Ervaringen met het UWV?
dinsdag 17 april 2012 om 15:25
Ik moet over 2 maanden een afstudeerproject inleveren en dan ben ik klaar met de studie. Ik zoek nu al uitgebreid naar vacatures en solliciteer ook, maar tot nu toe heeft het me nog niks opgeleverd. Nu dacht ik, zou het UWV in dit geval kunnen helpen met het zoeken naar werk? Op hun website lees ik voornamelijk informatie over uitkeringen, maar dat wil ik nu juist voorkomen. Als me iets erg lijkt dan is het dat ik op 18 juni eigenlijk letterlijk 'thuis zit'...
Zijn jullie bij het zoeken naar werk goed geholpen door het UWV of lukte het beter om zelf actief op zoek te gaan? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.
Zijn jullie bij het zoeken naar werk goed geholpen door het UWV of lukte het beter om zelf actief op zoek te gaan? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.
dinsdag 17 april 2012 om 15:59
Ja precies, ik zal eens kijken of het lukt om wel een baan te kunnen krijgen die misschien onder mijn niveau is. Op werk.nl heb ik me afgelopen weekend ook ingeschreven. Ik vind het erg moeilijk om onder ogen te zien dat solliciteren en werk vinden misschien een lang proces zal kunnen gaan worden. Niet dat ik dat ik daar eerder in mijn studie niet aan dacht, maar toen had ik mijn studie om me op te richten...dat is nu bijna voorbij).
dinsdag 17 april 2012 om 16:03
quote:NYC schreef op 17 april 2012 @ 15:51:
[...]
@Yavanna: Het was trouwens ook niet mijn bedoeling om een uitkering aan te vragen, of is dat automatisch verbonden aan het uwv?Het uwv is volgens mij wel verbonden aan bepaalde uitkeringen zoals ww, wao en dergelijke. Voor bijstandsuitkering moet je bij de sociale dienst zijn. Volgens mij doet het uwv niets voor net afgestudeerden. Maar misschien weet ik er wel niet genoeg van? Nogmaals ik denk dat je net als velen anderen eerst tijdelijk werk zal moeten doen, ook buiten jouw branche.
[...]
@Yavanna: Het was trouwens ook niet mijn bedoeling om een uitkering aan te vragen, of is dat automatisch verbonden aan het uwv?Het uwv is volgens mij wel verbonden aan bepaalde uitkeringen zoals ww, wao en dergelijke. Voor bijstandsuitkering moet je bij de sociale dienst zijn. Volgens mij doet het uwv niets voor net afgestudeerden. Maar misschien weet ik er wel niet genoeg van? Nogmaals ik denk dat je net als velen anderen eerst tijdelijk werk zal moeten doen, ook buiten jouw branche.
dinsdag 17 april 2012 om 16:06
quote:NYC schreef op 17 april 2012 @ 15:42:
O jee, klinkt niet veelbelovend...:-s. Zal maar eens bellen en een afspraak regelen. Ik snap uiteraard dat ik zelf moet zoeken, maar de kans zit er dus ook in dat ik zelf niets vind, het weekend nadat ik ben afgestudeerd.Als jij denkt dat je in een weekend een baan vindt in welke wereld leef je dan eigenlijk?
O jee, klinkt niet veelbelovend...:-s. Zal maar eens bellen en een afspraak regelen. Ik snap uiteraard dat ik zelf moet zoeken, maar de kans zit er dus ook in dat ik zelf niets vind, het weekend nadat ik ben afgestudeerd.Als jij denkt dat je in een weekend een baan vindt in welke wereld leef je dan eigenlijk?
dinsdag 17 april 2012 om 16:09
UWV is het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen. UWV zorgt voor deskundige, doelgerichte en efficiënte landelijke uitvoering van de werknemersverzekeringen (zoals WW, WIA (IVA en WGA), Wajong, WAO, WAZ, WAZO en Ziektewet), en voor arbeidsmarkt- en gegevensdienstverlening. Dat doen we als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Kerntaken
UWV beschikt over veel expertise, kennis en ervaring en heeft kerntaken op vier gebieden:
werk –
we stimuleren en ondersteunen onze klanten om aan het aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden. We werken hierbij nauw samen met gemeenten en private partijen. Werkgevers ondersteunen we bij het vinden van personeel;
indicatiestelling –
we beoordelen volgens eenduidige criteria ziekte en arbeidsongeschiktheid, als grondslag voor re-integratie en het benutten van participatiemogelijkheden;
uitkeren –
we verzorgen snel en correct uitkeringen wanneer werken niet of niet direct mogelijk is;
gegevensbeheer –
we zorgen ervoor dat de klant nog maar één keer gegevens over werk en uitkering aan de overheid hoeft te geven.
Ik zie niks staan over werk vinden voor pas afgestudeerden die tijdens hun studie niks hebben geleerd over het leven er na.
Kerntaken
UWV beschikt over veel expertise, kennis en ervaring en heeft kerntaken op vier gebieden:
werk –
we stimuleren en ondersteunen onze klanten om aan het aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden. We werken hierbij nauw samen met gemeenten en private partijen. Werkgevers ondersteunen we bij het vinden van personeel;
indicatiestelling –
we beoordelen volgens eenduidige criteria ziekte en arbeidsongeschiktheid, als grondslag voor re-integratie en het benutten van participatiemogelijkheden;
uitkeren –
we verzorgen snel en correct uitkeringen wanneer werken niet of niet direct mogelijk is;
gegevensbeheer –
we zorgen ervoor dat de klant nog maar één keer gegevens over werk en uitkering aan de overheid hoeft te geven.
Ik zie niks staan over werk vinden voor pas afgestudeerden die tijdens hun studie niks hebben geleerd over het leven er na.
dinsdag 17 april 2012 om 16:09
quote:NYC schreef op 17 april 2012 @ 15:50:
Denk dat ik het dan verkeerd had begrepen. Van een kennis (die ik niet meer spreek) begreep ik dat het uwv (geloof ik?) arbeidsvoorstellen deed, waar zij dan op kon solliciteren. Ook niet allemaal direct binnen haar eigen werkveld overigens, maar dat zou mij een prima opstart lijken van waaruit ik verder kan solliciteren. Maar ik begrijp dat je die arbeidsvoorstellen dus niet 'zomaar' krijgt?
Ik kreeg via mijn werkcoach iedere week een nieuwsbriefachtig iets met vacatures in de omgeving.
Meestal schoonmaakster/heftruckchauffeur/magazijnmedewerker.
Stel je daar niks van voor.
Gewoon lekker zelf aan de gang,netwerken vooral netwerken!
Denk dat ik het dan verkeerd had begrepen. Van een kennis (die ik niet meer spreek) begreep ik dat het uwv (geloof ik?) arbeidsvoorstellen deed, waar zij dan op kon solliciteren. Ook niet allemaal direct binnen haar eigen werkveld overigens, maar dat zou mij een prima opstart lijken van waaruit ik verder kan solliciteren. Maar ik begrijp dat je die arbeidsvoorstellen dus niet 'zomaar' krijgt?
Ik kreeg via mijn werkcoach iedere week een nieuwsbriefachtig iets met vacatures in de omgeving.
Meestal schoonmaakster/heftruckchauffeur/magazijnmedewerker.
Stel je daar niks van voor.
Gewoon lekker zelf aan de gang,netwerken vooral netwerken!
dinsdag 17 april 2012 om 16:13
quote:bammetjebamie schreef op 17 april 2012 @ 16:06:
[...]
Als jij denkt dat je in een weekend een baan vindt in welke wereld leef je dan eigenlijk?Niet in één weekend. Ik heb nog 2 maanden. Ik had uiteraard ook al eerder kunnen beginnen met solliciteren maar vaak zoekt de werkgever op kortere termijn iemand. Ik zie op tegen de maandag na het weekend na het inleveren van mijn eindscriptie...
[...]
Als jij denkt dat je in een weekend een baan vindt in welke wereld leef je dan eigenlijk?Niet in één weekend. Ik heb nog 2 maanden. Ik had uiteraard ook al eerder kunnen beginnen met solliciteren maar vaak zoekt de werkgever op kortere termijn iemand. Ik zie op tegen de maandag na het weekend na het inleveren van mijn eindscriptie...
dinsdag 17 april 2012 om 16:14
Netwerken, je CV achterlaten op LinkedIn, Twitteren, terloops melden dat je op zoek bent naar een baan, je inschrijven bij detacheringsburo's in je vakgebied. Van het UWV hoef je niks te verwachten. Ik kreeg al niet eens meer een werkcoach en ben niet eens pas afgestudeerd - hell, ik heb niet eens een uni opleiding gedaan. Je moet het allemaal zelf doen. En zorg dat je brief er goed uit ziet en dat die opvalt. Heb je het idee dat je brief niet goed is: ga een workshop sollicitatiebrieven schrijven volgen ofzoiets.
dinsdag 17 april 2012 om 17:21
quote:Booyahh schreef op 17 april 2012 @ 16:34:
moet de maatschappij straks ook kleren wat je dagelijks moet aantrekken uit gaan zoeken, je nieuwe huisvesting gaan uitzoeken en voorstellen en adviezen doen wat je dagelijks zou moeten eten?
Nee toch?
Meid je hebt in je leven, wat, 18 jaar onderwijs genoten? Dan moet op eigen kracht een baan vinden/ je brood verdienen wel lukken toch? Althans ik hoop dat ik middels stufi ook wel een beetje in je zelfstandigheid heb geinvesteerd en dat je niet DIRECT weer door een instantie geholpen moet gaan worden. Heb liever dat bemiddeling wordt ingezet voor de minder opgeleiden/kansvollen dan voor iemand met een hbo/wo papiertje
vind je ook niet?
Ben je ongesteld?
TO had ergens de klok horen luiden,dan mag ze hier toch wel vragen naar de klepel?
moet de maatschappij straks ook kleren wat je dagelijks moet aantrekken uit gaan zoeken, je nieuwe huisvesting gaan uitzoeken en voorstellen en adviezen doen wat je dagelijks zou moeten eten?
Nee toch?
Meid je hebt in je leven, wat, 18 jaar onderwijs genoten? Dan moet op eigen kracht een baan vinden/ je brood verdienen wel lukken toch? Althans ik hoop dat ik middels stufi ook wel een beetje in je zelfstandigheid heb geinvesteerd en dat je niet DIRECT weer door een instantie geholpen moet gaan worden. Heb liever dat bemiddeling wordt ingezet voor de minder opgeleiden/kansvollen dan voor iemand met een hbo/wo papiertje
vind je ook niet?
Ben je ongesteld?
TO had ergens de klok horen luiden,dan mag ze hier toch wel vragen naar de klepel?
dinsdag 17 april 2012 om 17:25
Hier is het project van de UWV voor jongeren tot 27 jaar al weer afgeschaft geloof ik.
Om in aanmerking te komen voor bijstand moet je ingeschreven staan bij UWV. Soms stoppen ze je in een project om "je te laten wennen aan de regelmaat", meestal papier prikken of zakjes vouwen.
En verder zeggen ze "U moet het toch echt zelf doen"
Of dat allemaal zo motiverend is weet ik niet.
Maar begin gewoon op alles te solliciteren, er zijn procedures die lang duren, en er zijn bedrijven die graag snel iemand hebben, maar als ze echt een bepaald iemand willen, willen ze echt wel wachten tot die klaar of vrij is
Om in aanmerking te komen voor bijstand moet je ingeschreven staan bij UWV. Soms stoppen ze je in een project om "je te laten wennen aan de regelmaat", meestal papier prikken of zakjes vouwen.
En verder zeggen ze "U moet het toch echt zelf doen"
Of dat allemaal zo motiverend is weet ik niet.
Maar begin gewoon op alles te solliciteren, er zijn procedures die lang duren, en er zijn bedrijven die graag snel iemand hebben, maar als ze echt een bepaald iemand willen, willen ze echt wel wachten tot die klaar of vrij is
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
dinsdag 17 april 2012 om 17:30
dinsdag 17 april 2012 om 17:46
Ik ga ervanuit dat je tijdens de studie verder geen sollicitatietrainingen hebt gehad dus kijk voor tips voor brieven en cv even op bij de vacaturesites en werk.nl want solliciteren is een hele kunst tegenwoordig.
Vooral belangrijk in de brief is de motivatie, waarom die baan en bij dat bedrijf. Wat kan je en wat weet je etc. En vooral geen type - en taalfouten erin.
In het cv alleen bijbanen vermelden die relevant zijn voor de functie. De ene werkgever hecht er wel waarde aan om te weten dat je bollen hebt staan pellen in de vakantie en de andere vind dat totaal niet interessant om te weten. Hobby's alleen vermelden als het relevant is voor de functie. Dus punniken en postzegels verzamelen niet maar voorzitter van de hardloopvereniging weer wel.
Vooral belangrijk in de brief is de motivatie, waarom die baan en bij dat bedrijf. Wat kan je en wat weet je etc. En vooral geen type - en taalfouten erin.
In het cv alleen bijbanen vermelden die relevant zijn voor de functie. De ene werkgever hecht er wel waarde aan om te weten dat je bollen hebt staan pellen in de vakantie en de andere vind dat totaal niet interessant om te weten. Hobby's alleen vermelden als het relevant is voor de functie. Dus punniken en postzegels verzamelen niet maar voorzitter van de hardloopvereniging weer wel.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
dinsdag 17 april 2012 om 19:34
Uhm, ik zit niet alléén maar af te wachten hoor, schrijf per week tussen 4-8 sollicitatiebrieven binnen een straal van 50 km van mijn woonplaats. Ik was alleen benieuwd wat het uwv precies voor je doet, omdat ik dacht dat ze meedenken met iedere werkzoekende, maar ik begrijp nu dat het bedoeld is voor mensen die ontslagen zijn (al zat die oude kennis van me geloof ik met een burn out).
Eigenlijk snap ik dat ook wel, maar ik wist in eerste instantie niet waarin het uwv precies verschilt van het uitzendbureau.
Eigenlijk snap ik dat ook wel, maar ik wist in eerste instantie niet waarin het uwv precies verschilt van het uitzendbureau.
dinsdag 17 april 2012 om 19:53
Een uitzendbureau is een bedrijf, het UWV een overheidsinstantie. Zij proberen mensen aan het werk te krijgen die anders de overheid geld kosten (oftewel: die een uitkering krijgen). Jij hebt geen recht op een uitkering, dus kost je ook niks. En dus hebben ze er geen belang bij dat jij aan het werk komt.
En ik vind het niet zo'n gekke vraag hoor. Je geeft zelf al aan dat je ook op andere manieren naar werk zoekt, en je dacht dat dit misschien ook een manier zou zijn. Dat vind ik heel wat anders dan 'er van uitgaan dat het UWV wel een baan voor je vindt'. Juist goed dat je even uitzoekt of er misschien nog meer mogelijkheden zijn. (En dat je niet zo goed weet wat het UWV precies doet lijkt me ook altijd nog beter dan gezonde mensen die op hun 21e al precies weten wat alle regels voor uitkeringen/bijstand/potjes etc zijn...).
Succes met solliciteren!
En ik vind het niet zo'n gekke vraag hoor. Je geeft zelf al aan dat je ook op andere manieren naar werk zoekt, en je dacht dat dit misschien ook een manier zou zijn. Dat vind ik heel wat anders dan 'er van uitgaan dat het UWV wel een baan voor je vindt'. Juist goed dat je even uitzoekt of er misschien nog meer mogelijkheden zijn. (En dat je niet zo goed weet wat het UWV precies doet lijkt me ook altijd nog beter dan gezonde mensen die op hun 21e al precies weten wat alle regels voor uitkeringen/bijstand/potjes etc zijn...).
Succes met solliciteren!
dinsdag 17 april 2012 om 19:55
quote:bankje schreef op 17 april 2012 @ 15:34:
Het hangt heel erg af van wie als werkcoach krijgt is mijn ervaring. Ik heb eigenlijk geen klachten.
Die van mij heeft na 1 gesprek besloten dat ik er wel kom.
Hoeft mij niet meer te zien zolang ik maar aan 2 sollicitaties per 2 weken kom.
TO, inschijven op Werk.nl kan altijd maar verwacht er geen wonderen van.
Het hangt heel erg af van wie als werkcoach krijgt is mijn ervaring. Ik heb eigenlijk geen klachten.
Die van mij heeft na 1 gesprek besloten dat ik er wel kom.
Hoeft mij niet meer te zien zolang ik maar aan 2 sollicitaties per 2 weken kom.
TO, inschijven op Werk.nl kan altijd maar verwacht er geen wonderen van.
dinsdag 17 april 2012 om 20:02
Dank je nausicaa, want ik werd al een beetje nerveus van sommige reacties dat ik me te afhankelijk opstel, terwijl ik dat naar mijn idee juist helemaal niet doe. Ik ben nu al actief aan het zoeken om te voorkomen dat ik straks in een "gat" val.
Maar ik begrijp wel dat het dus lastig kan worden en in eerste instantie misschien genoegen zal moeten nemen met een bijbaantje. Voor een tijdje ook niet erg.
Maar ik begrijp wel dat het dus lastig kan worden en in eerste instantie misschien genoegen zal moeten nemen met een bijbaantje. Voor een tijdje ook niet erg.
dinsdag 17 april 2012 om 20:58
Ik weet niet hoe het voor de rest gesteld is bij het UWV in Nederland, maar ik moest 2 maanden geleden naar het UWV in Rotterdam. Ik had een paar vraagjes omtrent een bijstandsuitkering na een WW uitkering voor mijn moeder. Als ik er aan terugdenk, dan krijg ik weer een naar gevoel. Dat mens deed zo minachtend en zo ongeinteresseerd! Ik had echt het idee dat ze zoiets had van: 'ik heb een baan dus ik ben meer' Afijn, ik ervaarde het gesprek als totaal niet fijn laat staan mijn werkloze moeder... En inderdaad van het UWV hoef je verder niks te verwachten... Je moet alles doen en invullen op werk.nl en ook daar kan je je uitkering aanvragen... Je hebt wel eerst een digi-d nodig.
donderdag 19 april 2012 om 10:40
Nee, het is me inmiddels duidelijk. Ik dacht dat bedrijven bijv. het uwv konden bellen (dacht dat het vroeger ook arbeidsbureau heette) als ze een werknemer nodig hadden, bijv. tijdens zwangerschapsvervanging, of op oproepbasis als er ergens een zieke is, dus incidenteel, en ik vroeg mij alleen af of mensen daarmee ervaring hadden, of dat het aantal werkzoekenden daarvoor te groot is, maar ik snap nu dat het uwv hier helemaal niet eens voor is.
Wat de 'werkvoorstellen' zijn die de kennis van mij van vroeger kreeg weet ik niet precies.
Wat de 'werkvoorstellen' zijn die de kennis van mij van vroeger kreeg weet ik niet precies.
donderdag 19 april 2012 om 10:45