Kinderwens en studie
zaterdag 10 maart 2012 om 15:49
Hallo allemaal,
ik heb een probleem waarover ik graag jullie mening wil.
Ik ben nu bijna 21. lieve vriend, stabiele relatie. Hij is 27 en heeft een goede baan. We willen heel graag een kindje samen, maar ik ben bang dat mensen zullen vinden dat ik erg jong ben. een groter probleem is eigenlijk dat ik nog studeer. Ik moet nog 2 jaar om mijn bachelor te halen. what to do, what to do?
ik heb een probleem waarover ik graag jullie mening wil.
Ik ben nu bijna 21. lieve vriend, stabiele relatie. Hij is 27 en heeft een goede baan. We willen heel graag een kindje samen, maar ik ben bang dat mensen zullen vinden dat ik erg jong ben. een groter probleem is eigenlijk dat ik nog studeer. Ik moet nog 2 jaar om mijn bachelor te halen. what to do, what to do?
zaterdag 10 maart 2012 om 15:52
zaterdag 10 maart 2012 om 16:05
Tja ik kan je ondertussen uit ervaring vertellen (van mijzelf en meerdere vriendinnen) dat zwanger zijn niet altijd bij iedereen even soepel verloopt. Laat staan hoe anders je leven is, als het kindje er is.
Grote kans dus dat je dan je studie niet af zult maken. Misschien kun je je juist wat extra focussen op je studie, zodat je zeker weten snel klaar kunt zijn. Dan daarna dus alle tijd voor zwangerschapskwaaltjes als dat zo is.....
Grote kans dus dat je dan je studie niet af zult maken. Misschien kun je je juist wat extra focussen op je studie, zodat je zeker weten snel klaar kunt zijn. Dan daarna dus alle tijd voor zwangerschapskwaaltjes als dat zo is.....
zaterdag 10 maart 2012 om 16:06
Het hangt natuurlijk af van wat voor iemand je bent. Kan je goed en makkelijk leren? Kun je de opvang goed regelen als de kleine er is? Dan is het niet zo'n probleem lijkt mij. En reacties van anderen...? Laat ze lekker.
Ben je niet zo'n studiebol, en iemand die alles voor zich uitschuift... Dan is het misschien verstandiger om twee jaar te wachten. een kind vraagt veel aandacht en energie.
Misschien kan je iets met deze reactie. Er zijn zoveel redenen te bedenken om wel of toch nog even niet voor een kindje te gaan.
Ben je niet zo'n studiebol, en iemand die alles voor zich uitschuift... Dan is het misschien verstandiger om twee jaar te wachten. een kind vraagt veel aandacht en energie.
Misschien kan je iets met deze reactie. Er zijn zoveel redenen te bedenken om wel of toch nog even niet voor een kindje te gaan.
zaterdag 10 maart 2012 om 16:22
Ik ben zwanger geworden en bevallen tijdens mijn studie en ik zou het je niet aanraden. Ben flink ziek geweest in het begin en kon na mijn keizersnede nog een tijdje niets, waardoor mijn studie vertraging opliep. Ik moest 4 dagen naar school (voltijd HBO) en daarnaast thuis nog redelijk veel studeren, waardoor ik niet veel tijd overhield. Nu had ik het geluk dat mijn ouders veel bij mij thuis oppasten, waardoor ik mijn kind nog tussendoor steeds even kon zien op de dagen dat ik thuis studeerde, maar het is meestal niet iets wat je wilt als je net moeder bent. Ik denk dat je meer kan genieten van je kind als je eenmaal je studie hebt afgerond en (parttime) werkt. Daarnaast kwam mijn prioriteit bij mijn kind te liggen, waardoor ik mijn studie minder belangrijk vond en minder gemotiveerd raakte, en op een gegeven moment werd mijn dochter ziek en kwam ze in het ziekenhuis terecht, waar ik dag en nacht bij bleef, terwijl ik toevallig net een tentamenweek had. Ik heb uiteindelijk mijn studie niet afgemaakt, mag nu alles inclusief prestatiebeurs en OV-jaarkaart van alle jaren terugbetalen. Niet alleen vanwege mijn kind hoor, maar het heeft wel degelijk meegespeeld.
Kortom: je weet niet hoe je zwangerschap loopt, je weet niet hoe je bevalling gaat en hoe het daarna met je kind gaat. Ik zou mooi eerst mijn studie afmaken (had ik ook gedaan als ik het over had mogen doen) en dan pas aan kinderen beginnen.
Kortom: je weet niet hoe je zwangerschap loopt, je weet niet hoe je bevalling gaat en hoe het daarna met je kind gaat. Ik zou mooi eerst mijn studie afmaken (had ik ook gedaan als ik het over had mogen doen) en dan pas aan kinderen beginnen.
zaterdag 10 maart 2012 om 16:23
zaterdag 10 maart 2012 om 16:40
zaterdag 10 maart 2012 om 17:08
zaterdag 10 maart 2012 om 17:13
Ik zou ook eerst die studie afmaken. Dan heb je dat in ieder geval op zak. Je weet nooit of je je studie nog af maakt als je een kindje hebt. Ik ben zelf sinds een maand moeder en het heeft zo'n ontzettende impact op je leven. Alles veranderd, je hele leven staat op zijn kop. Ik denk dat dat ontzettend zwaar is als je er ook nog bij moet studeren.
zaterdag 10 maart 2012 om 17:19
ik zou ook echt eerst je studie afmaken. Je bent nu ook nog super jong. Stel dat je nu 33 zou zijn ofzo, dan snap ik je vraag wel. Maar in dit geval zou ik niet twijfelen. Over 2 jaar ben je nog steeds jong. En je vriend ook. Een kindje is veel werk, slapeloze nachten als het even tegenzit (stel dat je dan de volgende dag een belangrijk tentamen hebt) en tijdens de zwangerschap kan je flink misselijk zijn waardoor je misschien niet naar school kan en belangrijke dingen mist.
zaterdag 10 maart 2012 om 17:35
Het lijkt me ook enorm stressvol om tijdens je studie een kindje te krijgen. Volgens mij zul je er veel meer van kunnen genieten als je niet in de stress hoeft te zitten over tentamens, scripties en stages.
En wat is nou 2 jaar? Dan zijn jullie allebei nog steeds heel jong!
(en psychologisch gezien ben je er op deze leeftijd ook niet aan toe om de juiste keuzes te maken en situaties te overzien en blablabla (volgens dr Phil )
En wat is nou 2 jaar? Dan zijn jullie allebei nog steeds heel jong!
(en psychologisch gezien ben je er op deze leeftijd ook niet aan toe om de juiste keuzes te maken en situaties te overzien en blablabla (volgens dr Phil )
zaterdag 10 maart 2012 om 18:00
Ik vind dat geen blablabla hoor, maryni83. Een kind heeft een ontzettende impact op je leven en als je 20 bent kun je dat vaak nog niet goed overzien. Hoe volwassen en verantwoordelijk je ook bent. Een klein beetje meer levenservaring is echt niet verkeerd voor je een kind op de wereld zet. Bovendien is dat juist de tijd om nog van alles te doen. Reizen, uitgaan, beetje lanterfanten. Als je een kind hebt, wordt dat allemaal een stuk lastiger.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
zaterdag 10 maart 2012 om 18:10
Ik zou studie afmaken. Denk ook om de langstudeerboete die je riskeert! Verder zijn er een hoop dingen die je nu nog kunt doen, zoals verre reizen maken.
Maar het is jullie beslissing en als jullie er klaar voor zijn en de nadelen op de koop toe willen nemen moet je ervoor gaan. Jong moeder worden heeft ook veel voordelen.
Maar het is jullie beslissing en als jullie er klaar voor zijn en de nadelen op de koop toe willen nemen moet je ervoor gaan. Jong moeder worden heeft ook veel voordelen.
zaterdag 10 maart 2012 om 23:26
He Fleurmom,
Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Mijn vriend (26) en ik (bijna 21) hebben ook een ontzettend grote kinderwens. We zijn echter beide nog student. Ik wil nog 3.5 jaar verder studeren (waarvan laatste twee master) en mijn vriend nog 1.5 jaar. De randvoorwaarden voor het krijgen van een kindje (zoals vast inkomen en samenwonen) zijn er dus helaas nog niet. Het is voor ons dus ook nog niet verstandig om te beginnen aan kinderen.
We hebben hierdoor besloten om er nog niet aan te beginnen tot in ieder geval het laatste jaar van mijn studie (dan zijn we waarschijnlijk samenwonend, getrouwd, man heeft werk). Dit is natuurlijk het beste voor ons zelf en het kindje.. toch blijft het lastig omdat de wens zo groot is.
Ik zal je in ieder geval aanraden om je bachelor (wil je ook een master volgen?) af te maken en daarna pas te beginnen aan kinderen. Zo heb je in ieder geval je diploma binnen en heb je geen gedoe met stoppen met studie, studieschuld, langstudeerboete. Als je toch eerder wilt, moet je gewoon alles in werk stellen om eerder af te studeren etc. (bijvoorbeeld 120 ECTS in één jaar volgen). Wanneer je kiest voor een kindje moet je toch rekening houden met een ergste scenario (bijv. een moeilijke zwangerschap waarbij je niks meer kan en/of een kindje met een ziekte).. en je bij dit scenario af vragen 'als dit mij overkomt, zou ik dit kunnen volhouden? Kan ik/ons leven deze verantwoordelijkheid aan?'
Ook al wenst je hart zo om een kindje.. neem de beslissing met je verstand.
Ik zit een beetje in dezelfde situatie. Mijn vriend (26) en ik (bijna 21) hebben ook een ontzettend grote kinderwens. We zijn echter beide nog student. Ik wil nog 3.5 jaar verder studeren (waarvan laatste twee master) en mijn vriend nog 1.5 jaar. De randvoorwaarden voor het krijgen van een kindje (zoals vast inkomen en samenwonen) zijn er dus helaas nog niet. Het is voor ons dus ook nog niet verstandig om te beginnen aan kinderen.
We hebben hierdoor besloten om er nog niet aan te beginnen tot in ieder geval het laatste jaar van mijn studie (dan zijn we waarschijnlijk samenwonend, getrouwd, man heeft werk). Dit is natuurlijk het beste voor ons zelf en het kindje.. toch blijft het lastig omdat de wens zo groot is.
Ik zal je in ieder geval aanraden om je bachelor (wil je ook een master volgen?) af te maken en daarna pas te beginnen aan kinderen. Zo heb je in ieder geval je diploma binnen en heb je geen gedoe met stoppen met studie, studieschuld, langstudeerboete. Als je toch eerder wilt, moet je gewoon alles in werk stellen om eerder af te studeren etc. (bijvoorbeeld 120 ECTS in één jaar volgen). Wanneer je kiest voor een kindje moet je toch rekening houden met een ergste scenario (bijv. een moeilijke zwangerschap waarbij je niks meer kan en/of een kindje met een ziekte).. en je bij dit scenario af vragen 'als dit mij overkomt, zou ik dit kunnen volhouden? Kan ik/ons leven deze verantwoordelijkheid aan?'
Ook al wenst je hart zo om een kindje.. neem de beslissing met je verstand.