Dat verdomde verschonen!

01-04-2012 18:46 177 berichten
Het lijkt een futiel probleem maar ik word er zo ondertussen helemaal tureluurs van: zoonlief hier is nu 22 maanden en vanaf een maand of 11 is het al bal: ik mag hem geen schone luier omdoen.

Al 11 maanden is elke luierwisseling een ongekende strijd. Ik heb alles al geprobeerd: proberen af te leiden met leuk speeltjes/dingetjes, streng toespreken, consequent zijn, anders dan op de commode verschonen, niets helpt.

Ik zie gewoon tegen elke luierwisseling op als een berg en volgens mij voelt kind dit ook aan waardoor het probleem alleen maar erger wordt.

Ik heb van meer kindjes gehoord die niet verschoond willen worden, maar nooit zo erg en nooit zo lang, meestal zijn het dan "fases". Hier is het één lange, lange fase.

Ik vind het niet leuk om te zeggen, maar vanmorgen was voor mij de maat eens vol en heb ik geschreeuwd tegen mijn zoontje dat hij moest blijven liggen. Ik vind dit vreselijk, en verlies nooit zó mijn geduld. En het werkte natuurlijk ook niet. Ik heb mee voorgenomen dat dit ook niet meer gebeurt maar was het zooooo zat!

Voor de rest is hij volgens mij een heel normaal ontwikkelende peuter, dus daar ligt het verder niet aan.

Ik gebruik wel eens luierbroekjes, die krijg ik wel makkelijk bij hem aan maar mijn gastouder heeft liever niet dat ik die gebruik omdat ze evt ontlasting minder goed tegenhouden. Dus op mijn werkdagen moet hij sowieso een gewone luier om.

Overigens bij haar blijft hij wel altijd keurig liggen, wat mij extra frustreert want hierdoor ga ik denken dat het probleem bij mij ligt.

Ik denk ook wel eens terug of er iets is gebeurt waardoor hij er zo'n hekel aan heeft gekregen, maar het verschonen op de commode was als baby zijnde juist altijd een gezellig rustpuntje.

Meer moeders met dit probleem? En iemand de gouden tip? En weet iemand waarom dit nou zo is? Ik wil het graag begrijpen....
Alle reacties Link kopieren
quote:sitka schreef op 02 april 2012 @ 17:27:

[...]

Hiermee zeg je dat jij wel kiest voor fysieke dwang/verbaal geweld. Sorry, dat heb ik er met mijn dochter niet voor over. Dat is een strijd die ik op lange termijn namelijk niet ga winnen. En ook niet wil aangaan.

Mijn dochter verschonen is 4 van de 5 keer geen probleem, maar ik herken wel de drama's die het kan zijn die TO in haar OP plaatst.

le-zen. Waar zeg ik dat ik kies voor dwang of geweld? doe s even normaal zeg! Wat is dat voor bizarre conclusie. Ik zeg alleen dat het handig is als je het accepteerd. Maar ga mij niet van geweld richting mijn kind betichten.

Misschien laat mijn kind zich wel moeiteloos verschonen? Waar haal je het vandaan.Tssk.
quote:sitka schreef op 02 april 2012 @ 19:42:

Wat me tegen de borst stuit is dat er forummers zijn (RosaP, Malu en nog iemand) die domweg zeggen dat moeders wil wet is. En dus wordt de luier verschoond. Vervolgens vraag ik tot drie keer toe, wat dan de ultieme tip is. Volgens RosaP is dat dus fysiek en/of verbaal geweld.

.Kijk en zo krijg je foute verhalen in de wereld. Ook voor jou geldt: lezen voor je me van dat soort dingen beticht.
Ik ben een hele goede en geduldige moeder.

Mijn dochter is helaas niet zo'n dankbaar kind.

Ze mocht mijn telefoon als afleiding maar haalde hem door de poep.

Weet iemand hoe je dit schoon krijgt?
quote:spoockey schreef op 02 april 2012 @ 20:07:

Ik ben een hele goede en geduldige moeder.

Mijn dochter is helaas niet zo'n dankbaar kind.

Ze mocht mijn telefoon als afleiding maar haalde hem door de poep.

Weet iemand hoe je dit schoon krijgt?Laten schoonlikken, voor straf. Dat zal ze leren.
Tips die hier 30 seconde werken; soepstengels, Bumba, spiegel naast de commode, sudocreme pot (wordt wel een beetje een zootje op de muur) telefoon (maar die is nu stuk, dus) grote zus die danst en zingt.

Bij haast: met de elleboog tegen de bank of commode aandrukken en dan heel snel verschonen.

Het gaat over deze fase. Ik denk als ze zinderlijk zijn.
Dank voor de tip Jorina. Zal het morgen aan haar voorstellen, ze ligt nu al in bed.

Buikpijn heeft ze waarschijnlijk toch al morgen, want ze heeft uit het aquarium gedronken vanmiddag, dus dit kan er ook nog wel bij.
Oh hell, sorry Spoockey, maar je maakt me ontzettend aan het lachen.
Ik zie het voor me: ooo schatje je wil geen schone luier? Dan gaan we jouw poep er lekker even onder de douche afspoelen! En ondertussen beneden andere peuter op de wc (doet ze altijd als ik zoon verschoon) mamaaaaa ik ben klaaaaaaar!! Peuterdochter ook maar onder de douche. Poep frotteb we wel ff door het douche putje. En ach vier keer gepoept op een dag? Geen probleem hoor! Douchen we vier keer.

Gadverdamme zeg. Kind met poepluier wordt verschoond. Zorg er voor dat hij geen autootjes of scherpe voorwerpen bij zich heeft. Alleen zijn rechter vuist komt hard genoeg aan.

En werkt hij niet mee?

Dan in de houdgreep. Soms, heel soms helpt het om een boekje, tube of whatever te geven. Meestal niet. En dan ben ik de baas.
quote:spoockey schreef op 02 april 2012 @ 20:15:

Dank voor de tip Jorina. Zal het morgen aan haar voorstellen, ze ligt nu al in bed.

Buikpijn heeft ze waarschijnlijk toch al morgen, want ze heeft uit het aquarium gedronken vanmiddag, dus dit kan er ook nog wel bij.Ja, hallo, wat is dat nou voor slappe hap? Niks 'morgen aan haar voorstellen', likken met die hap! Je zegt het zelf al, als het vissenwater er in kon, dan kan dit er ook wel bij.
Voor Gonien
Ik heb mijn zoontje een tijdje geleden verschoond op een openbaar toilet en daar zat een trekband aan de uitklapbare commode. Handig! Heb toch getwijfeld of ik ook niet zo'n ding aan de muur wilde.
You know how I know? Because I reeaally think so!
quote:gonien schreef op 02 april 2012 @ 20:19:

Ik zie het voor me: ooo schatje je wil geen schone luier? Dan gaan we jouw poep er lekker even onder de douche afspoelen! En ondertussen beneden andere peuter op de wc (doet ze altijd als ik zoon verschoon) mamaaaaa ik ben klaaaaaaar!! Peuterdochter ook maar onder de douche. Poep frotteb we wel ff door het douche putje. En ach vier keer gepoept op een dag? Geen probleem hoor! Douchen we vier keer.

Gadverdamme zeg. Kind met poepluier wordt verschoond. Zorg er voor dat hij geen autootjes of scherpe voorwerpen bij zich heeft. Alleen zijn rechter vuist komt hard genoeg aan.

En werkt hij niet mee?

Dan in de houdgreep. Soms, heel soms helpt het om een boekje, tube of whatever te geven. Meestal niet. En dan ben ik de baas.Als je nou echt efficient wil zijn dan poepen jullie allemaal tegelijk onder de douche, kun je van het toilet een leuk naaikamertje maken.
quote:Jorina schreef op 02 april 2012 @ 20:22:

[...]

Als je nou echt efficient wil zijn dan poepen jullie allemaal tegelijk onder de douche, kun je van het toilet een leuk naaikamertje maken.
Geweldig idee Jorina!! We hebben twee toiletten dus misschien kunnen we een kamer verhuren!

Briljant!
Ik heb een ondernemend kind. Gelukkig maar.

Ik snap alleen niet waarom ze altijd moet poepen als haar grote zus al op de PSZ verwacht wordt, of haar moeder op het werk, of bij de verloskundige. Zou ze moeten poepen van mijn stress.

Oh ja, Gonien, leuk als de oudste dan ook tegelijk klaar is. Nee, je hoeft niet te helpen hoor mama. Ik kan het best zelf....

Gadver, wat een bende was het bij ons in de wc vandaag.

Later werd ze nog onder gekotst door de kat ( de oudste) en de jongste waste ondertussen haar handjes in de wc.

Gelukkig heb ik straks een kleine baby die keurig stil ligt.

Ik verdring het feit dat die waarschijnlijk dan weer tien keer per dag een volle luier vol spuit om al die bv te verwerken.

Maar je krijgt er heel veel voor terug
Aardig hoor, een oprechte tip aan TO (die, ik herhaal het nog maar eens, één kind heeft) belachelijk maken. Ik hoop dat zíj er iets aan heeft.
quote:gonien schreef op 02 april 2012 @ 20:26:

Geweldig idee Jorina!! We hebben twee toiletten dus misschien kunnen we een kamer verhuren!

Briljant!Of je maakt van 1 van de toiletten een tweede douche, dan hoef je niet zo op elkaar te wachten als je moet poepen.
Het is natuurlijk volledig eigen verdienste / goede opvoeding als je kind zich laat verschonen.

En datzelfde geldt voor doorslapen: als je je kind maar uitput en voldoende uitdaging biedt dan slaapt het wel door. Doet je kind dat niet? Krab je maar eens achter de oren dan..
O is dat het, ze slapen niet door en het zijn onbeschofte vlerken.

Eigen schuld, dikke bult dus.
Of maak gewoon het doucheputje wat groter. Ook handig net na een bevalling.

Even over je laatste vraag Rocky. Waarom kinderen zo'n heibel maken tijdens het verschonen.

Je haalt ze uit hun spel en het is controle verlies. Kinderen ontwikkelen een eigen wil en het is gewoonniet leuk als papa en mama het anders zien als jij.

Nu is het het verschonen en in de puberteit is het, hoop ik, weer wat anders.

Het is niet anders. Ik leg me er bij neer.

Fases komen en gaan, heb ik geleerd van mijn twee lieve meiskes.
Wen, ik ben het met je eens hoor, dat je tip belachelijk wordt gemaakt. Maar voor veel mensen is het gewoon geen optie en dat begrijp ik best.

Het klopt dat je erbij zei dat het voor TO, met één kind was. Maar je schreef ook dat je anderszins geen situaties kon bedenken waarbij het niet kon. En die zijn er dus wel. Dochter moet ook op tijd van school worden gehaald, ik moet op tijd de trein naar mijn werk enz enz. En als ik mijn peuter ken dan snapt hij niet dat hij na de ene keer poepen wel onder de douche mag en de andere keer niet.
quote:_qwertu schreef op 02 april 2012 @ 19:19:

[...]

Maar dan heb je het wel ècht over iets anders dan waar TO het over heeft. Het maakt héél veel uit of je kind af en toe een beetje baldadig is tijdens het verschonen, of dat je kind ELKE keer vol in de DRIFT schiet, omdat ZIJ (of hij) geen luier aan wil. En dat dus niet een dagje, maar weken of maanden achtereen.

Ik heb ook wel geschreeuwd tegen mijn kind in die omstandigheden. Ik heb haar ook pijn gedaan, want ik moest íets om te zorgen dat ze niet van de commode af viel. Het liefst verschoonden we haar samen, omdat in je eentje een kind in de houdgreep houden toch net wat lastiger gaat dan met z'n tweeën.

Moest om die reden ook een beetje lachen om de tip "klap eens in de voetjes". Echt, al had ik het gekrijs kunnen overstijgen qua volume, dan had ik echt geen handen vrij gehad om vrolijke liedjes te gaan zingen met handjeklap of iets dergelijks.

Mijn zoon doet meestal hetzelfde als jouw kind. Op de een of andere manier stopt hij nu als ik zijn voeten vastpak. Daarvoor is het maanden een drama geweest, vooral aankleden en luier om doen. Luier uitdoen is nog steeds een hoop gegil en gespartel. Als de luier af is, kalmeert hij sinds een paar weken, en dan kan ik m dus afleiden (met een speeltje/ liedje/ kietelen/zingen etc.). Maar goed ik ga er vanuit dat als hij daarop uitgekeken is, dat het vast weer een hoop gebler wordt.

Het was trouwens niet echt een tip, het viel me op dat de laatste weken hij wat beter meewerkt. Als hij aan het krijsen is, kan ik zingen wat ik wil maar dan heeft het geen zin. Ik word dan ook weleens een boos, en ja als ik hem moet tegenhouden omdat ie anders door zijn gespartel en gedraai van de commode afvalt, ja dan doe ik dat ook (zelfs als dat niet helemaal zachtjes gaat).
Hier ook gekrijs en geworstel bij het verschonen. Speeltjes en liedjes helpen niet, dus er zit niks anders op dan kracht gebruiken en hem in bedwang houden. Resultaat is dat hij ligt te gillen van woede, maar dat is dan maar jammer. Zeker met poepluiers moet hij van mij liggen, want anders wordt het een grote smeerboel. Ik vind het vervelend dat het zo'n drama is iedere keer, maar het moet toch gebeuren. Dus dan brult en worstelt hij maar, ik ben (vooralsnog) sterker dan hij, dus hij heeft het nakijken.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Hier heel vaak (en ja, soms wel 4 keer per dag) poepluiers onder de douche verschoond. Moest wel, want zure dunne poep en daardoor zere billen. Dan was afvegen geen optie.

Kan heeel snel hoor. Met luierbroekjes. Alleen onderkleding uit. Snel onder de douche spoelen en daarna droogdeppen. Luierbroekje aan. Alles staand. Zo gepiept.

Is dat toch niet het overwegen waard TO? En de gastouders kan de pot op (om in dezelfde categorie te blijven....). Hoewel je best staand ook een normale luier om kan doen, maar das dan weer wel irritant.

En als het straks mooi weer wordt zoveel mogelijk bloot laten rondlopen? Of wat iemand anders schreef, in iedere kamer een potje. Verwarming aan en kleren uit.

Want als het zo vervelend wordt voor jou en voor je kind... lijkt me dat je gewoon even buiten je eigen normale ideeen moet kijken. Luier verschonen op de regulieren manier is dus even geen goede optie.

En wat misschien ook helpt. Probeer het los te laten. Accepteren dat het niet lekker loopt op dat gebied. Jullie zitten in een patroon. Dat kan pas veranderen als in ieder iets zal veranderen. Probeer eens totaal anders te doen dan je normaal doet.

Nou ja, ik denk gewoon wat mee.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven