Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Is het nog te vroeg voor plantjes? Ik wil dit weekend viooltjes en vlijtige liesjes halen en in potten zetten, maar overleven die een graadje nachtvorst? Hetzelfde geldt voor de hyacint die ik bij de AH zag staan, vol in bloei. Redt die het al buiten?
Viooltjes wel. De rest weet ik niet precies, maar als ze nachtvorst aangeven kun je de potten altijd nog naar binnen halen.
Hoi miss martine, ik geloof dat vl.liesjes eigenlijk nog tot april moeten wachten, ad andere kant: kijk ff naar weeronline voor de aank tijd. Hyacint redt het geloof ik wel buiten.
Computer says nooooo
Zazu: dankjewel!!!!
Computer says nooooo
dus nu wedstrijdje grootste broccoli?:P Niet vals spelen met vijlen, vriezers en al dat he!
hahaha ... You're on zazu!

Ze gaan zaterdag turfpotje in en dan ga ik de helft in pot laten opgroeien en de andere helft volle grond ..
Computer says nooooo
@Zazu: jeeeeej, ik heb ze! Moest vandaag werken (slaapdienst), maar morgen ga ik direct aan de slag:)

Hoe lang duurt het ongeveer als je zaadjes voorzaait, dat je iets ziet groeien?
Karen dat ligt maar net aan het zaad, varierend van 3 dagen tot aan 3 weken, eigenlijk.
Computer says nooooo
En hoe lang duurt het voor tomaten en (niet voorgeweekte) paprika ontkiemen? Want ik wacht AL 1,5 week en zie nog steeds NIETS!
Vooral paprika kan lang duren. Soms tot wel 3 weken. Tomaten meestal tussen de 7-10 dagen. Temp. moet voor beiden ook echt boven de 20 graden zijn.

Ik ben weer actief geweest: nog een extra vierkante bak (van de Welkoop) in de tuin gezet. Gevuld met een mengsel van potgrond, compost van de composthoop en wat verdwaald zand uit de zandbak. Helaas net niet genoeg potgrond meer, dus ik moet morgen nog even een zak halen.

Binnen is de tomaat nu goed opgekomen en de paprika komt ook heel voorzichtig. Buiten zijn de eerste blaadjes te zien van de spinazie, de radijs en de sla. Jippie.
quote:12twister schreef op 08 maart 2012 @ 09:23:

En hoe lang duurt het voor tomaten en (niet voorgeweekte) paprika ontkiemen? Want ik wacht AL 1,5 week en zie nog steeds NIETS! Paprika is ook een warmte minnende plant, dus heeft ook een hoge temp. nodig. Met de huidige temp, kan het nog wel even duren of je moet ze in een kweekkas(je) zetten. Hier nog een interessante link over het kweken van paprika's. En dit is een informatieve site over het kweken van tomaten.

Paprika's, tomaten, pepers, aubergine, komkommer, meloen zijn eigenlijk soorten die het alleen goed doen in een kas (in NL althans). Ze kunnen niet zo goed tegen weerschommelingen en hebben een constante temp. nodig om zich volledig te kunnen ontwikkelen. In NL heb je dat niet en daarom worden ze of in een kas geplant of onder glas/plastic.
Oke, ik ben begonnen:)

Ik heb zo'n plastic zaaibak gekocht, met daarin allemaal mini bakjes. Ik wil het straks gaan overzetten in een vierkante bak, en ik heb gelezen dat je daarvoor niet zo veel zaden in een vak moet doen. Is het dan de bedoeling dat ik ook maar één zaadje in zo'n mini plastic bakje doe van de zaaibak? Want dan mag ik er wel veel meer kopen!

En - dit is volgens mij een hele domme vraag - hoe vochtig moet de grond zijn? Op zaaisite.nl staat dat ze die potjes net zolang in water zet tot de bovenkant vochtig word. Maar dan is toch niet meer vochtig, maar gewoon doorweekt? Rotten de zaadjes dan niet weg?
En nog een vraag, moeten er juist wel of geen gaatjes in de bovenkant van die bak zitten? Ik zou zeggen van wel, ivm nieuwe lucht, maar mijn bak heeft dat niet? Kan natuurlijk ook een miskoop zijn;)
Op de website van de Welkoop staat wel wat informatie:

BINNEN ZAAIEN IN ZAADBAKJES

1. Zorg dat de te bezaaien grond in de bakjes iets vochtig is. De grond is voldoende vochtig als bovenlaag van de grond donker wordt.

2. Zaai (vooral fijn zaad) zo dun mogelijk (de zaadjes niet op hoopjes bij elkaar, maar zo goed verspreid als maar mogelijk is). Meng fijn zaad eventueel met wat zilverzand voor een betere verdeling.

3. Grote zaden apart in de zaaigrond duwen.

4. Daarna de zaden afdekken met een fijn, dun laagje zaaigrond.

5. Licht aandrukken.

6. De zaaigrond nog eens besproeien (niet nat, maar vochtig!)

7. Daarna het doorzichtige deksel sluiten.

8. Het geheel op een warme, lichte plek zetten (eventueel voor bodemwarmte zorgen; op een vensterbank boven een radiator kan ook).

9. Zorg dat de ingezaaide grond voldoende vochtig blijft (tijdens de dagen/weken daarna zo nu en dan even bijgieten).

10. Rustig afwachten tot de eerste kiemplantjes verschijnen.

11. Zaait u meer soorten in één bak dan is het handig houten of kunststof etiketten er bij te zetten met hun naam erop (gebruik een watervaste stift).

N.B.

Zorg dat u altijd met schone materialen werkt. Kiemende zaden zijn erg gevoelig voor schimmels!
quote:Karen87 schreef op 08 maart 2012 @ 15:07:

Ik heb zo'n plastic zaaibak gekocht, met daarin allemaal mini bakjes. Ik wil het straks gaan overzetten in een vierkante bak, en ik heb gelezen dat je daarvoor niet zo veel zaden in een vak moet doen. Is het dan de bedoeling dat ik ook maar één zaadje in zo'n mini plastic bakje doe van de zaaibak? Want dan mag ik er wel veel meer kopen!

Je kan meerdere zaadjes in 1 bakje opkweken, zolang je niet het hele zakje erin kiepert, zal het geen probleem opleveren. Het ligt er natuurlijk wel aan wat je opkweekt (grootte zaadjes en de grootte v.h. bakje): bijvoorbeeld van een courgette zou je 3 zaadjes per bakje kunnen doen en van bijv. sla 10 zaadjes. Als de plantjes opkomen, zie je snel genoeg, wat de sterkere planten zijn en welke niet. De zwakkere plantjes kun je er dan uit halen.

En - dit is volgens mij een hele domme vraag - hoe vochtig moet de grond zijn? Op zaaisite.nl staat dat ze die potjes net zolang in water zet tot de bovenkant vochtig word. Maar dan is toch niet meer vochtig, maar gewoon doorweekt? Rotten de zaadjes dan niet weg?

Heb zelf ooit eens de volgende tip gekregen: om te kijken of er genoeg vocht in het bakje zit, kun je bijv. een potlood in het potje stoppen..Als je het potlood eruit haalt en er blijft aarde aan kleven, dan zit er nog voldoende vocht in. Als het potlood er droog uitkomt, dan is het tijd voor wat water. Het beste kun je water geven met een plantenspuit en dan op vernevelstand, dus geen harde straal. En ook op de grond richten, niet op de plant zelf. Wat betreft je vraag over luchten: misschien kun je een kiertje creeren, d.m.v. een (bier)viltje tussen de boven- en onderkant te doen.
Dankje, nu durf ik morgen met een gerust hart aan de slag te gaan:) Stond zostraks in grote twijfel - ben duidelijk nog een beginner;)
quote:Karen87 schreef op 08 maart 2012 @ 17:12:

Dankje, nu durf ik morgen met een gerust hart aan de slag te gaan:) Stond zostraks in grote twijfel - ben duidelijk nog een beginner;)

Haha, ik had dat precies zo :D En ik vond 30 bakjes ofzo wel genoeg, maar toen kwam ik er dus ineens achter dat er in 1 zakje alleen al 30 zaadjes zitten ofzo en dat maal 10 zakjes, lol.

Dus was erg blij dat nog iemand die kan gebruiken
oh, cool, dr komen groene dingetjes uit de aarde zie ik net! Volgens mij is 't de sla. En volgens mij heb ik er een beetje veel in gedaan, want ik heb heel veel groene sprietjes, haha.
Hey Zazu, ik had een eureka-momentje vanmiddag dat ik even met je wou delen: als je een zakje zaad tegen het licht houdt, zie je de zaadjes zitten!

Ik deed deze handige ontdekking per ongeluk toen ik voor het raam in de zon stond en me net afvroeg of tomatenzaadjes inderdaad zo groot zijn als ze in verse tomaten lijken. Kon precies zien hoe groot ze zijn en hoeveel er in zitten!
Oh, goede tip voor de volgende keer bij de aankoop. Hoop dat ze me niet heel raar aankijken in het tuincentrum ;)

En... waren ze even groot? ;)
Jazeker!
Ga naar een snackbar en vraag voor de lege mayonaise-emmers en jerrycans waar de curry in zat. Gaten boren aan de onder-zijkant van de emmer en de jerrycan. Bij de jerrycan de bovenkant er afzagen/snijden.

Je hebt dan mooie "potten" voor je eigen minigroentetuin.
leuk joh dat moestuinen, vooral omdat je dan van eigenlijk helemaal niets ineens heel blij wordt. Mijn broccoli is opgekomen!! hahaha. En de sla was er dus ook al.

Nu ga ik ff op sites zoeken wat ik er straks dan in vredesnaam mee moet doen als ze net iets groter zijn :D
Tof:)

Volgens mij moet je ze dan in iets grotere bakjes doen (ik dacht dat dat onder verspenen valt:p), en daarna, voor je ze buiten neerzet, eerst laten wennen, en dat is dan afharden. Correct me if i'm wrong!

Ik zit al zeer ongeduldig naar mijn zaaibakje te kijken, en naast mij zit een viervoeter die eigenlijk ook héél graag even door de grond wil woelen, maar dat mag niet van mij - zo flauw!
Mijn broccoli is mislukt, nu al. Ze hangen er een beetje zielig bij. Ik denk dat ik ze gewoon volgende week in de volle grond zaai. Ik zie wel wat er gebeurd.

Verder had ik een heel programma wat zaaien betreft dit weekend, maar mijn moestuin had heel veel onkruid wat ondergronds woekert (heel fijn) en ik was dus weer begonnen alles om te spitten etc. En toen kwam er een moestuinman die mijn tuin wel wil frezen met een freesmachine. Dat doet hij deze week, dus volgend weekend heb ik hele mooie grond in mijn tuin, hij gaat om de knoflook heen, die al boven komt!

Volgende week gaat dus de rest de grond in.

Ik heb ook wat aardbei-planten gekregen van de moestuinmannen, dus die kunnen ook gepland worden. Al komen mijn aardbeiplantjes nu ook op in de bakjes.

Ik heb ook een aantal frambozen/bramen/bessen struiken staan maar weet niet exact wat het is, dus ik heb besloten deze op te binden en niet te snoeien voordat ik weet wat het zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven