
Aanrijding
vrijdag 23 maart 2012 om 12:01
Ik heb vanochtend een aanrijding gehad, ik knalde bij iemand achterop. Nou weet ik dat het daarom hoe dan ook mijn schuld is. Op het schadeformulier hebben we dus ook alleen neergezet auto A knalt op auto B. Beide ondertekend ook.
We reden echter op een doorgaande weg en auto B remde ineens vol (tot stilstand) zonder enige reden. Ik verwachtte dit totaal niet en reageerde daardoor wat langzaam. Heeft het nog zin om dit erbij te zetten, of maakt het helemaal niet uit?
(Moet dan waarschijnlijk wel weer een nieuwe handtekening van haar?
We reden echter op een doorgaande weg en auto B remde ineens vol (tot stilstand) zonder enige reden. Ik verwachtte dit totaal niet en reageerde daardoor wat langzaam. Heeft het nog zin om dit erbij te zetten, of maakt het helemaal niet uit?
(Moet dan waarschijnlijk wel weer een nieuwe handtekening van haar?

vrijdag 23 maart 2012 om 12:05
Ik denk dat je niet zozeer moet denken in termen van 'schuld' maar in termen van aansprakelijkheid.
Regel is dat je voldoende afstand moet houden om te kunnen anticiperen op wat je voorganger doet. Automobilisten kunnen nu eenmaal wel eens zo maar stoppen, bijvoorbeeld voor een eend op de weg of dreigend gevaar zoals een onoplettende fietser die een uitrit uitschiet. Dus het lijkt me niet zo relevant dat ze 'onverwachts' stopte (als je het wel had verwacht, had de hele aanrijding niet plaatsgevonden).
Regel is dat je voldoende afstand moet houden om te kunnen anticiperen op wat je voorganger doet. Automobilisten kunnen nu eenmaal wel eens zo maar stoppen, bijvoorbeeld voor een eend op de weg of dreigend gevaar zoals een onoplettende fietser die een uitrit uitschiet. Dus het lijkt me niet zo relevant dat ze 'onverwachts' stopte (als je het wel had verwacht, had de hele aanrijding niet plaatsgevonden).
vrijdag 23 maart 2012 om 12:07
quote:Gravinnetje schreef op 23 maart 2012 @ 12:03:
Dan had je toch te weinig afstand van je voorganger, anders had je nog wel kunnen remmen. Helaas, het boetekleed is hoe dan ook voor jou.
Ik reed normaal en had voldoende afstand, maar zoals ik al zei doordat het totaal onverwacht kwam, reageerde ik wat langzaam. Duurde even voordat het doordrong zeg maar.
Ik weet verder ook wel dat het mijn schuld is, dat is mijn vraag ook niet. Mijn vraag is of het zin heeft om de omstandigheden erbij te zetten, met name voor mijn verzekering en een eventuele verhoging.
Dan had je toch te weinig afstand van je voorganger, anders had je nog wel kunnen remmen. Helaas, het boetekleed is hoe dan ook voor jou.
Ik reed normaal en had voldoende afstand, maar zoals ik al zei doordat het totaal onverwacht kwam, reageerde ik wat langzaam. Duurde even voordat het doordrong zeg maar.
Ik weet verder ook wel dat het mijn schuld is, dat is mijn vraag ook niet. Mijn vraag is of het zin heeft om de omstandigheden erbij te zetten, met name voor mijn verzekering en een eventuele verhoging.
vrijdag 23 maart 2012 om 12:10
quote:ondernemer schreef op 23 maart 2012 @ 12:05:
. Dus het lijkt me niet zo relevant dat ze 'onverwachts' stopte (als je het wel had verwacht, had de hele aanrijding niet plaatsgevonden).
Haha, ja dat is ook weer zo. Met schuld bedoel ik overigens ook aansprakelijkheid
Het ging gelukkig allemaal niet erg hard, ik had al veel geremd, maar net niet genoeg. Helaas
. Dus het lijkt me niet zo relevant dat ze 'onverwachts' stopte (als je het wel had verwacht, had de hele aanrijding niet plaatsgevonden).
Haha, ja dat is ook weer zo. Met schuld bedoel ik overigens ook aansprakelijkheid
Het ging gelukkig allemaal niet erg hard, ik had al veel geremd, maar net niet genoeg. Helaas
vrijdag 23 maart 2012 om 12:12

vrijdag 23 maart 2012 om 12:13
quote:Missprincesa schreef op 23 maart 2012 @ 12:08:
[...]
Ja...rem ipv gaspedaal.Bedoel je dat je voorganger gas wilde geven maar ipv daarvan op de rem ging staan. Dan zou ik dat wel even melden. Ik zou sowieso jet verhaal aan je verzekeringsmaatschappij vertellen. Ondanks dat jij achterop knalde is het ook onverantwoord om plotseling hard te remmen. Als je dit doet (plotseling hard remmen), dien je ook je omgeving in de gaten te houden. Je mag deze niet in gevaar brengen.
[...]
Ja...rem ipv gaspedaal.Bedoel je dat je voorganger gas wilde geven maar ipv daarvan op de rem ging staan. Dan zou ik dat wel even melden. Ik zou sowieso jet verhaal aan je verzekeringsmaatschappij vertellen. Ondanks dat jij achterop knalde is het ook onverantwoord om plotseling hard te remmen. Als je dit doet (plotseling hard remmen), dien je ook je omgeving in de gaten te houden. Je mag deze niet in gevaar brengen.
vrijdag 23 maart 2012 om 12:13
Achterop rijden
Bij een aanrijding van achteren is in vele gevallen de achterop komende bestuurder aansprakelijk. Maar niet in alle gevallen. Onder andere in navolgende situaties is wel eens aangenomen dat de achteroprijder niets te verwijten viel. Of slechts ten dele aansprakelijk was.
1.De voorganger gaat zonder enige aanleiding plotseling vol op de rem staan. Of remt voor groen licht, dan wel remt vol voor een licht dat net op oranje springt.
2.De voorganger snijdt de achteroprijder en gaat remmen.
3.De voorganger verwisselt van rijstrook en moet meteen daarna vol in de remmen.
klik
Bij een aanrijding van achteren is in vele gevallen de achterop komende bestuurder aansprakelijk. Maar niet in alle gevallen. Onder andere in navolgende situaties is wel eens aangenomen dat de achteroprijder niets te verwijten viel. Of slechts ten dele aansprakelijk was.
1.De voorganger gaat zonder enige aanleiding plotseling vol op de rem staan. Of remt voor groen licht, dan wel remt vol voor een licht dat net op oranje springt.
2.De voorganger snijdt de achteroprijder en gaat remmen.
3.De voorganger verwisselt van rijstrook en moet meteen daarna vol in de remmen.
klik
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 23 maart 2012 om 12:14
quote:Missprincesa schreef op 23 maart 2012 @ 12:12:
[...]
Wel met piepende banden, maar ze had zich dus vergist in pedaal.
Het uitzicht was niet echt denderend
Gaf ze zelf aan dat ze zich vergist heeft?
Dat is toch raar? Dat merk je toch direct en dan laat je je rem toch los? Dan ga je toch niet vol in de ankers?
[...]
Wel met piepende banden, maar ze had zich dus vergist in pedaal.
Het uitzicht was niet echt denderend
Gaf ze zelf aan dat ze zich vergist heeft?
Dat is toch raar? Dat merk je toch direct en dan laat je je rem toch los? Dan ga je toch niet vol in de ankers?
vrijdag 23 maart 2012 om 12:20
http://www.rtl.nl/programma/injerecht/aflevering3.xml
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... WVW/5.html
http://auto-en-vervoer.infonu.nl/divers ... WVW/5.html
“Don’t look back – you’re not going that way.”
vrijdag 23 maart 2012 om 12:22
vrijdag 23 maart 2012 om 12:24
Wat rot voor je.
Je wordt geacht voldoende afstand te houden, zodat, bij een noodstop van je voorganger je geen schade berokkent.
Zeggen de regels, dan.
Maar ik vind dit wel harstikke sneu.
En wat Tickel zegt.
Je kunt het ook telefonisch melden aan je verz.mij.
Wie weet nemen ze het mee?
Succes.
Je wordt geacht voldoende afstand te houden, zodat, bij een noodstop van je voorganger je geen schade berokkent.
Zeggen de regels, dan.
Maar ik vind dit wel harstikke sneu.
En wat Tickel zegt.
Je kunt het ook telefonisch melden aan je verz.mij.
Wie weet nemen ze het mee?
Succes.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
vrijdag 23 maart 2012 om 12:24
quote:Tickel schreef op 23 maart 2012 @ 12:22:
[...]
Je kunt er rekening mee houden, maar niet verwachten. De instructeur zit er niet voor niets naast.
Nou ja, in ieder geval wel vermelden dus en de verzekering het uit laten zoeken?
Als ik wat in dat papier wil veranderen, moet ik wel een nieuwe handtekening van haar of niet?
[...]
Je kunt er rekening mee houden, maar niet verwachten. De instructeur zit er niet voor niets naast.
Nou ja, in ieder geval wel vermelden dus en de verzekering het uit laten zoeken?
Als ik wat in dat papier wil veranderen, moet ik wel een nieuwe handtekening van haar of niet?
