Orienteren voor kitten

20-03-2012 10:52 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Dames,

Wij zijn ons aan het orienteren om op kort termijn een kitten in huis te nemen. Beide hebben we geen ervaring met poezen dus vinden we het heel moeilijk om tot een besluit te komen voor een poes of kater.

We zijn op zoek naar een lieve huiskat maar we weten nu eigenlijk niet zo goed wat nu het beste is om te nemen, een poes of kater. Waar het voornamelijk om gaat is dat het een liever huiskat wordt die graag binnen is (Hij mag/kan niet naar buiten wonen in appartement van 120m2 dus binnen genoeg ruimte maar wonen op de 4e verdieping). Verder is het natuurlijk ook beetje afhankelijk van de soort kat maar een vriendelijke aanhankelijke kat die ook alleen kan zijn is wel een beetje voornaam. t.z.t zullen we de poes/kater ook laten helpen om sproeien/krolsheid zoveel mogelijk te voorkomen.

Een raskat zal het in ieder geval niet worden.

Nu weet ik dat er hier een aantal kattenkenners zijn dus hoop dat iemand ons een beetje kan adviseren, adviezen op internet zijn nogal tegenstrijdig. Nu nijg ik vooral naar een poes maar wie kan er nog iets zinnigs over zeggen.

Ben benieuwd.
quote:hekje schreef op 20 maart 2012 @ 11:30:

[...]

Nou, dat karakter is toch lastig in te schatten hoor, als ze in asiel zitten. Is toch enge situatie voor ze. Ik heb er tijdje terug topic over geopend en verhalen waren heel divers (bange kat bleek kroelpoes, lieverd bleek felle donder etc.)Weet ik, maar met enige mazzel heeft het asiel al wel een beschrijving van het karakter, van de vorige eigenaar. En wat ik zei: sommige asiels laten de kat een tijdje op proef bij je wonen.
quote:mali30 schreef op 20 maart 2012 @ 11:33:

@flutzel, het is toch tegennatuurlijk om een dier binnen te houden! Dan moet je gewoon helemaal geen dier nemen als je zo denkt, of kinderen die kunnen tijdens het buitenspelen ook aangereden worden, ontvoerd worden, vallen. Honden dito, kunnen aangereden worden, gepakt worden door een andere hond, ga je je hond dan leren op een kattenbak te gaan?

Ik snap dat het niet het grote ideaal is (kat binnen houden). Maar meeste binnenkatten die ik ken zijn tevreden beestjes hoor. Veel mensen (in randstad tenminste) hebben nu eenmaal geen tuin of wonen in drukke gebieden. Waarom zouden die geen kat mogen als ze die liefdevol en met genoeg aandacht houden?

Vissen in een kom mag dan zeker ook niet? Of cavia's en konijnen in een kooitje?
quote:mali30 schreef op 20 maart 2012 @ 11:33:

@flutzel, het is toch tegennatuurlijk om een dier binnen te houden! Dan moet je gewoon helemaal geen dier nemen als je zo denkt, of kinderen die kunnen tijdens het buitenspelen ook aangereden worden, ontvoerd worden, vallen. Honden dito, kunnen aangereden worden, gepakt worden door een andere hond, ga je je hond dan leren op een kattenbak te gaan?Het is makkelijk gezegd he, mali, maar er is nog altijd zoiets als kijken naar de situatie van. Jij laat je kinderen ook zwerven als ze niet gelijk zin hebben om naar binnen te komen op jou commando? Of jij komt er ook niet tussen als je kinderen een robbertje aan het vechten zijn en dat gaat uit de hand lopen? Je kinderen moeten ook maar in zeven sloten tegelijk lopen, want ja, ze willen nou eenmaal zo graag buiten spelen? Jij laat je honden ook zomaar ongeacht welke risico's loslopen? Of jij stuurt je hond alleen de straat op om zijn behoeftes te doen dan? Dan kan ie idd makkelijker gepakt worden door andere honden, mensen met slechte bedoelingen en dergelijke. Is wel lekker makkelijk natuurlijk als je hond dat zelf kan, maar dan sta je dus niet stil bij de verantwoordelijkheid die met dieren gepaard gaat. Dierenliefde is meer dan alleen maar een dier zijn zin geven. Verder vergelijk je honden en kinderen met katten en dat is nou wel net even iets anders zou ik zeggen.
quote:gordijn87 schreef op 20 maart 2012 @ 10:52:

Waar het voornamelijk om gaat is dat het een liever huiskat wordt die graag binnen is (Hij mag/kan niet naar buiten wonen in appartement van 120m2 dus binnen genoeg ruimte maar wonen op de 4e verdieping). Verder is het natuurlijk ook beetje afhankelijk van de soort kat maar een vriendelijke aanhankelijke kat die ook alleen kan zijn is wel een beetje voornaam.

Een raskat zal het in ieder geval niet worden.

Volgens mij kun je deze eisen niet stellen. Als je geen raskat wilt, is het karakter _dus_ onbekend. Je kunt dus van tevoren nooit weten of het een vriendelijke, aanhankelijk kat is die graag binnen is als je een huis- tuin- en keukenkitten wilt. Dit kan alleen met een raskat en evt. een asielkat/kat van iemand anders, maar dat kan ook nog wel eens anders uitpakken.

Overigens zijn katers in het algemeen iets liever dan poezen, maar ook dit gaat niet altijd op. Wel zijn ze goedkoper wat betreft castratie vs. sterilisatie.
@ mali: verder vraagt TO trouwens raad, en vraagt ze niet achter een oordeel, wat jij al velt blijkbaar, want de mensen die een kat niet kunnen buiten laten, moeten maar geen kat nemen.
Vriendin van me woont in het bos met 1 drukke weg een heel stuk verderop. De katten die ze heeft gehad (7 in totaal) hebben inderdaad geweldig leventje gehad, vingen complete konijnen! Helaas zijn ze allemaal overreden voordat ze 3 werden. Stuk voor stuk. Nou, lekker 'natuurlijk' is dat dan.
quote:zazu_ schreef op 20 maart 2012 @ 11:42:

[...]

Overigens zijn katers in het algemeen iets liever dan poezen, maar ook dit gaat niet altijd op. Wel zijn ze goedkoper wat betreft castratie vs. sterilisatie.Bedankt voor je reactie, ben me ook volledig van bewust dat het karakter moeilijk of niet te voorspellen is. Maar inderdaad wat je zegt zoek ik dus de voor en nadelen van een kater of poes. Vind het moeilijk deze op internet te vinden want alle sites zeggen wat anders.
Zelf heb ik zowel een poes al een kater gehad. De kater was wat goedmoediger en de poes wat pinniger naar de kater toe.

Maar allebei waren het ontzettende knuffels. Kater was bang voor vreemden maar dat lag denk ik meer aan het feit dat hij als kitten niet zoveel vreemden gewend was dan aan het feit dat hij een kater was.

Dat je een kitten van alles kan leren dat kan je vergeten. Katten zijn eigenzinnig en gaan hun eigen gang. Ja ze weten of een gegeven moment heel goed wat wel en niet mag en doen iets dan niet als je in de buurt bent maar ben je dan even van huis dan slopen ze alsnog je bos bloemen die op tafel staat.

Als je zeker wil weten dat ze niets lopen kun je beter voor een wat oudere kat gaan die slopen over het algemeen toch minder dan een kitten. Neem dan wel een kat die nog niet gewend is om naar buiten te gaan. Overigens kwam mijn kat wel op het balkon toen ik op een flat woonde.
Hey

ik zie heel veel reacties langs komen ben eigenlijk te lui om ze allemaal te lezen. Verschil over het algemeen tussen mannetjes en vrouwtjes dat mannen wat aanhankelijker zijn en wat goediger. een vrouwtje kan wat feller zijn. Maar net als bij mensen kan dat per kat schelen.

Een kitten moet vanaf het begin af aan heel veel aandacht maken wil je er een schootkat van maken. En binnen houden vanaf dat ze klein zijn. asielkitten of van een ander maakt inprincipe niet zoveel uit. Via een asiel zijn ze meestal al geholpen en je geeft het beestje een goed leven. ik ben iemand die het toejuicht om er idd 2 tegelijk te nemen vooral als ze binnen zitten. Maar dat is ook erg druk.. denk er goed over na!! voor je kitten komt maak je huis kat proef zorg dat ze geen bijzondere dingen kunnen slopen!

Suc6 Annemiek
Ik lees hier regelmatig het advies er 2 uit 1 nest te nemen, maar in de situaties die ik daarvan ken zijn die katten helemaal geen vriendjes. Ze tolereren elkaar, vechten elkaar soms de tent uit, maar zijn bepaald niet dol op elkaar. Samen spelen en liggen slapen zit er niet in. Ken ik net een aantal uitzonderingen? Kan een kattenkenner hier iets over zeggen?
Aikidoka; de broertjes die ik had gedroegen zich als een tweeling, erg aanhankelijk naar elkaar.
Dat is ook het enige wat ik doe, mijn tip is idd neem dan geen kat. Je doet net alof het misdadig is van mij om zo te denken. Zoveel mensen zoveel menigen, TO is oud en wijs genoeg om zelf te beslissen welke meningen en tips voor haar relevant zijn denk ik zo.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Misschien kiezen voor een asielkat van een paar jaar oud, dan is het karakter al beter bekend.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:mali30 schreef op 20 maart 2012 @ 12:20:

Dat is ook het enige wat ik doe, mijn tip is idd neem dan geen kat. Je doet net alof het misdadig is van mij om zo te denken. Zoveel mensen zoveel menigen, TO is oud en wijs genoeg om zelf te beslissen welke meningen en tips voor haar relevant zijn denk ik zo.

Jij doet net of het misdadig is dat mensen een kat binnen houden. Heb je je eigen reacties nog eens herlezen, of lees je zelf niet hoe je schrijft?? Als je zo reageert, dan krijg je hetzelfde soort reacties terug (hoewel er bij mij geen uitroeptekens en termen als egoïsme nodig zijn zoals bij jou).

Je doet net of elke kattenbezitter die zijn kat binnen heeft zitten, het niet jammer vind dat de kat niet naar buiten kan, terwijl er toch wel behoorlijk serieuze argumenten bijstaan waarom die kat niet buiten mag. Maar die argumenten gooi je over de muur alsof het niets is, want tja, een kat moet buiten kunnen, of ie omver gereden word of niet, het is een dier dat buiten moet en dat is het belangrijkste.

Als ik jou mening ,hier waar ik woon, hanteer, kan ik zowat elke maand een nieuwe kat gaan halen, maar dat maakt niet uit blijkbaar, want dat dier moet buiten mogen anders is het tegennatuurlijk. Of de baas moet gewoon geen kat pakken, maar dan ook geen hond en kinderen, want die brengen allemaal dezelfde risico's mee volgens jou.

Mijn poezen zijn hier gelukkig en komen hier niets te kort. Mijn nicht heeft een poes, vanaf kitten gehaald, mag buiten en ze verlaat het huis niet eens. Deur wagenwijd open en ze maakt nog geen aanstalten om te gaan kijken. Die poes kiest er dus zelf voor om binnen te zitten, wat aangeeft dat niet elke kat/poes hetzelfde is. Niet elke kat wilt naar buiten. Dus je kan dan wel gaan roepen dat het tegennatuurlijk is, maar niet elke kat is hetzelfde.

Verder geef ik geen reactie meer op je posts hier, want je wilt wel graag dat we jou standpunt bekijken en begrijpen, maar het is voor jou niet zo nodig om het andere standpunt te bekijken en begrijpen blijkbaar.
quote:aikidoka schreef op 20 maart 2012 @ 12:05:

Ik lees hier regelmatig het advies er 2 uit 1 nest te nemen, maar in de situaties die ik daarvan ken zijn die katten helemaal geen vriendjes. Ze tolereren elkaar, vechten elkaar soms de tent uit, maar zijn bepaald niet dol op elkaar. Samen spelen en liggen slapen zit er niet in. Ken ik net een aantal uitzonderingen? Kan een kattenkenner hier iets over zeggen?Ik heb ook 2 katten uit hetzelfde nest en als kitten lagen ze samen te slapen maar nu ze ouder zijn vechten ze veel met elkaar en slapen ze echt niet meer samen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven