Kinkhoest?
zondag 1 april 2012 om 16:42
Hallo,
ik heb sinds iets meer dan 4 weken last van hoesten. De eerste 2/3 weken was het vooral een irritante droge hoest, nu is het wat minder vaak maar veel erger. Vannochtend werd ik wakker in een hoestbui die overgeven en een bloedneus tot gevolg had, wat beide niet de eerste keer is.
Ik heb dus last van:
-ernstige hoestbuien met veel slijm
-overgeven als gevolg van hoesten, vooral bij inspanning (normaal fietsen al)
-bloedneus door hoesten
-af en toe ook last van iets dat voelt als een oorontsteking
-als ik adem voel ik vaak iets in m'n longen zegmaar, moeilijk te beschrijven
-verkoudheid
-vermoeidheid
Ik ben al bij de huisarts geweest; gewoon uithoesten was het advies.
Ik denk dat het kinkhoest is, en volgensmij kan je daar vrij weinig tegen doen, of niet?
weet iemand misschien iets waardoor het versneld over gaat?
ik heb sinds iets meer dan 4 weken last van hoesten. De eerste 2/3 weken was het vooral een irritante droge hoest, nu is het wat minder vaak maar veel erger. Vannochtend werd ik wakker in een hoestbui die overgeven en een bloedneus tot gevolg had, wat beide niet de eerste keer is.
Ik heb dus last van:
-ernstige hoestbuien met veel slijm
-overgeven als gevolg van hoesten, vooral bij inspanning (normaal fietsen al)
-bloedneus door hoesten
-af en toe ook last van iets dat voelt als een oorontsteking
-als ik adem voel ik vaak iets in m'n longen zegmaar, moeilijk te beschrijven
-verkoudheid
-vermoeidheid
Ik ben al bij de huisarts geweest; gewoon uithoesten was het advies.
Ik denk dat het kinkhoest is, en volgensmij kan je daar vrij weinig tegen doen, of niet?
weet iemand misschien iets waardoor het versneld over gaat?
zondag 1 april 2012 om 16:47
Klik!
Kinkhoest gaat vanzelf over, al duurt het soms maanden. Rust kan ervoor zorgen dat iemand wat minder hoestaanvallen krijgt. Maar in bed blijven is niet nodig. Laat een kind met kinkhoest gerust spelen als het daar zin in heeft.
Vraag mij wel af waarom je denkt dat je kinkhoest hebt, TO? Neem aan dat de huisarts zoiets wel op zou hebben gepikt.
Kinkhoest gaat vanzelf over, al duurt het soms maanden. Rust kan ervoor zorgen dat iemand wat minder hoestaanvallen krijgt. Maar in bed blijven is niet nodig. Laat een kind met kinkhoest gerust spelen als het daar zin in heeft.
Vraag mij wel af waarom je denkt dat je kinkhoest hebt, TO? Neem aan dat de huisarts zoiets wel op zou hebben gepikt.
zondag 1 april 2012 om 16:49
zondag 1 april 2012 om 17:02
Ik kan wel goed slapen enzo. De reden dat ik denk dat ik kinkhoest heb is dat die punten die ik noemde wel symptomen zijn van kinkhoest.
maaruh... Ik sport normaal vrij intensief, eigenlijk elke dag trainen; roeien.
Is het verstandig dit helemaal niet te doen voor een tijdje? Boottrainingen zijn op 't moment sowieso niet zinnig omdat ik echt de hele tijd een hoestbui krijg. Maar dit zal toch niet nog een paar maanden duren?
maaruh... Ik sport normaal vrij intensief, eigenlijk elke dag trainen; roeien.
Is het verstandig dit helemaal niet te doen voor een tijdje? Boottrainingen zijn op 't moment sowieso niet zinnig omdat ik echt de hele tijd een hoestbui krijg. Maar dit zal toch niet nog een paar maanden duren?
zondag 1 april 2012 om 17:04
Mijn wederhelft is bijna van z'n kinkhoest af nu, maar duurde wel 'n kleine 4 maanden. Zoals ik het begrepen heb is kinkhoest alleen besmettelijk in de eerste 10 tot 14 dagen en dan hebben de meeste mensen nog geen idee dat het kinkhoest is.
Uitzieken is eigenlijk het enige dat er op zit, tegen het hoesten heeft wederhelft 'n puffer gekregen (seretide) maar dat is 'n paardenmiddel dat alleen in uitzonderlijke gevallen voorgeschreven wordt (wederhelft heeft met nog wat andere gezondheidsproblemen te kampen en die combi was erg rot).
Wat dat slijm betreft: appelsap, appels, appelmoes. Lost het slijm in je mondholte en keel op.
Sterkte en beterschap!
Uitzieken is eigenlijk het enige dat er op zit, tegen het hoesten heeft wederhelft 'n puffer gekregen (seretide) maar dat is 'n paardenmiddel dat alleen in uitzonderlijke gevallen voorgeschreven wordt (wederhelft heeft met nog wat andere gezondheidsproblemen te kampen en die combi was erg rot).
Wat dat slijm betreft: appelsap, appels, appelmoes. Lost het slijm in je mondholte en keel op.
Sterkte en beterschap!
zondag 1 april 2012 om 17:10
zondag 1 april 2012 om 17:12
Onze zoon heeft vorig jaar kinkhoest gehad, behoorlijk heftig. Het heeft zeker 4-6 maanden geduurd. Hij is een fanatiek voetballer maar kon dit lange tijd
amper doen. Alles langzaam weer opgebouwd. Er is niet veel aan te doen, behalve voldoende rust en goed eten. Als je echt kinkhoest hebt zul je geduld moeten hebben......
amper doen. Alles langzaam weer opgebouwd. Er is niet veel aan te doen, behalve voldoende rust en goed eten. Als je echt kinkhoest hebt zul je geduld moeten hebben......
zondag 1 april 2012 om 18:19
Kinkhoest is inderdaad iets wat vanzelf weer over moet gaan. Op het moment zitten we wel weer op een piek, komt dus veel voor. Duurt zeker drie maanden, meestal langer (oude naam is de "100 dagen hoest"). Huisarts zal het wsl niet geprikt hebben omdat het geen enkele klinische consequentie heeft met betrekking tot behandeling end, alleen als er een kleine baby in huis is. Ik kan me wel voorstellen als jij selectie roeit (daar ga i maar even vanuit als je dagelijks traint) dat je toch aan de HA vraagt het wel te prikken, zodat je iets kan zeggen over de prognose. Als het echt kinkhoest is, dan zit dit seizoen er mogelijk niet meer in voor jou, en dat is voor zowel team als jou wel fijn om te weten. Indien geen kinkhoest, zal je wsl wel op korte termijn herstellen. Zou overigens gewoon op de ergo doortrainen, het kan voor je longen geen kwaad ofzo als je het kan volhouden. Beterschap.
zondag 1 april 2012 om 18:36
Dat van de ergo is wel een hele goede tip. Ik zal het een dezer dagen maar eens gaan proberen, kan een goede vervangende oplossing zijn. Zeker dat het niet uitmaakt voor de snelheid dat het hoesten weggaat? Kan me nl. wel korte stukjes op de ergo herrineren in de afgelopen weken, was meestal een flinke hoestbui daarna..
zondag 1 april 2012 om 19:36
Sporten met verstand, een keer overgeven na een wedstrijd, kan iedereen overkomen, overgeven na een training is natuurlijk niet de bedoeling. Heb je een hartslagmeter/ kan je die lenen? Dat kan misschien ook helpen om meer zicht te krijgen op je eigen grenzen. En dan zou ik voorzichtig beginnen met ED trainingen, als dat lukt korte ID training. Met beleid opbouwen dus.
zondag 1 april 2012 om 20:21
Hoi viva36, ik heb ook al 4 weken last van een hoest. Het begon met heesheid, 1 week, en sindsdien hoesten. Echt zo'n bulder rochel hoest, had ook steeds een vieze smaak als ik had gehoest. Bij de huisarts geweest en constateerde een luchtweginfectie. Antibiotica gekregen 2 weken geleden. Nu een week antiobotica vrij, maar het is nog niet weg, wel minder en vieze smaak is weg bij het hoesten. Nu kreeg mijn zoontje vorige week een briefje mee dat er kinkhoest heerst op school....en ik heb iets meer dan een maand geleden bij de kindjes op school geholpen met de carnaval. Ik twijfel dus nu om weer de huisarts te bellen. Het wordt wel minder, maar echt geleidelijk. Beterschap voor jou en mij : )