Van sterke vrouw naar....?

30-03-2012 12:35 877 berichten
Lang getwijfeld of ik nu wel of niet een topic wil openen. Ik herken soms stukjes van andere TO's maar het lijkt nooit helemaal de lading te dekken, vandaar dan toch maar een eigen topic.

Afgelopen najaar ben ik uitgevallen op mijn werk met een een burn out. Het was echt helemaal op; heel veel huilen, benauwd, paniek en zo ontzettend moe.

Ik heb toen hulp gezocht bij een psycholoog en een haptotherapeut en samen met hen ben ik ontzettend druk geweest om dingen te verwerken en inzichtelijk te krijgen.

En gelukkig leek dat beter te gaan. Langzaamaan probeerde ik het werk op te bouwen maar toch blijkt dat me lastiger af te gaan dan gehoopt. Zowel mijn psycholoog als de bedrijfsarts zijn van mening dat er nog onvoldoende sprake is van een patroondoorbreking en de gedragsverandering die daar aan ten grondslag zou moeten liggen.

Van weten naar doen....en die is natuurlijk altijd het lastigst.

En daar zit nu ook juist mijn onzekerheid. Door een lastige jeugd met ondermeer het alcoholmisbruik van mijn moeder en veel te weinig steun heb ik destijds mijn overlevingsmechanisme "sterke meid" moeten inzetten. Mijn moeder leunde emotioneel op mij en en passant vooelde ik me ook nog eventjes verantwoordelijk voor haar welzijn en het huishouden. Met dat overlevingsmechanisme heb ik me ruim dertig jaren staande weten te houden. Dat ging niet vanzelf. Dan lag ik weer even plat omdat ik mezelf voorbij gerend was en dan ging het wel weer als ik mijn rust weer even genomen had. Net een elastiekje. Altijd mijn focus gehouden op dingen die ik wel wilde in mijn leven. Goede relatie, een gezin, een leuke inhoudelijke baan en een leuk huis. En zo ogenschijnelijk leek ik het ook allemaal voor elkaar te hebben ondanks die verkeerde start in mijn jeugd. Als je maar echt heel graag wilt, dan kun je alles. Die mening had ik er echt wel over...over mezelf, maar ook over anderen.

Maar nu dus uitgevallen, opgebrand en niets meer zeker wetend.

Wie ben ik dan nu, nu ik heb moeten erkennen dat het op die wijze niet lukt? Als ik dan kennelijk niet zo sterk ben als dat ik altijd over mezelf heb gedacht..wat blijft er dan nog over van mijn zelfdbeeld?

Ben ik dan toch net als mijn moeder, die het leven zo moeilijk vindt? Zo ervaar ik dat namelijk wel de laatste maanden, maar tegerlijkertijd wil ik dat helemaal niet zijn. Want dan wil ik veel liever weer terug naar die vrouw die die FT baan ogenschijnelijk combineerde met een gezin, een studie en een druk sociaal leven. Dat is toch een veel leuker persoon om te zijn, dan die zielepiet die ik me nu grotendeels van de tijd voel? Dus probeer ik mezelf weer die schop onder mijn kont te geven, het reintegratieproces zo te versnellen en kom ik er weer achter dat dit voor mij nu echt nog even niet haalbaar blijkt. En dan baal ik weer zo ontzettend van mezelf!!

Het is die onzekerheid die me het meest nekt. Zoals mijn psych het in een mooie beeldspraak verwoordde: 'je moet eerst weten wat voor soort voetballer je bent, voordat je kunt bepalen in welke divisie je kunt gaan spelen." Wat voor voetballer ben ik dan? Ik wilde dat ik eredivisiespeler was, maar moet ik dan nu genoegen nemen met een plaatsje bij de amateursclub?

Is dat mijn leerproces? Moet ik dat accepteren van mezelf? Dat ik minder kan dan dat ik altijd heb gewild? Dat lijkt me een rouwproces van jewelste...ik voel me bijna "gehandicapt" als ik dat van mezelf zou moeten leren accepteren?

Of is dit toch een kwestie van tijd en zal ik over een jaar weer mezelf herkennen als degeen die ik was, maar die heeft geleerd van haar valkuilen en deze dan ook beter weet te herkennen en omzeilen?

Met heel mijn hart hoop ik op het laatste scenario....maar ik ben zo vreselijk bang voor het eerste.

Wee ookt niet zo goed wat ik met het topic wil....steun, herkenning? Reacties zijn in ieder geval van harte welkom!
Alle reacties Link kopieren
Jellyfish, wat moedig dat je je verhaal hebt willen opschrijven Zoals BB schrijft, wat een eenzaamheid spreekt er uit je verhaal. Voelde je je wel verbonden met je broers/zusjes? Kun je er nu met hen over praten? Leven je ouders nog?

Grappig dat je moeder zich niets kan voorstellen bij (jouw?) overspannenheid. Ze klinkt alsof ze zelf in een constante staat van overspannenheid verkeert. Misschien juist daarom?

Wat zielig vinden betreft, ik vind jouw verhaal, en de verhalen van de andere posters hier, niet zielig maar voel wel intens medelijden met de kinderen die jullie toen waren. Volwassenen verdienen mijns inziens geen medelijden, ik vind dat altijd een wat "arrogante" emotie (ik kan er absoluut niet tegen als iemand medelijden met me heeft of een meewarig gezicht trekt). Medeleven en empathie weer wel, dat zijn wat mij betreft "gelijkwaardige" emoties.

Slaap lekker
Ga in therapie!
Jellyfish: wat stoer dat je je verhaal hier hebt gedaan. Het is voelbaar dat je het moeilijk vindt om er ruimte voor te vragen en het helemaal serieus te nemen. Maar ook vooral je pijn is voelbaar. Ik kan me voorstellen dat alleen al iets 'kleins' als het hier opschrijven, bijdraagt aan het proces waar je hiermee doorheen moet/gaat/wil. dikke knuffel voor jou. Het is niet makkelijk om je verleden recht in de ogen te kijken. Maar misschien de enige manier om daarna vrij weer verder te kunnen gaan.

@ Italy en dubiootje: over kwetsbaarheid hier. Bij mij is het zo dat na mijn 'breakdown' mijn stoerdoenknopje (amongst andere handige overlevingsmechanismen) even echt kapot was en ik niks anders kon dan kwetsbaar zijn. Een heftige, maar ook zeer leerzame ervaring. Want toen kwam ik er écht achter dat mensen je dan ook accepteren. En dat je daarnaast je ook (vaak) veel meer verbinding kan voelen als je contact maakt vanuit kwetsbaarheid. Dit wist ik met mn hoofd heus allemaal allllllllllang, maar door te ervaren kwam dit voor het allereerst echt ook binnen.

Het punt is, dat zodra ik weer wat sterker werd, dat stoerdoenknopje niet definitief kapot bleek, wat ik echt had gedacht in het begin. Zodra ik meer energie heb, heb ik automatisch ook meer energie om sterk en stoer te zijn. Ik moet nu accepteren dat dat ook echt onderdeel is van mij. En dat ik na bijna 30 jaar zo geleefd te hebben, ik dat echt niet zomaar uit kan zetten. Deze periode nu, dat ik ietsje sterker ben weer, staat in het teken van 'oefenen' in kwetsbaar zijn. Mn stoerdoenknopje niet uit laten gaan door volledige uitputting, maar juist als ik me goed voel onderzoeken hoe ik mn muren wat kan laten zakken.

Hoop dat dat wat duidelijk maakt voor jullie. De feedback van jullie beiden, dat de kwetsbaarheid in dit topic juist zo mooi is, hebben we dus mijns inziens hard nodig! bevestiging dat we op de goede weg zijn!

ZO: ik kon vandaag duidelijk weer meer woorden aan dan gisteren. Blijf wel even rustig aan doen trouwens. Boeddhabuikje hoe ga jij vandaag? Kan jij je liefvoorjezelfrustigaanmodus ook een beetje houden vandaag?
anoniem_149592 wijzigde dit bericht op 11-04-2012 10:48
Reden: toevoeging, was nog niet klaar :)
% gewijzigd
Hallo allemaal,

Ik heb een heftige nacht achter de rug met heel veel piekeren, heel veel emotie en weinig slapen. Om te proberen het uit m'n systeem te krijgen ben ik vanmorgen een brief gaan schrijven aan mijn moeder. Ik kan mijn moeder niet meer confronteren met mijn gevoel aangezien ze al erg lang geleden is overleden. Ik merk dat ik tijdens het schrijven van zo'n brief erg emotioneel wordt, soms boos en soms rollen de tranen over m'n wangen. En dan is het me duidelijk dat ik er nog lang niet klaar mee ben. Dat het gevoel van 'het gaat al weer hartstikke goed met me' niet zo terecht is.

@Italy, dat schamen over je burn out komt denk ik voort uit het gevoel dat dit iedereen kan overkomen behalve jezelf. Behoorlijk arogant natuurlijk om dat te denken want wat maakt mij beter dan de rest? Maar, ik kan natuurlijk alleen voor mezelf praten, ik ben altijd zo sterk geweest. Ik heb de afgelopen 30 jaar het beeld in stand weten te houden dat ik niemand nodig heb en prima in staat ben om voor mezelf te zorgen en nu moet ik aan mezelf en de rest van de wereld toegeven dat dit beeld niet klopt. Dat ik helemaal niet zo sterk ben als dat ik altijd heb laten merken aan de buitenwereld. Ik heb ook reacties op m'n werk gekregen dat ze er zo verbaasd over waren dat uitgerekend ik, die altijd zo sterk is, nu overspannen ben.

@jellyfish, wat goed en wat dapper van je dat je jouw verhaal hier hebt neer gezet. En ik snap heel goed dat je het doodeng vind om jezelf zo kwetsbaar op te stellen. Dat is denk ik precies wat onze grootste valkuil is, dat we van alles willen zijn behalve kwetsbaar. Want we hebben allemaal ondervonden dat je dan behoorlijk gekwetst kunt worden. Ik spreek puur voor mezef nu maar ik ben in mijn kinderjaren zo vaak gekwetst en zo vaak afgewezen dat ik het doodeng vind om dat panstser te laten zakken. Maar wil ik geholpen worden dan zal ik wel moeten vrees ik.

@anahata, dat 'stoerknopje' die werkt bij mij ook nog steeds erg goed alleen hapert ie nu af en toe. Ik ben er nog niet aan toe om die op de uitstand te zetten.
Jellyfish en Sadeceden: hoe is het met jullie? Geen spijt dat jullie verhaal hebben gedaan? Ik kan me goed voorstellen dat je een beetje "naakt" voelt na al die verhalen. Dit, in combinatie met dat nieuw te ontwikkelen kwetsbaar zijn, kan dat misschien doodeng zijn.

Ik wilde jullie nog een keertje de bevestiging geven dat er hier heel veel herkenning zit in jullie verhalen. Ze mogen er zijn en worden (in ieder geval door mij) gewaardeerd.

Anahata: Fijn dat jij je vandaag ook weer iets beter voelt. Doe het inderdaad lekker rustig aan. Had ik ook op de planning maar ik had vanochtend een ouderbegeleidersgesprek die erg pittig bleek. Schrijf er zo wel even over. Vanmiddag zijn mijn kinderen thuis, dus dan is er niet echt tijd voor mezelf. ( een beetje tussen de bedrijven door:-)

Gelukkig voel ik me vandaag redelijk positief en goed.

Ik heb voor mijn gevoel weer hard gewerkt gister. Dat was prettig om te merken. Gisteravond bij hapto werd ook besproken dat hij het idee had dat het beter gaat. de gestelde doelen waren wel zo'n beetje bereikt en het is nu even afwachten wat dat revalidatieprogramma nu precies gaat inhouden om zo te kunnen zien hoe hapto hier nog verder in past. Misschien dan voorlopig even stoppen omdat dat andere programma vrij intensief is en naar verwachting veel van me zal vragen.

Vanochtend hadden man en ik ook nog een ouderbegeleidersgesprek over mijn zoon. Wat in het hele voortraject al wel was opgepikt door de -peuten kwam in dit gesprek weer erg naar voren. Wij staan totaal niet op een lijn als het aankomt op opvoeding. En hoe zacht ik dus probeer te kijken naar mezelf om zo de controle los te kunnen laten, hierbij lukt het dus voor geen meter.

Ik vind dat man echt veels te heftig reageert op bepaalde zaken. Naar mij, maar daar kunnen we over praten, maar ook naar mijn zoon. En dan komen er weer allerlei gevoelens en patronen bovendrijven e dan is het ineens MIJN kind die ik moet beschermen. Terwijl man in dat gesprek nou juist aangeeft dit als controlerend te ervaren wat hem passief-agressief maakt, en dat stoort mij dan weer. waardoor ik weer meer ga controleren en beschermen etnz. enz.

Ik dacht steeds dat hij voornamelijk dat patroon moest doorbreken, ik keek immers ook naar mijn stukje, en ik doe toch ook mijn best om mijn mindere kanten te verbeteren? Dat verwacht ik ook van hem, zie dat te weinig en spreek hem daarop aan wat hij dan weer als controlerend ervaart.

Op de weg terug in de auto (ik reed alleen), realiseerde ik me in één keer: hier kan ik die rol van sterke vrouw dus helemaal niet losser en zachter maken. Ik dach altijd echt helemaal in "mijn gelijk" te staan (en oh, wat kan ik toch goed naar mezelf kijken, dus waag het niet mijn gelijk te betwisten) maar hier heeft die rol van sterke vrouw eigenlijk een heel naar randje: dominant, controlerend..noem het maar op. En waarom? omdat ik niet wil dat mijn kind op dezelfde wijze het gebrek aan basisvertrouwen ontbeert zoals ik dat heb gehad. Dat maakt me een tijger, ieder detail vergrotend en een kreng naar mijn man.

Au...die doet even zeer, maar kennelijk werkt dit zo. Het ljikt nu wel of al het vuil naar boven komt. Ik denk over het algemeen dat dat goed is, maar af en toe denk ik wel: waar stopt dit ergens? ben ik niet teveel zout op slakken aan het leggen, problemiseer ik niet teveel?
oh Sadeceden: ik lees net pas je post.

Wat goed dat je die brief hebt geschreven! En dan is het natuurlijk helemaal niet gek dat daar zo veel heftige emoties bij komen kijken. En tsja, die emoties maken kwetsbaar inderdaad, en dat wilden we nou net niet :-). Want kwetsbaarheid betekent denk ik loslaten....en laten zijn wat is. Mooie dingen, maar ook minder mooie dingen. Van anderen en van jezelf.

Ik herken ech helemaal wat je schrijft. Ik heb net mijn ervaring bij het ouderbegeleidingsgesprek opgeschreven. Die is wel weer anders, omdat in dit verhaal ik de ouder ben ipv het gekwetste kind. Ik probeer met heel mijn zijn mijn kinderen te beschermen tegen zo'n zellfde soort gekwetstheid. Naar ik vandaag besefte, op het controle freakerige af. (raar woord, wist even geen andere)

Ik merk dat ik die kwetsbaarheid steeds beter durf te laten zien als het aankomt op mijn eigen proces, maar als het om de kwetsbaarheid van mijn kinderen dan word ik in een keer weer die sterke vrouw die voor hun belangen opkomt. Ik dacht dat dit een goed iets was, maar zag net in de auto dat dat gevoel ook voortkomt uit ANGST...angst om los te laten waardoor ik mijn man feitelijk buitenspel zet. Hmmm. Dat is denk ik een andere zijde van dezelfde medaille. Loslaten, en dat vind ik dus echt heel lastig.
[quote]sadeceben schreef op 11 april 2012 @ 12:32:

Hallo allemaal,

Ik heb een heftige nacht achter de rug met heel veel piekeren, heel veel emotie en weinig slapen. Om te proberen het uit m'n systeem te krijgen ben ik vanmorgen een brief gaan schrijven aan mijn moeder. Ik kan mijn moeder niet meer confronteren met mijn gevoel aangezien ze al erg lang geleden is overleden. Ik merk dat ik tijdens het schrijven van zo'n brief erg emotioneel wordt, soms boos en soms rollen de tranen over m'n wangen. En dan is het me duidelijk dat ik er nog lang niet klaar mee ben. Dat het gevoel van 'het gaat al weer hartstikke goed met me' niet zo terecht is.

Ook nog even, die vergat ik net!
Hoi Boedhabuikje,

Ik vind het zo goed van jou dat je gedrag van jezelf( h)erkent en daar ook mee aan de slag gaat.

Je schrijft:

Op de weg terug in de auto (ik reed alleen), realiseerde ik me in één keer: hier kan ik die rol van sterke vrouw dus helemaal niet losser en zachter maken. Ik dach altijd echt helemaal in "mijn gelijk" te staan (en oh, wat kan ik toch goed naar mezelf kijken, dus waag het niet mijn gelijk te betwisten) maar hier heeft die rol van sterke vrouw eigenlijk een heel naar randje: dominant, controlerend..noem het maar op. En waarom? omdat ik niet wil dat mijn kind op dezelfde wijze het gebrek aan basisvertrouwen ontbeert zoals ik dat heb gehad. Dat maakt me een tijger, ieder detail vergrotend en een kreng naar mijn man.

Het dominante en controlerende herken ik heel erg. Echter, bij mij is dat maar een farce: op het moment dat ik me zo gedraag en iemand gaat daar over heen ben ik nergens meer. Hoe maak ik duidelijk wat ik bedoel... Stel dat ik met jou een punt van geschil heb en ik overrule jou met mijn dominantie en jij gaat daar dwars tegen in en zegt dat ik mijn grote waffel moet houden dan ben ik totaal uit het veld geslagen. Dan heb je meteen gewonnen. Maar omdat ik zo'n grote waffel heb gebeurd me dat niet vaak. Snap je? En zo kan ik dus prima in mijn rol blijven...

Hoe gaat jouw man met je om? Prikt hij door je 'buitenkant' heen en weet ie wat voor vrouw daaronder zit? En snapt hij ook waar jouw gedrag vandaan komt?

Ik heb zelf geen kinderen maar ik snap jouw reactie wel, het laatste dat je wilt is dat jouw kind gekwetst wordt zoals je zelf gekwetst bent als kind.

Dikke terug
herkenbaar!! Dit hele nare randje zit er ook alleen maar aan bij mijn man. Kennelijk heb ik bij hem wel het basisvertrouwen dat hij van me houdt ook al ben ik mrs uberbitch:-).

Alleen mag ik dat natuurlijk echt niet doen op deze wijze. Maar het komt denk ik echt heel erg voort uit dat gekwetste kind zijn....en daar wil ik onze kinderen zo ontzettend graag tegen beschermen. (merkte net dat ik in mijn andere posts consequent het over mijn kinderen had, zegt ook genoeg denk ik!)

Bij anderen...joh, je blaast me weg als je boe zegt. Ik wil inderdaad best (voorzichtig) mijn mening zeggen, maar als die niet gehoord wordt of hij wordt weg gezet, dan ben ik nergens meer.
[quote]sadeceben schreef op 11 april 2012 @ 13:31:

Hoi Boedhabuikje,

Ik vind het zo goed van jou dat je gedrag van jezelf( h)erkent en daar ook mee aan de slag gaat. Thanks! Kan ook een valkuil zijn, merkte ik dus vandaag. Van oh, maar dat kan ik zo goed, dus als ik het zlef niet zie, dan is het er niet. Toch ook een blinde vlek naar mezelf, terwijl ik inderdaad echt dacht mezelf goed te kennen.

Het dominante en controlerende herken ik heel erg. Echter, bij mij is dat maar een farce: op het moment dat ik me zo gedraag en iemand gaat daar over heen ben ik nergens meer. Hoe maak ik duidelijk wat ik bedoel... Stel dat ik met jou een punt van geschil heb en ik overrule jou met mijn dominantie en jij gaat daar dwars tegen in en zegt dat ik mijn grote waffel moet houden dan ben ik totaal uit het veld geslagen. Dan heb je meteen gewonnen. Maar omdat ik zo'n grote waffel heb gebeurd me dat niet vaak. Snap je? En zo kan ik dus prima in mijn rol blijven...

Ik denk niet dat mijn sterk zijn in mijn "grote waffel"zit (jouw woorden hoor ) Bij mij zit het meer in het verbaal sterk zijn. Ik kom heel wijs over. Op sommige punten klopt het ook zeker wel, maar juist door mijn zogenaamde kwetsbaarheid laat ik mijn echte kwetsbaarheid niet echt zien. Of zo...Dubiootje noemde dat het door de mand val syndroom, dat een beetje. Hoewel ik me op dit forum wel echt heel open en bloot heb laten zien. Heb ik die schijn echt niet opgehouden. En zelfs nu wordt het gezegd. Ik kan m niet helemaal duidelijk maken, merk ik. Het is eigenlijk dat ik dit net pas besef nav jouw post. (die ging nog even doormalen nadat ik mijn reactie er al bij had gezet.)

Hoe gaat jouw man met je om? Prikt hij door je 'buitenkant' heen en weet ie wat voor vrouw daaronder zit? En snapt hij ook waar jouw gedrag vandaan komt?

Ik heb zelf geen kinderen maar ik snap jouw reactie wel, het laatste dat je wilt is dat jouw kind gekwetst wordt zoals je zelf gekwetst bent als kind.

Als het komt op me steunen is hij de grootste schat die er is. Hij laat me zijn wie ik ben. Wat het opvoeden betreft is het dus lastiger omdat ik daar nogal hoge standaarden over heb. En daar voldoet hij in mijn ogen dan niet aan en daardoor zo veel conflict. Die ik dus altijd erg bij hem neerlegde, maar waar ik nu ook ineens andere inzichten over heb.

Hoe is dat bij jou? Jouw man vindt het lastig om te begrijpen, meende ik gelezen te hebben. Doet hij wel zijn best?

Dikke terug[/quote]
Boeddhabuikje, je schrijft: 'Alleen mag ik dat natuurlijk echt niet doen op deze wijze.' Je mag liever zijn naar jezelf! het is al zo ongeloflijk moedig dat je zo eerlijk naar jezelf kan kijken. Wat je ziet dan meteen bestempelen als 'fout' gedrag is zo jammer. Je zo opstellen tegen je man doe je niet voor je lol, ook dat komt voort uit alles wat je meegemaakt hebt in je leven. En ja, het komt voort uit angst, juist daarom, wees er niet bang voor, maar kijk of je er met liefde naar kan kijken.
Ik wil trouwens wel nog even zeggen dat ik me de afgelopen maanden vaak heb afgevraagd hoe mensen een burnout kunnen doormaken met een gezin. Ik ben vrijgezel, en daar zit en verhaal achter en nadelen aan. Eenzaamheid, het altijd zelf maar moeten doen. Een fijne partner om je heen kan natuurlijk veel steun betekenen en kinderen vrolijkheid en afleiding.

Maar toch, er waren zoveel dagen dat ik nauwelijks voor mezelf kon zorgen en zoveel behoefte had aan rust en stilte, dat kan natuurlijk niet als je kinderen hebt. En dan ook nog een relatie op peil houden, met een partner die toch ook beinvloed wordt door jouw proces.

Aan iedere situatie zitten natuurlijk voor en nadelen. Maar juist in een burnout, waarin het zo belangrijk is om te stoppen met zorgen voor de wereld en te leren leven vanuit jezelf, lijkt me het lastig om een partner te hebben om rekening mee te houden en kinderen die je wil beschermen en opvoeden.

hoe zien jullie dit?
Boedhabuikje, mijn grote waffel uit zich in altijd mijn woordje klaar hebben, als iets me niet zint er meteen op in hakken. En omdat ik altijd erg veel gelezen heb, heb ik denk ik een behoorlijke woordenschat. Ik kan dus heel goed aangeven wat er niet goed is aan de plannen of reactie van een ander. Da's vast niet altijd even terecht en daar ben ik me ook van bewust. Dit klinkt nu alsof ik een ongelofelijke kenau ben (en in de ogen van sommige zal dat ook wel zo zijn) maar ik ben helemaal niet zo'n kenau. Ik ben alleen als de dood dat iemand me kwetst want dat gebeurd zo makkelijk bij me. Ik kom over op andere als een super zeker persoon, echt een stoere die nergens van onder de indruk is.

Terwijl ik dus een super onzeker iemand ben en heel snel en makkelijk te kwetsen ben. Dat weet ik buitengewoon goed te verbergen doordat ik dus zo snel m'n woordje klaar heb. Maar dien me flink van repliek en er blijft niets van die stoere houding over. Dan trek ik me letterlijk terug en ga ergens in een hoekje zitten huilen. Niet met het idee dat het allemaal niet eerlijk is maar puur omdat ik zo makkelijk te intimideren ben.

Oh en mijn man begrijpt mij heel goed hoor en steunt me juist heel goed dus daarin heb je me misschien met een ander verwart?
Anahata, dat vraag ik me ook af. Ik (wij) hebben bewust geen kinderen. Vorig weekend gaf ik bij mijn man nog aan dat ik zo ontzettend blij ben dat we geen kinderen hebben omdat ik er niet aan zou moeten denken dat ik nu nog voor één of meerdere kinderen zou moeten zorgen terwijl ik nu zo druk ben met mezelf.
quote:anahata4 schreef op 11 april 2012 @ 14:02:

Boeddhabuikje, je schrijft: 'Alleen mag ik dat natuurlijk echt niet doen op deze wijze.' Je mag liever zijn naar jezelf! het is al zo ongeloflijk moedig dat je zo eerlijk naar jezelf kan kijken. Wat je ziet dan meteen bestempelen als 'fout' gedrag is zo jammer. Je zo opstellen tegen je man doe je niet voor je lol, ook dat komt voort uit alles wat je meegemaakt hebt in je leven. En ja, het komt voort uit angst, juist daarom, wees er niet bang voor, maar kijk of je er met liefde naar kan kijken.

Doe ik het toch weer he. In dit leerproces, de dingen die nog niet lopen zoals ik dat wil, als "fout" bestempelen.

Als ik er ook niet over nadenk, gaat het direct weer niet goed. Je hebt gelijk, het is eigenlijk best okay dat ik zelf tot dat inzicht kwam. Dat helpt me om het te verbeteren. Als dit niet lukt, dan is dat ook okay, want dat hoort bij het leerproces!!!
quote:boedhabuikje123 schreef op 11 april 2012 @ 14:19:

[...]

Doe ik het toch weer he. In dit leerproces, de dingen die nog niet lopen zoals ik dat wil, als "fout" bestempelen.

Als ik er ook niet over nadenk, gaat het direct weer niet goed. Je hebt gelijk, het is eigenlijk best okay dat ik zelf tot dat inzicht kwam. Dat helpt me om het te verbeteren. Als dit niet lukt, dan is dat ook okay, want dat hoort bij het leerproces!!!
Tsja...heel eerlijk moet ik toegeven dat ik het, met man en met kinderen wel ervaar zoals jullie omschrijven.

Het is echt pittig om dat er nog naast te hebben.

Van man krijg ik gelukkig wel de steun, die neemt me praktische dingen echt uit handen.Ook dat gedoe met mijn moeder, hij snapt me, hij kent haar en neemt vaak de telefoon op als ze 's avonds belde en ik wel weer weet dat dat hoogstwaarschijnlijk gezeur wordt. Nu ook, wordt er geregeld dat de kinderen toch hun oma kunnen zien, zonder dat ik daar bij hoef te zijn, dat doet hij, dat neemt hij echt van me over. Ik kan bij hem zijn wie ik ben, met al mijn mooie en lelijke kanten.

Bij mijn kinderen ligt het veel gecompliceerder. Dat is mijn open zenuw want ik hou stervensveel van ze en wil alles doen om er te zijn voor ze.

maar ja, dan komt er die burn out, ( mede veroorzaakt dat ik die opvoeding veel te goed wil doen, en daardoor me altijd schuldig voel als ik voor mezelf kies) en dan MOET je voor jezlef kiezen. Tijd nemen voor jezelf. Maarja de kinderen, die nemen energie en dat mogen ze ook.

Nu ook, heb ik ze soort van naar buiten gestuurd. Jongste wilde eigenlijk het liefst hier bij mij blijven, maar ik heb dan de behoefte om hier te schrijven bijvoorbeeld.

Heb m uitgelegd dat ik er straks weer voor m ben en m help met schooldingen. Klinkt als best redelijk hè...toch voel ik me nu megaschuldig dat ik mijn kind heb weggestuurd om te gaan forummen.

En deze kleine dingen heb ik dus constant. Altijd.

Alsof ik mijn moeder heb ervaren als een bodemloze put waarbij het nooit goed genoeg was en ik dat gevoel nu ook bij mijn kinderen heb. Poeh, dit opschrijven is lastig merk ik, doet zeer.

maar zo voelt het wel. Als ik heeeel eerlijk ben, weet ik niet of ik aan kinderen zou zijn begonen als ik wist wat voor een roofbouw het pleegt op mij, terwijl ik zelf al zo wankel sta en zo makkelijk neer ga. Maar dat gezegd hebbende....ik hou echt zielsveel van ze en kan ik me dus niet voorstellen dat ik dit dan soms (eerlijk gezegd regelmatig) denk. Nu heel erg last van het door de mand val syndroom:-(.

Dus ja, het is (voor mij dan) echt een ding dat het gecompliceerder maakt.

Fijn Sadeceder, dat jou man je wel steutn. Dat is zo belangrijk, iemand die het even kan overnemen als je het zelf niet trekt.

En jij dan Anahata? Jij bent single schrijf je. Kun jij soms even die schouder vinden om tegenaan te leunen?
boeddhabuikje: knuffel voor jou. Wat is het zwaar om onder al die schuldgevoelens gebukt te gaan. Je doet je best, een perfect is geen menselijk streven. Natuurlijk krijgen je kinderen wat mee van wat er met jou gebeurt, dat is onvermijdelijk. Maar in the end (en hier geloof ik ECHT in), zal jij de beste moeder voor ze zijn als je leert te luisteren naar wat JIJ nodig hebt. Precies zoals je motto omschrijft. En hier ben je nu hard aan aan het werk. En deze tijd zal zeker niet ideaal zijn, maar als jij hier straks sterker uitkomt, gaa je kinderen hier ook zo veel baat bij hebben! Duidelijk aan je kind aangeven wat jij fijn vind is allene maa duidelijk. Echt beter hem lekker naar buiten sturen, dan je 'belast' of anderszins rottig voelen als hij bij je blijft zitten. Daar help je hem niet mee in the end.

ofzo

Ik ben idd dus single. Voor mij is het nog een onvoorstelbaar ding om mezelf echt te kunnen zijn bij een man. Dus zoals jij schrijft echt met je mooie en lelijke kanten. Ik heb altijd mannen aangetrokken waarvan ik dacht dat ik ze wel aan zou kunnen/niet te dichtbij zouden komen. OMdat ik verbaal sterker was ofzo. Of omdat ze in een relatie zaten... Nog nooit een man echt dichtbij laten komen. En ja, dat is een gemis.

Gelukkig heb ik wel een aantal zeer goede vrienden waar ik af en toe tegenaan mag leunen. En dat kan ik ook wel echt toelaten. Maar die man, en het gebrek daaraan is wel echt een flink pijnpunt voor mij. Zoveel schaamte dat dat me nog nooit is gelukt. pfff, ik ga dit snel verstueren voor ik me bedenk..
lieve Anahata: nu een knuffel voor jou. Waarom gebruik je het woord schaamte nou? Dat is toch geen falen, met liefde naar jezelf kijken, weet je nog? Ik denk dat het goed is dat je de patronen leert te ontdekken waarom je om onbereikbare mannen valt. Dat schild had je inderdaad nodig om jezelf staande te houden. In de dagelijkse gang van zaken, op je werk maar ook naar mannen.

Zodra jij durft te zijn wie je werkelijk bent, en dat ook durft te laten zien aan een ander, dan komt die man vanzelf op jouw pad. Daar geloof ik op een spirituele manier heilig in!

Wel fijn dat er vrienden zijn waarbij jezelf kunt zijn. Maar ja, die zijn er natuurlijk niet altijd.

Ik denk wel dat ik ondanks mijn dominantie naar man, ergens ook wel mijn levensgeluk laat afhangen van het hebben van een relatie. Hij is wel mijn rots. Als ik hem niet had, heb ik nog niet het vertrouwen dat ik het ook wel alleen kan. ( met kinderen dan). Dan zou ik bang zijn dat mijn "borderlinetrekjes" ( die ik helaas van mijn moeder heb) veel meer naar voren zouden komen en ik die rol van sterke vrouw niet zou kunnen vervullen.
Lieve meiden, wat is er weer veel geschreven, fijn dat jullie steun aan elkaar hebben!

Ik lees later bij en reageer, ben net terug van de lichaamsgerichte therapie, heb heel veel gehuild en dat voelt zo fijn!

voor jullie!
quote:italy1983 schreef op 11 april 2012 @ 15:24:

Lieve meiden, wat is er weer veel geschreven, fijn dat jullie steun aan elkaar hebben!

Ik lees later bij en reageer, ben net terug van de lichaamsgerichte therapie, heb heel veel gehuild en dat voelt zo fijn!

voor jullie!

Ben benieuwd naar je ervaringen hierin. Fijn dat het fijn was.

tja, die schaamte zit er nu eenmaal omheen. In de afgelopen jaren zo gegroeid denk ik. Achteraf was het zo dat ik op allerlei manieren probeerde te compenseren hoe mis het wel niet was met mij. Want dat is de conclusie die ik trok. Iedereen is in staat een relatie aan te gaan, toch? Dat ik dat niet kan betekent dat er iets goed mis is, dus kan ik maar beter proberen te zorgen dat mensen daar niet achter komen. Door hard te werken, een goede baan te krijgen, een goede vriendin te zijn voor anderen, de perfeccte dochter uit te hangen, drie keer in de week te sporten, door kortom proberen aan een soort plaatje te voldoen van een 'perfect' iemand. Waar ik op mannengebied na ook best in slaagde. Tot het op was natuurlijk.

en inderdaad, ik moet dus mn eigen advies volgen en hier juist met liefde naar kijken in plaats van met boosheid naar mezelf. (iets met schoppen onder mn kont enzo)

En wat jij schrijft dat je relatie zo belangrijk is voor je zelfbeeld, ik denk dat het allemaal op het zelfde neer komt (ongeveer dan). Een diepe overtuiging dat we niet goed genoeg zijn precies zoals we diep van binnen zijn.

@ Italy: kom lekker bij. Wat kan huilen lekker de spanning uit je lijf halen he? er zijn echt tijden geweest dat ik wilde dat ik beter kon huilen liefs!
Dag lieverds,

Als ik lees wat er is geschreven, dan merk ik hoe waardevol het is, hoe vaak ik knik van herkenning, meeleef, of het me zo goed kan voorstellen. Fijn hoeveel we elkaar kunnen steunen. Dankjullie wel voor de reacties op mijn verhaal. Het is erg fijn om die te krijgen. Alsof het dan wat werkelijker wordt.Anahatha, het draagt inderdaad bij aan het proces...

Dubiootje: Ohja, het zou heel goed kunnen dat mijn moeder in een permanente staat van overspannenheid is! In elk geval totaal afgesloten van haar emoties. Met mijn broertjes/zusjes voelde ik voelde me ook weinig verbonden, alsof we allemaal zelf bezig waren met overleven. Er beginnen nu wel wat korte gesprekjes over te ontstaan tussen ons.

Anahata, herken m`n zusje precies in je verhaal. Denk dat t klopt wat je schrijft over die overtuiging. Heb er ook een poos mee rondgelopen en ben met mannen alleen vrienden-relaties (die erg close werden, maar zonder dat het meer was) aangegaan. Denk dat -hoe cliché ook- de eerste stap is aan onszelf te werken, stevig te staan, dat daarna de relatie wel komt. In elk geval is dat mijn ervaring, voorheen, en nu na afgelopen therapiejaar (1x per 2 wk) voel ik me nog een stukje steviger in de omgang met m`n eigen emoties.
Oh meiden, ben gisteren weer in dezelfde valkuil getrapt: opbouwschema met werken.. jawel dat kan ik aan!dacht ik. Niet dus, maar dat durfde ik nog niet aan mezelf toe te geven. En nu dacht een collega dat aan me te zien, en voelde ik opeens dat m`n onderbuikgevoel al eerder tegen me zei dat ik zo ontzettend moe ben elke keer. Stapje terug dus.

Ik zie de groeicurve maar als een spiraal omhoog. Elke keer kom je aan één zijde van de spiraal dezelfde valkuil tegen. Of diezelfde confrontatie met je ouders, eigen dominantie o.i.d. Maar elke keer sta je zelf wel op een ander punt, en kan je er op een ander punt weer wat van leren...

Waar hebben jullie nu echt behoefte aan?

Fijne avond en knuffels!
quote:Jellyfish schreef op 11 april 2012 @ 16:50:

Oh meiden, ben gisteren weer in dezelfde valkuil getrapt: opbouwschema met werken.. jawel dat kan ik aan!dacht ik. Niet dus, maar dat durfde ik nog niet aan mezelf toe te geven. En nu dacht een collega dat aan me te zien, en voelde ik opeens dat m`n onderbuikgevoel al eerder tegen me zei dat ik zo ontzettend moe ben elke keer. Stapje terug dus.

Ik zie de groeicurve maar als een spiraal omhoog. Elke keer kom je aan één zijde van de spiraal dezelfde valkuil tegen. Of diezelfde confrontatie met je ouders, eigen dominantie o.i.d. Maar elke keer sta je zelf wel op een ander punt, en kan je er op een ander punt weer wat van leren...

Waar hebben jullie nu echt behoefte aan?

Fijne avond en knuffels!

Knuffel voor jou Jellyfish. Ook weer in die valkuil gestapt. Mooi hoe je het omschrijft, weer een andere kant van dezelfde spiraal. Die laat ik even op me inwerken!

Wat fijn inderdaad dat hier gesteund en meegeleefd kan worden. En hoe mooi is het om te zien, dat hoewel geen identieke verhalen, er toch zoveel overeenkomsten in het proces en de emoties zitten.

Mij steunt dat enorm, wetende dat je niet alleen bent. Mensen die van je houden kunnen dan wel zeggen dat je je tijd moet nemen, maar om dat daadwerkelijk te doen en die ruimte en tijd te pakken die het nodig heeft, is lastig voor allemaal blijkt nu. Heerlijk om te weten dat ik daar dan dus niet raar, anders, lui whatever in ben. dank jullie wel daarvoor!

Geef toe aan die moeie gevoelens hoor, vooral als het ook gezien wordt door anderen. en dan mag je hier weer even komen om steun er voor te vragen.

Ik wilde nog even zeggen dat ik naast "de kracht van het nu" (Eckhard Tolle: die vind ik wel lastig om te lezen) net ook drie andere boeken heb besteld:

Niemandskinderen van Carolien Roodvoets

Geef je ouders maar de schuld van Bernie Katze

Het drama van het begaafde kind van Alice Miller

Gaan allemaal over de kinderjaren en wat voor impact dit kan hebben op je latere leven. Heb deze van een andere forummer geadviseerd gekregen. Misschien iets voor jullie.

Fijne avond vast

En ook deze: Omdat we dit hele "gedoe" dan maar toch beter als kado kunnen beschouwen :-)
Jellyfish,

Moeilijk om te leren luisteren naar je onderbuikgevoel he? Heb het ook zo vaak en op uiteenlopende gebieden; dat je stiekem al weet dat iets niet goed voor je is, maar dat je het niet wil toelaten.

Wat je zegt over eerst stevig staan voor je een relatie krijgt, ik denk dat het voor mij echt zo werkt. Maar soms vind ijk dat gewoon zooo stom! Alsof iedereen met een relatie zo stabiel is! Maar nee hoor, ik moet eerst duizend dingen doorwerken... Heel slachtofferig, i know, maar kan mezelf best een beetje zielig vinden dan. Wat iig beter is dan schaamte.

Zo, ik kap er mee voor vandaag!

Liefs voor jullie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven