Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
Ik denk dat het vooral te snel is geweest. Mensen van negentien zijn nog halve pubers die meestal nog maar weinig levenservaring hebben en vooral druk zijn met zichzelf. Ik denk dat de reacties van dezelfde personen heel anders waren geweest als het rond hun veertigste was. Door meer levenservaring.
Inderdaad. Als de pesters zelf kinderen hebben kijken ze er vast ook wel anders tegenaan.
quote:gemini2011 schreef op 22 maart 2012 @ 22:45:

Ik neem het niet op voor pestkoppen geheimtaal. Ik heb eerder al gezegd dat Mari een lul is.

Toch vind ik niet dat je zomaar kunt eisen van die 'pubers' dat ze hun excuses moeten aanbieden. Wie zegt dat zij daadwerkelijk allemaal wel echt pestkoppen zijn?

Ik zou er ook voor passen om iets te zeggen waar ik niet achter sta, omdat het niet klopt. En dat gevoel had ik bij die meiden heel sterk.

Dat ze neergezet werden als enorme pestkoppen terwijl dat misschien best wel mee viel.

mari bagatelliseerde enorm en was ook een pestkop, dat gaf hij ook toe. Dat vond ik wel zwak. Die donkere jongen was zichtbaar aangeslagen en die meiden waren zich niet bewust van de impact, maar waren geen echte pestkoppen.

Dat is wat ik zag.

Ik zag iets heel anders. Ik zag een aantal pestkoppen die behoorlijk hebben gepest. En toen het er op aankwam wisten ze van niks. Als je echt echt echt van niks weet waarom werk je dan aan zo'n programma mee?

Ik geloof Wendy wel.Denk je dat iemand zoiets doet uit wraak? Dat wordt echt wel gecontroleerd hoor. En dat de leraren niet mee wilden werken zegt ook genoeg. De jongens gaven het toe, Mari niet echt, die wilde zijn ego hoog houden, maar die donkere jongen gaf het eerlijk toe en was ook het sympathiekst.
Reactie op pesten.

Er wordt gezegd dat het vooral kwetsbare personen zijn die gepest worden.Ik heb een neef,die de deur nooit meer uit komt

hierdoor,zijn moeder moet de boodschappen voor hem doen enz:

Hij heeft een vorm van autisme,en is ook psychotisch geworden?!

Hij moet dagelijks zware medicijnen gebruiken,Mijn arme neef is al 42 jaar,en dit is het gevolg.Mijn zus is soms de wanhoop nabij

omdat hij zoveel aandacht van haar vraagt,en het steeds slechter met hem gaat.Ze heeft zowat alle hulp instansies gehad,maar er gebeurt niks wezenlijks.
Ik heb net even de herhaling gezien. Arme wendy.

Wat een trut is die lisa. "Ik wil nu wel eens weten.. blablablba.." omdat haar dat ene zinnetje niet beviel.Ik geloof dus wel dat zij gepest heeft.

Mari is een lul maar ik heb ook wel medelijden met hem.

Ik kan me zo voorstellen dat hij het ook niet makkelijk thuis had. Ma die boeide het niet eens wat hij buitenshuis deed. Dat betekent volgens mij ook niet veel goeds.

Ik hoop dat hij ooit nog aan een baan komt nadat hij zo gereageerd heeft in dit programma.

De enige waar ik een beetje empathie voor begon te voelen was die donkere jongen. Die durfde zijn excuses tenminste aan te bieden en probeerde geen bondje te sluiten met Mari (wat Mari wel probeerde te doen met die donkere jongen). Knap dat hij zich durfde te onderscheiden van de rest. Nou ja, knap.. zo hoort het ook als je zulke dingen hebt gedaan, vind ik.

Tot slot; ik vind het ook een zeer kansloos programma. Alle pesters kijken naar hetzelfde filmpje, vormen gelijk weer een front en dan komt de gepestte binnen.

Die peter van der vorst kan het trouwens ook totaal niet begeleiden. Kunnen ze hier geen andere, betere presentator voor vinden?? Hoe kun je nou zeggen aan het eind: nu is alles weer goed? Wat denkt ie gast nu...

Al met al; een zeer teleurgestellend programma.
Ik ga hier niet populair mee worden, en ik zeg het toch:

Soms dan hoor/lees ik verhalen van mensen die gepest zijn (ook mensen die ik irl ken) en dan denk ik toch wel eens "Dat was jaren geleden, GET OVER IT!". Ik ken mensen die een echte kutjeugd hebben gehad, mishandelt, misbruikt, verwaarloosd, op school getreiterd...en die doen nog minder slachtofferig dan sommige anderen.

Ooit eens een docu gezien op discovery over welke mensen waarschijnlijk slachtoffer worden van allerlei misdaden, die man wist ze zo aan te wijzen. En waarom? Omdat je aan ze kan zien dat ze zwak zijn. Ik geloof dat het inderdaad zo werkt, in de natuur is het ook zo, de sterken pikken de zwakken er zo uit.

En niks komt zwakker over dan een eeuwig slachtoffertje. Ik erger me er kapot aan in elk geval.

Zo, dat ook weer kwijt
quote:_minny schreef op 29 maart 2012 @ 18:06:

Ik ga hier niet populair mee worden, en ik zeg het toch:

Soms dan hoor/lees ik verhalen van mensen die gepest zijn (ook mensen die ik irl ken) en dan denk ik toch wel eens "Dat was jaren geleden, GET OVER IT!". Ik ken mensen die een echte kutjeugd hebben gehad, mishandelt, misbruikt, verwaarloosd, op school getreiterd...en die doen nog minder slachtofferig dan sommige anderen.

Ooit eens een docu gezien op discovery over welke mensen waarschijnlijk slachtoffer worden van allerlei misdaden, die man wist ze zo aan te wijzen. En waarom? Omdat je aan ze kan zien dat ze zwak zijn. Ik geloof dat het inderdaad zo werkt, in de natuur is het ook zo, de sterken pikken de zwakken er zo uit.

En niks komt zwakker over dan een eeuwig slachtoffertje. Ik erger me er kapot aan in elk geval.

Zo, dat ook weer kwijt

Jeetje, als er íemand overdrijft?!

Je kunt best vinden dat mensen ergens te lang in blijven hangen. En kun je dat eventueel ook nog sneu voor diegene vinden...

Maar je er 'helemaal kapot aan ergeren'.. hoe raakt het jou persoonlijk dan?
Omdat ik al dat zelfmedelijden aan moet horen, bijvoorbeeld. Net als Hart van Nederland, zodra ze gaan janken zap ik weg.
ik ben er
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
jeuh
“Don’t look back – you’re not going that way.”
I'm in!
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
ook

2002? jonkie deze keer?
Joehoe!
nog kort geleden hoor
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
2002, goh toen had ik mijn scheiding al achter mijn kiezen
Leuk leuk
Euhmm wat vinden we van de wenkbrauwen van Joyce?
die wenkbrauwen...getatoeeerd zo lelijk vind ik dat
Erfgooiers? wat een vreemde naam.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:Summerdance schreef op 29 maart 2012 @ 21:32:

2002, goh toen had ik mijn scheiding al achter mijn kiezen Joh, ik heb er nog geen één achter de kiezen. Jemig wat zijn wij braaf.
Wat praat ze snelllllllllllllllllll
op het eerste gezicht ziet ze er zelf uit als een pester, of zeg ik nu wat heel fouts
Ach, ze wilde eerst geen ketting omdoen, en toen dacht ze....dan doe ik een kleintje
Ik vind het niet mooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven