Geld & Recht alle pijlers

Debat op 2 geen cent meer te makken

15-04-2012 12:02 773 berichten
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1248379

Steeds meer mensen kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Het neemt zulke grote vormen aan dat ze zelfs geen geld meer hebben voor eten. En dus zijn ze overgeleverd aan de voedselbank.

Het gaat niet alleen om mensen die al in de bijstand leven, maar ook juist gezinnen voor wie tot voor kort nog niet zoveel aan de hand was. Vóór de economische crisis.

Wat vonden jullie van de uitzending?
Alle reacties Link kopieren
Eens Liv. Ik ben net terug uit Afrika, dan hou je wel op met piepen.

Wat een klaagcultuur in dit land, waar het het beste van het beste geregeld is. Neem alleen ons buurland Engeland al eens. Daar is het ook hommeles als je arm bent. Veel en veel erger dan hier.

En het gekke is, in Afrika klaagt niemand zoals hier, en ze hebben altijd wel wat te lachen.
Geen bijzonderheden
quote:liv_1 schreef op 16 april 2012 @ 11:29:

[...]

Helemaal met je eens Yas.

Toevallig gister nog iemand gesproken die in Indonesië was geweest. Daar werken oude vrouwtjes op het land tot ze er dood bij neervallen. Daar is geen bijstand, geen ww, geen ziektewet en geen ouderdomsvoorziening.

En ja, tuurlijk is er hier armoe, maar iedereen krijgt te eten en een dak boven zijn hoofd en daar houdt het nog niet eens op gelukkig. Maar échte armoe bestaat hier niet.Moeten wij in zo;n welvarend land onszelf gaan vergelijken met de bevolking van Indonesie?
odi et amo
Nee, maar we moeten hier wel af van de 'ik verzoorzaak zelf een probleem en een ander (de overheid) moet dat maar oplossen. Sterker nog: daar heb ik gewoon recht op!' gedachte af, die toch redelijk gemeengoed lijkt te zijn.
quote:Pauline65 schreef op 16 april 2012 @ 11:45:

Nee, maar we moeten hier wel af van de 'ik verzoorzaak zelf een probleem en een ander (de overheid) moet dat maar oplossen. Sterker nog: daar heb ik gewoon recht op!' gedachte af, die toch redelijk gemeengoed lijkt te zijn.Eens
Geen bijzonderheden
Blijkbaar heeft de economische crisis bij pauline65 geen invloed.
want??
Zo te lezen willen sommige de situatie als in 3e wereld landen?

Arme oude vrouwtjes die zonder te klagen( heb je ze gesproken?) werken op het land,

En moeten we gaan leven zoals in Afrika?

Wanneer emigreer je er naar toe? daar is geen klaagcultuur altijd lachen wek wat te lachen daar.

Nee, maar we moeten hier wel af van de 'ik verzoorzaak zelf een probleem en een ander (de overheid) moet dat maar oplossen. Sterker nog: daar heb ik gewoon recht op!' gedachte af, die toch redelijk gemeengoed lijkt te zijn.

Eens. Je hoeft hier niet dezelfde grenzen voor armoede te stellen als in ontwikkelingslanden, maar (een heel stuk) meer eigen verantwoordelijkheid vind ik weld egelijk op z'n plek. Eerder in dit topic werd gesproken over de vreselijke manier waarop deurwaarders met mensen omgaan. Ik geloof direct dat dat zo is, maar ik denk dan wel als je zorgt dat je leven en inkomen op elkaar hebt afgestemd (en in geval van tegenslag als de wiedeweerga op elkaar afstemd) dan heb je nooit iets met welke deurwaarder dan ook te maken.

Je hebt naast de absolute basisbehoefte van voedsel, veiligheid en een dak boven je hoofd nergens recht op, de rest is luxe die geweldig is als en zolang je het kunt betalen.

Er zullen zeker uitvreters zijn, maar er zijn ook mensen die vanuit een baan werkeloos raken en niet meer aan de slag komen.

Deels omdat er veel geautomatiseerd is,maar ook omdat de technologie in een korte tijd heel erg vooruit is gegaan

Ik

ben zelf bijna vijftig voor ons geld

niet dat het computergebeuren al op de middelbare school is aangeleerd.Ikheb daar dan ook geen ervaring mee. Ik ben nu ook mijn baan kwijt. Ik zou dolblij zijn als ik nog bij de Mac terecht kan.

Het ligt ook groot gedeelte aan de werkgevers. Die mogen voor zo weinig mogelijk loonkosten gaan,maar dat betekent wel dat de werknemer de dupe is.
odi et amo
quote:lamaatje schreef op 16 april 2012 @ 11:42:

[...]

Moeten wij in zo;n welvarend land onszelf gaan vergelijken met de bevolking van Indonesie?Ja zeker. Als het over armoede gaat. Dan realiseer je je namelijk dat het hier zo slecht nog niet is en dat we niet veel te klagen hebben.
quote:redband schreef op 16 april 2012 @ 11:52:

Zo te lezen willen sommige de situatie als in 3e wereld landen?

Arme oude vrouwtjes die zonder te klagen( heb je ze gesproken?) werken op het land,

Ik niet, iemand die ik ken wel. Die was daar ook bij de mensen thuis. En nee, zo'n situatie wil ik juist níet, hoe kom je daar nou bij?

En moeten we gaan leven zoals in Afrika?

Wanneer emigreer je er naar toe? daar is geen klaagcultuur altijd lachen wek wat te lachen daar.Oh, die klagen ook hoor, wat een gekke aannames doe je?

Nee, maar we moeten hier wel af van de 'ik verzoorzaak zelf een probleem en een ander (de overheid) moet dat maar oplossen. Sterker nog: daar heb ik gewoon recht op!' gedachte af, die toch redelijk gemeengoed lijkt te zijn.Precies!
quote:yasmijn schreef op 16 april 2012 @ 11:37:

.

En het gekke is, in Afrika klaagt niemand zoals hier, en ze hebben altijd wel wat te lachen.Daar reageer ik op.
quote:redband schreef op 16 april 2012 @ 11:58:

[...]

Daar reageer ik op.Dat mag je doen.
Geen bijzonderheden
quote:liv_1 schreef op 16 april 2012 @ 11:54:

[...]

Ja zeker. Als het over armoede gaat. Dan realiseer je je namelijk dat het hier zo slecht nog niet is en dat we niet veel te klagen hebben.Jij doet nu zelf aanname's.
quote:liv_1 schreef op 16 april 2012 @ 11:56:

[...]

Oh, die klagen ook hoor, wat een gekke aannames doe je?Lees de post van Jasmijn dan maar eens.
odi et amo
Lamaatje, nooit te oud om te leren. Waarom geen computercursus met de basisvaardigheden gaan volgen?

Ik ben ook van die generatie waar we nog gewoon met pen en papier werkten. Maar ik heb alles wel geleerd. Opent toch meer deuren.
Geen bijzonderheden
Voor mij persoonlijk speelt dit probleem niet zo.

Ik wou alleen maar aangeven dat het allemaal niet gemakkelijk is voor iedereen.
odi et amo
Het is net welke prioriteiten je stelt.

Als je meer uitgeeft dan er binnenkomt dan weet je dat je schulden maakt.

Als je rood moet staan om op vakantie te kunnen gaan dan moet je niet op vakantie gaan.

Als je klaagt dat je niet genoeg geld hebt om brood te kopen moet je in ieder geval geen geld uitgeven aan vuurwerk.

Als je de programma's kijkt als dubbeltje op z'n kant zie je dat mensen verkeerde prioriteiten stellen,wel 5 pakjes sigaretten per week kopen maar geen sinterklaascadeau oor hun kind ...omdat ze dat niet kunnen betalen.
Ik krijg een beetje het zuur van mensen die er altijd maar vanuit gaan dat iemand die in de problemen zit daar alleen maar in blijft omdat hij niet goed genoeg zijn best doet om er uit te komen.
odi et amo
quote:Sunemom schreef op 16 april 2012 @ 11:29:

[...]

En nogmaals ergens is het ook terecht dat de hra geen maximum kent. Het is een korting op wat je zelf al betaald hebt. Je kunt nooit meer aftrekken dan je zelf betaald. De huursubsidie is extra geld dat je krijgt, daar hoef je geen cent voor betaald te hebben. De mensen met hoge hra betalen nog altijd veel meer belasting dan dat ze af mogen trekken (en nee wij hebben geen hoge hra).

Waarom is dat terecht? Als je bij noodzakelijke bezuinigingen de keuze hebt om te bezuinigen op voorzieningen voor de minima (mensen die afhankelijk zijn van deze voorzieningen om een minimale levenstandaard te houden) lijkt het me terecht in de zin van rechtvaardig om dat niet te doen maar van de hogere inkomensgroepen een grotere bijdrage te vragen.

Dat kan ook door aftrekposten te schrappen/terug te brengen voor de hoogste inkomensgroepen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 16 april 2012 @ 12:09:

[...]

Waarom is dat terecht? Als je bij noodzakelijke bezuinigingen de keuze hebt om op voorzieningen voor de minima (mensen die afhankelijk zijn van deze voorzieningen om een minimale levenstandaard te houden) lijkt het me terecht in de zin van rechtvaardig om dat niet te doen maar van de hogere inkomensgroepen een grotere bijdrage te vragen.

Dat kan ook door aftrekposten te schrappen/terug te brengen voor de hoogste inkomensgroepen.
quote:redband schreef op 16 april 2012 @ 11:58:

[...]

Daar reageer ik op.Dat las ik pas later inderdaad.
HRA telt niet alleen voor hoge inkomens hoor.

En als we dan toch gaan vergelijken. Mensen met een eigen huis betalen ook meer belasting aan de gemeente omdat ze eigenaar zijn. En als de kachel kapot is komt er geen meneertje van de woningbouwvereniging.
odi et amo
quote:redband schreef op 16 april 2012 @ 12:00:

[...]

Jij doet nu zelf aanname's.Nee hoor. In vergelijking met derde wereld landen hebben we hier niet veel te klagen, maar dat zei ik eerder ook al. Ja, je kúnt overal over klagen, maar dan stel je je gewoon aan. Vind ik dan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven