Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Vraag: volgen jullie ook Ambers advies over niet-eten? Ik heb bijvoorbeeld na het lezen van het boek gelijk mijn deo's bekeken. Ik had er enkele met aluminium. Die heb ik weggedaan. De andere heb ik opgemaakt, maar ik heb ook een roller bio gekocht en een spuitbus zonder drijfgas van Weleda.

Op mijn gezicht smeer ik ook creme uit de biowinkel. Ik heb er shampoo van. Mijn lippenstift is van dr. Hauschka. Zo langzaam aan begint alles bio / natuurlijk te worden.

Vanavond de zelfgemaakte vegaburgers op met twee geroosterde speltboterhammen, een salade en een eetlepel pindasaus. Ik heb daarvoor pindakaas van Horizon (bio; bevat alleen pinda's), sojasaus uit de natuurwinkel, maar mijn chilisaus en sambal zijn nog niet AA-proof: er zit suiker in. Hebben jullie een alternatief?
In de dieetwebwinkel.nl kun je veel levensmiddelen kopen die gezoet zijn met stevia. Ook chilisaus. Ik heb 'm en hij is lekker.
@Maria: Ik vervang rustig aan dingen voor biodingen in de badkamer. Ik gooi niet gelijk alles weg, maar als een cremepje op is, vervang ik het wel voor bio. Ik heb nu tandpasta, nachtcreme en deo uit de biowinkel. Als hier de shampoo en cremespoeling en zeep op is, vervang ik dat ook voor bio.

Zijn er mensen die het boek van Julia Kang al gelezen hebben?
quote:m-ski schreef op 25 maart 2012 @ 16:18:

In de dieetwebwinkel.nl kun je veel levensmiddelen kopen die gezoet zijn met stevia. Ook chilisaus. Ik heb 'm en hij is lekker.Die is vast niet alleen met stevia gezoet.
Zo doe ik het ook, Francisca. Ik vervang ook alles geleidelijk. Ik let ook wel enorm op aanbiedingen en koop dan een voorraad. Ik verf mij haar nu ook met verf uit de biowinkel en ik heb haarshampoo. Doucheschuim nog niet. Daar heb ik enorme niet-bio voorraden van. En van nagellak heb ik ook nog enorm veel.

Helemaal bio is ook niet haalbaar. Ik koop zoveel mogelijk groente en fruit bio, maar er is gewoon niet alles. Bij AH heb ik nog nooit bio-appels gezien. Op de markt staat wel een kraam van een bioboer, maar dat is op een werkdag van me en het aanbod is heel klein.

Wat is dat voor boek van Julia Kang?

Vandaag een daagje de natuur in geweest: lekker allemaal bakjes mee met gezonde en pure dingen: roggebrood, noten, tomaat, komkommer, water enz. Prima vertoeven zo. Zeker met dit weer.
Klinkt lekker, je dag Maria. Ik heb fijn in de achtertuin gezeten

Julia Kang is net zo iets als Amber Albarda maar wat leuker geschreven en met voorbeelden die iedereen wel kent. Echt een aanrader. Ze heeft ook een site, www.juliakang.nl

Heb het boek bijna uit
Ik heb net Julia's site bekeken. Klinkt interessant allemaal.

Ze zegt wel dat ze geen studie gedaan heeft rond voeding, maar dat ze alles goed bestudeerd heeft. Dat vind ik toch wel een nadeel. Ik zou sneller iets aannemen van iemand die een boek schrijft vanuit een studie.

Toch ga ik eens op zoek naar het boek. Wat heb jij er echt van geleerd, Francisca? Wat voegt het toe aan het boek van Amber? Of is het gewoon dat je af en toe een zetje nodig hebt naar de gezonde kant?
Ze legt alles heel helder uit met gangbare voorbeelden en dat mis ik bij Amber een beetje. Ik heb wel nieuwe dingen opgestoken
Ik ga de aanschaf overwegen. Ben best voor deze way of life!
Ik vind AA echt super! Ben er vorig jaar heel veel mee afgevallen. Heb er op dit moment wel moeite mee om het vol te houden. Bovendien zit ik aan een studentenbudget, dus ook dat is wel lastig soms....

Sapjes maken vind ik écht teveel gedoe s'ochtends.
Ik heb het boek van Julia gekocht. Is wel gek om te melden in een AA-topic, maar het is wel in AA's geest. Ik ben al begonnen met lezen. Erg enthousiast al.

Vandaag pannenkoeken gemaakt: met gemalen havermout, tarwemeel en een beetje bio volkorenbloem, een pak rijstdrank, rozijnenen drie eieren. Bakken in biol. olijfolie. Er zijn er nog over. Lekker makkelijk morgen dus.
Precies, zelfde stijl, maar net ff anders én: Ze geeft budgettips.

Ralph Moorman (Hormoonfactor) overweeg ik ook nog om aan te schaffen. Is in dezelfde lijn, iets extremer weer dan Amber.
Ik ben al heel ver in 100% gifvrij. Erg aardig boek. Ik schrok zo van de informatie over BPA: bisfenol A. Dat zit in allerlei plastic verpakkingen. Als je uit een plastic beker drinkt, krijg je dat binnen, maar als je in die plastic beker heet water doet dat ook nog eens verwarmd is in een plastic waterkoker, dan krijg je het in nog grotere mate binnen.

Volgens Julia:

BPA beïnvloedt je gewicht, het veroorzaakt schade aan je lever waardoor deze zijn vermogen verliest om giftige stoffen uit je lichaam te verwijderen. Het gevolg: je lichaam slaat deze gifstoffen op in vetcellen en doet je hormoonstelsel ontregelen.

Ik gebruik regelmatig een plastic beker en ik heb ook een plastic waterkoker. Doe jij die nu weg, Francisca? Ban jij ook al je plastic bekers? Ik drink er niet meer lekker uit nu ik dit weet.

Ik overweeg weer een fluitketel te kopen.

Hoe zit dit eigenlijk met een Britafilter? Die is ook van plastic. En die gebruik ik dagelijks!
Je kunt nu niet meer je kop in het zand steken hé.. als je eenmaal die dingen gelezen heb eet/drink/smeer je niet meer zo lekker.

Ik ga ook over op biologische cremes e.d. Het begon met shampoo en zeep. Vorige week ook bio-deo, handzeep en tandpasta gekocht. Zonnebrandcreme maak ik denk ik eerst op en m'n vorige deo ook... maar voelt inderdaad niet zo fijn.

Laatst op m'n werk uit een pakje gegeten, m'n buik voelde niet fijn daarna. Ik denk dat je lichaam went aan biologisch voedsel en hier dan minder goed tegen kan.

In de winkel ga ik 100% gifvrij ook eens doorbladeren en misschien aanschaffen. Budgettips zijn welkom. Staan er ook simpele recepten in?
Lippenstift is bij mij nog niet biologisch... mmh wat zal ik daarmee doen. Weggeven of toch zelf opmaken...

Vandaag heb ik de wintergroenten gemaakt uit het eerste boek. Dat was prima. In het menu stond dat je er gebakken tempeh bij kon eten. Dat is vies zeg!!! Ik spuugde het gelijk weer uit. Er stond niet bij geschreven dat je dit eerst moet marineren, anders is het niet te eten. Ik heb op internet opgezocht hoe je het moet klaarmaken. Ik heb het gefrituurd (minder gezond) en met zoete sojasaus met e-nummers (tja..) overladen en toen was het te eten. De sojasaus heb ik uit m'n tas gevist die vol zit met spullen met slechte E-nummers. Die tas geef ik weg. haha

Al met al niet een helemaal natuurlijk dagje, maar het meerendeel was toch gezond. Ik ben nu eindelijk een kilo kwijt :-) Heel fijn voor de vakantie.

Fijne dagen allemaal :-D
Ayli, recepten vind ik een groot woord. Het zijn meer eetsuggesties.

Ik heb ook nog twee oude lippenstiften, van Shisheido, duur en erg fijn. Die maak ik wel op.

Vandaag helemaal puur gegeten op een handje Japanse mix na.
Ik heb net (voor ik begon met lezen) een nwe plastic waterkoker aangeschaft. En mijn koffiedinges is ook van plastic. Nouja, het zij zo. Ik drink wel water uit pakken en heb geen plastic bekers e.d.

Ik vind het zelf nog een stap te verf om het helemaal door te voeren. Alleen al biologisch eten en biologisch smeren is al een hele grote stap. Later gaan we wel finetunen

Je kan trouwens 'gezond' frituren in kokosolie
Mmm vandaag en gister ook lekker gegeten; quinoa met verse koriander erdoorheen en dan een groente/kipmix met broccoli, wortelen, peultjes, uitje, knoflook, gemalen koriander, peper, zout, kip. Later ongezouten cashewnootjes erdoorheen: jammie!

Merk het trouwens aan m'n stoelgang joh, dat gezonde eten! Zal ook wel aan de lijnzaad liggen die ik elke ochtend neem?

En noten, mmmm!!
Gezonde stoelgang is minimaal 2x per dag
Klinkt goed, violetje! Ik ben ook dol op noten. Toevallig vandaag cashewnoten gekocht.

Eergisteren heb ik de notenchocoladereep van pagina 42 van hier gemaakt. Ik had alleen geen biosinaasappel, dus die snippers heb ik weggelaten en ik had geen cashews, dus ik heb gemengde noten genomen. Prima. Wel nattig, maar zo was een reep die ik eens kocht ook van binnen.

Wel errug zwaar! Ik heb aan een vierkante cm genoeg. Heb een deel ingevroren.

Ik zal een topic openen over Julia Kang, want ervaringen uitwisselen over haar methode hoort hier niet.
Waarom 'hoort' dat hier niet? Het is toch hetzelfde idee als amber ?
'Hoort' hier niet is inderdaad wat overdreven. Ik bedoel meer dat het handiger is om in een apart topic over haar boek te praten, omdat zij toch een andere insteek heeft en ook meer schrijft rond materialen, smeersels. Ook haar weekplannen zijn anders. En zij rept bijvoorbeeld niet over voedingssupplementen en Amber wel. Ook staat zij suiker toe en bij Amber moet dat echt gemeden worden.
Frituren in kokosolie is een goed idee. Dat heb ik hier zelfs nog staan.

Dat boek 100% gifvrij en die van de hormonen lees ik nog maar niet, want dan sla ik denk ik echt door. Ik steek nog even m'n kop in het zand. Op het werk hebben ze ook waterkokers en bij anderen en in restaurants. Als ik me daar dan allemaal rot bij ga voelen, daar heb ik geen zin in. Toch vind ik het wel interessant. Aan de andere kant, vroeger dachten ze ook te weten wat wel en niet goed was en het veranderd ook elke keer weer door de jaren heen. In andere landen word er ook weer anders over gedacht (zie Metropolistv leuke programma's) Uiteindelijk weet je toch niet zeker of dit nou zaligmakend is.

Ontstressen zou voor mij al heel goed zijn. Is voor mij misschien wel belangrijker dan het eten allemaal aanpassen, zei iemand tegen me. haha Dat ga ik nu maar eens doen op vakantie!

ps. al kan het ook allebei, ontstressen en gezond eten. Eerder bracht dat gezond AA gaan eten me juist stress, want ik vond het bewerkelijk. Dat heb ik soms nog. Ik ga minder snel bij anderen eten want dan krijg ik pakjeseten en witte pasta bijvoorbeeld... terwijl ik altijd zei dat ik dat gewoon zou blijven eten bij anderen en daar niet moeilijk over doen, heb ik nu toch die neiging om het af te slaan. Help ik sla door..
Ayil, heel herkenbaar! Ik ben ook vaak een tiep wat meteen 'doorslaat' en dan is het soms alles of niets. Vind ik nu ook best lastig. Gisterenavond een leuke avond gehad met vrienden, veel wijn en kaasjes en dan voel ik me de dag erna toch altijd schuldig. Blijft een punt om aan te werken, die balans vinden is zooooo lastig...
Heel herkenbaar. Ik had nog een stuk niet-biologische kaas en 'normaal' bruin waldkornbrood, geen zuurdesem of spelt. Ik heb daarvan een snee op met die kaas. Toch eet het minder lekker, maar weggooien vind ik nog erger.

Dan valt het maar in die 20%-regeling die Amber noemt. Zo moeten wij gaan denken. Bij een niet AA-proof eetmoment hoeven we ons dan niet schuldig te voelen.

Ik herken jou wel, Ayli. Ik eet ook niet graag buiten de deur of bij kennissen. Of theedrinken bij (schoon)ouders is ook lastig. Je vindt het ook zo stom om nooit iets te nemen of iets uit je eigen bakje te eten.

We moeten daarin toch een weg vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven