Staking leerkrachten

01-03-2012 15:33 80 berichten
Mijn kinderen krijgen zojuist een briefje mee naar huis met de medeling dat de school aanstaande dinsdag 6 maart gesloten is vanwege een landelijke staking. Wow, ik ben er een beetje beduusd van en vind het erg kort dag. Ik begrijp de problematiek maar vind het wel erg drastisch om de hele school dicht te gooien. Laat dan bijvoorbeeld de helft van het personeel gaan en deel de klassen op. Ook niet ideaal maar om nu zomaar een hele lesdag te missen?!?! Ik ben benieuwd of jullie kinderen ook vrij zijn dinsdag en wat jullie daarvan vinden.

Hier nog wat meer info:

De gezamenlijke onderwijsvakbonden roepen leden werkzaam in het primair, voortgezet, speciaal onderwijs en mbo op om 6 maart te gaan staken tegen het voornemen van minister Van Bijsterveldt om 300 miljoen euro te bezuinigen op het passend onderwijs. Met deze staking doen de vakbonden een ultiem beroep op de Tweede Kamer om af te zien van de maatregelen ten aanzien van passend onderwijs.
Alle reacties Link kopieren
Op onze school (middelbaar) hebben de docenten de keuze wel of niet te staken. Het is ook toetsweek volgende week...

Maar het kost docenten een dag salaris, ook al hebben ze stakingsrecht.

Er is niet zoveel animo hier..
Onze school gaat idd ook dicht op 6 mrt. Er is wel opvang geregeld voor kinderen die echt nergens naartoe kunnen (omdat ouders werken en geen andere oppas konden vinden).
Bij ons is de BSO wel open en kunnen de kinderen daar naar toe vanaf 11.30 uur. (dus ze hebben hier wel les tot 11.30 uur).

Ben ik wel blij mee, want betalen zowieso al voor die dag, en nu dus 3 uurtjes extra.
Hier is het nog vakantie, en wij krijgen maandag (!) pas te horen of er dinsdag school is...

Lekker handig voor de werkende ouders enzo.
Ik werk zelf als juf in het basisonderwijs. Bij ons gaat de school ook dicht. Ikzelf ga niet staken( ben het absoluut niet eens met de bezuinigingen hoor, maar ik vind persoonlijk staken geen goed middel om dat aan te geven.....ieder zijn 'ding'), dus ik vang de kinderen op die niet opgevangen kunnen worden. De school is verplicht om voor vervanging te zorgen voor de kinderen die niet opgevangen kunnen worden. Dus als je het niet geregeld krijgt is dat de taak van school. Ik zou het wel op tijd aangeven....
Ik ben zelf leerkracht en ga waarschijnlijk ook staken, omdat het passend onderwijs denk ik niet haalbaar is in de huidige maatschappij. Het SBO/SO is er niet voor niets, het grootste deel van die kinderen redden het niet in een gewone klas met 1 leerkracht en geen extra begeleiding...

Probleem voor scholen is dat er weinig inval is, en het zou netjes zijn om de kinderen op te delen en zo wel iedereen les te geven, maar dat zwakt het stakingssignaal nogal af...scholen echt dicht is wel een serieus signaal dat dit idee niet door mag / kan gaan!
Hier gaan de lessen gewoon door. De docenten die die dag vrij zijn (veel duoklassen) gaan wel allemaal naar een stakingsbijeenkomst. Op die manier laat de school horen dat ze het er niet mee eens zijn, maar zijn de ouders en de kinderen er niet de dupe van. Niet iedereen heeft gelegenheid om op zo'n korter termijn wat te regelen.
BSO bellen of er mogelijkheid is om een hele dag af te nemen? Meestal kunnen ze dat wel regelen (net als bij studiedagen) als je op tijd aan de bel trekt.

Verder heb ik er inhoudelijk geen mening over anders dan dat stakingen niet maanden van tevoren gepland worden.
Nog niets gehoord (vakantie hier), maar van mij mag het. De maatregelen ten aanzien van passend onderwijs gaan voor alle leelingen en leerkrachten (grote) nadelen hebben dus als ze hun stakingsrecht daarvoor willen aanspreken dan kan ik me dat levendig voorstellen.
Wij staken ook op onze Vmbo school.

De leerlingen hebben lesvrij, maar wij gebruiken die dag voor bijles, Coaching en mentor activiteiten.
Ook wij gaan staken, de school gaat helemaal dicht. Niet iedereen gaat ook daadwerkelijk naar Amsterdam, maar je kunt natuulrijk niet 1 leerkracht opzadelen met de zorg voor alle kinderen. Bovendien geef je als school dan nog geen duidelijk signaal af volgens ons. Maar goed, als deze maatregelen doorgaan worden uiteindelijk ook de ouders en de kinderen hier de dupe van. Of staken dan persee de goede oplossing is? Daar verschillen de meningen over en dat vraag ik me zelf ook af, is er geen andere manier?
Ik begrijp het wel hoor, ik denk ook dat het doorvoeren van de maatregelen nadelig is voor zowel kinderen in het speciale onderwijs maar ook voor de kinderen in het reguliere onderwijs. Ik ben alleen ernstig anti-staak en vind het eigenlijk niet kunnen dat de hele school dichtgaat.

Ik heb gelukkig geen opvangprobleem en vind het heerlijk dat ze een dagje extra thuis zijn, alleen maar gezellig. Alleen roept de school altijd zo over het aantal lesuren en er wordt (terecht mijn inziens!) nooit toegegeven aan ouders die een middag vrij willen om om vakantie te gaan. En nu de hele tent dicht?

Ik sta gewoon niet achter 'het middel staken'.
.
De leerkrachten bij mijn dochter op school staken ook. Wij kregen voor de vakantie al een brief mee dus we waren voorbereid.

Ze hebben bij ons op school wel de mogelijkheid om de kinderen op te vangen mocht de staking voor opvangproblemen zorgen.

Voor mijn dochter ( net 4) is het wel lekker even een extra dagje thuis zodat ze kan bijtanken. Ze is nu vaak halverwege de week erg moe.
Bij ons wordt er ook gestaakt en kunnen kinderen naar de BSO.

Ik sta volledig achter de staking en vind het dus ook goed dat ze gaan.

Ik ben blij dat de opvang geregeld is, maar ik had er ook wel een thuiswerkdag oid voor op willen nemen indien nodig.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik ben het daarin helemaal met je eens hoor appagante! Daarom ga ik ook niet staken. In deze tijd moet dat toch op een andere manier kunnen?! En een dag heeft dan ook geen zin! Dan moet je de scholen sluiten net zo lang totdat er daadwerkelijk iets verandert! Maar dat is mijn mening........
Hier wordt ook gestaakt, en terecht. De BSO's geven verlengde opvang.
quote:minime81 schreef op 01 maart 2012 @ 15:54:

Ik ben het daarin helemaal met je eens hoor appagante! Daarom ga ik ook niet staken. In deze tijd moet dat toch op een andere manier kunnen?! En een dag heeft dan ook geen zin! Dan moet je de scholen sluiten net zo lang totdat er daadwerkelijk iets verandert! Maar dat is mijn mening........

Er is al zo'n 1,5 jaar lang overleg met de minister en de (afgevaardigden van) so's/vso's over haar plannen.

De cijfers waar zij haar plannen op baseert blijken helemaal niet te kloppen. Rekenfoutje in het nadeel van het speciaal onderwijs.

Maar ja, de toezegging van bezuinigen was al aan de kamer gedaan, dus gaat het gewoon door.

Tegen beter weten in en ten koste van heel veel kinderen en jongeren.

Al die overleggen en bewijsvoering heeft dus helemaal niets uitgehaald, dus staken is zo'n beetje het laatste redmiddel nog.
quote:liebling schreef op 01 maart 2012 @ 15:42:

Wij staken ook op onze Vmbo school.

De leerlingen hebben lesvrij, maar wij gebruiken die dag voor bijles, Coaching en mentor activiteiten.

Dit vind ik dan wel weer gek... school dicht doen om te staken en dan niemand laten staken. Geef dan gewoon les, toch?

Bij ons is de basisschool dicht, maar kreeg meteen de melding mee dat de BSO die dag gewoon beschikbaar is voor de leerlingen.
Staken heeft nog nooit geholpen en je dupeert nu juist de mensen die je niet wilt bereiken. Zou lekker worden dat iedereen gaat staken waar bezuinigd wordt (terecht of onterecht). Dan zou het hele bedrijfsleven regelmatig plat liggen. Zou miljoenen kosten.

En daar komt bij dat er wel zo belachelijk wordt gedaan over een dag eerder op vakantie want neeeeeeeeeeeee, stel je voor, dat kan echt niet hoor, dan missen ze echt veel te veel en krijg je gewoon keihard een boete om je oren. Tuurlijk joh maar als het zelf goed uitkomt wel de hele school platgooien. Dat dubbele moraal, daar heb ik ontzettende moeite mee.

Hier trouwens gelukkig een BSO die meedenkt dus dat probleem is het niet. Maar kan ik de rekening van die extra uren afname dan ook even bij de school declaren en betaald krijgen uit de stakingskas?
Dat weet ik istar. Maar denk je dat ze na een dagje staken ineens zegt......t gaat niet door, jullie hebben gelijk!?

Ik denk t niet.... En daarbij...wat kost zo'n dag staken? Echt enorm veel als je er goed over nadenkt. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben het ook absoluut niet eens met de bezuinigingen, maar vind staken gewoon geen goednmiddel ....
Hier wordt ook gestaakt. De plaatselijke bioscoop heeft daar heel handig op ingespeeld. Scholieren mogen voor 5 euries die dag naar de film Ben trouwens gewoon thuis, maar had ze, als ik had gewerkt tegen extra betaling naar de opvang mogen brengen.
quote:Scuba schreef op 01 maart 2012 @ 16:04:

Staken heeft nog nooit geholpen

Dat is niet waar. Maar als jij andere democratische alternatieven hebt, voel je vooral niet geremd.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
quote:minime81 schreef op 01 maart 2012 @ 16:04:

Dat weet ik istar. Maar denk je dat ze na een dagje staken ineens zegt......t gaat niet door, jullie hebben gelijk!?

Ik denk t niet.... En daarbij...wat kost zo'n dag staken? Echt enorm veel als je er goed over nadenkt. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben het ook absoluut niet eens met de bezuinigingen, maar vind staken gewoon geen goednmiddel ....Wat stel jij dan voor om het gewenste doel te bereiken? Nog meer praten??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven