Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Ikbenik, ik heb heel lang trouw gewandeld. Denk tussen de drie en vijf keer op een dag. Merk nu ik heel de dag gewoon een beetje mijn dingen in en om het huis doe dat ik dan minder ga wandelen of eigenlijk niet. Maar ik beweeg wel op andere manieren, ga nog twee keer een uur naar de fysio en wanneer ik geen fysio heb fiets ik thuis op de hometrainer (of nuttige stukjes buiten) en ik zwem. Zorg dus wel dat ik in beweging blijf, omdat dat fijn voelt, maar ook omdat het voor ontspanning zorgt. Even verstand op nul en blik op oneindig. Oefeningen thuis doe ik wel, maar niet elke dag. Als ik maar de fysio ben geweest is dat mijn beweging voor die dag zeg maar. Als ik hier op de hometrainer zit combineer ik dat wel met mijn oefeningen. Als ik op zolder mijn haar föhn, doe ik ondertussen oefeningen op mijn bal en zo bouw ik het een beetje in tussen mijn normale dingen zeg maar. Oh ja als ik de was opvouw doe ik dat aan de strijkplank (die heb ik laag gezet) en dan zit ik op mijn bal en probeer me dan ook bewust te zijn van mijn houding zeg maar.

Hier een beetje een dipje en dat heeft te maken met het ziekenhuis morgen. Hoop dat het me wat gaat brengen.. Moet volgende week ook naar een nieuwe bedrijfsarts en daar zit ik ook mee. Dan moet ik heel het verhaal opnieuw vertellen en juist het niet over het vorig jaar nadenken of er niet teveel bij stil staan, houdt me nu een beetje op de been zeg maar. Daarbij moet je het weer aan een heel nieuw persoon uitleggen en daar zie ik tegenop. Ben vanmiddag alleen thuis en eigenlijk heb ik daar ook geen zin in haha! Nou ja morgen om deze tijd heb ik die prik ook weer gehad. Dan is het weer tijd voor de volgende stap.
@evi: Dat klinkt heel natuurlijk , zoals je je oefeningen onderdeel laat uitmaken van je dagelijkse routine. Op je bal je haren föhnen, strijken, terwijl je bewust 'zit', zwemmen afwisselen met wandelen en hometrainer.

Ik ben vandaag de hele dag 'vrij'. Dat klinkt (en is) heerlijk, maar ook een soort risico-op-piekeren. Ik merk dat ik dan toch weer de neiging heb om angsten te projecteren op anderen, dat ik gebeurtenissen van de afgelopen tijd ga lopen 'herkauwen' in m'n gedachte. ("Ik deed wel kortaf gisteren tegen die-en-die, zal ik die vandaag terugbellen om mn excuses aan te bieden..?" etc)

Dus ik kan me goed voorstellen dat jij in je vrije tijd gaat piekeren over je nieuwe arboarts, en je prik morgen. Is ook niet niks!

Ik geef je in elk geval alvast -om de dag mee door te komen- een HELE dikke anti-dip-knuffel!!!
Precies, ikbenik. Je staat heel de tijd op de doorga modus zeg maar. En op dit soort momenten word je toch weer even geconfronteerd met de werkelijkheid. Maar goed ik heb mijn sportbroek aan, klaar om de Tour de France te gaan rijden haha! En bedankt voor je knuffel
Hahahaha! Op naar de gele trui!

Ik ga dadelijk maar eens m'n bejaarden-rol-tas-op-wieltjes uit de schuur vissen, en afreizen naar bestemming Albert heijn. Dat is weer een mooie oefening om mezelf te dwingen rustig-aan te doen; want dit wordt de eerste keer dat ik zonder hulpje (dochter als pakezel) ga winkelen. Ik ken mezelf; ik wil dan alleen 4 dingen halen voor t avondeten, maar kom dan wrs toch weer terug met een tas vol. ("Oh, DIT is ook wel lekker...Oh, DAT is trouwens ook op...") En; kan ik me inhouden om alle zware artikelen toch zelf op de band te gaan zetten?

Ben benieuwd!

Tot straks!
Hijg-puf...! (Waaaardeloze conditie...pfff! )

Ben weer terug!

(met idd een tas vol spullen, en alles zelf op de band gezet , maar...het ging eigenlijk heel goed. Toch wel een goede uitvinding; die rol-tassen! Niet het idee dat ik over een grens ben gegaan.)

Zo. Nu heb ik wel een boterham en ff rusten op de bank verdiend...

Ging het fietsen lekker, Evi?
Yes fietsen ging goed. Toen ook nog even naar mijn vriend de AH gelopen want luiers waren op. Kwam een oude schoolvriend tegen die in september nummer drie verwacht. En dan hoop ik altijd dat ik dan denk van 'oh jij liever dan ik', maar had er ook echt nog wel een bij gewild. Maar goed, dat gaat hem hier niet meer worden denk ik met mijn lijf.

Wat goed dat het lukte met de boodschappen. Dat is een kleine maar toch heel grote stap :)!
Hier ook even een dipje omdat ik last heb van astma. Dan heb je géén energie en gaat alles moeilijker en ja, dat voel je terug in je rug.

Dat minder energie gaat wel ten koste van mijn oefeningen en wandelingen, maar dat is niet verkeerd volgens de fysio. Het bekende naar je lichaam luisteren en dus wat gas terug nemen als dat nodig is.

Ik ga eens per 2 weken naar de fysio en doe 3x daags oefeningen, normaal gesproken. Wandelen doe ik 2x per dag, vandaag ook een ruim uur gelopen.
Oh Ikbenanoniem lastig dat je dat erbij hebt zeg. Maar goed, wel logisch inderdaad dat dat ten koste gaat van je oefeningen. Maar opzich is dat wandelen hartstikke goed natuurlijk. Heeft je astma te maken met het weer of staat het daar helemaal los van?
Het is hier al 3 dagen erg mistig/dampig Evi. Ik reageer inderdaad op luchtvochtigheid.
Ja dat dacht ik al. Hopelijk trekt het snel een beetje open. Een beetje zo'n weekend zoals vorige week, dat zou niet slecht zijn
Netjes, anoniem; 2x per dag wandelen. Is dat dan TOTAAL één uur, of 2x per dag een uur?

Morgen moet ik ook weer naar de fysio. Deze week "maar" 2x naar de fysio geweest. (ipv 3x)

Ik doe dus ook 2 a 3x per dag mn oefeningen, maar dat houdt dus in dat ik 'stabiel-sta', mijn bekken zo geconcentreerd mogelijk recht hou, en dan 15x links en 15x rechts mijn knie eerst optrek tot (ongeveer) 90 graden, en daarna 15x links en 15x rechts mijn gestrekte been langzaam zijwaards en terug beweeg. Daar ben ik in 3 minuutjes per keer wel mee klaar.

Soms doe ik ook nog 15 kniebuigingen (squats) met rechte rug, maar alleen als ik me 'stabiel' genoeg voel in mn rug om dit goed uit te voeren.

En dan dus elke dag in elk geval 1 lange wandeling of 2 kortere.

Elke dag ga ik ook nog steeds overdag een tijdje liggen, anders red ik het net niet. (al wordt dat liggen wel korter)

Moet er wel bijzeggen dat ik gedurende de dag wel steeds (licht) in beweging ben; even achter de pc zitten, dan even vaatwasser in en uitruimen, dan even een was doen, wat opruimen, etc.
Ik zit nog op 3x per week fysio en heb een waslijst aan oefeningen die vooral gericht zijn op stabiel staan, zitten en lopen en het herstellen van verloren gegane spierkracht. Oefeningen zijn o.a. het bruggetje, op de zij liggen en been omhoog houden, lopen met been hoog optillen en strekken, op rug liggen en knien naar kin brengen (met hulp van handen) en even vasthouden, op buik liggen en hielen naar billen brengen, etc. Echt heel simpel allemaal, maar evengoed behoorlijk intensief!

Ik mag sinds gister max 1x per dag max 10 minuten wandelen (ivm te onstabiel. Als ik langer loop, dan wordt ik te vermoeid, ga ik compenseren en kan ik mezelf dus geweld aan doen). Ik ben vandaag voor het eerst die 10 min wezen lopen en het viel me echt ontzettend tegen :'( Die had ik dus echt niet zien aankomen.

Ikbenanoniem, ik hoop dat het weer snel beter wordt en jij je dipje binnen no time weer te boven bent

Evi, succes met je prik!!! Ik hoop dat zo het je gaat helpen!
Nummerzoveel bedankt

En onthoud dat je het allemaal niet voor niks doet. Het is een vreselijk lange weg, keihard werken, maar met jouw instelling kom je er zeker
Ik weet het Evi! Ik wordt wat ongeduldig omdat het allemaal zo moeizaam gaat, maar dat is na al die jaren ook niet zo vreemd natuurlijk
Ik weet het. Komt bij dat het heel moeilijk is om kleine stapjes echt te herkennen zeg maar en er genoegen mee te nemen. Eigenlijk duurt het dan wat langer voordat je echt ziet dat je vooruit gaat en natuurlijk wil je het nu allemaal!
nou we hebben het weer gehad. het was geen pretje, maar op de een of andere manier heerlijk om even d9e pijn van die prik ih mijn rug te voelen in plaats van heel de tijd dat been. Inspuiten was niet fijn, maar viel ook mee. Dus het was eigenlijkzo gepiept. Moet zeggen dat ik nu nog van alles voel, maar kan niet wachten om gewoon te gaan bewegen. Moet nu tot kwart over vier op bed, hoeft niet plat, maar wel op bed. En ik als megaplasser zal dus ook wel weer tien keer op die po moeten geloof dat ik dat nog het vervelendst vind van allemaal haha

Wie zich verveelt is van harte uitgenodigd me hier te vergezellen vandaag, want ik verveel me nu al haha
@nummerzoveel: Je hebt een behoorlijk uitgebreid fysioprogramma, als ik dat zo lees. Dat houdt je wel even bezig, als je dat meerdere keren p.d. moet doen ja.

Ik had ook meer oefeningen dan dat ik opschreef, maar heb er zelf een aantal geschrapt. (o.a. Bruggetje)

De bijwerkingen van de A.D. trekken alweer weg, (de bibbers), dus de fysio zal vanmiddag wel voorzichtigaan uit willen breiden van de oefeningen die ik nu doe, verwacht ik. Toch vond ik het wel lekker; om tijdelijk op zo'n laag oefen-pitje te staan. Deed me wel goed.

Gisteravond nog n extra wandelrondje gedaan en dat stapte vrij stabiel door. Was ik wel blij mee. Ik moet dan idd oppassen dat ik niet overmoedig word en te lang doorga, want dan voel ik idd ook dat ik 'anders' ga lopen. Wat jij omschreef met dat compenseren .

@Evi: Je hebt het achter de rug!!! Fijn voor je meid!!!

En nu dus het saaie gedeelte; ......LIGGEN.....

Ben je nu dan in het ZKH...? Of lig je thuis op bed..?

Ik kan wel even met je schrijven hoor, hihi! Help je de tijd wel doorkomen. Mss kun je ter afwisseleing ook even saaie spelletjes doen zoals bubble-shooter
hihi heb eigenlijk wel zin in een spelletje wordfeud, maar geen ipad bij me. Ach ja vriend komt zo, die neemt mijn boek mee. Dat is erg dik en dacht dat ik echt helemaal plat moest, dus te zwaar. maar ik mag gewoon alle kanten op bewegen en zitten alleen niet naar bed en dus niet zelf naar het toilet.
Heb je geen tijdschriftjes...? Leest wat luchtiger dan een boek. Toen ik een tijd op bed lag kwam een vriendin een hele stapel viva's langsbrengen; allemaal compleet op volgorde; een stapel van een dik jaar, haha! Die had ik in no-time uit. (Daarna aan de buurvrouw doorgegeven.)
Wat fijn, Evi, dat het je zo meegevallen is! Bij mij deed het toen ontzettend veel pijn, maar dat wilde ik je niet vertellen natuurlijk!

Je moet vooral daar blijven omdat je door je benen zou kunnen zakken. Verder mag je idd alles. Heb je je boekje al?
@ikbenik

Fijn dat het met jou ook weer wat beter gaat! Ik ben net weer wezen lopen en had mijn telefoon mee om te timen. Na 3 minuten was ik al vermoeid in mijn benen! Pfff. Heb de 10 minuten evengoed maar rond gemaakt, want je moet conditie natuurlijk ook een beetje opbouwen.
hihi bij mij ook hoor maar ik doe gewoon een beetje stoer haha
Het duurde glukkig niet langer dan nodig..
Ik maak me een beetje zorgen; heb al de hele ochtend RECHTS in m'n onderrug pijn . Precies in dat 'kuiltje' rechts van je stuitje zeg maar, en dan doortrekkend naar m'n bil en rechterheup.

Toen ik in december in 1x door mn rug ging zat heel mijn onderrug ineens 'vast'; zowel links als rechts. Huisarts en fysio diagnostiseerden dit in 1ste instantie als een SI-gewricht irritatie of ontsteking links, waarbij rechts vast ook wel overbelast was geraakt door pijnvermijdend bewegen.

Daarna kreeg ik uiteindelijk dus de MRI waarop zo overduidelijk die belachelijk grote hernia links zichtbaar werd. Probleem opgelost. lekker duidelijk. Iedereen (incl ik) blij .

Maar nu ik dus rechts die klachten heb herinner ik me ineens maar al te goed dat dit weer die pijn van december is; al is het een iets mildere vorm.

Moet mezelf nu echt inhouden om niet in paniek allerlei doemscenario's in m'n hoofd te halen .
nee geen tijdschriften ik ben slecht voorbereid

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven