Geld & Recht alle pijlers

Ik heb een groot probleem.

28-03-2012 22:46 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben woedend. Mijn dochter van 19 woont bij mij en is helemaal los geslagen.

Ze heeft voor 489 euro aan dingen besteld bij zalando op mijn naam, eerste keer voor 129 euro en toen na 4 dagen weer voor 360 euro. Ze heeft denk ik de acceptgiro onderschept telkens. Vandaag dus niet. Een herinnering. Ik leef momenteel van de bijstand mijn dochter heeft zelf geen enkel inkomen, weigert te werken en studeren dus die kan ook niks betalen. Sterker nog die heeft haar spullen gepakt en is naar haar vriend gegaan omdat ik boos ben geworden.

De spullen zijn al gedragen en het is inmiddels 6 weken geleden dat ze die besteld heeft terug sturen is dus ook geen optie.

Wat moet ik doen?
Dochter mag tot een bepaald bedrag bij verdienen .
Ik neem toch aan dat haar vriend je dochter ook zat wordt als ze bij hem woont, leeft en eet zonder dat ze 1 cent bijlegt en verder niks doet.

Dus laat haar lekker daar wonen. Met een beetje geluk neemt ze haar vriend wel serieus en gaat ze wat doen.

Ik zou zeker tegen haar zeggen dat ze dit moet oplossen en haar de kans geven zelf met een oplossing te komen (eentje waar jij 0!! Euro bijlegt trouwens). Pakt ze dat niet op, zou ik haar laptop en mobiel verkopen en zeggen dat ze een aangifte kan verwachten mocht ze het in haar hoofd halen dit nog eens te flikken.

Wat een rotstreek zeg.
Ten eerste, wat een ontzettende rotsituatie

Ik zou in ieder geval geen aangifte gaan doen, dat zou ik tegen mijn kind ook niet kunnen... sterker nog, niet willen( voor zoiets).

Ze is geen kind en geen puber meer maar een jongvolwassenen dus met haar volle verstand had ze kunnen weten dat ze dit echt niet kan maken.

Ik vraag mij dan ook af wat haar beweegt dit te doen en zou als ik jou was daarover in gesprek gaan.

Je schrijft al dat het niet zo goed gaat met haar, wellicht zit er meer achter deze actie?

Kan je met haar vader gaan praten? en samen een front gaan vormen om je dochter bij te gaan sturen?

Het lijkt er op dat ze wel hulp kan gebruiken om verantwoordelijkheid te gaan nemen voor haar eigen leventje.

Als je op je 19e nog dit soort recalcitrant gedrag vertoont en niet bezig bent met je toekomst is er toch iets goed mis.

Praat rustig ( maar duidelijk) met haar, laat haar meedenken voor een oplossing om deze rekening betaald te krijgen.

Geef haar de verantwoordelijkheid terug voor wat ze gedaan heeft in plaats van hem te nemen.
Verkeerde been uit bed gestapt? Meteen wijzen met vingertje?

------------

Ik wijs helemaal niet, ik stel een vraag. Iets wat ik me oprecht afvraag, het zou nl best kunnen dat to al jaren in de bijstand zit endat dochter dit dus als voorbeeld heeft gehad en daarom bv geen zin heeft in werk en studie. Ik zeg niet dat dit zo is maar het is wel iets dat ik me afvraag en ik denk niet dat Ik de enige ben.

Dat dochter van haar moeder steelt heeft daar uiteraard niks mee te maken.
Aangifte doen vanwege zoiets? Vind ik echt belachelijk.

Als je aangifte doet krijgt je dochter een strafblad.Bovendien, aangifte doen tegen je eigen kind?

Natuurlijk zal ze hier de gevolgen van moeten ondervinden, maar als je nu aangifte gaat doen zal ze zeker moeilijker een baan krijgen vanwege haar strafblad.

Ik zou spullen op marktplaats zetten voor dat bedrag, wat hier al eerder geadviseerd is.
Als mijn kinderen iets van een ander stelen, of een winkel, dan breng ik ze ook hoogstpersoonlijk naar de politie...

Als ze dit bij mij zouden doen echter, dan hebben ze een inmens probleem, want no f*cking way dat wij over ons heen laten lopen door een kontekrummel. Dus terugbetalen. En wel direct, en anders een onderbouwd plan van aanpak hoe ze het dan wel zo snel mogelijk terug kunnen betalen. Had het mijn dochter geweest had ze nu ook de keuze. OF ze komt linea Recta terug naar huis, of ze mag daar blijven.... en dan is de deur bij mij dicht. Is ze nou helemaal van de pot gerukt.
Meen je dat? Zou jij voor 500 euro je kind de deur wijzen?
TO, ga even langs het juridisch loket voor advies.

Vraag evt een voorschot van vakantiegeld voor de rekening.
quote:azurblauw schreef op 29 maart 2012 @ 09:28:

Meen je dat? Zou jij voor 500 euro je kind de deur wijzen?

Nee, ik wijs haar niet de deur om 500 euro. Ik wijs haar de deur omdat ze van me zou stelen terwijl ik in de bijstand zit en al elk dubbeltje moet omdraaien (in geval van de TO), te lui is om een opleiding doen of te werken me probeert te piepelen en weg'rent' naar haar vriend waardoor een gesprek niet mogelijk is. Daarom wijs ik haar de deur. Als in; je mag fijn op jezelf gaan wonen en een keer je handjes laten wapperen als je jezelf zo oud en wijs genoeg vind.

Ik laat niet met me sollen, noch besodemieteren. Maar mijn kinderen weten dat gelukkig.

Dit is goddome een half maandinkomen van de TO!!!! wat TO nu moet gaan betalen via een afbetalingsregeling terwijl die stomme huppelkut van een dochter er maar op los leeft. Het gaat ook om de verhoudingen. Het is voor ons 'maar' 500 euro. Voor de TO een bedrag waar ze misschien wel een jaar aan vast zit. Ze is geen 12!! Ze is een jong volwassene die dondersgoed besef heeft van oorzaak en gevolg. Maar dit gedrag is iets wat er door de jaren heen is ingeslopen door als moeder telkens de grens weer iets te verleggen. Wat ik snap. Als alleenstaande is dat volgens mij heel erg moeilijk.

Dochter WEIGERT te werken of studeren, had hier ook niet gebeurd. Het is kiezen of slikken bij mij thuis. Klaar. Uitvreters heeft de wereld al genoeg. Wil je dat niet, dan zoek je maar iemand anders om je handje bij op te houden, want je krijgt van mij geen cent. Niet kunnen... daar is een mouw aan aan te passen... niet willen en grofweg 'vertikken'... daarvoor is geen plaats.
Jemig ik zou dit niet geflikt moeten hebben bij mijn moeder. Denk dat ik dan wel even een tijdje huisarrest zou krijgen en inderdaad ook het bedrag terug zou moeten betalen. Ik vind het heel respectloos dat je dochter dit doet gezien jouw situatie. Als je nou een geldboom had oke.

Maar nu een tip! Ik zou zeker geen aangifte doen dit blijft haar echt lang achterna zitten ivm een strafblad die niet meer weggehaald word. Wat ik zou proberen is een eigen account voor haar aanmaken bij zalando, en proberen het saldo wat nu bij jouw open staat op haar eigen naam zetten. Ze moet dan zelf zorgen dat het betaald wordt en als ze dat niet doet wordt het bedrag alleen maar hoger. Dus dan maar hopen dat ze verstandig is en het betaald! Anders dikke pech voor haar mbt hypotheek of andere financierigsmogelijkheden in de toekomst. want een negatieve bkr registratie blijft 5 jaar staan toch?

Succes ermee!
Helemaal met je eens nu. Haar gedrag is niet te accepteren.

TO, als ze niet meer met je wil praten, dan laat het voorlopig maar zo. Bel Zalando en leg de boel uit. Kun je aantonen dat jij voor jezelf andere maten hebt besteld?
quote:miss25hro schreef op 29 maart 2012 @ 09:47:

Jemig ik zou dit niet geflikt moeten hebben bij mijn moeder. Denk dat ik dan wel even een tijdje huisarrest zou krijgen en inderdaad ook het bedrag terug zou moeten betalen. Ik vind het heel respectloos dat je dochter dit doet gezien jouw situatie. Als je nou een geldboom had oke.

Maar nu een tip! Ik zou zeker geen aangifte doen dit blijft haar echt lang achterna zitten ivm een strafblad die niet meer weggehaald word. Wat ik zou proberen is een eigen account voor haar aanmaken bij zalando, en proberen het saldo wat nu bij jouw open staat op haar eigen naam zetten. Ze moet dan zelf zorgen dat het betaald wordt en als ze dat niet doet wordt het bedrag alleen maar hoger. Dus dan maar hopen dat ze verstandig is en het betaald! Anders dikke pech voor haar mbt hypotheek of andere financierigsmogelijkheden in de toekomst. want een negatieve bkr registratie blijft 5 jaar staan toch?

Succes ermee!

Daar heeft het niks mee te maken vind ik. Ook al ben je miljonair, je gaat niet op je moeders bankrekening winkelen.

Verder eens met je post!
Denk dat mijn ouders me bij de plaatselijke boer hadden afgeleverd om op het land te gaan werken als ik het had vertikt te studeren of te werken en als klap op de vuurpijl ook m'n ouders nog 'ns bestolen had.
dwing je dochter om contact met Zalando op te nemen zodat alles inderdaad op haar naam komt te staan (op het adres van haar vriendje) haar verantwoordelijkheid!
You don't need someone to complete you, you only need someone to accept you completely
quote:azurblauw schreef op 29 maart 2012 @ 09:54:

Helemaal met je eens nu. Haar gedrag is niet te accepteren.

TO, als ze niet meer met je wil praten, dan laat het voorlopig maar zo. Bel Zalando en leg de boel uit. Kun je aantonen dat jij voor jezelf andere maten hebt besteld?Ik ben bang dat dat geen zin heeft. Volgens mij is de TO toch toch het 21ste levensjaar van het kind financieel verantwoordelijk? Volgens mij kan dat alleen als de dochter zwakbegaafd had geweest en ze onder curatele had gestaan. Vind het ook een hele kromme regeling, want ze is 19 en kan dus zelf handelen, maar pappie en mammie blijven eind verantwoordelijk. Moeilijk hoor.
quote:elninjoo schreef op 29 maart 2012 @ 09:57:

Denk dat mijn ouders me bij de plaatselijke boer hadden afgeleverd om op het land te gaan werken als ik het had vertikt te studeren of te werken en als klap op de vuurpijl ook m'n ouders nog 'ns bestolen had.Ik denk dat mijn ouders ook zoiets hadden gedaan...
TO zal de rekening wel moeten betalen, maar misschien kan dat gespreid. Vooral als ze kan aantonen dat haar dochter haar bedonderd heeft.

TO, waar ben je? Dochter niet thuis gekomen? Bel haar en stel haar een ultimatum. Neem zelf initiatief, wacht niet totdat zij opbelt.
quote:joannejoanne68 schreef op 29 maart 2012 @ 08:58:

Verkeerde been uit bed gestapt? Meteen wijzen met vingertje?

------------

Ik wijs helemaal niet, ik stel een vraag. Iets wat ik me oprecht afvraag, het zou nl best kunnen dat to al jaren in de bijstand zit endat dochter dit dus als voorbeeld heeft gehad en daarom bv geen zin heeft in werk en studie. Ik zeg niet dat dit zo is maar het is wel iets dat ik me afvraag en ik denk niet dat Ik de enige ben.

Dat dochter van haar moeder steelt heeft daar uiteraard niks mee te maken.

Ik vind het er los van staan hoor, Een bijstandsuitkering is geen misdaad, stelen en frauderen wel. Compleet andere orde.

Overigens TO, als je dochter in therapie is, is het van groot belang dat thuis ook sprake is van duidelijke signalen. Therapie aan jong volwassenene leert juist struktureren en eigen verantwoordelijkheid pakken. Aangifte doen KAN misschien juist wel duidelijk in dat plaatje passen. Kan. Denk er eens over na.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
TO heb je iets aan de adviezen? Nog contact gehad met dochter?
quote:gucciguilty schreef op 29 maart 2012 @ 00:20:

[...]

Mijn broertje was er ook zo eentje.. Na afronden opleiding en enkele onsuccesvolle sollicitaties heeft hij 3 maanden wat ge-xboxt en rondgehangen. Begint nu een beetje wakker te worden, ziet zelf ook wel in dat het zo niets wordt. Hij gaat ook weer een opleiding doen waar wel meer baankans is. En hij klust wat bij bij wat kleine bedrijfjes. Heb me er ook heel erg zorgen over gemaakt (moeder liet over zich heen lopen, mn vader (ouders zijn gescheiden) was woest. Na enkele goede gesprekken begint hij nu eindelijk te veranderen. Ben blij dat mn moeder hem niet uit huis heeft gezet, denk dat hij het echt niet alleen had gered. Hij is echt zon type van 'we zien het wel', dat gaat niet echt samen met een eigen huis/kamer en constante kosten.

Kwam bij ons ook niet door de opvoeding.. Andere kinderen zijn wel allemaal heel ondernemend en heb van huis uit mee gekregen dat je moet werken voor je centen en altijd moet proberen zelfstandig te zijn, of je nou alleen woont of samenwoont. Denk dat het bij hem ook aan zijn situatie lag, na zijn opleiding wou hij graag aan het werk maar werd met bullshit redenen afgewezen. Zat dus ook een groot stuk onzekerheid bij bij hem, 5 keer achter elkaar weggestuurd worden terwijl je wel de juiste papieren hebt (en grote motivatie op dat moment:P) gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Blij dat hij nu weer op gang komt.Hier ook zo'n broer. Terwijl mijn ouders echt ALLES hebben aangedragen om een motivatie voor hem te vinden in de zin van school of werk. Het zit er gewoon niet in. En op kamers? Dat houdt hij nog geen week vol.
quote:Soppie300 schreef op 29 maart 2012 @ 10:22:

[...]

Hier ook zo'n broer. Terwijl mijn ouders echt ALLES hebben aangedragen om een motivatie voor hem te vinden in de zin van school of werk. Het zit er gewoon niet in. En op kamers? Dat houdt hij nog geen week vol.

En nu dan? Moet ie dan tot in de eeuwigheid der dagen als een soort teek je ouders leegzuigen?

Ik ben er dan toch echt een keer voorstander van om iemand dan maar op zijn bek te laten gaan. Ook daar leren ze van. Sterker nog, daar leren ze juist van. Als pappie en mammie telkens de kooltjes uit 't vuur halen voor hem leert ie niks.
quote:Oriane schreef op 29 maart 2012 @ 10:29:

[...]

En nu dan? Moet ie dan tot in de eeuwigheid der dagen als een soort teek je ouders leegzuigen?

Ik ben er dan toch echt een keer voorstander van om iemand dan maar op zijn bek te laten gaan. Ook daar leren ze van. Sterker nog, daar leren ze juist van. Als pappie en mammie telkens de kooltjes uit 't vuur halen voor hem leert ie niks.Je hebt echt helemaal gelijk. Mijn moeder heeft zelf een rotjeugd gehad en zag dat als excuus om als een soort moederkloek over ons te waken. Ik heb al zo vaak gezegd dat ik het er absoluut niet mee eens ben wat ze doen. Ook hard zijn tegen je kind hoort soms bij de opvoeding. Maar ja, ik kan me wel rot blijven voelen over het feit dat ik altijd kostgeld heb betaald en hij niet. Maar wat schiet ik ermee op? Ik heb ervan geleerd dat ik mijn eigen kinderen later een stukje structuur ga meegeven.
Helemaal eens met Oriane. Deze situatie laten gebeuren en er geen consequenties aan verbinden, dat is vragen om nog veel meer problemen. Ik zou denk ik zelfs aangifte hebben gedaan (een strafblad zit in NL lang niet zo in de weg als hier kennelijk wel gedacht wordt).
quote:Soppie300 schreef op 29 maart 2012 @ 10:22:

[...]

En op kamers? Dat houdt hij nog geen week vol.Gek genoeg gaat dat 9 van de 10 keer juist heel goed, als dat opeens de enige mogelijkheid blijkt te zijn. Zonder bandjes zul je wel moeten leren zwemmen, he...
quote:miss25hro schreef op 29 maart 2012 @ 09:47:

Wat ik zou proberen is een eigen account voor haar aanmaken bij zalando, en proberen het saldo wat nu bij jouw open staat op haar eigen naam zetten. Ze moet dan zelf zorgen dat het betaald wordt en als ze dat niet doet wordt het bedrag alleen maar hoger. Dus dan maar hopen dat ze verstandig is en het betaald!

Waarom zou Zalando mee willen werken aan zoiets? Die hebben er echt geen enkel voordeel bij als dochter de schuldenaar wordt, en al helemaal niet als ze weten dat moeders haar verantwoordelijkheid wel neemt en dochter niet!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven