eerste huis
maandag 23 april 2012 om 15:45
Word lid van Vereniging Eigen Huis en laat een bouwkundige keuring uitvoeren. Doe alleen een bod onder voorbehoud van bouwkundige keuring en financiering. En stel alle vragen die je kunt bedenken, want de koper heeft een onderzoeksplicht (vraag dus hoe de buurt is, de buren zijn, of er onderhoud is gepleegd, of er nog onderhoud gepleegd moet worden, wat de plannen met de buurt zijn, enz.)
maandag 23 april 2012 om 15:46
En kijk op hun website www.eigenhuis.nl bij Huis Kopen.
maandag 23 april 2012 om 15:52
Simpele dingen qua ondehoud
Bekijk kozijnen goed: is er enkel of dubbelglas? Hoeveel ruimte zit er tussen de twee glaslagen (hoe meer, hoe beter)? zijn de houten kozijnen nog in goede staat? Niet rot? Geen afgebladderde verf?
Alle muren langs, zie je vochtplekken of behang dat er half afhangt? Das meestal niet goed
Wat voor vloer ligt er, wat voor vloer ligt eronder (beton of hout?)
Heb je verbouwingsplannen? Als er bv twee kleine slaapkamers zijn, kan je die (op termijn) samenvoegen, net zoals een eventuele gesloten keuken en een woonkamer? Of zijn het dragende muren?
Wat is de energierekening van de huidige bewoners?
Bekijk kozijnen goed: is er enkel of dubbelglas? Hoeveel ruimte zit er tussen de twee glaslagen (hoe meer, hoe beter)? zijn de houten kozijnen nog in goede staat? Niet rot? Geen afgebladderde verf?
Alle muren langs, zie je vochtplekken of behang dat er half afhangt? Das meestal niet goed
Wat voor vloer ligt er, wat voor vloer ligt eronder (beton of hout?)
Heb je verbouwingsplannen? Als er bv twee kleine slaapkamers zijn, kan je die (op termijn) samenvoegen, net zoals een eventuele gesloten keuken en een woonkamer? Of zijn het dragende muren?
Wat is de energierekening van de huidige bewoners?
maandag 23 april 2012 om 15:53
Goeie tips van nummerzoveel! Eventueel onder voorbehoud van een hypotheek met NHG of startershypotheek is misschien ook van toepassing?
Persoonlijk zou ik ook nog door de buurt rijden/lopen op verschillende tijden. Kun je parkeren als iedereen thuis is? Hoe druk is de straat? Hangjongeren? Veel schoolgaande kinderen? Etc. Dingen die je niet ziet als je rustig om 11 uur 's middags een bezichtiging hebt bijvoorbeeld.
Persoonlijk zou ik ook nog door de buurt rijden/lopen op verschillende tijden. Kun je parkeren als iedereen thuis is? Hoe druk is de straat? Hangjongeren? Veel schoolgaande kinderen? Etc. Dingen die je niet ziet als je rustig om 11 uur 's middags een bezichtiging hebt bijvoorbeeld.
maandag 23 april 2012 om 15:53
Als het is wat je zoekt, geen beslissing de eerste keer maar minimaal 2x kijken. Bij een oud huis en wil je het kopen, laat een bouwinspectie uitvoeren, neem dit mee als voorwaarde en hang daar een max. bedrag aan. 1e kijkdag: sfeer, buurt, buren, lawaai, indeling e.d. 2e kijkdag: leeftijd electra+groepenkast, ketel/CV, lekkage (vlekken in muur/plafond), staat keuken en badkamer, kruipruimte droog/vochtig, schone grond rond het huis, staat kozijnen/dak, isolatie/glas, inschatting verbouwing enz.
maandag 23 april 2012 om 15:55
maandag 23 april 2012 om 15:56
Je kan beter niet zeggen dat je het heeel mooi vind trouwens.. En ook niet dat je er de ballen verstand van hebt
Zeg vooral erg veel "uh uh, ah, ja, oke", en eindig gewoon met "ik moet het even laten bezinken en laat het nog horen"
Als dit je eerste huis is.. Bekijk er eerst nog eens 10, kijk wat de voor en nadelen zijn van de verschillende huizen.. Waavoor zijn soortgelijkehuizen in dezelfde buurt verkocht? Etc.. Je kan flink onderhandelen op de meeste huizen, ik zou niet beginnen over een bouwkundige keuring, dan denken ze dat je het wel heel graag wil...
Zeg vooral erg veel "uh uh, ah, ja, oke", en eindig gewoon met "ik moet het even laten bezinken en laat het nog horen"
Als dit je eerste huis is.. Bekijk er eerst nog eens 10, kijk wat de voor en nadelen zijn van de verschillende huizen.. Waavoor zijn soortgelijkehuizen in dezelfde buurt verkocht? Etc.. Je kan flink onderhandelen op de meeste huizen, ik zou niet beginnen over een bouwkundige keuring, dan denken ze dat je het wel heel graag wil...
maandag 23 april 2012 om 18:12
maandag 23 april 2012 om 21:09
Wow, wat veel dingen moet je rekening mee houden! Ik heb alles opgeschreven, bedankt!
Het is een monument, dus de buitenkant valt onder de zorg van de gemeente. De buurt is leuk, ik woon er nu al vlakbij (huur) en ik ben al een paar keer rond wezen lopen, achterom, bij de buren even gluren. Parkeren is gelukkig vrij.
Het huis is normaal best prijzig, maar nu is er een goede prijs (omdat huis van binnen gedateerd is) Het zou dan een opknappertje zijn. Het is bewoonbaar van binnen, dat wil zeggen, er zit een keuken in die gewoon werkt (wel absoluut niet mijn smaak en lijkt gewoon op mijn simpele witte sociale woningbouw keukentje) maar goed, het werkt en er is mee te leven. Dus die nieuwe keuken die komt dan wel als er voor gespaard is. Hetzelfde geld voor de badkamer, prima, maar wel verouderd en niet mijn smaak. Ook de slaapkamers zijn verouderd, hangt oud behang, lelijke vloerbedekking. Daarom is de prijs aan de lagere kant. Als ik de financiering rond kan krijgen is het wel een buitenkansje, ik vind het zelf ook leuk om te klussen en er mijn plek van te maken, ook al is dat een meerjarenplan.
Het is een koophuis trouwens.
Als het gaat om een bod doen, wat is dan reeel? 10% eronder?
Dat van de verbouwingsplannen is een goede. Nu heeft het een aparte keuken, ik zou graag een open keuken willen, dus de muur doorbreken, even kijken dus of het geen draagmuur is.
Waah echt spannend!
Het is een monument, dus de buitenkant valt onder de zorg van de gemeente. De buurt is leuk, ik woon er nu al vlakbij (huur) en ik ben al een paar keer rond wezen lopen, achterom, bij de buren even gluren. Parkeren is gelukkig vrij.
Het huis is normaal best prijzig, maar nu is er een goede prijs (omdat huis van binnen gedateerd is) Het zou dan een opknappertje zijn. Het is bewoonbaar van binnen, dat wil zeggen, er zit een keuken in die gewoon werkt (wel absoluut niet mijn smaak en lijkt gewoon op mijn simpele witte sociale woningbouw keukentje) maar goed, het werkt en er is mee te leven. Dus die nieuwe keuken die komt dan wel als er voor gespaard is. Hetzelfde geld voor de badkamer, prima, maar wel verouderd en niet mijn smaak. Ook de slaapkamers zijn verouderd, hangt oud behang, lelijke vloerbedekking. Daarom is de prijs aan de lagere kant. Als ik de financiering rond kan krijgen is het wel een buitenkansje, ik vind het zelf ook leuk om te klussen en er mijn plek van te maken, ook al is dat een meerjarenplan.
Het is een koophuis trouwens.
Als het gaat om een bod doen, wat is dan reeel? 10% eronder?
Dat van de verbouwingsplannen is een goede. Nu heeft het een aparte keuken, ik zou graag een open keuken willen, dus de muur doorbreken, even kijken dus of het geen draagmuur is.
Waah echt spannend!
maandag 23 april 2012 om 21:28
mwah, wel even navragen tuulk, maar grote kans dat je bijna nergens op hoeft te letten en alleen niet aan de gevel mag zitten voor het stadsaanzicht ofzo. Er zijn maar weinig woonhuizen/appartementen die onder zo'n zorg vallen dat je 'vaak allerlei regels moet opvolgen'. Maar... wel even navragen inderdaad!