Geld & Recht alle pijlers

Vrekkentopic - Deel V

23-02-2012 10:09 3026 berichten

En het vrekken gaat door!

Voor meer tips over besparen:

Deel I

Deel II

Deel III

Deel IV

Vrekwaardig eten

Alle reacties Link kopieren
In sommige streken worden er blokjes aardappel doorheen gedaan. Misschien vult het voor jou dan wel genoeg? Tonijn kan er ook heel goed door als je van vis houdt.
De eerste jaren dat ik ongesteld was gebruikte ik om de paar uur een nieuw maandverbandje. Maar ik kwam er al snel achter dat er wel HEEL erg veel pakken doorheen gingen op die manier. Kostbaar en slecht voor het milieu.

Tegenwoordig gebruik ik hooguit 2 maandverbandjes per dag, omdat ik er een laag (absorberend) wc papier overheen leg. Dit controleer en ververs ik bij elke toiletgang. Ik gebruik het maandverband dus eigenlijk alleen als onderleg-verbandje.

Pas als ik naar bed ga 's avonds neem ik -voor het idee- toch maar een nieuwe, ookal ziet het er nog steeds schoon uit.

Hoe doen jullie dat?
quote:zazu_ schreef op 24 maart 2012 @ 23:56:

In sommige streken worden er blokjes aardappel doorheen gedaan. Misschien vult het voor jou dan wel genoeg? Tonijn kan er ook heel goed door als je van vis houdt.Ik zal het eens uitproberen, dank voor de tip.
Ikbenik, eerlijk gezegd vind ik het heel erg vies klinken

Zelf doe ik niet meer aan ongesteld zijn. Ben aan de prikpil. Kost me 65 euro per jaar, waarvan 50 euro vergoed wordt door de verzekering.
Hihi, Nellaaa, kan me voorstellen dat nadenken over andermans menstruatie (terwijl het eerst over aardappelblokjes ging) visueel eh..."minder prettig" is!

En goedkoper dan 15 euro per jaar gaat -denk ik- niet, menstruatietechnisch. (Of je moet mss zo'n rubberen "cupje" gebruiken, maar dat vind IK dan weer onsmakelijk. )
Ik doelde meer op je wcpapier gebruik eigenlijk. Menstruatie ansich is niks abnormaals. Qua kosten voor maandverband kun je natuurlijk ook voor een goedkopere variant kiezen. Bij de Jumbo heb ik deze week 20 stuks maandverband normaal voor 0,49 euro gespot. Kan me niet voorstellen dat je meer dan maximaal 1,5 a 2 pakken daarvan gebruikt per menstruatie.
Nouja, denk niet dat het hygienischer is om het hele maandverband te vervangen eigenlijk. Zodra er ook maar iets 'doorlekt' verschoon ik het, maar zo lang het allemaal gewoon schoon en droog is zie ik het probleem niet. En het toiletpapier (van dat katoen-achtige-dikkere, niet van dat grijze crepepapier) is net zo effectief. Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.

Volgens mij hadden ze vroeger (weet eigenlijk niet of er mensen zijn die dat tegenwoordig -mss in het kader van het milieu- nog steeds gebruiken) ook inlegluiers van papier om in een katoenen luier te leggen. Voor de baby dan dus, bedoel ik dan.

Beetje hetzelfde idee.
Beterschap, Hiem ! Ik heb zelf ook eens thuis moeten zitten met mijn enkel en kreeg toen twee borduurpakkettem af en heb volgens mij alle afleveringen van Het Kleine Huis gezien. In het Duits, want als vrekken wilden we niet een zevenhonderd gulden dokken voor de aanleg van televisiekabel, dus keken we met een ouderwetse spriet op het dak.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
ikbenik, je hebt zeker uitwasbaar maandverband nog te koop. Zelf gebruik ik al jaren een divacup. Inderdaad een soort kunststof cup en die maak je schoon en hergebruik je. Ik heb er een speciaal oud steelpannetje voor waar ik hem in uitkook. (omdat ik uitkoken in de pannen waar ik eten in maak een vies idee vind!)

Niet alleen is dit goedkoper, ik vind het ook veel prettiger. En juist minder vies dan maandverband of tampons. Je moet er wel even handig mee worden.
Zeg maar Spijker.
quote:hiltje schreef op 24 maart 2012 @ 22:49:

[...]

Ik lees 50 PP....Dat lukt me ook wel. Of bedoel je ook 50,- voor twee personen?

Ik keek trouwens even kritisch in mijn keuken en koelkast en als ik eerder ben weet ik wel waarom het moeilijker gaat:

-altijd golden delicious appels want die zijn zo lekker (en ook 2 keer zo duur)

-kant en klare dressing.

- dure geitenkaasjes in spek

-zakje sla

-verse ananas

-pijnboompitten

-flesje wijn

Dat zijn toch de kleine dingen die niet opvallen maar wel aantikken.

Maar goed. Weet ik in ieder geval waar het aan ligt. Heb alleen even niet zo'n zin om het roer weer helemaal om te gooien. Maar dat zijn keuzes.

Oh nee, ik bedoelde per week (voor 2 volwassenen en een hond). Maar aan dat soort dingen ligt het inderdaad. Toen wij nog op 80 a 90 zaten, had ik ook altijd dat soort dingen in huis, geitenkaas, fetakaas, aardbeien minder in de winter, advocado hier, ananasje daar , altijd waren er wel broodjes voor in de oven, brood van 2 euro etc. Met 50 euro kun je soms ook wel van die dingen kopen, maar niet meer en en en. Maar goed, je kunt er nog steeds lekker en gezond mee eten.

Als we straks weer wat ruimer zitten, verhoog ik mijn budget wel weer
quote:tess97 schreef op 24 maart 2012 @ 23:48:

[...]

Ik wilde een dieet gaan volgen tegen de ziekte endometriose. Van dat dieet mag je bijna geen vlees en al helemaal geen kaas, vandaar dat ik dit recept heb uitgeprobeerd. Ik heb me goed in allerlei vegetarische recepten verdiept maar overal moeten wel dingen in die ik juist niet mag eten volgens dat dieet.

Misschien eens een veganistisch kookboek proberen? De dingen die jij dan wel mag en een veganist niet kun je er dan alsnog aan toevoegen. (weet niet wat jij wel en niet mag, maar een veganist eet helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen kaas, melk, ei etc.

(Als je echt helemaal een veganistisch dieet volgt, wordt wel aangeraden om er vitamine B12 bij te slikken)
quote:Missprincesa schreef op 25 maart 2012 @ 09:10:

[...]

Misschien eens een veganistisch kookboek proberen? De dingen die jij dan wel mag en een veganist niet kun je er dan alsnog aan toevoegen. (weet niet wat jij wel en niet mag, maar een veganist eet helemaal geen dierlijke producten, dus ook geen kaas, melk, ei etc.

(Als je echt helemaal een veganistisch dieet volgt, wordt wel aangeraden om er vitamine B12 bij te slikken)Thanks voor de tip. Heb al een site gevonden met recepten die me wel heel lekker lijken en waar mijn lief zich denk ik ook wel in kan vinden. Want ik ben nl niet van plan 2 verschillende potjes te gaan koken. Dat vind hij niet erg zolang het maar eetbaar is hahaha.
quote:ikbenik schreef op 24 maart 2012 @ 23:59:

De eerste jaren dat ik ongesteld was gebruikte ik om de paar uur een nieuw maandverbandje. Maar ik kwam er al snel achter dat er wel HEEL erg veel pakken doorheen gingen op die manier. Kostbaar en slecht voor het milieu.

Tegenwoordig gebruik ik hooguit 2 maandverbandjes per dag, omdat ik er een laag (absorberend) wc papier overheen leg. Dit controleer en ververs ik bij elke toiletgang. Ik gebruik het maandverband dus eigenlijk alleen als onderleg-verbandje.

Pas als ik naar bed ga 's avonds neem ik -voor het idee- toch maar een nieuwe, ookal ziet het er nog steeds schoon uit.

Hoe doen jullie dat?Ik slik de pil gewoon 3 maanden achter elkaar door, scheelt ook
Wie heeft interesse in een OV fiets cadeaubon?

Ik heb er een die geldig is tot 1 juli 2012. (Ik neem dan aan dat je voor die tijd het abonnement moet laten ingaan, maar check anders de site ov-fiets.nl) Je krijgt dan een gratis abonnement (normaal een tientje) en de eerste 2 ritten gratis.

Ik ga hem niet gebruiken dus misschien kan ik er een ander een plezier mee doen.

Wel voor een van de vaste schrijfsters hier.

Geef je mail adres door en ik mail je de code.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
Wij eten regelmatig biologisch vlees, gewoon slim inkopen! Bij de C1000 zit er regelmatig een oranje kortingssticker op, omdat het tegen de houdbaarheidsdatum aanzit. Deze week hadden ze biologisch vlees met 25% korting en ook daar heb ik weer iets van meegenomen voor in de vriezer. De biologische speklapjes kosten sowieso geen drol en zijn hartstikke lekker.

Grote stukken vlees delen we door 2-en en nemen dan elk de helft. Ik heb nu ook ontdekt dat de haring vaak in het begin van de week wordt afgeprijsd. Voorheen aten we dit vaak in het weekend, maar nu wacht ik tot er een oranje sticker op zit. Overigens ook nog 2 pakken sojamelk met extra calcium meegenomen, die waren afgeprijsd, omdat ze uit het assortiment gaan.

Gezond en niet duur kan, maar je moet de aanbiedingen goed in de gaten houden en dan gelijk extra inslaan!
Ik vind dat we best gezond eten, nu moet ik nog proberen om van dat gesnoep af te komen... Ik kan echt zooo verlangen naar zoet.. Ik vind het wel jammer, want ik eet zo gezond mogelijk, maar daarnaast toch weer wat troep in de vorm van snoep.
Zenga; slik je serieus de pil 3x door om te bezuinigen...? Of is dat ook om andere redenen?
quote:sweetfirefly schreef op 25 maart 2012 @ 14:11:

Wie heeft interesse in een OV fiets cadeaubon?

Ik heb er een die geldig is tot 1 juli 2012. (Ik neem dan aan dat je voor die tijd het abonnement moet laten ingaan, maar check anders de site ov-fiets.nl) Je krijgt dan een gratis abonnement (normaal een tientje) en de eerste 2 ritten gratis.

Ik ga hem niet gebruiken dus misschien kan ik er een ander een plezier mee doen.

Wel voor een van de vaste schrijfsters hier.

Geef je mail adres door en ik mail je de code.Ik heb al een abonnement, maar als niemand reageert wil ik wel bij mijn familie informeren.
Koopt iemand hier wel eens een waardebon via Marktplaats?

Ik moet een cadeautje hebben voor iemand en wil iets van een VVV-bon of een pluim geven ofzo, en zie dat er op MP wel wat staan met korting (dus dat je er minder voor hoeft te betalen dan ze waard zijn).

Kan dat of staat dat heel goedkoop? Is natuurlijk wel handig als ik toch ergens heen wil, bedenk ik net. Krijg je eigenlijk korting.
quote:nellaaa schreef op 24 maart 2012 @ 12:03:

Mi-jo kun je eens een voorbeeld geven van wat je dan eet in een week (en hoeveel)? Ik kan het me namelijk zo slecht voorstellen dat je met 2 man echt van 35 euro kunt eten. Dat lukt mij alleen niet eens!

Om even een voorbeeld te geven hebben we gister verse sperziebonen met aardappelen en vissticks gegeten. Eergister zelfgemaakte tomatensoep met een door vriend gemaakte salade (geen idee wat hij daar allemaal in gooit..).

Het kan echt. Wij doen het namelijk ook en wij geven er echt werkelijk waar niet meer aan uit, omdat er gewoon niet meer geld is.

Ik heb hierboven al verteld hoe wij het doen, maar daarnaast besparen we ook nog op een hoop andere dingen. We drinken bijv. geen frisdrank, maar voornamelijk thee, water en melk (wel gewoon magere melk van de Aldi, omdat vriend die het lekkerst vind) en zelfgeperst/ geblendert vruchtensap. Daarnaast hebben we ook wel mazzel met de buren. De buren aan de ene kant hebben kippen waar we goedkoop eieren kunnen kopen en van de buren aan de andere kant krijgen we in het seizoen vaak bramen die we gewoon zo eten of waar we jam van maken. Daarnaast is hier de markt wel goedkoper (maar dan wel pas aan het eind van de dag..), dus daar kopen we vaak groente en fruit. Afgelopen zaterdag heb ik daar bijv. een tas met 7 kg divers fruit voor 5 euro gekocht.

Ook aan wasmiddel geven we niet zoveel uit, omdat we dat zelf maken. Het zijn eigenlijk gewoon heel veel kleine dingetjes en kleine beetjes waar we op besparen, maar daardoor hebben we wel genoeg aan gem. 35 euro per week.

Ik weet niet of jij de ambitie hebt om zelf ook zo weinig uit te geven, maar misschien helpt het om een paar weken een kasboekje bij te houden en te kijken waar je onnodig geld aan uitgeeft en wat je zou kunnen vervangen door bijv. het zelf te maken of goedkopere en toch gezonde alternatieven te zoeken?
Ik zou nooit een bon via marktplaats kopen. De kans dat er ellende achterweg komt is mij te groot voor die paar euro die je er bij wint.
Ikbenik, dat maandverbandverhaal.... Niet echt, toch?
Zo het yunomi kwartaalpakket is weer besteld, hopelijk ontvang ik deze wel!

Met fanslike30 kun je vandaag 30% korting krijgen bij justeat.
Mi-jo, ik ben zo benieuwd hoe jij wasmiddel maakt! En dat eten klinkt prima. Ik weet dat wij te luxe eten vaak. Zo eten wij wel pannenkoeken, soep, broodje hamburger als lunch, terwijl we dan 's avonds nog wel warm eten... Gemakzucht en slecht plannen.

Trouwens, mijn beste vrekkentip van deze week: word ziek! Ik ben nu al een paar dagen thuis en mijn lieve ouders doen dan wat boodschapjes. Zodra ik vraag wat ze van me krijgen, willen ze daar niets van weten. Heel lief, maar ik voel me er wel een beetje schuldig om. daarnaast leef ik op weinig nu, dus weinig boodschappen verbruikt!
Ik ben ook benieuwd hoe je zelf waspoeder maakt...!

En Siss; eh, jawel, WEL echt waar.

Begin nu echt het idee te krijgen dat het echt 'not-done' is...Maar ik ben dus echt geen viespeuk ofzo.

Ik douche me dagelijks min 20 minuten, was dagelijks m'n haren, scheer de oksels, onderbenen en hou het 'daar-beneden' ook netjes bij. En als ik dus ongesteld ben neem ik netjes een maanverbandje van een A-merk (omdat ik die fijn vind), en bedek dit dus met een laag van dat katoen-achtige toiletpapier. Als ik dan bijv. een uur later naar de toilet ga, verwijder ik het toiletpapier, controleer of het er doorheen is gegaan (wat dus zelden zo is). Als dit zo is neem ik een nieuw maandverbandje, maar als dit niet zo is doe ik er een nieuw laagje wc papier in; het laagje van het uur ervoor verdwijnt in de wc.

Op deze manier verschoon ik het dus net zo vaak of vaker dan met alleen maandverband.

Ik snap niet dat dit zo 'shocking' is.

Ik lees hier (ander topic) wel ergere verhalen.

Als ik nou schreef dat ik nooit m'n maandverband verwisselde dan zou ik me de reacties nog kunnen voorstellen; da's idd vies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven