Oktober 2011

29-10-2011 19:19 1717 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn alweer een half jaar moeder!

(o.k., de moeders van een tweede kind al wat langer )

Onze baby's worden echte mensjes zeg ik altijd. Bijvoeding is geïntroduceerd en flessen en borstvoeding worden langzaam minder. Doorslapen hebben sommige oktoberbaby's al helemaal door, anderen helemaal niet. Maar ontwikkelen doen ze zich prima. Zitten, rollen, tijgeren, een enkeling kruipt al.

Hier ons eerste topic.

Naam:Lft:Bijzonderheden: Van:Geboren 7up19856 maanden: 7880g, 67,5cm1e kindje21 september

Zoon J. Elize 8019807,5 maanden: 8300g, 69cm1e kindje19 september

Zoon J. Noerie19775,5 maanden: 8200g, 69cm2e zw, 3e kindje14 oktober

Dochter K. Zotte_quijote19826 maanden: 8500g, 68cm1e kindje13 oktober

Dochter N. Reen326 maanden: 69,5cm, 8280g.1e kindje25 oktober

Dochter M. Lisanne83276 maanden: 7200 gram, 68cm1e kindje23 oktober

Zoon L. Zizaza276 maanden: 68cm,7900gr1e kindje29 oktober

Zoon Sperzieboontje245,5 maanden:8245 gram en 70cm1e kindje30 oktober

Zoon S. Es145019806 maanden: 7400g, 67cm1e kindje17 oktober

Dochter Liesje Fruitfris19816 maanden: 64,5cm, 6420g.

1e kindje23 oktober

Dochter A. Sanloes19786,5 maanden: 8115g, 68cm2e kindje, dochter juli 200922 oktober

Zoon J. Linnepin19816 maanden: 8700g, 72cm2e kindje (1e dochter juli 09)30 oktober

Zoon F. Marie81306 maanden: 66,5cm 7370g1e kindje2 november

Dochter Milobiyu366 maanden . .68 cm 7370 gram2e kindje12 november

Zoon E.
Iedereen van het weekend aan het genieten?

Hier de hele dag op bed gelegen en geslapen omdat ik zo moe was/ben. Ik heb al een week superslechte nachten omdat ik erg veel last van kriebelhoest heb. Op de een of andere manier realiseerde ik mij dat echter niet helemaal. Maar gisteren was ik opeens helemaal op. Vannacht nog gezellig ruzie gemaakt met man omdat hij (bijna) nooit wakker wordt van een huilend kind en ik er niets van snapte hoe hij door kon slapen terwijl ik met licht in de slaapkamer aan aan het voeden was en ondertussen extreme hoestbuien had. Ik heb hem opgedragen wat minder diep te slapen Ik weet dat hij er niets aan kan doen dat hij goed slaapt en dat het ook helemaal geen nut heeft als wij beide wakker liggen, ik word namelijk sowieso wakker ook als ik met oordopjes in de logeerkamer ga liggen omdat het zo lang duurt voor het huilen in mans slaap is doorgedrongen. Manlief compenseert dit regelmatig door mij in het weekend te laten liggen en zelf met dochterlief op te staan. Maar nu na al die maanden de nachten grotendeels in mijn eentje te doen, was ik er wel even klaar mee. Ik ben gewoon jaloers denk ik. Op het feit dat hij gewoon genoeg heeft aan 6 uur diepe slaap per nacht terwijl ik van 22 uur tot 7 uur (liever langer) in bed moet liggen om te kunnen functioneren omdat ik (ook zonder kind) veel lichter slaap en vaak wakker ben.

Vanochtend is hij wel met Liesje opgestaan en heb ik nog even geslapen. Voelde mij daarna nog steeds verrot. Nadat man en ik binnen de kortste keren weer ruzie hadden maar weer naar bed gegaan. Daarna ging het iets beter.
Wat een vage post van mij. Moest het even kwijt denk ik.

We waren trouwens ook bij het cb afgelopen donderdag. 67 cm en 7400g bij 6 maanden. Beide net iets boven het gemiddelde lijntje voor meisjes. Dus de meisjes van Zotte, Noerie en Reen zijn echt wel reusjes . Al waren jullie natuurlijk ook allemaal wat overtijd.
Es, hier ook een man die niet wakker wordt van S in de nacht.. Word daar ook wel eens boos van, heb hem al gezegd dat als hij ooit een nachtje alleen is met S, ik de babyfoon aan zijn oor vast tape!

Zo, nu ga ik slapen, S is uit zijn hun en verkouden, dus hij hoest zich wakker in de nacht en huilt dan waardoor ik er uit moet om te troosten!

Morgen misschien meer!
Hallo,

Iedereen aan het genieten van het weekend?

Ik heb net 2 nachtdiensten achter de rug, dus hang nog half in de slaapmodus. Pfff, best vermoeiend. En woensdag heb ik weer 3 nachtdiensten.

M. heeft afgelopen nacht bij mijn broer geslapen, dit was erg goed gegaan. Maar oh, wat heb ik mijn meisje gemist. Had haar vrijdagavond om 20.00 uur naar bed gebracht en heb haar daarna niet meer gezien. Dus toen mijn broer haar kwam brengen ben ik ook maar opgestaan om mijn meisje te knuffelen!

@Noerie: kan me voorstellen dat je het veel te snel vind gaan, in de wetenschap dat dit jullie laatste kindje is. Ik geniet intens, maar weet ook dat ik het misschien nog een keer allemaal ga beleven, omdat wij nog wel voor een 2de willen gaan.

@Sperzie: heb je nog nuttige tips gehad op je topic?

Ik las het vannacht.....

En had het CB nog tips voor je m.b.t. borstvoeding afbouwen?

Oh, ik lees het al!

Lijkt me lastig dat afbouwen. Ik heb daar natuurlijk geen last mee gehad. Aangezien M. de gekolfde melk niet meer wilde drinken, ben ik gewoon gestopt met kolven. En heb helemaal geen stuwing o.i.d. gehad. Was voor mij ook weer een bevestiging dat mijn borstvoeding niet goed genoeg was (lees: te weinig).

Bij een 2de kindje begin ik er ook niet meer aan. Ik heb het erg als stressvol ervaren. En met mijn cup I en erg vlakke tepels was het ook geen doen (ook niet met tepelhoedjes).

En pas toen M. kv kreeg ging ze lekker slapen.

@Es: wat gaat jouw Liesje snel! Al op handen en voeten gewoon. Hier nog helemaal geen kruipneigingen. Vind het ook niet erg. Moet eerst nog traphekjes plaatsen en de stopcontacten af gaan schermen.

Oei, je staat er alleen voor 's nachts? Daarom is bij ons op de kamer toch de babyfoon komen staan. Dan hoort vriend haar ook wel. En als hij haar niet hoort, stoot ik hem aan. Het is nu jouw beurt zeg ik dan. Soms moeten we er 2x uit 's nachts voor een speen. En vaak is dat einde van de nacht begin van de ochtend.

Wij hebben ook de afspraak dat wanneer ik vroege dienst heb (dus 6 uur op moet staan), dat vriend dat de nacht waarneemt qua M. Werkt goed bij ons die afspraken.

En omdat ik ook nachtdiensten heb, is vriend natuurlijk ook gewend 's nachts alleen te zijn en dan hoort hij haar echt wel.

@Zotte: fijn dat de obstipatie weer opgelost is. En nr.2 van kv? Bedenk me net, dat is toch vanaf 6 maanden inderdaad? Heb nog 3 pakken nr.1 liggen en woensdag is M. ook 6 maanden.....

Ik zal het dinsdag wel horen op het CB wat het advies is.

@Fruitfris: hihi, hier denkt vriend ook wel eens anders over dingen dan ik. Wanneer ik zie dat M. moe is gaat ze bij mij naar bed. Vriend gaat ook rustig spelletjes spelen met haar, terwijl je aan haar ziet dat ze er helemaal geen aandacht voor heeft.

Hier heeft vriend ook gevoelige darmen, hoop niet dat hij dat meegegeven heeft aan M.

Ik ga even eten koken voor mezelf en dan lekker quality time met mijn dochter. Ze is net uit bed en heeft een fles gehad, dus nu is het speeltijd!!
vd week is jongste ook voor t eerst mee naar papa geweest...ik heb hem vreselijk gemist en vond t spannend maar t was

ergens ook wel lekker n keer n nacht doorslapen heerlijk en even mn batterij

opladen.de kleine heeft t ook naar zn zin gehad want keek helemaal verliefd naar zn papa toen die weg ging.

hij kon ineens zn beentjes pakken en paar sec rechtop zitten.

oudste vond t natuurlijk helemaal fijn dat zm broertje mee mocht.

binnekort gaat ook jongste alleen n keer naar papa want wil met oudste naar de bios voor t eerst.

vanmiddag wel heel erg geschrokken toen ik boos was op oudste en naar de kamer stuurde.

ik vond t te stil en ging kjjken toen bleek dat die n medicijn doosje van me had gevonden en n pil

had opgegeten van mn smelttablet voor migraine.

ik heb als n gek hp gebeld en t kon zijn dat die ging overgeven ed.

gelukkig was er totaal niks te merken maar wat ben ik me rot geshrokken zeg en meteen alle

pillen hoog gelegd.

nu liggen de mannetjes prins heerlijk te slapen gelukkig nadat ze beide weer flink met hoesten

beginnen ook.
Milo: dat is schrikken hè? Er zijn ook zoveel dingen die de kids met hun grijphandjes kunnen pakken. Ik kan me voorstellen dat je per ongeluk iets bent vergeten hoog te leggen. Fijn dat er niks ernstigs is gebeurd. Leuk ook om te horen dat je jongste het zo leuk heeft gehad bij zijn vader. Dan kun je hem met een gerust hart vaker brengen.

Reen: het lijkt me heftig om nachtdiensten te draaien. Helemaal als je ook nog iets van een ritme voor je kindje wilt. Maar zo te horen gaat het prima zo.

Es, zo te horen had je ruzie omdat je gewoon moe was. Maar ik snap dat het balen is als jij steeds de nachtdingen doet. Bij mij is het trouwens zo dat ik ook wakker ben als vriend haar een keer pakt. Helemaal in de eerste weken. Toen nam hij haar uitgebreid mee naar beneden voor de fles. Ik kon pas weer slapen als ze beide weer in bed lagen. Dus dat schoot ook niet op.

En dagelijks zoveel spugen? Ik ben dat inderdaad niet gewend. Ja, een mondje teruggeven toen ze een paar weekjes oud was. Maar dit leek meer op overgeven. Maar afgelopen dagen volledig borstvoeding gegeven, dus morgen maar weer eens kijken hoe het gaat.

Hier gaat alles weer een stuk beter. A is veel vrolijker en drinkt en slaapt prima. Vanmiddag bijvoorbeeld lekker op een peertje gesabbeld.

Wel komt ze 's avonds laat en net wat te vroeg in de ochtend, maar daar kan ik mee leven. Net lekker samen in bad gezeten en zij in haar 'swintrainer' (zie foto's op hyves). Nu ligt ze op bed. Ik vermoed dat ze straks nog een keer wakker wordt. Omdat ze als avondeten ook nog gewoon melk heeft gehad, kan ze straks een papfles krijgen. Eens kijken of ze dan wel weer de nacht doorslaapt.

Gister afgesproken met iemand van zwangerschapsgym. Haar zoon is 3 weken ouder (begin okt) en 9 kg! Echt een megababy. Helemaal naast A die tot nu toe steeds net onder het gemiddelde zat. Bij haar zit maat 68 lekker ruim en hij had al 74 en zelfs enkele dingen van 80! Lekker bijgekletst. Naast jullie en mijn broer en schoonzus, ken ik weinig mensen die in dezelfde fase zitten. Dus leuk om even 'live' te kletsen.
Zo poeh.... dit weekend alleenstaande mama geweest, lief is met zijn collega's een weekendje los in Lissabon. Milo: ben echt kapot na een weekend alleen met de kindjes. Gelukkig zijn ze beide in zeer goede doen en was het elke middag lekker buiten speel weer dus heb 2 middagen lekker in het zonnetje met de buurtjes zitten babbelen terwijl de kindjes lekker speelden (en zoon in de kinderwagen alles aan het bekijken was of lekker in zijn bedje lag te ronken en ik buiten met dochter en de babyfoon)

Nu zit ik klaar (helemaal opgetut en wel om naar Schiphol te gaan om mijn geheel brakke lief op te halen, heb hem gemist....

Es, wat lekker een doorslapend kindje... hmm 6 maanden zei je... dan is over 1 week ook mijn beurt

Gaan ook maar eens langzaam beginnen met wat hapjes, vind het nu ook ineens wel erg snel gaan... omdat ik weet dat dit ook mijn laatste baby is af en toe best slikken...
Reen, ik krijg wel nuttige tips ja! Borstvoeding afbouwen gaat vast wel lukken, we doen het rustig aan.

Wat ik me wel afvraag, hoe doen de flesvoeding mama's het in de nacht?

S is flink verkouden op het moment en kwam vannacht 2 keer, en 2 keer vanalles geprobeerd, maar hij ging pas weer slapen na te hebben gedronken aan de borst. Hoe doen jullie dat dan? Maken jullie dan een flesje? Aangezien je bij flesvoeding een limiet hebt van wat ze per dag mogen?

Of hebben jullie zulke momenten niet?

Ik heb namelijk gehoord dat kindjes die verkouden zijn vaak meer aan de borst willen om zo extra antistoffen te krijgen van hun moeder, dat klinkt best logisch en ik heb ook echt het idee dat S daarom dan dus drinkt in de nacht. Maar wat als er straks niks meer uit die borst te halen valt!
Hee allen ik kom ook weer even schrijven. Ik ga donderdag weer naar cb dus heb nog ff geen stats :D

Hier blijven we voorlopig nog voeden, ik wil dat minstens een jaar volhouden. Kleine man kruipt de kamer rond, zit als je hem neerzet zo een kwartier en rapleyd zinds deze week van alles weg. Broccoli, bloemkool, komkommer, bleekselderij, rijstewafel, broodkorst, man wat een lol. En superhandig want we zitten gezellig met zijn drieen te eten 's avonds en ik hoef alleen af en toe een nieuw stukje groente neer te leggen.

Wel even moeten slikken want dat is toch de eerste stap naar mama minder nodig.

Er zijn nu twee tandjes door en dat heeft wel voor drama nachten gezorgt. Toen we op vakantie waren zelfs een paar nachten elke drie kwartier... pfoeh. Vannacht heeft hij dan weer 7 uur achter elkaar getrokken dus misschien gaat dat weer beter binnenkort.

Succes met het afbouwen voor de dames die daar mee bezig zijn. Fijn dat jullie een half jaar hebben gevoed. Ik moet er persoonlijk niet aan denken, gaat met de dag makkelijker, maar ik hoef dan ook maar 2 dagen per week te kolven.
Hoi Zizaza,

Leuk dat je kleine al zo goed kruipt. Hij is echt een snelle. Draag je nu nog net zoveel (binnenshuis) of scharrelt hij meer om je heen?

Rapley is leuk, maar prakjes geven is ook leuk. ik zie het een beetje als leuke activiteit met zijn tween en wat exclusieve mamma (of pappa) aandacht. Ik geef haar nu zelf een lepel en heb zelf een lepel vast. Daarmee voer ik. Met haar eigen lepel kliedert ze. Hartstikke gezellig. En daarna gaan we douchen en dweilen
Hij scharrelt lekker rond maar als hij miept en ik moet koken of andere dingen doen gaat hij in de doek. Buitenshuis altijd.

Prakjes kan ik me voorstellen dat dat leuk is ik hoef er bij mijn kleine alleen niet mee aan te komen. ZELLUF DOEN lijkt hij wel te schreeuwen :D

Douchen moet bij ons ook wel dagelijks nu, kranten onder de triptrap helpt :D
Morgen heb ik de 6 maanden check op het CB. Ben erg benieuwd!

@Milo: van een schrikken van je oudste met jouw pillen. Hmmm, zet mij ook weer aan het denken. Moet voordat M. gaat kruipen toch nog even een paar dingen hoog/weg zetten e.d.

Wat fijn dat je lekker even hebt kunnen bijtanken.

@Fruitfris: ik vind nachtdiensten best lekker eigenlijk. Ik heb er standaard 3 in de maand. Het afgelopen weekend waren extra nachten i.v.m. zieke collega.

Normaal ga ik woensdagavond de nacht in en brengt vriend op donderdag en vrijdag M. om 12.00 uur naar de gastouder, waar ik haar weer om 17.00 uur ophaal. Op zaterdag kom ik uit de nachtdienst en moet dan toch op tijd opstaan om weer in een normaal ritme te komen, dus kan M. gewoon thuis blijven.

Wat een verschil hè tussen de kindjes? Mijn M. is volgens mij ook een van de grotere en zwaardere hier. Maar goed ze heeft ook 16 dagen langer gezeten. Scheelt ook wel. En vriend en ik zijn allebei ook te zwaar, zal ook wel meespelen denk ik?

@Linnepin: voor jou ook al de laatste baby. Dan gaat het inderdaad te snel denk ik.....

@Sperzie: M. komt al maanden niet meer in de nacht voor een voeding. Heel enkel eens een keertje (1x per maand ofzo). En dat komt dan vaak, omdat ze overdag veel voeding heeft laten staan. Ik heb zelf nog nooit over de 1 liter per dag hoeven gaan. Dus geen problemen ervaren hier in.

@Zizaza: jeetje, een jaar lang bv. Knap hoor! Hier ook 2 tandjes, maar M. lijkt er helemaal geen last van te hebben. Ze blijft de vrolijke zichzelf. Wat verschilt dat dan per kind......

@Es: haha, hier ook een lepel voor mij en een lepel voor M. Maar M. krijgt alleen nog maar fruit, wat er erg goed in gaat. En af en toe een stuk groente (want dat wil ze dan weer niet als prak, gek kind....)

Morgen zal ik even een maat en gewicht update geven!

Slaap lekker allemaal!
Reen, hier is het sinds een paar weken ook nauwelijks voorgekomen hoor, en nu ik er over nadenk, S drinkt 4 keer op een dag, dus dan gaat hij niet over de liter heen als hij dan 's nachts een keer wil drinken.

Ziza, wat een snel kind heb jij! Nu al kruipen en los zitten! S kan dat echt nog niet, hij heeft nog steeds een bloedhekel aan op zijn buik liggen, en zitten gaat wel steeds beter maar echt nog niet los! Grappig die verschillen!
Dat zeluf doen herken ik bij mijn dochter ook wel, maar dat heeft toch niet zoveel met Rapley of niet Rapley te maken? Zoals ik al zei, houdt Liesje ook zelf de lepel vast (of nu dan een tweede lepel, al heeft die van mij nog wel aantrekkingskracht) en probeert het zelf te doen. Tergelijkertijd doet zij wel de mond open en vindt het prima als ik er wat instop. Daar kan ze toch ook van leren? Als ik bij wijze van spreken haar handen vast zou binden zodat zij niet zelf kan grijpen dan zou het hier ook een drama worden, natuurlijk wil ik bijna zeggen. Ik weet dat het een van de agrumenten is van Rapley, dat het natuurlijker is, dat kinderen sneller stukjes eten, zelfstandiger zijn etc. Ik weet het nog niet zo goed of ik het daar mee eens ben. Geprakt/voorgekauwd door de moeder komt volgens mij in de natuur ook voor. Ok niet met een lepel, maar als je dat onnatuurlijk vindt dan moet je als volwassene voortaan maar ook zonder bestek eten.

Mij lijkt juist die combinatie ideaal. Zelf proberen, stukjes vasthouden/in de mond stoppen, zelf een lepel vasthouden en proberen daarmee om te gaan en tergelijkertijd bijgevoerd worden zodat je echt iets binnenkrijgt en ook de smaak kunt proeven/verzadigd raakt. Of is het nu juist de bedoeling dat er alleen maar mee gespeeld wordt en niet echt gegeten? Ik weet dat tot een jaar in principe bv voldoende is, maar het is toch niet erg als het kind al eerder wel goed wat bijvoeding binnenkrijgt en ook lust?
Er is helemaal niets mis met voeren en geprakt eten, ik geloof ook niet dat ik dat ergens heb staan

Het is net zoiets als draagdoeken, het moet je passen.

Ik vond meteen na de eerste keer eten al iets terug in de luier en ik zie hem stukken wegslikken. Het is bij hem dus niet alleen spelen. Ik ken ook wel rapleyende kindjes waarbij het de eerste maanden idd niet echt eten was.

Eerder iets lusten heeft volgens mij niets met de toedieningsmethode te maken, zolang het maar in dat mondje komt.

Tja. Dit is misschien ook een reden dat ik niet vaak meer schrijf. Ik heb steeds het idee dat ik mensen het gevoel geef dat mijn manier de beste is. Zo zie ik dat niet. Ik schrijf gewoon hoe handig en leuk ik rapley vind, daar veroordeel ik toch niemand mee.

Ik zeg dat ik voeren bij mijn zoon niet hoef te proberen en uit de reactie van es maak ik op dat ik daarmee mensen het gevoel geef dat zij hun kind zouden dwingen....

Jammer.
quote:Zizaza schreef op 23 april 2012 @ 22:37:

Tja. Dit is misschien ook een reden dat ik niet vaak meer schrijf. Ik heb steeds het idee dat ik mensen het gevoel geef dat mijn manier de beste is. Zo zie ik dat niet. Ik schrijf gewoon hoe handig en leuk ik rapley vind, daar veroordeel ik toch niemand mee.

Ik zeg dat ik voeren bij mijn zoon niet hoef te proberen en uit de reactie van es maak ik op dat ik daarmee mensen het gevoel geef dat zij hun kind zouden dwingen....

Jammer.

Ik herken jouw gevoel heel erg. Daarom heb ik ook een hele periode niet meegeschreven. Maar ben blijven lezen, omdat ik het wel leuk vind om te horen hoe het met de kindjes gaat!

Gek genoeg dacht ik dat ik de enige was met dit gevoel.......en ik maar denken dat het aan mijn hormonen lag.

Maar ik ben weer vrolijk begonnen met meeschrijven nu en ik vind het wel gezellig.

@Sperzie: mijn meisje hoeft ook geen honger te lijden hoor, dus wanneer ze in de nacht huilt omdat ze honger heeft, dan sta ik met alle liefde op, om haar een fles te geven. Ze laat overdag ook wel een de helft staan. Ze duwt zelf de fles weg, wanneer ze genoeg heeft gehad.

@Es: ieder heeft gewoon zijn eigen methodes en dat is prima. Er is niet een kind hetzelfde hier. Dus de behoeftes en ontwikkelingen qua eten zullen dus ook wel verschillend zijn.

@Zizaza: M. krijgt ook stukken groenten. En ik heb altijd het idee dat er niks binnenkomt, maar ik had toch echt oranje stukjes in de luier vandaag!

Nou ga ik echt slapen. Trusten allemaal!
Zizaza en Reen: wel blijven schrijven hoor. Volgens mij hebben we het hier al een keer over gehad. Dit forum is juist zo fijn om de verschillende methodes te lezen. En je moet zelf kijken wat het beste bij je past. En ik vind het ook heel leerzaam om een reactie te krijgen. Zo kijk je wellicht weer op een andere manier. Het zet mij vaak aan het denken.
Volgens mij ben voornamelijk ik het die op een manier op Zizaza en ook misschien Reen reageert zodat jullie je niet welkom voelen. Dus het ligt dan waarschijnlijk ook grotendeels aan mij en mijn manier van lezen en daarop reageren.

Maar ik bedoel daarmee geen kritiek op iemand persoonlijk. Althans niet in het stuk dat ik net schreef over Rapley.

Want Rapley zelf vindt ik erg goed en zinnig in tegenstelling tot alleen maar potjes met de lepel voeren. Ik vroeg mij alleen maar af of een combi niet net zo goed of misschien zelfs beter is. Om daarover van gedachten te wisselen. Eigenlijk wil ik vooral ook weten of jij Zizaza het überhaupt geprobeerd hebt met een lepel te voeren en zo niet waarom niet. Wat de achterliggende gedachte is om alleen maar stukjes te doen. Omdat dat voor mij helemaal niet direct de meest logische keuze lijkt, maar ik leer graag bij. Want als het voor mijn kind beter is dan doe ik het graag anders.

En ja, ik geef toe, ik ben de latste tijd wel eens op d&v geweest en heb daar het een en ander gelezen. Veel interessante en nuttige informatie, waar ik mij zeker in kan vinden. Maar aan de andere kant ook een hoog "kijk ons het nu zoveel beter doen dan andere moeders" gehalte.

Ik probeer even een voorbeeld te geven: Ik las iets over het aanbod van een cb assistente om een baby even vast te houden terwijl moederlief naar de wc gaat ipv de baby nadat die al uitgekleed is weer in de draagdoek te knopen. Dat werd afgekraakt en die assistente als naive muts neergezet die niet wist hoe vreeselijk handig een draagdoek wel niet is. Zie mij nu eens handig met de draagdoek zijn dan heb je zelfs twee handen vrij om naar de wc te gaan. Zo kwam die post op mij over.

Het zal wel aan mij liggen maar ook al is een draagdoek handig, lijkt het mij toch nog net iets handiger zonder baby naar de wc te gaan en daarnaast vind ik het gewoon niet aardig overkomen om goedbedoelde hulp af te kraken.

Ik geloof niet dat jij de moeder bent uit dit voorbeeld en zo doe jij je ook niet voor Zizaza, maar toch heb ik dat in mijn achterhoofd als ik op je reageer, merk ik nu ik erover nadenk. Dat is niet fair. Ik zal eens kijken hoe ik dat kan veranderen.

En, en dat geldt denk ik ook voor mijn posts in richting Reen, jullie komen enorm zeker over. Geen getwijfel of jullie het moederschap wel goed invullen en of jullie het goed doen. Daar is niets mis mee natuurlijk en het is alleen maar fijn voor jullie dat het goed gaat.

Maar daar kun je best jaloers op zijn als jezelf niet zo zeker bent of je echt wel instinctief altijd het juiste doet.Ik wou soms ook dat ik onvoorwaardelijk voor een opvoedmethode zou kunnen kiezen, maakt niet uit of dat nu "laten huilen" of "unconditional parenting" of "eigen methode" is en er volledig achterstaan dat dit de juiste aanpak voor mij en mijn kind is. Nu doe ik maar wat maar ben steeds bang dat ik niet consequent of juist responsief genoeg ben.Praat ik wel genoeg met de baby? Speel ik wel genoeg met haar? Herken ik haar signalen? Waarom werkte dit gisteren maar vandaag niet? Geef ik haar teveel prikkels? Te weinig? Stimuleer ik haar genoeg? En ga zo maar door.
Es, voel je niet schuldig joh! Iedereen heeft ook zo haar eigen manier van schrijven hier, en ik lees de dingen soms ook wel eens verkeerd of ik vat ze anders op dan dat bedoelt wordt. Maar ik lees dan gewoon lekker verder en doe er verder niets mee, terwijl ik dan ook wel eens zo denk zoals jij nu doet!

Ik ben niet van de rapley, ik ken namelijk geen enkele volwassene die nu nog steeds alleen maar geprakt of gepureerd voedsel naar binnen werkt, het zal vast leuk zijn voor je baby, maar een prutje geven is net zo goed. En S smult er van!

Beetje vreemd tijdstip dit, maar ik zit hier met een snotterige hongerige S! Wakker van een poepbroek, en daarna besefte hij in eens dat hij toch wel honger had!
Hi allen! Ik ben de trotse mama van zoon J Van 10 september 2011. Ik kom ook even meebabbelen! Groetjes
Es, ik kan daar echt helemaal inkomen. Ik vind het fijn dat je even toelicht waar je reactie vandaan komt.

Ik kan het gevoel heel goed begrijpen. Toen ik voor het eerst op d&v kwam had ik ook af en toe zoiets van oh en jullie zijn heilig hmmmm? Nu ik er veel actiever ben weet ik ook dat dat wel meevalt. Mensen schrijven regelmatig over dingen die ze moeilijk vinden of waar ze spijt van hebben. Wat natuurlijk anders is aan d&v is dat het geen volledig open forum is zoals hier. Het is een forum vanuit natuurlijk ouderschap. Dat zorgt er in bijvoorbeeld voor dat daar nooit adviezen zullen worden gegeven als, stap over op flesvoeding of laten huilen. Dat is een keuze van de forumeigenaar en drukt dus ook een stempel op het forum.

Ook is het voor veel moeders die daar schrijven, en voor mij zeker, de eerste plek waar geen vragen worden gesteld als: Ja maar verwen je hem niet met dat dragen? Moet hij nou alweer drinken? Geef je nu nog borstvoeding? Moet hij niet in zijn eigen bed slapen? Niet zozeer hier maar vooral ook van familie, consultatieburo en zelfs kassameisjes bij de appie....

Niet dat dat geen vragen zijn die mijn manier van doen oproept, ik beantwoord ze ook met liefde maar het is soms zo fijn om als je er even helemaal doorheen zit en je kind idd achter het behang kunt plakken je op D&V weer de steun krijgt om het te blijven doen op de manier die je wilt. In plaats van je vriendinnen te horen krijgen: "Ja maar jij laat hem ook niet huilen daarom ben je zo moe."

Het consultatieburo wc voorbeeld is voor mij dubbel. Ik zou namelijk ook met mijn kind in de doek naar het toilet zijn gegaan. Ik ben heel makkelijk met het uit handen geven van mijn kind, maar wel alleen bij mensen die ik ken en vertrouw.

Ook heb ik het idee (weet natuurlijk niet hoe het er stond) dat de cb mevrouw niet kon voorstellen dat je met je kind in de doek naar de wc kan. Iets dat idd regelmatig voorkomt bij mij want zeker als hij slaapt ga ik hem er niet afhalen :D

Over mijn zelfverzekerd overkomen.... Tja, op het moment heb ik het af en toe best moeilijk, ik zit zonder werk, altijd alleen met de baby, vind ik ook moeilijk ja. Zeker omdat hij net een periode heel slecht heeft geslapen, gaat nu beter.

Wat misschien er voor zorgt dat ik zelfverzekerd lijk is omdat ik inderdaad bewust gekozen heb voor natuurlijk ouderschap. Niet dat ik alles precies volgens die regeltjes doe maar wel dat ik vanuit die blik naar situaties probeer te kijken. Dat geeft mij wat houvast. En het D&V forum helpt daarbij want daar lees ik dat het niet raar is dat mijn zoon niet doorslaapt, dat hij niet huilt om mij te pesten, dat hij niet vervelend doet maar het moeilijk heeft en dat ik het daar ook moeilijk mee mag hebben. Dat ik hem heus niet verpest als ik hem nooit laat huilen.

Zo dit wordt echt een epos

Rapley is net zo'n keuze. Heb ik mijn zoon wel eens geprobeert te voeren ja en nee. Ik heb hem nooit puree gevoerd maar ik heb de eerste keer wel stukken geprobeert te geven in zijn mond maar die heeft hij al met twee handen te pakken voor ik in de buurt van zijn mond kom

Ik wil geen puree geven niet omdat dat slecht zou zijn maar omdat ik de eigen regie die vanuit rapley uitgaat prettig vind. Ik heb zoon altijd op zijn verzoek laten drinken, datzelfde doen met vast voedsel voelt voor mij, daar is tie weer, natuurlijk.... Kinderen hebben al zo weinig regie over hun leven. Dat ik met het eten een beetje regie aan mijn kind kan geven vind ik leuk. Ook omdat ik veel kinderen op een latere leeftijd die regie vaak zie nemen met drama's aan de eettafel tot gevolg.

Als we een paar weken verder zijn en wij soep eten zal ik voor hem ook soep maken. Het is dus niet dat hij nooit iets gepureerd zal krijgen.

Hierbij moet ik natuurlijk aantekenen dat mijn zoon een natuurtalent is met rapley en meteen vanaf dag een echt aan het eten is. Dat is niet altijd zo en naturlijk wil ik ook dat hij wat binnenkrijgt. Maar het blijft voor mij wel BIJvoeding het eerste jaar.
Zizaza, wat leuk om iets van je te horen!

Ik ben wel jaloers op je, hoe goed het gaat met eten. Joris is alweer ruim 7 maand en we zijn al een week of 6 aan het oefenen maar er zit niet heel veel vooruitgang in. Ook wij kozen bewust voor 'baby-led weaning', volgens het idee van voeden op verzoek, maar we vinden het ook belangrijk dat hij van een lepel leert eten. Zodat hij op het KDV ook een fruithapje kan krijgen. Maar de lepel weigert hij pertinent. Net als A van Es wil hij wel zelf graag de lepel vasthouden maar dan klopt hij soms vakkundig eerst de fruithap eraf Motorisch wordt hij wel steeds beter. Groente en brood kan hij nu goed van het bord pakken en in zijn mond stoppen. Maar hij eet heel weinig. Stukjes brood gaan er goed in, die slikt hij echt door. Groente en fruit is meer likken, happen wil hij niet echt. Ik weet dat het BIJvoeding is maar het lijkt wel of alle kindjes in mijn omgeving bij 7 maanden al heel goed eten (op het septemberforum bijvoorbeeld) en dat is dan wel frustrerend soms. Maar goed, we blijven proberen.

Wat je schrijft over d&v herken ik van borstvoedingsforum punt nl. Daar uiten moeders hun frustraties over collega's die zeggen dat je nu toch echt van de nachtvoedingen af moet zijn enzo.

Over die nachtvoedingen gesproken: Joris heeft die meestal niet meer nodig, en zelfs de avondvoeding niet. Hij wordt wel een paar keer wakker tussen 19.30 uur en 6.30 uur (zijn 'nacht') maar als ik hem aanleg drinkt hij heel weinig. Van de droomvoeding om 23 uur ging hij onrustiger slapen. Nu voed ik hem 's nachts alleen soms als troost, als hij overstuur wakker schrikt, of als hij zo onrustig is tussen 4 en 5 dat ik hoop dat hij na een voeding weer lekker doorslaapt. Hij compenseert de avond- en nachtvoeding trouwens met clustergedrag in de vooravond. Hij drinkt dan bijvoorbeeld om 16.30, 18.00 en 19.30 uur en alle drie de keren een half uur.

Ik hoop wel dat mijn productie de lange nacht trekt want ik heb geen zin om 's avonds laat steeds de kolven. We zullen zien. Ik wil nog wel een paar maanden doorgaan met de bv (kolven tot 9 maanden).

Zo, het is nu al een lang verhaal en dan heb ik nog niet eens op jullie gereageerd! Ik verstuur dit even want Joris ligt te miepen dus ik ga maar eens even met hem op pad (mamadag vandaag ipv donderdag).
Hoi

Net terug van cb.

Hierbij de mini-maten van A: 6maanden 5865 gram en 61,5 cm.

Cb gaf aan dat A niet meer voldoende heeft aan mijn borstvoeding. Dit is hoogstwaarschijnlijk ook de reden dat ze 's nachts weer komt en in groei ietwat achterblijft.

Dus lekker papjes, fruit, aardappels, rijst, groente etc. gaan voeren.

Hij had een heel verhaal over hoe het voor mij als moeder toch een stap is om de borstvoeding te minderen. Hij had mij ook even kunnen vragen wat ik er van vindt, want ik ben heel blij dat we aan het afbouwen zijn. 's ochtends / 's nachts vind ik het heel gezellig en intiem. (en zoals Zizaza zegt, ben je nu als moeder ook heel belangrijk voor zo'n kleintje). Maar ik kwam er bijna niet tussen.

Vriend en hij hadden wel tegengestelde meningen over het type opvolgmelk. De arts is voor uitproberen en vriend heeft op internet gelezen dat je bij risico (zoals bij ons) beter speciale melk kunt geven. Nu ben ik het met de arts eens, maar vriend is nogal van het googelen+een sterke mening. Dus dat wordt nog even overleggen.

Verder deed ze precies wat ze moet doen met een half jaar. (lachen, brabbelen, soms kirren/gillen, met hulp zitten, draaien)

Ook gaf hij aan dat op de buik ontdekken beter is dan veel in een stoeltje zitten. Dit doet ze ook, maar interessant om te horen. Want zittend kan ze juist veel meer zien. Alleen gebruikt ze inderdaad haar lichaam minder.
Fruitfris heb je de maten van a al eens in de bv curve gezet op http://www.borstvoeding.com/groeicurve/

Het kan hoor dat ze niet genoeg binnenkrijgt met de melk maar de curves op het CB zijn gebaseerd op alle Nederlandse kinderen en die krijgen meestal na 3 maanden geen borstvoeding meer en op flesvoeding groeien kindjes iets harder.

Mijn kindje buigt bijvoorbeeld iets naar beneden af bij het cb maar op de who curve volgt hij prima zijn eigen lijn. Toen ik dat liet zien bij het CB was het opeens niet meer erg dat hij afboog want hij kreeg borstvoeding en zo hadden ze er nog niet naar gekeken....
Daar ben ik het dan ook wel eens met Zizaza, als je wilt afbouwen en dat goed gaat (en dat wil je en doe je) gewoon doen en afbouwen. Het kan natuurlijk veel rust geven om in een fles te ZIEN wat ze binnenkrijgt. Maar die kreet "ze heeft vast niet meer genoeg aan jouw melk", daar ben ik dan toch teveel borstvoedingsmaffia (toch wel) voor om die zomaar te accepteren.

Want dat geloof ik echt wel dat dat niet zomaar gebeurt en bij weinig moeders echt het geval is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven