Werk & Studie alle pijlers

wiskunde vraag

14-03-2012 19:14 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter komt net met een wiskunde vraag naar me toe (morgen toets) en ik weet het antwoord niet!!! Wie helpt?

Wat is het verschil tussen:

(-9)2 (2=kwadraat maar weet het juiste tekentje niet) = -9.-9=81 of

-9 2 (2- kwadraat) = -81

Waarom is het ene +81 en het andere -81??? Als ik de sommen zo bekijk zijn ze hetzelfde maar wat doe ik dan fout?
Min keer Min = plus!
De algemene regel is dat het produkt van twee negatieve getallen positief is.

De achtergrond is dat vermenigvuldigen eigenlijk herhaald optellen is. 4*5 is hetzelfde als 5+5+5+5. En aftrekken van een negatief getal, is hetzelfde als optellen.
en min x plus = min
En bij de lastsgenoemde is het dan

-9 *-9 zin zijn -81 maar omdat het in minus kwadraat is wordt het weer min..

Veel meer logisch kan ik er niet over melden

Je hebt - en dat is negatief

- x - wordt omgekeerd bij vermenigvuldigen, dus positief maar doe je dat nog een keer maal een min, dan wordt het weer -, negatief dus..
(-9)2= 81 omdat (-9) * (-9) =81

-9 2= -81 omdat dit eigenlijk 9*-9=-81 betekent. Dit laatste moet uitgelegd staan met voorbeelden in het wiskundeboek!
omg, is huiswerk zo moeilijk tegenwoordig?! ik neem toch maar geen kinderen...
Ik denk dat ik hem zie.

-9 kwadraat = -9 * -9 = 81 (min keer min is plus)

De andere moet denk ik zijn:

- (9 kwadraat), dus de 9 kwadraat staat tussen haakjes

Dan krijg je - (9*9) = -(81)=-81

Dus het gaat om de plek van de haakjes. Staat (-9) tussen haakjes en het kwadraat erachter, of staat (9 kwadraat) tussen haakjes met de min ervoor. Dat maakt dan het verschil tussen 81 en -81
En -(9 kwadraat) kun je ook zonder de haakjes schrijven, ook dan moet je eerst het kwadraat uitrekenen en dan pas de min toevoegen.
Dat is geen wiskunde, dat is rekenen.
En hierom zeg ik dus altijd dat, waar andere mensen een wiskundeknobbel hebben, ik een enorme kuil heb zitten. Dit kan ik dus echt niet!!
vraag het anders bij wiskundemeisjes
Muziekmeisje geeft het goede antwoord
Bedankt....door deze uitleg snapt ze het nu. Waarom is dit geen wiskunde? Er staat toch echt wiskunde op het boek hoor, ook al is het brugklas niveau
() mvdwoa meneer van dalen wacht op antwoord.

Dus in het eerste geval gaan de haakjes voor die zeggen dat -9 in het kwadraat moet. Zonder haakjes gaat het kwadraat voor de min en is het dus 9 in het kwadraat met een - ervoor
Vinden leerlingen in mijn klas ook lastig.

Ik leer ze ook maar te onthouden dat wanneer je een neg. getal dat tussen haakjes staat moet kwadrateren dat het antwoord altijd positief is en wanneer het niet tussen haakjes staat het antwoord altijd negatief is.

Rekenen is wel een onderdeel van wiskunde, maar wiskunde is niet alleen rekenen.

Leerlingen die in de brugklas starten zeggen ook wel eens "maar op de bs was ik ook al slecht in rekenen dus ga ik wiksunde ook slecht doen" maar gelukkig voor hun bestaat wiskunde uit meerdere onderdelen
.
idd. Ik heb een hartstikke slimme dochter. Staat overal minimaal een 7 1/2 voor maar wiskunde.......drama. Ze staat nu een 4,8 maar mag geen onvoldoende hebben op haar eindrapport. Als heeft ze 10 x een 10 maar een 5 voor wiskunden zal ze toch terug moeten naar een ander niveau. Zo balen.
quote:gekkopje schreef op 14 maart 2012 @ 20:47:

() mvdwoa meneer van dalen wacht op antwoord.

Dus in het eerste geval gaan de haakjes voor die zeggen dat -9 in het kwadraat moet. Zonder haakjes gaat het kwadraat voor de min en is het dus 9 in het kwadraat met een - ervoor

Heb van een wiskundedocent begrepen dat deze regel niet meer geldt. In dit korte voorbeeld klopt het toevallig wel.

(regel in de jaren tachtig zelfs al afgeschaft, maar ben niet de enige die hem in de jaren daarna nog geleerd heeft)
quote:watervrouw2 schreef op 14 maart 2012 @ 21:43:

[...]

Heb van een wiskundedocent begrepen dat deze regel niet meer geldt. In dit korte voorbeeld klopt het toevallig wel.

(regel in de jaren tachtig zelfs al afgeschaft, maar ben niet de enige die hem in de jaren daarna nog geleerd heeft)Mm ja nu ik het goed bekijk klopt het idd niet. Gebruik de ezelsbrug zelf eigenlijk nooit aangezien het rekenen er zo in zit dat t automatisch gaat. Maar het was wel het eerste dat in me opkwam om het uit te leggen. Bedoelde te zeggen dat haakjes voor machten/wortel voor delen/vermenigvuldigen voor optellen/aftrekken gaan. Maar dan klopt de w in de ezelsbrug dus helemaal niet. Beetje ouderwetse wiskunde leraar had ik dan denk ik
Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen

Haakjes

Machtsverheffen / Worteltrekken

Vermenigvuldigen / Delen

Optellen / Aftrekken

Als je die onthoudt, is het echt niet moeilijk meer (wel sommetjes zoals het voorbeeld dan, straks integraalvergelijkingen ;))
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je onderzoekt welke notatieregels in het betreffende boek worden gebruikt en de docent voor de toets toepast. Als ik zelf -9^2 zie staan, dan zou ik daar niet -1*(9^2) van maken.
quote:mormeltje08 schreef op 14 maart 2012 @ 21:29:

idd. Ik heb een hartstikke slimme dochter. Staat overal minimaal een 7 1/2 voor maar wiskunde.......drama. Ze staat nu een 4,8 maar mag geen onvoldoende hebben op haar eindrapport. Als heeft ze 10 x een 10 maar een 5 voor wiskunden zal ze toch terug moeten naar een ander niveau. Zo balen.Wellicht bijles in wiskunde laten volgen? Hier (stad met een technische universiteit) zijn er genoeg huiswerkbegeleiders die VWO-ers goed kunnen bijspijkeren.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
quote:mizuki schreef op 15 maart 2012 @ 12:44:

[...]

Wellicht bijles in wiskunde laten volgen? Hier (stad met een technische universiteit) zijn er genoeg huiswerkbegeleiders die VWO-ers goed kunnen bijspijkeren.

Ze heeft al wiskunde bijles. Woon helaas in een klein dorpje en moet voor de les 17 km heen en 17 km terug rijde. Meneer (overigens wel een hele goeie) kost maar liefst 40 euro per keer van 1 uur. In dat uur doe ik altijd maar boodschappen.

Ik ga op zoek naar in ieder geval een wat goedkopere bijles 'meneer of mevrouw'. Wat dat soort dingen betreft is zo'n dorpje toch altijd onhandig....je moet altijd weer rijden en daardoor ben je al gauw 2 uur kwijt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven