Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
Alle reacties Link kopieren
Ah, kijk, als het in de herfst weer weg moet, wordt het inderdaad toch wel een ander verhaal. Dan is lang niet alles handig. Ik zal ondertussen nog eens nadenken of ik dan nog iets handigs kan bedenken. En ja, kabelgoten zijn er inderdaad in tig formaten. Ik weet alleen niet tot welk formaat de gemiddelde bouwmarkt gaat, maar denk dat die bij de bouwmaterialen nog best wat zullen hebben (dus niet die sectie met die plakranden voor binnen voor je TV en Internetbekabeling).
Nee dat snap ik. Ik heb wel wat bekenden in de bouwwereld, als ik het bij de bouwmarkt niet kan vinden zal ik hun eens vragen.

Bedankt voor de tips tot nu toe. Als ik iets heb gefabriceerd zal ik een foto maken.
Voor de mensen die al wat buiten gezaaid / neergezet hebben, waarmee hebben jullie de bakken/potten/vierkantemetertuinen gevuld? Ik hoor overal wat anders, van 'gewoon tuinaarde met een laagje stekgrond' tot hele combinaties met vermuciliet enz.

Een tuincentrum zit niet echt bij mij in de buurt, dus wil ik eerst weten wat jullie hebben:)
En hier ben ik weer. Ik kwam dit tegen, en vond het wel een leuk idee:):

http://www.plantaardig.co ... n-telen-de-serie-deel-11/
Ik heb inderdaad de Amerikaanse combi (uit Square Foot Gardening) gedaan: 1/3 compost, 1/3 turfmolm, 1/3 vermiculite (bij Pull in Rhenen gehaald, woon ik toevallig dichtbij). Houdt wonderbaarlijk goed vocht vast, dus ik ben toch wel erg blij met die vermiculite.
Vermiculite is maar op een beperkt aantal plaatsen te koop in NL. Dus dat vind je niet bij het tuincentrum.

Mocht je dat niet kunnen krijgen of willen gebruiken zou ik denk ik een mengsel doen van turfmolm, compost en gewone tuinaarde of potgrond.

Eventueel kun je je dan nog verdiepen in mestsoorten of kalk etc. Die zou je per vak onder kunnen mengen al naar gelang welke planten je er hebt staan. Maar dat is wel erg bewerkelijk en ook prijzig denk ik.
Ik heb er gewoon potgrond in gestort. En op zijn tijd zal ik dat dan een beetje bijmesten, maar er zit al voor 2 maanden in nu. Ik las dat vermiculiet (bhv de verkrijgbaarheid) kankerverwekkend zou zijn. En ik vind dat mijn planten maar gewoon genoegen moeten nemen met potgrond, haha.

Leuk van die erwten in pot Karen! Heel goed idee om nog meer spullen kwijt te kunnen zonder grote tuin.
Zoals beloofd, hier zijn de foto's!

Het frame

Het eindresultaat

En nu maar hopen dat het niet binnen een jaar rottend uit elkaar valt!
@Missmartine; leuk!

Jij en Zazu zijn zo handig, ik voel me dan echt zo'n kluns:p misschien moet ik het zelf ook maar eens proberen, wie weet schuilt er ook wel een talent in mij.

Ik stort de bak dan ook wel vol met potgrond, misschien als mijn plantjes geluk hebben en ik er toch ben wil ik ook wel wat turfmolm meenemen.

Dat betekent wel dat ik de meeste dingen nu naar buiten wil gaan doen, dat moet toch zo langzamerhand wel kunnen?

Ik weet dat sommige dingen pas na ijsheiligen kunnen, maar de courgette enzo kan toch al wel?
Hij is mooi geworden Martine! Die tegels op de buitenkant maken hem echt leuk!

@Karen; gewoon eens proberen. Het is namelijk echt niet zo moeilijk om dingetjes te maken. En zolang het niet het pronkstuk van je huiskamer is, maakt het echt niet uit als er eens een schroef scheef zit in je plantenbank of wat dan ook hoor ;)

Om jou een beter gevoel te geven, zal ik morgen maar eens checken of mijn gister gemetselde verhoogde border niet uit elkaar dondert, want muurtjes metselen had ik dan echt nooit gedaan. Dus echt mooi zal het wel niet zitten hoor ;) Maar hey, je moet dan ook gewoon altijd opvoeren dat je wilde dat het er een beetje nonchalant en natuurlijk uit zag. Doe ik ook altijd, haha.

"wat doet die half lege voeg daar in je muur?"

"ja, das bewust, dat is omdat het mij zo leuk leek daar een rotsplantje uit te laten komen (A)"
Oh, en dat @ijsheiligen; Ik mik alles naar buiten wat ik er stevig genoeg uit vind zien. En als het dood gaat, was het blijkbaar nog te vroeg :D

Hoewel ik het wel in de potjes laat, want als ik nachtvorst zie aankomen, haal ik ze toch nog wel even binnen, bhv dan wat echt al buiten gezaaid is natuurlijk.

En over de bak doe ik een stuk plastic. Dan moeten ze het wel redden vind ik, omdat het dus verhoogde, nieuwe grond is, dus niet heel koud ofzo.

En als mijn plantjes dat niet vonden, dan heb ik dikke pech :P

Maar ik vermoed dat dit niet dé manier is
Zazu! Ik zou je niet alleen compleet geloven, ik zou me ook zeer dom voelen dat ik zelf niet op een rotsplantvoeg gekomen was! Zit je in de politiek toevallig?

Karen, ik gok het er ook op, maar ja, dat is ook al misgegaan, de basilicum is ter ziele. Ik geloof dat je stekjes moet afharden voor je ze in de volle grond zet, google daar eens op.
Haha, zie je, werkt fantastisch! ;)

En nee, toen ik 15 was wilde ik altijd de eerste vrouwelijke MP worden, maar dat idee heb ik toch maar laten varen toen ik politiek eigenlijk helemaal niet zo interessant vond ;)
quote:zazu_ schreef op 02 april 2012 @ 22:58:

@Karen; gewoon eens proberen. Het is namelijk echt niet zo moeilijk om dingetjes te maken. En zolang het niet het pronkstuk van je huiskamer is, maakt het echt niet uit als er eens een schroef scheef zit in je plantenbank of wat dan ook hoor ;)

Om jou een beter gevoel te geven, zal ik morgen maar eens checken of mijn gister gemetselde verhoogde border niet uit elkaar dondert, want muurtjes metselen had ik dan echt nooit gedaan. Dus echt mooi zal het wel niet zitten hoor ;) Maar hey, je moet dan ook gewoon altijd opvoeren dat je wilde dat het er een beetje nonchalant en natuurlijk uit zag. Doe ik ook altijd, haha.

"wat doet die half lege voeg daar in je muur?"

"ja, das bewust, dat is omdat het mij zo leuk leek daar een rotsplantje uit te laten komen (A)"Om mezelf in een iets beter daglicht te stellen: ik heb laatst een stukje van mijn achtertuin gestraat geprobeerd te straten.. Niet met van die mooie vierkante dingen, maar van die kinderkopjes.. Dus daarvan kan ik heel goed zeggen dat ze niet zo recht horen:D
Zo ja! Zo ben ik ook altijd heel erg fan van een wildverband. Dan hoort het zo ipv dat je eigenlijk maar wat deed ;)

Nu nog even een logische verklaring bedenken waarom het echt zo hoorde dat de halve moestuin aan planten dood ging.

"ja, was een experimentje, ik wilde even kijken of de courgette het ook goed zou doen in de woestijn om te kijken of ik zo kon bijdragen aan de hongersnood in Afrika"

Denk dat ik daar wel mee weg kom, niet? :P
"Ik houd niet van kunstmatige mest, ik maak liever mijn eigen compost."
Hebben jullie trouwens foto's van jullie handenarbeid? Ben wel benieuwd naar de nieuwste tuintrends in het scheefbestraten en wildmetselen.
mmm, die compost moet ik onthouden, hele goede!

Ik zal er van't weekend eens een foto van maken. Niet eerder thuis bij licht, hoewel dat mss wel goed uitkomt. "Ja, hij zit daar rechts, mooi he? Zie je hem niet?"

Ik zat net weer op vreeken.nl te kijken en die hebben echt zulke coole dingen... Nu heb ik weer 12 dingen in mn mandje zitten.... heb nog niet op bestellen geklikt :P

Maar ik wil echt die witte aardbeien die halfschaduw kunnen hebben...arg!
Wat werk jij hard, zazu_, dat je nooit met licht thuis bent!

Ik stond toevallig gister met mijn buurvrouw te praten toen ik van het steenhoge muurtje donderde omdat die het begaf. Ik denk er zwaar over om me bij jullie kluswoede aan te sluiten. Er ligt een soort van fundament, en ik ga al die stenen er weer op lijmen. Ooit. Een dezer dagen.

Probleem is een beetje dat mijn man een heel pietje precies is, maar nooit tijd heeft door werk, en ik heb wel wat tijd, maar ben geen pietje precies.

Verder komt alles goed op. Een beetje te goed, want het zijn allemaal vorstgevoelige plantjes: tomaten, courgette, paprika, wonderboom, aubergine. Ze zijn toe aan hun grote pot, maar ik laat ze nog maar even binnen staan tot een week of 2. IJsheiligen halen ze hier denk ik ook niet. En heel veel bloemen, maar die mogen nog eventjes doorgroeien.

Begin deze week nog wel sla en snijbiet naar buiten gedaan en die zijn heel goed aangeslagen en staan er blij bij, ondanks de nachtvorst!
Computer says nooooo
Nou, dat valt best mee hoor, meestal rond 19.00 uur ofzo, max 19.30 en nu is het sinds de zomertijd dan nog wel licht, maar begint het toch al wel genoeg te schemeren om geen goede foto meer te kunnen maken. Misschien had ik het dan zo moeten omschrijven ;)

En gewoon die muur gaan maken joh, dan is het maar gebeurd en als je man het niet goed vindt, dan zeg je dat hij het dan zelf maar over moet doen. Gebeurt dan vast toch niet ;)

Dat Ijsheiligen trouwens, dat is zo'n heilige datum, maar waarom eigenlijk? Is het na die tijd dan echt per definitie onmogelijk dat er nog nachtvorst komt of iets dergelijks? Of is het ooit geprikt omdat het na die tijd nauwelijks meer voorkomt? Want met een beetje inschatten en misschien wat ienieminie risico kun je dat dan toch ook wel zeggen van eind april/begin mei en ze dan gewoon naar buiten doen?
Precies, zazu: dat laatste dus Het is niet per definitie een erg heilige datum, maar sommige planten leggen echt onmiddellijk het loodje zodra er enige vorst is. (zoals de basilicum, die ik ergens hierboven las). Hier had ik in een positieve bui het balkonnetje van mijn dochter volgehangen met impatiens, die waren na 1 nachtje bij 0 graden allemaal lelijk.

Ik ga me maar eens verdiepen in de wonderen van het muurtjemetselen...
Computer says nooooo
Oh jee. Volgens mij heb ik schimmel. De tomatenstekjes groeien als kool, maar op de aarde groeien lange witte haren. Dat kan niet goed zijn zeker? Zijn ze nog te redden?
Hoi Martine, heb je de tomaten erg vochtig gehouden? Staan ze wel onafgedekt nu? Als je plantjes er gewoon blij uit zien, zou ik het gewoon even afwachten hoor.. Verspenen zijn tomaten ook weer erg gevoelig voor, namelijk, anders zou je ze in een ander potje kunnen zetten met verse aarde.

Ik heb ook weleens gelezen over mensen die een oplossing met superol vernevelen over hun met schimmel aangetaste plantjes. Dit middeltje tegen keelpijn kun je via het internet bestellen bij een apotheker die het nog maakt. (het is een heel oud middel, wat inmiddels uit productie maar veel mensen zweren er nog steeds bij in geval van keelpijn). Google maar even op superol als je interesse hebt, je moet het poeder hebben, niet de zuigtabletten.
Computer says nooooo
Ik heb ze vorige week overgezet in grotere potjes, maar die potjes heb ik misschien niet schoongemaakt. Ze staan nog binnen voor het raam (niet afgedekt) en ze hebben regelmatig water gekregen.

Ik heb nu het bovenste laagje aarde van alle potjes afgeschept. Waarschijnlijk keert het wel weer terug maar hopelijk zijn de stekjes dan groot en sterk genoeg om een verpotting te overleven. Die superol is wel een goede tip om te onthouden trouwens!

Leermomentje: potjes goed schoonmaken voor je ze hergebruikt.
Hoe gaat het nu met jullie plantjes? Zijn er al plantjes die echt ergens op beginnen te lijken?

Ik heb vandaag de wereld aan potgrond en cocopeat gekocht, en dat ga ik zondag in m'n vierkante bak uitstrooien. Ben benieuwd wat er uiteindelijk allemaal succesvol wordt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven