Whipped sheabutter
donderdag 12 april 2012 om 19:17
Ik hen net een pot whipped sheabutter gemaakt en ben echt heel blij met het resultaat! Ik had er nog nooit van gehoord, van de week kwam ik op een site met het 'recept', en ik heb t vanmiddag gemaakt. Ik deel het hier omdat ik er dus nog nooit van gehoord had, en ik ben er heel blij mee
De basis van dit spul is sheabutter, dat smelt je au bain marie, en dan voeg je andere olieën toe, ik gebruikte amandel jojoba, en extra virgin olijfolie(verhouding 2:1:1). Vervolgens laat je het afkoelen in de koelkast voor minimaal 30 minuutjes tot t half gestold word, en dan ga je het mixen tot het eruitziet als een lichtgele lobbige crème. Ik heb een jampotje gekocht bij de dille en kamille om het in te bewaren.
Het is heerlijk vet (obviously) ik vind t lekker voor m'n benen en voeten, oorspronkelijk is t gemaakt door donkere vrouwen die de sheabutter wat handzamer wilde maken om in hun haar te gebruiken. Nou denk ik dat het voor de blonde nederlandse lokken al snel te vet is
De basis van dit spul is sheabutter, dat smelt je au bain marie, en dan voeg je andere olieën toe, ik gebruikte amandel jojoba, en extra virgin olijfolie(verhouding 2:1:1). Vervolgens laat je het afkoelen in de koelkast voor minimaal 30 minuutjes tot t half gestold word, en dan ga je het mixen tot het eruitziet als een lichtgele lobbige crème. Ik heb een jampotje gekocht bij de dille en kamille om het in te bewaren.
Het is heerlijk vet (obviously) ik vind t lekker voor m'n benen en voeten, oorspronkelijk is t gemaakt door donkere vrouwen die de sheabutter wat handzamer wilde maken om in hun haar te gebruiken. Nou denk ik dat het voor de blonde nederlandse lokken al snel te vet is
donderdag 12 april 2012 om 21:39
quote:kerstklok schreef op 12 april 2012 @ 21:14:
Leuk! Maar waar koop je bijv. amandel jojoba? En hoe ziet dat eruit, is het vloeibaar?
Amandel olie bij de etos. even om vragen staat achter de toonbank, jojoba olie bij een goede natuurwinkel, is heerlijk spul, ik meng een paar druppels door mijn dagcreme, en voor het slapen puur.
Mijn huid heeft er nog nooit zo goed uitgezien, superspul.
Leuk! Maar waar koop je bijv. amandel jojoba? En hoe ziet dat eruit, is het vloeibaar?
Amandel olie bij de etos. even om vragen staat achter de toonbank, jojoba olie bij een goede natuurwinkel, is heerlijk spul, ik meng een paar druppels door mijn dagcreme, en voor het slapen puur.
Mijn huid heeft er nog nooit zo goed uitgezien, superspul.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
donderdag 12 april 2012 om 21:50
quote:kerstklok schreef op 12 april 2012 @ 21:38:
Een kleine pan in een grotere pan hangen, dat doe ik altijd.Met mijn pannenset is dat niet handig, al lang geprobeerd natuurlijk. Ik zoek echt zo'n vrij dunne steelpan die half rond is en zo'n stukje aan een kant heeft waarmee hij op de rand van de andere pan kan hangen.
Een kleine pan in een grotere pan hangen, dat doe ik altijd.Met mijn pannenset is dat niet handig, al lang geprobeerd natuurlijk. Ik zoek echt zo'n vrij dunne steelpan die half rond is en zo'n stukje aan een kant heeft waarmee hij op de rand van de andere pan kan hangen.
donderdag 12 april 2012 om 21:52
Het is een de textuur van roomboter, het smelt als het op je huid komt, je kan het gelijk uitsmeren. Het trekt goed in, maar je huis blijft nog wel even vettig, ik gebruikte het net op m'n gezicht na het wassen met African Black soap. Ik laat nog wel weten hoe het morgenochtend is ingetrokken.
Ik vind jojobaolie ook heerlijk, alleen vind ik t zo goor ruiken(een beetje naar vloeibare ontbijtcrackers ) nu zit het er ook door, maar ruik ik t niet.
Ik heb er trouwens ook tea tree olie doorheen gedaan, een theelepel ongeveer.
Ik vind jojobaolie ook heerlijk, alleen vind ik t zo goor ruiken(een beetje naar vloeibare ontbijtcrackers ) nu zit het er ook door, maar ruik ik t niet.
Ik heb er trouwens ook tea tree olie doorheen gedaan, een theelepel ongeveer.
donderdag 12 april 2012 om 21:55
donderdag 12 april 2012 om 21:59
Ik heb voor de au bain marie methode een steelpannetje en een grote glazen kom gebruikt, een laagje kokend water in het pannetje gedaan, en de grote kom eropgezet. Werkt als een tiet!
Dit is een goede tutorial hoe je het kan maken: http://sheabutter.punt.nl/index.php?r=1&id=428468
De ingrediënten kun je helemaal aanpassen zoals je wilt, volgens mij is het vooral de bedoeling om de verhouding sheabutter en olie tussen de 50:50 en 70:30 te houden voor de textuur
Dit is een goede tutorial hoe je het kan maken: http://sheabutter.punt.nl/index.php?r=1&id=428468
De ingrediënten kun je helemaal aanpassen zoals je wilt, volgens mij is het vooral de bedoeling om de verhouding sheabutter en olie tussen de 50:50 en 70:30 te houden voor de textuur
vrijdag 13 april 2012 om 22:19
Trouwens, eerste voorzichtige update: vanmorgen wakker geworden met een zijdezacht niet plakkend gezicht, wat best indrukwekkend is gezien de laag wsb die ik gesmeerd heb Idem voor handen en voeten!
Ik vind het alleen niet onwijs lekker ruiken, maar ik heb geen parfum olie gebruikt, alleen tea tree olie ruik je. Als je van een lekker ruikend smeerseltje houd, kan je beter wat parfumolie erdoorheen kieperen!
Ik vind het alleen niet onwijs lekker ruiken, maar ik heb geen parfum olie gebruikt, alleen tea tree olie ruik je. Als je van een lekker ruikend smeerseltje houd, kan je beter wat parfumolie erdoorheen kieperen!
dinsdag 24 april 2012 om 21:02
Update: de eerste WSB was nog iets te heftig voor m'n gezicht, waarschijnlijk door de tea tree oil. Ik heb nu een nieuwe gemaakt met de verhouding 1:1 met olie en sheabutter, en de olie was een mix van 2 delen uit jojoba, 1 deel argan en 1 deel amandelolie.
Het ruikt niet heel lekker, maar t voel wel echt heel prettig op m'n gezicht!
Het ruikt niet heel lekker, maar t voel wel echt heel prettig op m'n gezicht!