Werk & Studie alle pijlers

Studiekeuze

27-02-2012 09:28 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heey allemaal,

Ik zit nu in het eerste jaar van aardwetenschappen, maar het loopt niet helemaal zoals gehoopt. Mijn motivatie ligt echt heel erg laag. Ik mis heel veel lessen. Het is voor mijn 1,5 uur heen reizen en 1,5 uur terug en ik wil absoluut niet op kamers. Ik loop echt heel erg achter nu. Verder heb ik weinig vrienden daar, en de enige goede vriendin die ik had is met dr studie gestopt. Ik kamp zelf ook met een depressie dus dat werkt ook niet echt mee.

Ik zit nu te twijfelen om te gaan stoppen met mn studie om dat ik me op het moment echt dood ongelukkig voel. Maar wat ik dan moet gaan studeren, ik weet het niet. Chinees lijkt me leuk, maar heb je daar een fatsoenlijke baan mee? Ik hoef echt geen bakken te verdienen maar ik zou wel een leuk leven willen lijden zonder op het einde van de maand alle touwtjes bij te trekken omdat ik anders niet rond kan komen.

Ik loop nu bij een psycholoog voor mijn problemen. Maar ik heb echt geen flauw idee wat ik met mn studie aan moet. Als ik nu stop ben ik wel een jaar kwijt van mijn stufi.
Stoppen. Dit gaat m kennelijk niet worden, of in ieder geval nu niet. Stufi gaat niet per jaar maar per maand, dus alles wat je nu niet opmaakt kan je later nog gebruiken.

Misschien sowieso eerst beter in je vel zitten voor je weer met studeren begint. En waarom wil je niet op kamers? 3 uur reizen per collegedag lijkt me echt te veel.
Waarom wil je echt niet op kamers? Daar zijn kamers namelijk voor uitgevonden, dat je niet 3 uur per dag hoeft te reizen.

Vind je je studie wel leuk en ligt het aan andere dingen dat het niet lukt of vind je het ook echt niet leuk?

Als je Chinees wilt gaan studeren moet je je wel realiseren dat dat onzettend moeilijk is als je nog geen enkele kennis van de Chinese taal hebt. Je zult ontzettend hard moeten studeren. Eventjes rustig aan doen om wat voor reden dan ook zit er niet echt in. Baankansen zijn wel goed. China is immers een opkomende economie.
Ik heb gelukkig wel enige kennis van de chinese taal. Heb een half jaar chinese les gevolgd en dat vond ik ook echt heel erg leuk. Mijn interesse in China, Japan en Korea ligt ook erg hoog. Ik kijk ook anime drama en muziek uit azie. Het lijkt me dus erg leuk om te studeren maar ik ben meer een beta persoon. Ik vond wiskunde erg leuk, maar dat krijg je bij chinees weer niet.

Verder weet ik niet of het dat slimmer is om chinees in leiden te doen of in maastricht(HBO). Maastricht werkt met kleine groepen dat spreekt me wel aan.

Ik vind het zelf gewoon fijner om bij mijn moeder en bij mijn vriend te blijven wonen. Ik woon nu op 2 verschillende plaatsen in 1 week. niet ideaal maja :P hou niet echt van het idee dat ik hem zo weinig zie. Ook ben ik niet de beste in vrienden maken, dus op kamers wonen klinkt voor mij niet erg aantrekkelijk.
Ik ga je een advies geven wat je waarschijnlijk helemaal niet wil horen.

Nu stoppen, de komende maanden gebruiken om je leven weer op de rails te krijgen (voor zover dat kan) en genieten van de rust.

Rustig aan zoeken naar een studie waar je interesse wel ligt (ah chinees dus ) en na ook opzoek naar een kamer. In die stad begin augustus de introductieweek meelopen en als het even kan je ook inschrijven bij een (studie)vereniging.

Elke dag 3 uur reizen breekt je op. Daarnaast kun je bijna nooit meedoen aan studieborrels etc. omdat je nog 3 uur terug moet. Zo wordt het ook moeilijk vrienden maken op je studie.

Ik was zelf nóóit het type voor het studentenleven en de vereniging. Door mijn studie werd ik gedwongen om naar een andere stad te verhuizen. 3 uur enkele reis tijd. Daardoor heb ik besloten om bij een vereniging te gaan. Ik ben namelijk erg slecht in vrienden maken en was bang dat ik eenzaam zou zijn.

Ik vond het verenigingsleven naast mijn studie het eerste jaar best zwaar. Als je actief lid wordt bij een studievereniging heb je in principe wel de lusten en niet de lasten die een gezelligheidsvereniging wel heeft (tentamen of geen tentamen, ik word op de borrel verwacht).

Je hebt nu last van een depressie en verandering lijkt je waarschijnlijk behoorlijk naar.. Maar het is echt niet zo'n gek idee om nog lekker even bij te komen deze maanden en dan jezelf in een nieuwe wereld "te storten". Te merken dat je ook nog kan genieten. En dat je vrienden kunt maken die jou er graag bij hebben.

Ik snap het als je dit nu helemaal niet ziet zitten, maar zou je eens kunnen uitleggen waarom/waarom niet?

ps: Toen ik last had van een depressie kon ik echt niet meer studeren. Maar een beetje hersenloos werken vond ik heerlijk (Dan deed ik tenminste wat. Dat is best een verstandig idee als je wel op kamers wilt. Even je spaarrekening spekken).
Waarom loop je niet gewoon een dagje mee met de studie om te zien wat je er van vind?
quote:vampira1991 schreef op 27 februari 2012 @ 09:49:

Ik heb gelukkig wel enige kennis van de chinese taal. Heb een half jaar chinese les gevolgd en dat vond ik ook echt heel erg leuk. Mijn interesse in China, Japan en Korea ligt ook erg hoog. Ik kijk ook anime drama en muziek uit azie. Het lijkt me dus erg leuk om te studeren maar ik ben meer een beta persoon. Ik vond wiskunde erg leuk, maar dat krijg je bij chinees weer niet.

Verder weet ik niet of het dat slimmer is om chinees in leiden te doen of in maastricht(HBO). Maastricht werkt met kleine groepen dat spreekt me wel aan.

Ik vind het zelf gewoon fijner om bij mijn moeder en bij mijn vriend te blijven wonen. Ik woon nu op 2 verschillende plaatsen in 1 week. niet ideaal maja :P hou niet echt van het idee dat ik hem zo weinig zie. Ook ben ik niet de beste in vrienden maken, dus op kamers wonen klinkt voor mij niet erg aantrekkelijk.

Leiden! Leiden! Leiden! Leiden! Leiden! Leiden!

Nee hoor, ik woon daar heus niet .

Ik kan me best voorstellen dat je niet bij je moeder en je vriend weg wilt. Maar is dit echt handig? Als de relatie tussen jou en je vriend echt goed zit, zal die er heus niet door kapot gaan. En je moeder blijft altijd . Ik heb zelf een week OV en was vroegahh elke vrijdagmiddag tot maandagmiddag thuis. Dat is bijna de helft van de week .
Er zit een enorm verschil in een taal op HBO of universiteit. De insteek is gewoon heel anders, op de uni is het heel erg gericht op het analyseren van een taal (taalkunde heeft wat mij betreft verrassend veel weg van wiskunde!), Maastricht is meer een vertaalopleiding dacht ik? In elk geval heb je nu nog even de tijd om je heel goed voor te laten lichten. Ga dus bij allebei kijken, en praat met zoveel mogelijk mensen. Realiseer je wel dat het bij allebei wel de bedoeling is dat je een tijdje naar China gaat.
Stoppen en jezelf op de eerste plaats zetten. Aan jezelf werken, om uit die depressie te komen.

Ik spreek zelf uit ervaring - ik ben ook maar doorgegaan, maar kom nu hard mezelf tegen en twee keer moeten stoppen met mijn studie.
.
.
wel fijn dat iedereen op een zelfde lijn zit hier :P Ik ben er zelf ook van overtuigd dat ik moet stoppen, maar ik ben bang dat als ik dat vanavond tegen me ma zeg weer een preek krijg T.T

Als ik naar leiden ga dan moet ik wel op kamers gaan, heb het liever niet maar het moet dan maar :P

@ rebecca en smulkje Heeft het lang geduurt voor jullie uit die depressie kwamen.
Leiden heeft een goede reputatie op het gebied van Chinees, met Maastricht heb ik geen ervaring.

Maar. Voor je de switch maakt is het misschien een beter idee even aan jezelf te werken. Is je motivatie laag omdat je studie niet leuk is, of is er meer aan de hand? Mis je zoveel lessen vanwege de lange reistijd, of heeft het een andere oorzaak? Wat zou je willen doen met een diploma Chinees? Voel je je rot door je studie, of loopt je studie slecht omdat jij je rot voelt? Je hoeft al die vragen niet hier te beantwoorden, maar denk er eens over na.

En, ik ben een groot voorstander van afmaken waar je aan begonnen bent, maar niet als je er ongelukkig van wordt. Misschien is stoppen op dit moment een goede optie voor je. Kan je geen opleiding dichter bij huis gaan doen, als het reizen je zo opbreekt?
quote:vampira1991 schreef op 27 februari 2012 @ 11:15:

wel fijn dat iedereen op een zelfde lijn zit hier :P Ik ben er zelf ook van overtuigd dat ik moet stoppen, maar ik ben bang dat als ik dat vanavond tegen me ma zeg weer een preek krijg T.T

Als het nou eens als een goed plan brengt? Misschien helpt dat. Dus niet alleen: ik ga stoppen met m'n studie. Maar: ik ga stoppen met aardwetenschappen, gebruik de rest van dit studiejaar om alles op een rijtje te krijgen en aan m'n depressie te werken en in september begin ik met Chinees in Leiden.

Oja, een taal op universiteit is inderdaad veel taalkunde en best wiskundig, hoewel je bij Chinees vooral in het begin heel schools de karakters moet leren.

Succes!
Als je al moeite hebt om een paar uurtjes van je vriend vandaan te wonen, zou ik geen chinees gaan studeren, omdat, zoals gezegd, je dan een paar maanden in China moet wonen voor je studie en zeker voor je carierre. Alleen dan leer je een taal op die wijze dat je er namelijk iets mee kunt later.
quote:lechatnoir schreef op 27 februari 2012 @ 11:18:

[...]

Als het nou eens als een goed plan brengt? Misschien helpt dat. Dus niet alleen: ik ga stoppen met m'n studie. Maar: ik ga stoppen met aardwetenschappen, gebruik de rest van dit studiejaar om alles op een rijtje te krijgen en aan m'n depressie te werken en in september begin ik met Chinees in Leiden.

Oja, een taal op universiteit is inderdaad veel taalkunde en best wiskundig, hoewel je bij Chinees vooral in het begin heel schools de karakters moet leren.

Succes!Een depressie is niet altijd met een half jaar weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven