half-zusje

31-03-2012 18:54 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nieuwe nick aangemaakt om jullie mening te vragen.

Ik zal proberen het kort te houden.

9 jaar geleden had ik een relatie, ik werd zwanger en kreeg een super mooie dochter.

Toen zij ongeveer 4 maanden was, ging ik op een avond snel even naar de supermarkt voor nog wat boodschappen.

Daar kwam ik een oude bekende tegen. Een meid van mijn leeftijd, die heel toevallig toen ik jong was een tijd bij mij in de straat woonde. Zij had op dat moment een dochtertje van ongeveer een maand oud.

Ik stond voor de supermarkt toen ze me vroeg of ik niet vond dat onze dochters veel op elkaar lijken. Ik snapte er niks van en wist niet waar ze het over had. Haar antwoord: Onze dochters hebben dezelfde vader.

Mijn wereld stortte in en ik heb het een tijd heel erg moeilijk gehad.

De vader van mijn dochter ontkent nog steeds de vader van het andere kindje te zijn. Zijn hele familie wist van "de ander" af terwijl wij dus beide zwanger waren.

Na goed overleg hebben beide familie's (die van mijn ex en die van de andere vrouw) besloten niks tegen het kindje te vertellen.

De andere vrouw is enige tijd daarna getrouwd en die man heeft haar dochter ook erkend. Ik heb haar een aantal jaar terug 1 keer gesproken over onze dochters. Ik vertelde haar dat ik vind dat mijn dochter het recht heeft om te weten dat zij een half-zusje heeft. Zij was het hier niet mee eens en wil niet dat haar dochter ook maar iets te weten komt.

Het is alleen zo dat wij in dezelfde stad wonen, onze dochters maar 3 maanden van elkaar schelen en dus grote kans hebben om elkaar tegen te komen op latere leeftijd.

Daar komt bij dat ze ook best veel op elkaar lijken.

Dat ik het mijn dochter ooit ga vertellen daar ben ik zeker van. Ik vind dat dat het beste is wat ik kan doen. Ze heeft er recht op vind ik.

Mijn vraag is alleen, wanneer is de juiste tijd? Wanneer vertel je je kind dat ze nog een zusje heeft?
wel vertellen, het hele verhaal dus ook dat er niets zeker is! Maar waneer tja dat kan ik niet beoordelen..ik denk dat je zelf wel merkt waneer ze er aan toe is.. zAe is nu 8 dus ik denk dat je daar nog wel even de tijd voor hebt..

waarom ik vind dat je het wel moet vertellen is simpel, ik kom zelf uit een gezin vol met leugens en geloof me je hele fundering zakt onder je voeten vandaan als je merkt dat er jaren lang dingen voor je achter gehouden zijn.. wat is nog wel waar en wat is er nog meer voor je achter gehouden, door je eigen moeder?

Als je zelfs die niet meer kan vertrouwen wie dan nog wel???

Ik bleek ook nog 2 zussen te hebben.. dus ik weet waar ik over praat!
Ik zou het wel vertellen en juist nu ze nog jong is en als je dat heel luchtig doet dan zal dat een veel minder grote schok zijn dan wanneer ze het pas veel later van je hoort of erger nog :per toeval van een buitenstaander. Te veel mensen weten namelijk van dit geheim, dus het risico dat het uikomt is veel te groot.

Zelf heb ik 5 halfbroertjes/zusjes (van mijn vaders tweede huwelijk) en ik heb dit altijd geweten. Het was gewoon een gegeven voor mij en totaal niet dramatisch.

Uiteraard is jouw situatie anders omdat hij is vreemd gegaan, maar het halfzusje bestaat (zeer waarschijnlijk) gewoon, dus daar doe je verder toch niets meer aan.
Ja maar als ze dat meisje dan tegen komt, hoe moet de dochter van TO dan reageren? Dan moet ze haar mond houden,(en dus een geheim) want dat meisje weet niet beter of die andere man is haar vader.

In jouw geval Iris was het anders, want ik neem aan dat iedereen van elkaars bestaan wist.
quote:galadriel schreef op 31 maart 2012 @ 20:07:

Ja maar als ze dat meisje dan tegen komt, hoe moet de dochter van TO dan reageren? Dan moet ze haar mond houden,(en dus een geheim) want dat meisje weet niet beter of die andere man is haar vader.

In jouw geval Iris was het anders, want ik neem aan dat iedereen van elkaars bestaan wist.

Tja dan had die vrouw maar haar mond moeten houden toen haar dochter een baby was. Blijkbaar wilde ze toen wel met man en macht dit geheim verklappen en TO een rotgevoel bezorgen en nu moet TO daar dan maar alleen mee dealen .

Fraai hoor zo'n geheim droppen bij een ander en dan vervolgen geheinhouding verlangen .
Mischien maakt papa nog wel 5 kinderen.

Heeft je dochter contact met haar vader? Zo nee, dan zou ik het niet vertellen.

Wat voor belang is er bij?
als je het wilt vertellen, zou ik wachten tot ze een jaar of 15 is. Dan kan ze zelf beslissen wat en of ze er iets mee wil. Nu lijkt ze me daar nog veel te klein voor. Als ze het andere meisje tegenkomt weet ze misschien ook niet hoe ze zich moet gedragen. Dan kan ze haar verhaal in ieder geval bij jou kwijt.
Bedankt voor alle reacties.

Ik was en ben er nog steeds zeker van dat ik het mijn dochter ooit ga vertellen. Ten eerste omdat ik niet vind dat ik zoiets als dit geheim mag houden. Ze heeft het recht om het te weten. Ten tweede omdat de kans groot is dat ze haar half-zusje nog vaker tegen zal komen.

Ik probeer echt al jaren op mijn ex in te praten dat ik een DNA test nodig vind, maar hij vertikt het om hier alleen al over te praten. Hij wil er niks van weten.

De communicatie tussen mij en ex is ook niet al te best.

Hij maakt wel deel uit van mijn dochters leven. Niet veel en ik vind hem ook echt een "knurft" zoals jij zegt Frizzy, maar het is en blijft haar vader.

Na jullie reacties te lezen denk ik dat wanneer mijn dochter ergens tussen de 12 en 16 is, ik het haar zal vertellen.

Ik wil gewoon niet dat ze het van een ander zal horen.

Nogmaals bedankt voor jullie mening
Weet je, ik denk dat de tijd op een gegeven moment gewoon rijp is. Dat je weet wanneer ze er klaar voor is. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven