Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Pff, ik het omgedraaide, maar dan wel de hele tuin (niet alleen die 2 M2 moestuin). Ben van 11.00 tot 18.30 vrijwel non stop bezig geweest.

Ben 3 maanden geleden verhuisd en de HELE tuin was gewoon een en al klimop. 3 weekenden mee bezig geweest en vandaag wassie eindelijk compleet leeg. Toen direct wat planten neergezet, vijgenboom, druif, witte rhododendron, witte roos, paarse clematis, toscaanse jasmijn, blauwe regen, lavendel, kruiden, verschillende bodembedekkers en een berg planten waarvan ik geen idee meer heb wat het is, maar die op het plaatje bij het tuincentrum goed waren qua kleur, bodem, licht etc.

Dus ook maar het deel bestemd voor moestuin klaargemaakt en bemest enzo. En daarna nog alle bakjes die ik had gevuld met potgrond. Was wel erg droog, dus eerst maar water bijgedaan en staat nu 'in te trekken' zodat daarna de zaadjes er in kunnen.

Is zo'n mini zakje zaadjes trouwens bedoeld voor een hele supermarkt ofzo? Dr zitten er echt ontelbaar veel in zag ik, maar staat ook op dat ze houdbaar zijn t/m 2012, dus gewoon dit jaar... Ik zie mezelf nog niet echt 20 kilo peulen, 30 trossen radijs, 40 kilo tomaten, 40 kilo courgettes en aubergines naar binnen werken.. :o

edit: ik zie nu dat ik gelukkig ook zakjes heb die wel tot 2015 goed zijn. Dus het zal wel verschillen per plantje/leverancier. Is nl. van verschillende winkels. Maar mss ligt het ook wel aan het soort plantje.
Goedemorgen! Zazu: vandaar dat zo veel mensen ruilen XD

Heerlijk he, zo'n verwaarloosde tuin opschonen.. Wij gaan nu de derde zomer in onze nieuwe tuin in. Hier woonde een oude dame al 10 jaar al niets aan de tuin gedaan en het had ook nog 4 jaar leeg gestaan... Bleek bijvoorbeeld na 1 jaar hier wonen een prunus en een appelboom achterin te staan maar die kon je niet eens meer zien door de overwoekering van hedera met bruidssluier, haha...

Hier staat vandaag de afscheidinv met de buren op het menu!
Computer says nooooo
@ Zazu: wat een werk zeg! Maar daar zul je wel eer van hebben straks!

Nog een leuk linkje:Vlaams tuinierprogramma http://www.een.be/programmas/groenland
Ja, heerlijk gevoel is dat als het uiteindelijk gebeurd is. En hopelijk lukt dat een beetje met die 'eer', want ik heb echt alles leeggehaald, dus ook de structuur. Uiteraard wel weer in hoogtes en groenblijvenden ingebracht, maar je moet altijd nog maar hopen dat dat precies uitpakt zoals je wilde.

En ergste was nog dat ik een hele heftige contact allergie heb voor hedera, met 2e graads brandwonden en al (de fytofototoxische reactie), wat 'normale' mensen alleen hebben bij berenklauw enzo en de hele tuin dus precies met dat spul vol stond...

Vandaar dat het ook moést voordat de zon echt gaat schijnen (nu iets minder kans) en alles helemaal ingepakt met lange mouwen, handschoenen etc.

@Martine Thx voor de link, nog meer leerstof! Ik ga dat eens lekker op mn gemak bekijken.

@summer, hier ook! Wat klein plant werk nog en verder schutting, pergola en buitenkant huis schilderen (die is bij mij wit, maar nu niet echt meer).
Vandaag de tuin winterklaar gemaakt Hadden we nog niet gedaan. Nu alles gesnoeid, getrimd, geharkt, geschoffeld en netjes aangeveegd. Tuin ligt er weer netjes bij. Ondanks dat ik me had voorgenomen om nog even niets voor te zaaien heb ik toch koriander, tuinkers (leuk voor de kinderen), normale tomaten en cherrytomaten gezaaid. Met de rest wacht ik nog even.

Ook heb ik de jostabes op een raster tegen de muur bevestigd en nog wat verder bijgesnoeid.

Vorig jaar hebben we een appelboom in de vorm van een treurwilg (omlaaghangende takken) geplant. Het was toen mei en hij stond in volle bloei. Ongeveer 15 appeltje zaten er na de bloei aan, er vielen er 10 alsnog af en 5 werden door de vogels opgevreten. Oogst was dus 0 appels! Nu vraag ik me af of we de boom moeten snoeien? Ik heb op Youtube wat filmpjes bekeken met snoeiinstructies voor appelbomen maar alle filmpjes gingen over oude volwassen bomen en dan ook nog die in gewone vorm gelaten worden. Daarbij moet je alle omlaaggroeiende takken snoeien maar ja, dan blijft er van onze boom weinig over

Iemand verstand van appelbomen die advies heeft of we iets aan onze boom moeten doen en zo ja, hoe en wat?
louise1 wijzigde dit bericht op 04-03-2012 17:02
Reden: Letter vergeten
% gewijzigd
Poep, wie heeft jou gescheten?
@ summer, ik ga gewoon eens proberen om een pompoen op die plek tegen de schutting op te leiden. Heb nog ergens een leirek staan. het is het proberen waard. Leuk idee! Of anders wat peulen tegen de schutting. Ik krijg weer helemaal nieuwe inspiratie.
@ Louise, jouw verhaal over je appelboom lijkt erg op die van ons. Wij hebben hem eruit gedaan, stond alleen maar in de weg. Nu een stekelloze braam en een framboos neergezet. Ben erg benieuwd of dat iets gaat worden.
@ Zazu, ook wel erg leuk hoor een tuin helemaal opnieuw vormgeven. Lijkt me heerlijk om zoveel ruimte om je heen te hebben. Als ik naar mijn eigen postzegeltje kijk... Maar goed, ook dat postzegeltje is nog niet klaar voor de lente dus eigenlijk is het maar goed dat het zo klein is.
Ik ben van het weekend niet thuis geweest tot een uur geleden. Heb dus niets in de tuin kunnen doen.

Heb net wel (ndat ik hier louises berichtje las) een potje gevuld met potgrond en koriander gezaaid. Deze staat dus al mooi op het aanrecht.

Voor de rest wacht ik nog een paar weekjes, ze verwachten nog nachtvorst dus ik weet niet of het al verstandig is om dingen buiten te gaan zaaien (bonen en peulen), dus ik wacht nog heel even!

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:nicolientje76 schreef op 04 maart 2012 @ 20:46:

@ Zazu, ook wel erg leuk hoor een tuin helemaal opnieuw vormgeven. Lijkt me heerlijk om zoveel ruimte om je heen te hebben. Als ik naar mijn eigen postzegeltje kijk... Maar goed, ook dat postzegeltje is nog niet klaar voor de lente dus eigenlijk is het maar goed dat het zo klein is.

Mijn tuin is helemaal niet zo groot hoor, maar 30m2 ofzo denk ik, misschien 40. Alleen als je die vanaf compleet kaal helemaal in moet vullen, is dat ineens nog best veel ;) En echt gewoon een grote berg zwarte grond.

Ook best duur... ben nog niet eens op de helft en al 500 euro verder ofzo. Geen enkele volgroeide plant, maar ook nauwelijks seedlings (hoe noem je dat in het NL? :o), want anders heb ik over 5 jaar nog niks. Zit er dus een beetje tussenin, maar lijkt dus nog steeds kaal, omdat het meeste nog zo klein is. Op naar de lente dus! ;)

Schutting verven ging niet meer, ging ineens regenen... Wel nog even de pergola, overdekt geverfd. Dus verder maar naar tuincentrum geweest en weer leeggekocht :D Ook nog meer zaadjes en direct vanavond in turfpotjes enzo gedaan. Heb nu in totaal:

aardbeien

rucola

kropsla

pluksla (rode)

radijs

courgette

aubergine

peulen

broccoli

cherrytomaatjes

bosui

geloof ik....

Als iemand hierin ook geïnteresseerd is, mag die overigens zo al mijn overige zaadjes hebben, dus roept u maar.

Ik ben ze volgend jaar toch namelijk wel kwijt, ken mezelf :P
quote:zazu_ schreef op 05 maart 2012 @ 00:05:

[...]

Mijn tuin is helemaal niet zo groot hoor, maar 30m2 ofzo denk ik, misschien 40. Alleen als je die vanaf compleet kaal helemaal in moet vullen, is dat ineens nog best veel ;) En echt gewoon een grote berg zwarte grond.

Ook best duur... ben nog niet eens op de helft en al 500 euro verder ofzo. Geen enkele volgroeide plant, maar ook nauwelijks seedlings (hoe noem je dat in het NL? :o), want anders heb ik over 5 jaar nog niks. Zit er dus een beetje tussenin, maar lijkt dus nog steeds kaal, omdat het meeste nog zo klein is. Op naar de lente dus! ;)

Schutting verven ging niet meer, ging ineens regenen... Wel nog even de pergola, overdekt geverfd. Dus verder maar naar tuincentrum geweest en weer leeggekocht :D Ook nog meer zaadjes en direct vanavond in turfpotjes enzo gedaan. Heb nu in totaal:

aardbeien

rucola

kropsla

pluksla (rode)

radijs

courgette

aubergine

peulen

broccoli

cherrytomaatjes

bosui

geloof ik....

Als iemand hierin ook geïnteresseerd is, mag die overigens zo al mijn overige zaadjes hebben, dus roept u maar.

Ik ben ze volgend jaar toch namelijk wel kwijt, ken mezelf :P

Mocht je nog wat kwijt willen, ik moet nog zaadjes hebben:) Ons lokale tuincentrumpje had vooral bloemzaden. Ook leuk, maar niet wat ik zocht

Ik ben ook bezig met de tuin opnieuw inrichten, ben net verhuisd dus nieuwe tuin. De vorige huurder dacht dat het leuk zou zijn om de tuin helemaal leeg te halen, met als gevolg dat ik een compleet lege tuin heb. Staat gezellig hoor 0_o

Maarja, dat is dan wel beter dan een stuk jungle..
Zazu: ik zou wel wat broccoli willen hebben van je! Die wil ik weleens in pot proberen, schijnt heel goed te kunnen.

Wil je iets terug van mij?

Ik heb in de aanbieding:

- lavas (heerlijk in de soep)

- bleekselderij

- pastinaak

- gele stamslaboon (lekker, zon-makkelijk in pot)

- pompoen (zon-klimmen in grote pot)

- courgette (zon-in 30Lpot)

- snijbiet
Computer says nooooo
Is het misschien een idee om naast een nieuw moestuintopic (want dit topic is zo vol) ook een groente/bloemenzaad ruiltopic te openen?
Summer en Karen, jullie kunnen me mailen op xxxx (edit: zaadjes zijn op!)

Heb ik net even aangemaakt hiervoor.

En als iemand anders nog iets wil buiten de broccoli kan dat ook naar dat mailadres. Dan stuur ik Karen alles wat daarna nog over is.

Als jullie even het adres sturen waar de zaadjes heen kunnen, dan stop ik ze op de bus.

Ik hoef er niks voor terug hoor, heb zo'n berg dat ik die moestuin nu al 4x vol krijg volgens mij (mits die zaadjes dan ook echt opkomen ;))
Kan je alle zaden binnen voor zaaien?

En kan dit allemaal in een kweekkas?
Volgens mij wel. Heb ik wel met alles gedaan, behalve met de peulen. Maar sommige anderen kunnen ook direct in de koude grond staat er op. Bij best veel nog eigenlijk wel.

Maar goed, dit is mijn eerste poging pas, iemand anders kan daar wrs een beter antwoord op geven ;)
Zazu: you've got mail

Verli: nee, wat mij betreft eigenlijk niet. Zoveel zaden heb ik nou ook niet en ben ook niet in alles geïnteresseerd Ik vind het zo wel leuk, als het m.o.m. 'bij toeval' gaat.

Maar mss iemand anders?

Karen87: veel wel, kijk even op de zaaisite voor alle tips. Het ligt een beetje aan het gewas. Zo heb je warm- en koudkiemers, kun je sommige zaden het liefst niet bedekken of moeten sommigen (als je het thuis wilt doen) even de vriezer in . Zo heb ik vanmorgen lupinen met een vijl bewerkt en in warm water gehad voordat ze het zaaibakje in gingen.
Computer says nooooo
nogeens voor Karen: http://www.zaaisite.nl/

Vanmorgen gele patissons en gele courgettes naar een vriendin gestuurd, hoop dat ze er veel plezier van gaat beleven
Computer says nooooo
Dank:)
quote:summer73 schreef op 05 maart 2012 @ 15:41:

Zo heb ik vanmorgen lupinen met een vijl bewerkt en in warm water gehad

Met een vijl bewerkt?? Lol. En dingen in de vriezer?

Ik hoop eigenlijk gewoon in de basis dat er wat uit komt door in potjes te proppen en nat te houden, haha.
Alles is op de post. Vijf minuten geleden gedaan, dus zit pas in volgende lichting, dus zal er wrs overmorgen zijn.

@ Karen, heb envelop gewogen op de keukenweegschaal en volgens mij moeten de postzegels goed zijn, maar mocht er dus een briefje bij zitten, dan mag je mijn weegschaal de schuld geven
quote:zazu_ schreef op 05 maart 2012 @ 16:39:

[...]

Met een vijl bewerkt?? Lol. En dingen in de vriezer?

Ik hoop eigenlijk gewoon in de basis dat er wat uit komt door in potjes te proppen en nat te houden, haha.

Haha .. ik geef toe: nogal perfectionistisch aangelegd .. Een maand geleden had ik lupinen gezaaid en daat was niks mee gebeurd, het zijn mijn lievelingsbloemen en ik wil er een grote groep van, dus toen maar alle tips erin gegooid.

Maar het meeste zal zeker uit komen door het op een warme vochtige plek in een potje te stoppen hoor
Computer says nooooo
quote:zazu_ schreef op 05 maart 2012 @ 19:36:

Alles is op de post. Vijf minuten geleden gedaan, dus zit pas in volgende lichting, dus zal er wrs overmorgen zijn.

Tnx, leuk!!
Computer says nooooo
Joepie! Er steken groene puntjes uit mijn potjes met rucola-zaad!
Leuk he!! Ik zag dat de tuinkers bij mij aan het ontspruiten (?) is. Straks even aan de kinderen laten zien. Het zijn tenslotte hun potje en zaailingen
Poep, wie heeft jou gescheten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven