Barbaars bewind COA

18-09-2011 21:21 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
DEN HAAG - Binnen het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heerst een compleet verziekte sfeer. Bestuursvoorzitter Nurten Albayrak zou er een schrikbewind voeren en wordt door medewerkers een despoot en zonnekoningin genoemd.

Dat meldt de NOS die met verschillende (oud-)medewerkers sprak. Volgens hen wordt er onnodig veel gemeenschapsgeld uitgegeven.

Als gevolg van de verziekte bedrijfscultuur zijn er sinds de aanstelling van Albayrak in 2004 al twintig directeuren vertrokken. Een meerderheid zou onvrijwillig of uit onvrede zijn weggegaan.

Audi A8

Ook is er veel iritatie over de wijze waarop de bestuursleden omgaan met gemeenschapsgeld. Zo bestelde Albayrak, die een jaarsalaris van 273.000 euro opstrijkt, in 2006 een dure Audi A8 toen haar vorige auto vervangen moest worden. Volgens de richtlijnen van het ministerie is deze auto te duur. De afbestelling kostte 14.800 euro.

Daarnaast wordt er volgens medewerkers veel te veel geld uitgegeven aan consultants en de afkoop van vertrekkende topmensen. Vorige maand nog moest het COA 55.000 euro betalen aan een oud-lid van de Raad van Bestuur, dat volgens de kantonrechter bij zijn ontslag onjuist behandeld was.

Medewerkers zouden de misstanden al eerder aan de orde hebben gesteld bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en afgelopen voorjaar bij de Raad van Toezicht van het COA, die onder leiding staat van VVD-coryfee Loek Hermans. Die noodkreten vonden geen gehoor.

'Daadkrachtig leiderschap'

Albayrak laat aan de NOS weten zich totaal niet te herkennen in de aantijgingen. Volgens haar heeft het COA "een stevige en een daadkrachtige leiderschapsstijl nodig, die zich laat kenmerken door transparantie, besluitvaardigheid en mensgerichtheid." Ze ontkent dat er klachten zijn binnengekomen over haar bestuursstijl.

Het grote verloop onder de directeuren wijt ze aan het krimpen van de organisatie.

Minister Gerd Leers voor Immigratie en Asiel wilde niet reageren omdat het de bedrijfsvoering betreft. Dat is de zaak van de Raad van Toezicht, aldus zijn woordvoerder.

Verbaast me dat dit nu pas naar boven komt. Was 7 jaar geleden al zo. Het is triest om te lezen, juist omdat veel medewerkers in het veld hun werk met veel passie doen en de `Top` er een zooitje van maakt. Ook niets nieuws, maar als je dan de reacties op telegraaf.nl ziet, wordt je hart ook wel koud van binnen.
quote:mumia12 schreef op 01 oktober 2011 @ 16:02:

(..)En je onderstaande gelul over Loek Hermans op de vingers getikt en bla die bla die je erbij schrijft. Zoals ik al tegen je zei ,geloof niet alles wat in de pers staat. Maar je doet het toch...(..)Ik geloof niet alles wat in de pers staat. Maar als de pers iets meldt, zoals HIER, en een kennelijke belanghebbende, zoals jij, komt niet verder dan: 'Je moet niet alles geloven wat in de pers staat'; terwijl ze er bovendien kort daarvoor blijk van heeft gegeven veel moeite te hebben met 'begrijpend lezen', dan sta ik niet te popelen om haar visie over te nemen. Kom met de feiten, dan zien we wel weer. Tot die tijd negeer ik je even.
quote:jaap schreef op 01 oktober 2011 @ 22:19:

[...]

Ik geloof niet alles wat in de pers staat. Maar als de pers iets meldt, zoals HIER, en een kennelijke belanghebbende, zoals jij, komt niet verder dan: 'Je moet niet alles geloven wat in de pers staat'; terwijl ze er bovendien kort daarvoor blijk van heeft gegeven veel moeite te hebben met 'begrijpend lezen', dan sta ik niet te popelen om haar visie over te nemen. Kom met de feiten, dan zien we wel weer. Tot die tijd negeer ik je even.

Wie leest hier niet begrijpend? Jij toch? Hoe vaak moet ik aangeven dat ik mijn feiten uit de echte wereld haal ( mijn collega"s bv.)en niet uit de gedrutkte pers.

Nu kom je wederom met een tekst uit een krant , het NRC deze keer.

De feiten ken ik, maar die ga ik niet hier op het forum vertellen. heb nog een baan die ik graag wil houden namelijk.

Maar het mail adres van mvr Ginjaar, mn Hermans ed ja die heb ik ...

Jij ook?
quote:mumia12 schreef op 02 oktober 2011 @ 07:48:

De feiten ken ik, maar die ga ik niet hier op het forum vertellen. heb nog een baan die ik graag wil houden namelijk.

Maar het mail adres van mvr Ginjaar, mn Hermans ed ja die heb ik ...

Jij ook?Daar is niet zo lastig aan te komen. Maar al had je het mail-adres van Onze Lieve Heer, het zegt mij totaal NIKS. En anderen ook niet. Dat Hermans, Ginjaar en jij niet willen reageren, is jullie goed recht. Maar kom dan niet aanzetten met de opdracht aan anderen om hun mond te houden. Zit stil, terwijl je geschoren wordt. Of bijt van je af. Maar ga niet zwaar op een suggestie van autoriteit leunen, want dat riekt, zeker in dit topic, waar de hoofdrolspeelster op soortgelijke wijze opereerde, niet echt fris.
Waarom is het voor bepaalde mensen zo lastig om forummers te geloven omdat zij ervaringen hebben, gestoeld op de praktijk gevallen?

Vraag me echt af waarom artikelen uit de media veelal meer als waarheid gezien worden tegenover ervaringen uit de 1e hand.

Ik begrijp heel goed waarom Mumia beslist om niet teveel te vertellen hier, niet enkel om enige anonimiteit te blijven behouden, maar ook omdat dat die ervaringen enigzins als larie worden gezien en weg worden geveegd alszijnde niet relevant, want het heeft niet in de krant gestaan.

Dan ben je op een gegeven moment wel klaar met het verklaren cq uitéénzetten van bepaalde situaties.
Kier, je doet je best om het persoonlijk te maken. Maar dat is het helemaal niet. Misschien is Mumia wel mevrouw Albayrak? Of heeft zij zwaar geïnvesteerd in haar relatie met mevrouw Albayrak, en ziet zij nu met lede ogen hoe 'partijen' die niks op hebben met mevrouw Albayrak haar dreigen te vervangen door een ander, met wie zij weer van meet af aan moet zien een werkbare relatie op te bouwen?

Niemand diskwalificeert Mumia als legitieme partij in de discussie op dit forum. Ik ben meer dan geïnteresseerd in haar verhaal. Maar als ze dat niet wil vertellen, en niet verder komt dan: 'Mond houden!', en achter elkaar elke gelegenheid aangrijpt om hier verdeeldheid te zaaien door andere onderwerpen er met de haren bij te slepen, dan is het toch niet verwonderlijk dat ik mijn schouders daarover ophaal? Zij is, zoals ze zelf ook aangeeft, belanghebbende partij. Maar niemand weet in welke relatie ze staat tot de 'verdachte'. Het begint een beetje een patroon te worden, in ons land, dat je vooral degenen die kritiek hebben persoonlijk moet aanvallen op hun vooringenomenheid, maar overigens over de zaak zelf het beste kunt zwijgen.
quote:jaap schreef op 02 oktober 2011 @ 11:38:

Kier, je doet je best om het persoonlijk te maken. Maar dat is het helemaal niet. Misschien is Mumia wel mevrouw Albayrak? Of heeft zij zwaar geïnvesteerd in haar relatie met mevrouw Albayrak, en ziet zij nu met lede ogen hoe 'partijen' die niks op hebben met mevrouw Albayrak haar dreigen te vervangen door een ander, met wie zij weer van meet af aan moet zien een werkbare relatie op te bouwen?

Niemand diskwalificeert Mumia als legitieme partij in de discussie op dit forum. Ik ben meer dan geïnteresseerd in haar verhaal. Maar als ze dat niet wil vertellen, en niet verder komt dan: 'Mond houden!', en achter elkaar elke gelegenheid aangrijpt om hier verdeeldheid te zaaien door andere onderwerpen er met de haren bij te slepen, dan is het toch niet verwonderlijk dat ik mijn schouders daarover ophaal? Zij is, zoals ze zelf ook aangeeft, belanghebbende partij. Maar niemand weet in welke relatie ze staat tot de 'verdachte'. Het begint een beetje een patroon te worden, in ons land, dat je vooral degenen die kritiek hebben persoonlijk moet aanvallen op hun vooringenomenheid, maar overigens over de zaak zelf het beste kunt zwijgen.

Wat is jouw dikke duim groot Jaap. Tjonge jonge...

Nee, ik ben niet Albayrak...

Nee, ik heb geen persoonijke relatie met haar...

Nee, ik heb haar niet nodig voor gekonkel of mijn eigen hachje...

Ik ben geen medewerker van het COA namelijk....

Wel een indirecte collega doordat ik bij een ander juridisch orgaan werk

En als indirecte collega hoor je veel, krijg je de ins en outs mee, zeker op het niveau waar ik werk.

En dat ik geen zin heb om dat met jou te delen Jaap, dat ligt er niet aan dat ik het niet wil maar wel met jouw houding op dit topic.

Je bent nou niet bepaald een persoon die open, vriendelijk en uitnodigend reageert.

Eerder betweterig , opdringerig en bot. Oh en dan vergeet ik nog het allerbelangrijkste, veroordelend!
Ik maak het niet persoonlijk Jaap, die gang maak jij zelf, door wanneer een forummer haaks op jou reageert, te informeren over het gegeven dat je die persoon tot een bepaald moment negeert.

Persoonlijker kan het in mijn ogen niet zijn/worden, wanneer jij even bepalen gaat wanneer een 'discussie' in jouw ogen, weer in jouw straatje past.

Dat even daargelaten, is het inderdaad een patroon aan het worden en niet enkel in ons land, maar zelfs hier, dat wanneer er kritiek is, die mensen worden aangevallen op hun vooringenomenheid. Jij houdt dat patroon zelf ook prima in stand en gaat nog een stap verder.

Er zijn legio mensen die hun verhaal willen vertellen, maar de lust vergaat hen wel wanneer bepaalde toehoorders eenzijdig hun visie erin willen blijven hameren en er op die wijze geen discussie mogelijk is.

Zeg nou zelf, dan heeft elke andere input toch geen toegevoegde waarde.

Je mag terecht je schouders ophalen over off-topic gaan, maar dat gebeurt nou eenmaal in een discussie.

Zo ook deze off-topic post :-)
quote:Kier_V schreef op 02 oktober 2011 @ 10:32:

Waarom is het voor bepaalde mensen zo lastig om forummers te geloven omdat zij ervaringen hebben, gestoeld op de praktijk gevallen?

Vraag me echt af waarom artikelen uit de media veelal meer als waarheid gezien worden tegenover ervaringen uit de 1e hand.

Ik begrijp heel goed waarom Mumia beslist om niet teveel te vertellen hier, niet enkel om enige anonimiteit te blijven behouden, maar ook omdat dat die ervaringen enigzins als larie worden gezien en weg worden geveegd alszijnde niet relevant, want het heeft niet in de krant gestaan.

Dan ben je op een gegeven moment wel klaar met het verklaren cq uitéénzetten van bepaalde situaties.

Je slaat de spijker op zijin kop Kier!

Mensen geloven zeker liever de pers dan de dagelijkse werkelijke waarheid maar goed , krijg maar eens tussen bepaalde mensen hun oren dat al het geschreve niet klopt.

Zag toevallig net een docu over de media en dan vooral de invloed van Foxews in de US. Brainwashen was een beter woord dan nieuwszender....

Maar ff over het topic.

Het Coa personeel verdient een goede directeur omdat hun werk zwaar genoeg is.Ze verdienen het om naar geluisterd te worden want zowel binnen al buiten de poorten van de Coa lokaties hebben ze het moeilijk genoeg.
[quote]jaap schreef op 02 oktober 2011 @ 10:06:

[...]

Daar is niet zo lastig aan te komen. Maar al had je het mail-adres van Onze Lieve Heer, het zegt mij totaal NIKS. En anderen ook niet. Dat Hermans, Ginjaar en jij niet willen reageren, is jullie goed recht. Maar kom dan niet aanzetten met de opdracht aan anderen om hun mond te houden. Zit stil, terwijl je geschoren wordt. Of bijt van je af. Maar ga niet zwaar op een suggestie van autoriteit leunen, want dat riekt, zeker in dit topic, waar de hoofdrolspeelster op soortgelijke wijze opereerde, niet echt fris.

Zie in bovenstaande tekst hoe üitnodigend"je bent Jaap!"

En trouwens het mailadres van onze lieve heer heeft niemand omdat deze lieve heer niet bestaat, oh sorry, je gelooft vast, want daar is een boek over geschreven.
quote:mumia12 schreef op 02 oktober 2011 @ 12:37:

[...]

Je slaat de spijker op zijin kop Kier!

Mensen geloven zeker liever de pers dan de dagelijkse werkelijke waarheid maar goed , krijg maar eens tussen bepaalde mensen hun oren dat al het geschreve niet klopt.

Zag toevallig net een docu over de media en dan vooral de invloed van Foxews in de US. Brainwashen was een beter woord dan nieuwszender....

Maar ff over het topic.

Het Coa personeel verdient een goede directeur omdat hun werk zwaar genoeg is.Ze verdienen het om naar geluisterd te worden want zowel binnen al buiten de poorten van de Coa lokaties hebben ze het moeilijk genoeg.

Wat ik me meteen afvroeg bij het bekend worden van het wanbeleid:

In hoeverre zijn de betrokken clienten benadeeld?

Welke situaties hadden voorkomen kunnen worden?
Eerlijk gezegd denk ik dat veel mensen juist bij een organisatie als het COA niet verwacht dat er zo'n cultuur heerst, wat al jaren lang aan de gang is natuurlijk. Want hoe kan nou een organisatie die als humaan en nog steeds soft te boek staat (voor de "niet-insiders dan) intern een schrikbewind voeren. En inderdaad, onder Erry Stoove zijn er veel goede dingen gebeurd, maar eigenlijk is meteen na zijn vertrek het gedonder begonnen.

En dat de angstcultuur er vrij vlot in is geslopen en er ook toen al momenten waren dat mensen naar de pers wilden.

Het COA voert alleen werk uit waarbij je als medewerker soms bij voorbaat al veroordeeld bent omdat asielzoekers door veel mensen niet gewenst zijn en wordt je dus ook minder snel geloofd, helaas.

En ik ben het helemaal eens met je laatste zinnen! Velen doen het met passie en ook dat is er de laatste jaren steeds moeilijker op geworden door het harde beleid richting asielzoekers en hoor je de meest schrijnende verhalen. Heel toevallig was vorige week op de avond van de korte film een film over een COA-medewerker. Vond het mooi gedaan omdat het precies de dilemma's weergaf waar je in het werk tegen aanloopt: Geen weg terug, heette die film
Het COA is ernstig in de verdrukking gekomen door de andere politieke wind die er in ons land is gaan waaien. Het is bijna onvermijdelijk, dat je dat als medewerker, jarenlang verbonden aan het COA, niet in de koude kleren gaat zitten! En dat je vaker je werk 'mee naar huis' zult nemen. In gewetensnood raakt. Geen vrede kunt hebben met kille, onpersoonlijke wetten.

Die transformatie, van een organisatie die zichzelf toch primair zag als een hulpverleningsinstantie, naar het verlengstuk van de opsporingsautoriteiten en gevangenisbewaarders dat de politiek ervan wil maken, is een splijtzwam. Daar leiding aan geven, is nou niet direct een uitdaging waar je eens lekker enthousiast je schouders onder zet, tenzij je eelt op je ziel hebt. En managers met eelt op hun ziel, zijn geen bruggenbouwers.
Lees net onderstaand bericht in De Telegraaf. Moet zeggen dat ik inhoudelijk de discussie niet zo gevolgd heb, maar wel deze dame bij P & W heb gezien. Iets in het manier van doen/zijn klopt niet. Kan het niet uitleggen. Iets achterbaks, oneerlijks, ongrijpbaar, arrogant.

Maar zo'n hoog salaris, ruim 2.5 ton per jaar, dat kun je toch niet aan jezelf verantwoorden in zo'n branche: asielzoekers. Brrrr.

Albayrak te duur om te ontslaan

door Dennis Naaktgeboren

DEN HAAG - Een breuk met COA-directeur Nurten Albayrak kan de staat duur komen te staan. De op non-actief gezette topvrouw krijgt volgens haar contract bij gedwongen ontslag achttien maandsalarissen mee.

Dat melden bronnen rond het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Het ministerie van Binnenlandse Zaken zit in zijn maag met de in opspraak geraakte bestuurster. Volgens ingewijden wil het ministerie liever van Albayrak af, maar hikt het departement aan tegen de torenhoge afkoopsom.

Met een beloningspakket van 273.000 euro per jaar zouden voor een gedwongen vertrek enkele tonnen moeten worden neergeteld. Een forse afkoopsom voor ruim zeven jaar directeurschap.

Minister Leers (Immigratie en Asiel) heeft vorige week gezegd dat hij haar niet terug wil bij het COA zolang de onderzoeken naar haar functioneren niet zijn afgerond. Ook de ondernemingsraad en de Tweede Kamer zien een terugkeer nu niet zitten.

Lees verder in De Telegraaf van vandaag.
Lijkt mij toch verschrikkelijk als je dat zorgvuldig gefohnde mens weer op je dak krijgt als leidinggevende. Ongelooflijke dat ze zoveel salaris heeft, zo duur is die kapper toch niet?
Up ivm de persconferentie die madame nu houdt...

Wat een onzin kraamt ze uit, en wat een ongelooflijk eng mens is het toch!
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:lammy schreef op 19 januari 2012 @ 13:07:

Lijkt mij toch verschrikkelijk als je dat zorgvuldig gefohnde mens weer op je dak krijgt als leidinggevende. Ongelooflijke dat ze zoveel salaris heeft, zo duur is die kapper toch niet?De tandarts klaarblijkelijk wel.
Albayrak gaat niks terugbetalen
quote:designed schreef op 19 april 2012 @ 10:08:

Up ivm de persconferentie die madame nu houdt...

Wat een onzin kraamt ze uit, en wat een ongelooflijk eng mens is het toch!

Sluit mij hierbij aan.

Ze weet niet eens het verschil, hoe je 'het', of 'de' gebruikt.

En dat gejank over haar kinderen. BAH.

1 pluspunt, mevrouw betaalt wèl haar eigen verkeersboete's.

Dat dan weer wel! :puke:
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ze zegt tijdens haar huilievoorstelling, " Ik weet van mijzelf, dat ik een stevige bestuurder ben."

Aha..vandaar dus al die boete's in die dikke Mercedes.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Ze ontkent ALLE beschuldigingen. Dit doet me sterk denken aan dat RTL programma waarin pesters geconfronteerd werden met hun "slachtoffers". De pesters herinnerden zich niks, ontkenden alles. Daders zien zichzelf vaak oprecht niet als daders.
Hoewel men nooit iemand op zijn of haar uiterlijk mag afrekenen doe ik het bij haar toch. Ik vind haar zo'n afschuwelijke uitstraling hebben, er hangt gewoon iets om haar heen.
Ze denkt dat ze heilig is. Hoop dat ze haar goed straffen.
quote:molly_bolt schreef op 19 april 2012 @ 17:58:

Ze denkt dat ze heilig is. Hoop dat ze haar goed straffen.

echt he?

ik vind Nurten een van de naarste, meest ellendige verschijningen die ik ooit gezien heb... Wat een leugenaar zeg, en zó doorzichtig ook, om misselijk van te worden!
life ain't a perfect story, write it while you live it
Ze wil haar baan terug!

Nou welkom terug hoor, gaan we weer gewoon op goeie voet met elkaar verder....hoe stelt ze zich dat voor dan??

vreemd
quote:elninjoo schreef op 18 september 2011 @ 21:36:

Wij hebben de vertegenwoordigers van het COA massaal uitgejouwd tijdens een demonstratie TEGEN de komst van asielzoekers in onze gemeente. WIJ hebben lekker gewonnen en de leugenaars van deze organisatie mochten afdruipen. Laat ze die organisatie maar snel opdoeken, niemand zit te wachten op wat ze je gemeente door de strot proberen te duwen onder 't mom van 'het valt allemaal reuze mee'

Ik hoef die troep ook niet in mijn achtertuin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven