te kijken toen hij op de brug stond.

Uiteindelijk heb ik er een keer pech mee gehad, ben door de wegenwacht naar de garage gebracht, en kreeg uiteindelijk de mededeling dat er voor 1700 euro aan verspijkerd moest worden om m weer veilig op de weg te krijgen. Dat was ie gewoon niet meer waard, maar toch... het was wél m'n eerste autootje Ongetwijfeld ingegeven door hormonen, ik was toen 7 maanden zwanger.

Uiteindelijk hebben we m achtergelaten bij de garage, maar het blijft gek. Inmiddels zijn we bij auto nr. 3, de 2e hebben we ingeruild omdat we met 3 kinderen een grotere moesten hebben. En ook dat was weer even slikken. Al was het maar dat nr. 2 wel eens kuren had op de meest onhandige momenten, maar we 'm gekregen hadden van mijn ouders toen oudste pas geboren in het ziekenhuis lag en wij zonder auto zaten.
Oh, maar dan maak je je teveel zorgen op voorhand.

Als je hem maar echt zo weinig gebruikt, zul je hem niet echt gaan missen toch?
Als de benzine te duur is, dan gebruik je hem dus redelijk veel. Hoe ga je dat oplossen?

Een goedkoop tweedehandsje in de plaats zou ik dan weer niet doen, een auto van drie jaar oud vergt veel minder onderhoud. Ik heb zelf een oude bak van bijna 12 en die staat regelmatig bij beun-de-haas.

Voordat je hem verkoopt kun je eerst een poosje overwegen om hem af te melden. Dan betaal je geen wegenbelasting, je hoeft hem niet te verzekeren en je mag hem niet gebruiken dus hij kost niets aan benzine. Probeer dan een poosje uit hoe dat gaat qua vervoer.
quote:exces schreef op 20 februari 2012 @ 12:13:

Voordat je hem verkoopt kun je eerst een poosje overwegen om hem af te melden. Dan betaal je geen wegenbelasting, je hoeft hem niet te verzekeren en je mag hem niet gebruiken dus hij kost niets aan benzine. Probeer dan een poosje uit hoe dat gaat qua vervoer.Hou er wel rekening mee dat de auto dan ook niet op de openbare weg mag staan, je zult hem dus ergens moeten stallen op privé-terrein anders loop je het risico op een enorme bekeuring.
Rij 100 i.p.v. 120 , daarmee vang je de benzineprijsstijging van het afgelopen jaar mee op. Neem een normale verzekering in plaats van all risk (als je dat aandurft). Laat de auto 1 weekend per maand stilstaan.
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat je het echt heel jammer vind (al heb ik zelf nog nooit een auto gehad )

Kun je niet gaan bedenken wat je kunt gaan doen van het bespaarde geld? Is Greenwheels niks voor jou?
Kun je anders een kostenlijstje neerzetten?

Als de grootste kostenpost benzine is, kan de auto wat meer laten staan helpen.

Als het ook de verzekering/wegenbelasting is, kun je bijv. de auto verkopen en als je echt niet zonder kan een auto uitzoeken die minder kost. Alles kun je opzoeken als je het kenteken hebt van bijv. een kleiner auto'tje van marktplaats.

Waarvoor gebruik je de auto? Is het echt noodzakelijk of ben je door je auto te lui geworden?
Een alternatief Greenwheels.

Er schijnt ook een site te bestaan dat je je auto kan verhuren.

Ik weet alleen niet hoe deze site heet.
Mijn auto is nu twee jaar de deur uit (woonwerkverkeer is sneller met de scooter dan met de auto) en nog steeds huilt mijn hartje als ik hetzelfde model in dezelfde kleur zie rijden. Het was echt mijn autootje.
quote:exces schreef op 20 februari 2012 @ 12:13:

Als de benzine te duur is, dan gebruik je hem dus redelijk veel. Hoe ga je dat oplossen?

Voordat je hem verkoopt kun je eerst een poosje overwegen om hem af te melden. Dan betaal je geen wegenbelasting, je hoeft hem niet te verzekeren en je mag hem niet gebruiken dus hij kost niets aan benzine. Probeer dan een poosje uit hoe dat gaat qua vervoer.

Dat heet schorsen, je betaalt inderdaad geen wegenbelasting,maar de verzekering moet je wel door laten lopen,en zoals eerder gezegd de wagen mag niet op de openbare weg staan.

Voor je zoiets doet informeer naar het hoe en wat voor je voor nare verassingen komt te staan.

Als je de huidige kosten niet meer kan dragen is wegdoen en een kleintje terugkopen misschien een optie maar zoals ook al eerder is gezegd kijk ook naar de onderhoudskosten die bij een 3 jarige auto nihil zijn en bij een oudere wagen flink op kunnen lopen.
Ik heb het ook gehad, hoewel mn vriend een auto heeft, dacht ik dat ik er ontzettend veel moeite mee zou hebben, was ook lichtelijk vergroeid met die auto.

Toen ie weg was was het alsof er een last van mn schouders viel. Kom nu ook sinds tijden weer uit met mn geld, hou zelfs over!
Ik zou hem weg doen. Wij hebben ook geen auto, zouden hem ook een paar keer per jaar kunnen gebruiken (vriendinnen in Friesland bezoeken, voor schaatsen de afgelopen weken etc.). Dat is te weinig en dan kun je dus inderdaad ook huren, of Greenwheels, of lenen, of met anderen mee rijden of accepteren dat het OV gewoon langer duurt.

Je spaart echt ontzettend veel geld uit. Als je al een jaar krap zit dan wordt het volgens mij een opluchting om die ruimte weer te krijgen!
Greenwheels voor ritjes naar de andere kant van het land is echt schreeuwend duur. Zo zonde van je geld!

TO, kan me voorstellen dat je er moeite mee hebt hem weg te doen. Is het misschien een optie om hem te gaan delen met een vriendin? Dus ook de kosten?
Deze auto verkopen en een autootje kopen op LPG-G3 volle tank voor 28,- ongeveer en iets meer wegenbelasting en onderhoud.

Wij hebben onze diesel ingeruild en houden veel meer over (ook van een grote naar een kleinere auto gegaan)

Maandelijkse kosten incl allrisk verzekering en iedere dag 150 KM rijden:

gas: 120,-

belasting: 41

verzekering: 54

Zonder onderhoud dus rond de 200,- met benzine zou ik zeker 150,- meer betalen zo met het blote hoofd uitgerekend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven