Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Alle reacties Link kopieren
quote:-susv- schreef op 15 april 2012 @ 14:39:

[...]

Hoor je de mensen wel eens aan, die geen baan kunnen vinden.

Daar zeg je dan ook tegen, neem je toch een andere baan.

Welke baan? De bowlingbaan?
quote:leyla88 schreef op 15 april 2012 @ 14:39:

Wat is trouwens het verschil tussen Mark Rutte en deze mensen die zogenaamd in de bijstand zitten? Dat Mark grotere bedragen in z'n zak steekt!!!
quote:superstar_2 schreef op 15 april 2012 @ 14:40:

[...]

Maar neem je een jaarabonnement op het ov dan betaal je ook ¤350,- per maand als ik het goed lees op die site..

Dus je kunt je al met al afvragen of je wel zo voordelig uit bent met het ov naast de vaak veel langere reistijden.

De prijzen van openbaar vervoer reizen ook de pan uit.

Vooral als je p.p nog apart ov kaart moet aanschaffen.
Vervoer, of het nou met de auto, de trein of met de bus is, is gewoon hartstikke duur geworden. Ik dank god op m'n blote knietjes dat ik op kruipafstand van mijn werk woon o.a. om deze reden.
Het is een uitzondering geworden om in de plek te werken waar je woont. Althans: hier in het noorden.
quote:evelynsalt schreef op 15 april 2012 @ 14:43:

Het is een uitzondering geworden om in de plek te werken waar je woont. Althans: hier in het noorden.Ik heb het geluk dat ik in 10 minuten met de auto op mijn werk kan zijn,de keren dat ik met de bus ging was 45 minuten onderweg en dan nog zo'n 10 minuten lopen van en naar de bushalte.
Wat een verschil dan hè? Ik heb nou een baan waarbij ik een uur per dag aan reistijd met de auto kwijt ben. Hiervoor had ik een baan in dezelfde plek en met het openbaar vervoer (fiets, trein, lopen) was ik bijna 2 uur per dag kwijt.
Maar, even serieus, je in de schulden steken ( financiering auto) om te werken. Zouden jullie dat doen? ( met deze economie, en deze tijd dat er amper vast contract wordt gegeven?)
quote:redband schreef op 15 april 2012 @ 14:52:

Maar, even serieus, je in de schulden steken ( financiering auto) om te werken. Zouden jullie dat doen? ( met deze economie, en deze tijd dat er amper vast contract wordt gegeven?)Nee ik zou geen financiering nemen maar proberen om desnoods een vierdehands auto te kopen.

Maar, even serieus, je in de schulden steken ( financiering auto) om te werken. Zouden jullie dat doen? ( met deze economie, en deze tijd dat er amper vast contract wordt gegeven?)

Nee ik sluit nergens een lening voor af

(behalve mijn hypotheek)

maar een derdehands auto kost niet zo veel hoor...
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:evelynsalt schreef op 15 april 2012 @ 14:51:

Wat een verschil dan hè? Ik heb nou een baan waarbij ik een uur per dag aan reistijd met de auto kwijt ben. Hiervoor had ik een baan in dezelfde plek en met het openbaar vervoer (fiets, trein, lopen) was ik bijna 2 uur per dag kwijt.Pff tsja het klinkt altijd leuk dat ga maar met het ov maar het is in sommige gevallen bijna niet te doen naast het enorme prijskaartje wat ook aan het ov hangt.
quote:evelynsalt schreef op 15 april 2012 @ 14:33:

@Cheerlesscard, oh je ziet het dus vanaf een afstandje je bent dus geen hulpverlener ofzo.......dan is het wel makkelijk oordelen hè? En voor wat betreft die aai over de bol van die 'geitenwollensokken figuren': er wordt haast al geen hulp meer gevraagd simpelweg om dat de eigen bijdrage van 200 euro voor sommige groepen gewoon niet te betalen is.....

ik val je niet aan.

Het gaat niet om de goede bedoelingen, het is geen aanval op de hulpverleners.

Die moeten het maar doen met hoe het is binnen de mogelijkheden die ze krijgen.

Ik heb het over de groep die er gewoon is want ik ken ze,

Die misbruik maakt van. Die moet aangepakt worden wat niet eens zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Je hoort mij niet zeggen dat elke hulpverlener een geitenwollen sok is maar er word wel veel te soft opgetreden tegen heel veel mensen.

Dat kost dus weer geld wat naar die verslaafde kan die echt hulp nodig heeft en het niet krijgt.

Een hulpverlener kan net zo goed een eenzijdig beeld hebben.

Ik zeg alleen hoe ik het om me heen zie gebeuren en zelf heb meegemaakt.

Maar, even serieus, je in de schulden steken ( financiering auto) om te werken. Zouden jullie dat doen? ( met deze economie, en deze tijd dat er amper vast contract wordt gegeven?)Nee, ik zou geen auto financieren. Ik zou opzoek gaan naar een weet ik veel hoeveelste hands auto voor 500 euro en kijken of ik het daarmee kan redden. Mocht die 500 euro niet op de bankrekening staan dan zou ik kijken wat ik zou kunnen verkopen in mijn huis en misschien tijdelijk proberen die resterende paar honderd euro van m'n ouders te lenen. Maar goed, gelukkig zit ik niet in die situatie.

Maar, even serieus, je in de schulden steken ( financiering auto) om te werken. Zouden jullie dat doen? ( met deze economie, en deze tijd dat er amper vast contract wordt gegeven?)Nee. Ik zou kijken of het met het ov te bereizen is en anders een hele oude auto op de kop tikken. Ik zou sowieso niet een financiering aangaan voor welk artikel dan ook. Want daar is het allemaal misgegaan. Gewoon je spullen contant betalen en als het enigszins kan je huis ook
@ Redband, lastige vraag, want In deze tijd zou ik me eigenlijk nergens voor in de schulden steken. Hoewel je voor een -relatief kleine- schuld natuurlijk een derdehands autootje kunt kopen en dan naar je werk kunt. Het zou van de baan afhangen en de vooruitzichten of die baan lange termijn is.
quote:cheerlesscard schreef op 15 april 2012 @ 14:58:

[...]

ik val je niet aan.

Het gaat niet om de goede bedoelingen, het is geen aanval op de hulpverleners.

Die moeten het maar doen met hoe het is binnen de mogelijkheden die ze krijgen.

Ik heb het over de groep die er gewoon is want ik ken ze,

Die misbruik maakt van. Die moet aangepakt worden wat niet eens zo ingewikkeld hoeft te zijn.

Je hoort mij niet zeggen dat elke hulpverlener een geitenwollen sok is maar er word wel veel te soft opgetreden tegen heel veel mensen.

Dat kost dus weer geld wat naar die verslaafde kan die echt hulp nodig heeft en het niet krijgt.

Een hulpverlener kan net zo goed een eenzijdig beeld hebben.

Ik zeg alleen hoe ik het om me heen zie gebeuren en zelf heb meegemaakt.

Precies. Je ziet het dus vanaf een afstandje. Je kunt dus niet concreet beoordelen hoe de hulpverlening omgaat met degenen die om hulp hebben gevraagd. En soft? Wat versta jij precies onder soft? Want die kreet hoor ik vaker.

Overigens zag ik het niet als een aanval, maar dat terzijde.
quote:superstar_2 schreef op 15 april 2012 @ 14:56:

[...]

Pff tsja het klinkt altijd leuk dat ga maar met het ov maar het is in sommige gevallen bijna niet te doen naast het enorme prijskaartje wat ook aan het ov hangt.Ik kreeg (gelukkig!) het ov vergoed, anders had het mij 140 euro in de maand gekost.
quote:frizzy schreef op 15 april 2012 @ 12:24:

Ik heb het debat niet gezien, maar ik denk wel dat een hele hoop van de mensen die in de schulden zitten minder begaafd zijn. En ik denk dat een hele hoop van de mensen die dit soort aannames doen zich dan eerst maar eens moeten inlezen en inleven, oordelen is zo lekker makkelijk als je generaliseert.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 12:20:

[...]

Ik kreeg inderdaad echt jeuk van dat mens. Wist allemaal precies te vertellen hoe het geregeld zou moeten gaan worden, maar vergat voor het gemak maar even dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken. En kom op zeg, die opmerking dat ze geen kinderen heeft gekregen om ze op een dagverblijf te stoppen slaat natuurlijk nergens op. Soms zit je nou eenmaal in een positie waarin je niet kan kiezen. Dat kan je je maar beter goed realiseren.

Die vrouw gaf óók aan dat het KDV voor haar niet te betalen is

Respect voor deze vrouw!
Maar zelfs met een minimum inkomen werk vinden is een derde hands auto veel te duur. Er is ook geen spaargeld voor reperatie. De derde hands auto's rijden ook niet echt zuinig.

( nog even over de nibud site, tweede hands auto's worden wel steeds goedkoper)
quote:nellaaa schreef op 15 april 2012 @ 12:23:

[...]

Volgens mij gaf de beste man ook aan dat hij vond dat de overheid werken meer moest stimuleren omdat je anders net zo goed in een uitkering kon gaan zitten en je schuld maar laten voor wat het is. Dan denk ik perosonlijk, waar is je eergevoel gebleven? Waarom moet je beloond worden voor iets wat eigenlijk volstrekt normaal is?Met het loonbeslag waar die man zonder schuldsanering wel zijn hele leven aan vast zal zitten met deze schuld snap ik wel dat de motivatie weg is bij deze man. Iedere cent boven het beslag gaat immers naar de schuldeiser
quote:lydia123 schreef op 15 april 2012 @ 15:14:

[...]

Die vrouw gaf óók aan dat het KDV voor haar niet te betalen is

Respect voor deze vrouw!Nou ik weet niet in welke gemeente deze vrouw woont maar in de gemeente waar ik woon wordt de eigen bijdrage voor het KDV gewoon door de bijzondere bijstand vergoed voor mensen die in een reïntegratie traject zitten..
quote:frizzy schreef op 15 april 2012 @ 12:24:

Ik heb het debat niet gezien, maar ik denk wel dat een hele hoop van de mensen die in de schulden zitten minder begaafd zijn. En dus ook echt niet kunnen rekenen en inschatten hoe ze de maand of week moeten doorkomen. Voor deze mensen is ook het contact met schuldeisers praktisch niet te doen.Onzin, hoeft niets met IQ/EQ te maken te hebben
quote:ronniemitchel schreef op 15 april 2012 @ 12:26:

[...]

Die man had net als veel mensen heel veel deurwaarders die maar bleven plukken tot hij bijna niets meer had om van rond te komen, dat mag niet maar voor je een deurwaarder zo ver hebt om dat weer recht te trekken ben je al heel wat maanden en brieven verder.Juist!
quote:lydia123 schreef op 15 april 2012 @ 15:17:

[...]

Met het loonbeslag waar die man zonder schuldsanering wel zijn hele leven aan vast zal zitten met deze schuld snap ik wel dat de motivatie weg is bij deze man. Iedere cent boven het beslag gaat immers naar de schuldeiserDe beste man heeft de schulden zelf gemaakt hoor. Ik vind het dus helemaal niet zo begrijpelijk dat zijn motivatie weg is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven