Nog een topic over pesten, maar dan anders...

26-04-2012 09:58 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben hier wat aan het lezen, topic over pesten. En het blijft me verbazen hoe veel mensen vroeger gepest zijn. En dat er niemand gepest lijkt te hebben, hooguit 'niet meegedaan'. En dat als veel later, de pesters geconfronteerd worden door de gepesten, de pester 'zogenaamd' niks meer weet (volgens de gepeste).

Nou, bij deze:

Ik blijk vroeger gepest te hebben. Behoorlijk erg ook volgens het verhaal. En ik zeg met opzet 'volgens het verhaal', want ik weet er echt niets meer van. Kan me ook niet voorstellen dat het gebeurd is, maar tóch blijk ik iemand flinke psychische schade aangedaan te hebben. Niet alleen, met een groepje, maar wél actief gepest. En ik ben me werkelijk van geen kwaad bewust. Kon me nooit voorstellen dat pesters dat niet wisten, wat ze een ander hadden aangedaan, maar ik blijk dat dus zelf ook gedaan te hebben.

Vorige maand, op een reunie van de lagere school, heb ik het te horen gekregen van een vrouw die ik me eerlijk gezegd nauwelijks herinner uit die klas. Ze was er in de vierde klas bijgekomen (verhuisd naar ons dorp), en ik schijn haar samen met mijn vriendinnetjes het leven ontzettend zuur gemaakt te hebben. Ik ben naar een andere middelbare school gegaan dan zij, maar mijn vriendinnen zijn naar dezelfde school als zij gegaan en zijn daar doorgegaan met pesten. Volgens haar verhaal. Want mijn vriendinnen van toen kunnen zich haar dus ook nauwelijks herinneren. En zijn zich er óók al niet van bewust haar gepest te hebben. Wél dat ze probeerde aansluiting bij ons te krijgen waar wij niet op in gegaan zijn, maar een paar keer weigeren om te spelen kan toch geen pesten genoemd worden? Zij vertelde dat wij vaak haar spullen kapot maakten, haar jas een keer in de wc hebben gestopt, haar laarzen met water vol hebben laten lopen, haar haren hebben afgeknipt... allemaal vreselijke dingen, het kán toch niet dat wij dat allemaal niet meer weten?

Maargoed, ze is al jaren in therapie door ons pesten, en heeft ons dus vorige maand geconfronteerd, en wil graag onze excuses. Ik heb heel eerlijk gezegd dat ik er moeite mee heb om mijn excuses te maken voor iets waarvan ik werkelijk niet weet dat ik het gedaan heb, eigenlijk ook niet geloof dat ik (wij) dat gedaan hebben.

Aan de andere kant lees ik in de 'pesttopics' dat het heel vaak gebeurd dat als de gepeste de pester confronteerd, de pesters zich van geen kwaad bewust zijn.

Kan het écht zo zijn dat ik jarenlang gepest heb zonder me daar bewust van te zijn? De dingen die zij verteld, dat zijn geen kleine dingen, dat zijn echt welbewuste acties om een kind te pesten, en ik herinner me dat oprecht niet. Dat we haar hebben buitengesloten, dát wel. Daar wil ik ook bést mijn excuses voor maken. Maar al die andere dingen...

Wat vinden jullie? Wat moet ik hier mee?
Flower, dan moet je er wel achter komen dat je kinderen pesters/meelopers zijn. En dat is nou juist het probleem: kinderen hebben dat soms helemaal niet door.
quote:jojanneke66 schreef op 26 april 2012 @ 12:17:

[...]

Wat verschrikkelijk kort door de bocht.

Kinderen ervaren de wereld zoals hij in het leven van dat kind is zoals hij is. Dat is normaal, dat is zoals het is, en daar doe je het mee.

Pas later, als je volwassen bent en je je eigen leven gaat leiden, dan kom je tot de conclusie dat datgene waarvan jij dacht dat het normaal was, eigenlijk helemaal niet zo normaal was.

En pas dan kun je dingen in perspectief gaan zetten, en kun je bekijken waar je aan wil werken of niet.

Een 13 jarige die gaat pesten omdat hij de je 5 jaren daarvoor is gepest, en dat dit de enige manier is wat hij kan verzinnen om te voorkomen dat hij gepest gaat worden, snap ik helemaal.

En natuurlijk houdt zo'n kind zich nog niet bezig of het normaal is, of dat hij misschien niet erg genoeg gepest is, of wat voor "volwassen" redenatie dan ook.

Dat kind heeft het al druk genoeg met overleven.

Nee ik kan dat niet begrijpen dat je zelf dan gaat pesten.

Dat je je gaat inzetten om het leven van de pestkoppen te vernielen dat kan ik wel begrijpen.
quote:giuliettacapuletti schreef op 26 april 2012 @ 12:33:

Flower, dan moet je er wel achter komen dat je kinderen pesters/meelopers zijn. En dat is nou juist het probleem: kinderen hebben dat soms helemaal niet door.

Misschien is dat moeilijk ja. Daar kan ik op dit moment nog niet over praten.

Maar ik weet wel dat ik het niet zal accepteren als ze gaan pesten.
Ik heb niet alle reacties gelezen, ik heb mijn mening al een keer gegeven op het Gepest! topic op entertainment, en ik blijf daarbij;

Ik geloof niet dat als je iemand gepest hebt, je je dat niet meer herinnert.

Ik ben zelf niet gepest (wel met tijden, maar niet continu en ik kan me precies herinneren hoe dat ging, wie dat deed en welke impact het TOEN op me maakte)

Ik heb ook niet actief gepest, ik was een meeloper, maar kan me wel een aantal acties voor de geest halen waarbij mensen gepest werden en ik niks deed.

Ik heb dus niet actief gepest, ben niet actief gepest, maar ik weet zeker dat ik zo een aantal mensen van schoolperiode eruit kan halen die last gaven/ervaren hebben (met concrete namen, gebeurtenissen). Nu word ik door dit topic heel nieuwsgierig of die mensen zich dat zelf herinneren als ik ze nu zou tegenkomen.

Ik kan me namelijk ook een aflevering van Gepest! herinneren waarin een pester op zoek ging naar haar slachtoffers, en dat die 'slachtoffers' ook nauwelijks wisten waar zij het over had, ik vind dat zo vreemd...
anoniem_127060 wijzigde dit bericht op 26-04-2012 12:41
Reden: heel veel spelfouten
% gewijzigd
quote:_flower_ schreef op 26 april 2012 @ 11:45:

[...]

Waarom ging je zus dan zelf ook pesten als zij zegt zelf zo ernstig gepest te zijn. Kan dan niet meer geloven dat zij echt gepest is geworden. Want dan doe je zoiets niet.

Ik weet zeker dat mijn zus wel gepest is.

Je vraagt waarom ze zelf ging pesten, daar weet ze het antwoord niet op omdat zij het zich niet kan herinneren!

En dan doe je zoiets niet?

Ik denk dat ze rond die tijd een jaar of 9 was , ik denk dat je dan niet rationeel nadenkt.

Ik denk dat pesten vooral een gevoel van macht is, op die manier vind ik zelf gaan pesten niet zo gek.

Om ook een machtsgevoel te hebben.
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 12:35:

Ik geloof niet dat als je iemand gepest hebt, jej je dat niet meer herinnert.

De meest logische verklaring voor het feit dat mensen andere of soms geen herinneringen hebben aan dezelfde gebeurtenissen is toch echt dat ons geheugen niet zo goed werkt als we ons graag wijsmaken.
quote:eefjewentelteefje schreef op 26 april 2012 @ 12:36:

[...]

Ik weet zeker dat mijn zus wel gepest is.

Je vraagt waarom ze zelf ging pesten, daar weet ze het antwoord niet op omdat zij het zich niet kan herinneren!

En dan doe je zoiets niet?

Ik denk dat ze rond die tijd een jaar of 9 was , ik denk dat je dan niet rationeel nadenkt.

Ik denk dat pesten vooral een gevoel van macht is, op die manier vind ik zelf gaan pesten niet zo gek.

Om ook een machtsgevoel te hebben.

Nouja ik vind het wel heel gek.

Het zou nooit in mijn hoofd komen om iemand maar te gaan pesten. En dat is ook nooit in mijn hoofd geweest, ook niet toen ik kind was.

Zoals ik al in een ander topic had aangegeven.

Ik ben zo aardig dat ik toen een docent een belachelijke opmerking maakte tegen de grootste pestkop (ze viel en dat maakte wat lawaai en ze was nogal groot/flink...reactie van docent kan je misschien raden), dat ik daar iets van zei. Dat ik dat niet vond kunnen.

Ik was toen wel ouder dan 9 ofzo...14 denk ik.
quote:_flower_ schreef op 26 april 2012 @ 12:31:

[...]

Dat zeg ik niet he, dat lees jij.

Maar ik zal zeer zeker het nooit accepteren als mijn kinderen zouden gaan pesten. Ik zal ze wel een kans geven natuurlijk en uitleggen dat wat ze doen heel slecht is en dat ze hier onmiddelijk mee moeten stoppen en het goed moeten maken.

Maar gaan ze er mee door. JA dan zou ik de deur sluiten voor mijn kinderen.   Hoe oud zijn je kinderen? En heb alsjeblieft niet de illusie dat je ALTIJD weet wat je kinderen doen, en waar ze bij betrokken zijn. Dat weet je namelijk niet.

En punt 2, Denk je nu echt dat als jou kinderen weten hoe jij er over denkt (als je pest, je gaat daarmee door na dat ik je een kans gegeven heb, dan sluit ik de deur voor je) dat ze jou dan op de hoogte houden van wat ze doen, en wie ze al dan niet pesten?

Kom nou, zo naief ben je toch niet? Je weet toch ook zelf wel dat datgene wat je absoluut niet mocht doen in je jeugd, en je wilde dat toch, dat je er dan voor zorgde dat je ouders er niet achter kwamen?

quote:

Ik zal mijn kinderen niet gaan voortrekken en het dus van hun maar wel accepteren. Zou erg oneerlijk zijn lijkt me.

Is de wereld dan eerlijk?  quote:

Meelopen is net zo erg als pesten.

Wil je je kinderen dan verplichten om niet mee te lopen, en om altijd in te grijpen als ze zien dat er iemand gepest wordt? Hoe wil je er zorg voor dragen dat ze dat gedrag dan ook werkelijk vertonen?   quote:Ik zou niet weten wat ik exact zal doen als mijn kinderen gepest worden. Maar ik zou ze in iedergeval serieus nemen en echt naar ze luisteren. Want dat is het minste wat je kan doen. (en vaak gebeurd dat niet).Idd, het begint met luisteren.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ik kan het wel verklaren waarom je soms zelf gaat pesten, als je eerder gepest bent. Als je gepest wordt ben je outcast, je hoort er niet bij. Dat geeft een eenzaam en angstig gevoel. Door mee te gaan pesten voel je je sterker in een groep. Je bent niet meer de outcast en ze laten je dus met rust.

Dat is misschien onbegrijpelijk voor sommigen, maar ik denk wel dat het zo kan werken.
quote:giuliettacapuletti schreef op 26 april 2012 @ 12:41:

Ik kan het wel verklaren waarom je soms zelf gaat pesten, als je eerder gepest bent. Als je gepest wordt ben je outcast, je hoort er niet bij. Dat geeft een eenzaam en angstig gevoel. Door mee te gaan pesten voel je je sterker in een groep. Je bent niet meer de outcast en ze laten je dus met rust.

Dat is misschien onbegrijpelijk voor sommigen, maar ik denk wel dat het zo kan werken.Precies. Uiteindelijk kun je beter de beul zijn dan degene op het schavot.
quote:jojanneke66 schreef op 26 april 2012 @ 12:40:

[...]

Hoe oud zijn je kinderen? En heb alsjeblieft niet de illusie dat je ALTIJD weet wat je kinderen doen, en waar ze bij betrokken zijn. Dat weet je namelijk niet.

Ik heb nog geen kinderen, baby in wording zit nog in mijn buik

En punt 2, Denk je nu echt dat als jou kinderen weten hoe jij er over denkt (als je pest, je gaat daarmee door na dat ik je een kans gegeven heb, dan sluit ik de deur voor je) dat ze jou dan op de hoogte houden van wat ze doen, en wie ze al dan niet pesten?

Daarr zal ik dan goed op gaan letten. Geen idee hoe of wat.

Maar als ik er achter kom zal de deur sluiten

Kom nou, zo naief ben je toch niet? Je weet toch ook zelf wel dat datgene wat je absoluut niet mocht doen in je jeugd, en je wilde dat toch, dat je er dan voor zorgde dat je ouders er niet achter kwamen?

Nee dat deed ik niet

[...]

Is de wereld dan eerlijk?

Jammer genoeg niet, maar moet ik dat goed vinden dan? Ik vind eerlijkheid heel belangrijk[...]

Wil je je kinderen dan verplichten om niet mee te lopen, en om altijd in te grijpen als ze zien dat er iemand gepest wordt? Hoe wil je er zorg voor dragen dat ze dat gedrag dan ook werkelijk vertonen?  

Ik zou willen dat zij dat zouden willen.

[...]

Idd, het begint met luisteren.
quote:_flower_ schreef op 26 april 2012 @ 12:40:

[...]

Nouja ik vind het wel heel gek.

Het zou nooit in mijn hoofd komen om iemand maar te gaan pesten. En dat is ook nooit in mijn hoofd geweest, ook niet toen ik kind was.

Zoals ik al in een ander topic had aangegeven.

Ik ben zo aardig dat ik toen een docent een belachelijke opmerking maakte tegen de grootste pestkop (ze viel en dat maakte wat lawaai en ze was nogal groot/flink...reactie van docent kan je misschien raden), dat ik daar iets van zei. Dat ik dat niet vond kunnen.

Ik was toen wel ouder dan 9 ofzo...14 denk ik.

Misschien kun je het je niet herinneren?

Je bent misschien wel aardig maar niet heilig.

En de wereld is nu eenmaal niet zwart/wit goed/slecht er zit een heleboel tussen.
quote:giuliettacapuletti schreef op 26 april 2012 @ 12:41:

Dat is misschien onbegrijpelijk voor sommigen, maar ik denk wel dat het zo kan werken.

Het zal vast zo werken.

Maar het is wel slecht.
quote:eefjewentelteefje schreef op 26 april 2012 @ 12:45:

[...]

Misschien kun je het je niet herinneren?

Je bent misschien wel aardig maar niet heilig.

En de wereld is nu eenmaal niet zwart/wit goed/slecht er zit een heleboel tussen.

De wereld is niet zwart/wit goed/slecht nee dat klopt.

Maar daarom hoef je maar niet alles goed te keuren. En het zullen ook wel vaker meningen zijn.
Zo werkt het ook. En dat is niet goed of slecht. Aan psycho-sociale 'wetten' kun je geen oordeel hangen Flower.
quote:_flower_ schreef op 26 april 2012 @ 12:48:

[...]

De wereld is niet zwart/wit goed/slecht nee dat klopt.

Maar daarom hoef je maar niet alles goed te keuren. En het zullen ook wel vaker meningen zijn.

Ik geloof niet dat iemand hier pesten goedkeurt, ik snap je geloof ik niet helemaal.

Jij gelooft niet dat als je zelf gepest wordt toch ook een pester kan zijn.

In het geval van mijn zus gebeurde het pesten en gepest worden in de zelfde periode, maar niemand, ook mijn zus niet , keurt dat goed.
@_flower_

Ik denk dat ik het gesprek met jou maar moet laten voor wat het is. En dat is niet omdat ik het geen leuk gesprek vind, maar domweg omdat we aan de andere kant van het spectrum zitten.

Jij bent zwanger en zit nog vol goede voornemens en plannen en ideeen hoe je je kind(eren) wil gaan opvoeden, mijn oudste zoon is 25.

Onze belevingswereld zit te ver uit elkaar. Jij nog vol idealen, ik ben gepokt en gemazeld.

Ik wil je alleen ben even bedanken voor de herinnering aan al mijn goede voornemens en plannen en manieren waarop ik mijn kinderen groot zou brengen, en de principes die ik had.

Ik zag even mezelf in jou, en daarvoor wil ik je bedanken.

Liefs
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
quote:eefjewentelteefje schreef op 26 april 2012 @ 12:52:

[...]

Ik geloof niet dat iemand hier pesten goedkeurt, ik snap je geloof ik niet helemaal.

Jij gelooft niet dat als je zelf gepest wordt toch ook een pester kan zijn.

In het geval van mijn zus gebeurde het pesten en gepest worden in de zelfde periode, maar niemand, ook mijn zus niet , keurt dat goed.

Ik snap het inderdaad niet.

Maar dat betekend niet dat ik niet weet dat dit voorkomt.

Ik kan wel zeggen dat ik het begrijp, maar dat klopt niet. Ik ga niet liegen, daar houd ik niet van.
@ jojanneke66 : Dat is goed.
@ TO: ik zou er vanuit gaan dat ze wel de waarheid spreekt, waarom zou ze erover liegen? Het lijkt me erg lastig om onbekenden zo te confronteren, dat doe je niet als er niks is gebeurd. Ze heeft er verder ook niets mee te winnen, behalve dat ze haar eigen wonden kan laten helen. Als die wonden er niet waren geweest dan had ze je toch ook niet hoeven te confronteren?

De gepeste heeft er over het algemeen niet zoveel baat bij om zulke gebeurtenissen te verzinnen, de pester heeft er wel alle baat bij om deze gebeurtenissen snel te vergeten.

Ik zou wel eerlijk zijn in dat jij het niet zo hebt beleefd, dat je nog wel weet dat je haar hebt buitengesloten en dat ook al kun je het niet zo herinneren als haar, je het verschrikkelijk zou vinden als je het allemaal nog wel zou weten. (tenminste ik neem aan dat je het verschrikkelijk zou vinden als je je idd zou herinneren hoe zij het zegt).

Ik denk dat het op die manier het dichtst bij een oprecht excuus, waar zij ook wat aan heeft.

Dat vind ik beter dan zeggen dat het aan haar beleving lag of net doen alsof je alles nog weet en daar sorry voor zeggen (liegen dus)
Ik heb wel gepest, geen klasgenoten maar wel een invaljuf. Ik zat in de klas met mijn neef wij scheelden 7 dagen en waren samen 2 verschrikkelijke draken, waren we niet samen dan waren we juist verlegen. Heb er vreselijk spijt van, de arme vrouw is overspannen weggegaan, schaam me enorm.

Ook toen ik naar de middelbare school ging op de fiets kwamen ik en mijn vriendinnen van de andere kant een heel lief blond klein brugpiepertje tegen. We spuugden altijd naar hem, nam hij een alternatieve route dan namen wij die ook. Ik schaam me diep. Een jaar of 5 later zat hij op dezelfde vereniging als ik, ik ben mijn excuses aan gaan bieden, en hij zei letterlijk fock jou, en flikker op! Ik geef hem groot gelijk.

Wat je allemaal niet doet om "stoer" te zijn als puber. Verschrikkelijk!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
We hebben als 3-VWO klas een keer een invaljuf huilend de klas uitgekregen. Dat was achteraf gezien geen hoogtepunt in mijn schoolcarrière.
HIer nog iemand die gepest is. Op de lagere school (van groep 3 t/m 5) ben ik door een regelrechte hel gegaan. Is eigenlijk nooit meer goed gekomen. Ik ben er introverter van geworden dan ik was. Vanaf groep 6 op een nieuwe school, maar geen echte aansluiting meeer kunnen vinden. Viel nog redelijk buiten de boot. Niet echt gepest.

Middelbare school werd een heel nieuw begin. Zodra ik ook maar het idee had dat het opnieuw begon, kon de pester een paar flinke klappen verwachten. Echt gepest ben ik daarna niet meer. Raar genoeg ben ik wel meegegaan in het pesten van een andere klasgenoot die we toch twee jaar het leven behoorlijk zuur gemaakt moeten hebben.

Achteraf wel spijt, ik had beter moeten weten. Maar nooit de behoefte gevoeld mijn excuus aan te bieden. Ik zit zelf trouwens ook niet te wachten op excuses van de mensen die mijn leven op de basisschool tot een hel maakten.
quote:Tanneketoverhex schreef op 26 april 2012 @ 09:58:

Kan het écht zo zijn dat ik jarenlang gepest heb zonder me daar bewust van te zijn?

Ja, dat kan zeker. Dat zij het zich anders herinnert dan jij, heeft een hoop redenen:

a) Stel je voor. Tijdens een schooldag zeggen 10 pesters allemaal 1 keer iets lelijks tegen de gepeste. Dan hoort de gepeste op die dag maar liefst 10 keer iets lelijks en is dan dus ECHT gedurende die hele dag gepest. Terwijl elke pester apart maar 1 lullig dingetje op de hele dag heeft gezegd en denkt dat het allemaal wel meevalt. (En het waarschijnlijk aan het eind van de dag zelfs al vergeten is.)

b) In het geval van pesten met een groep, versnippert het verantwoordelijksheidsgevoel. Je zult al snel denken dat iemand anders in de groep de werkelijke aanstichter was, en dat jij alleen een beetje meelachte. Maar het stomme is: Iedereen in die groep denkt zo. Zo werkt het brein nou eenmaal. En dan heeft dus uiteindelijk niemand het ECHT gedaan.

c) De mens is vanuit zijn egoistische natuur geneigd om te onthouden wat hemzelf voor negatiefs wordt aangedaan, en te vergeten wat hij een ander voor negatiefs heeft aangedaan. Vandaar dat een gepeste vaak veel beter weet wat er precies is voorgevallen, en de pester denkt dat het allemaal wel meeviel.

Zeker in het geval van pesten weet je diep van binnen dat dat geen schoonheidsprijs verdient, dus is het voor je brein/geweten erg aantrekkelijk om jouw aandeel daarin te vergeten.

d) Kinderen denken in hun ongecompliceerde denkwijze al snel dat hun pestgedrag volkomen logisch en gerechtvaardigd is, want ja, de gepeste IS toch ook een rare kwibus? En er moet toch IEMAND laten merken dat hij eens wat minder vreemd zou moeten doen?

Het geeft de pesters soms bijna het gevoel dat ze met een nobele taak bezig zijn, namelijk: De gepeste duidelijk maken dat hij niet geaccepteerd wordt zoals hij nu is, maar als hij toch eens zou verANderen, dan zou het allemaal beter worden.

Helaas komt dat nobel bedoelde lesje natuurlijk nooit op die manier aan bij de gepeste.

e) Wat iemand anders al zei: De gepeste is (logischerwijs) de hele dag bezig met de angst om weer gepest te worden en het daadwerkelijk gepest worden, terwijl het voor elke pester apart maar een fractie van de dag beslaat. Want de pester doet op zo'n dag ook nog allerlei aardige en gezellige dingen met vrienden, terwijl er voor de gepeste weinig gezelligs te beleven (en te onthouden) valt als hij door niemand in de groep geaccepteerd wordt.

Voor de gepeste was het dus daadwerkelijk een hel, terwijl elke pester apart zal denken dat het allemaal wel meeviel.

f) Pesten geeft de pester meestal een fijn gevoel over zichzelf: Ik ben tenminste niet raar. Ik hoor er tenminste bij. Ik ben leuker en beter dan die ander.

Voor het brein is er daardoor weinig reden om het op te slaan als iets waar je je rottig over zou moeten voelen.

Kortom, al deze mechanismen kunnen ervoor zorgen dat jij daadwerkelijk hebt meegeholpen om water in iemands laarzen te gieten, terwijl je je daar niets meer van herinnert.

Denk dus nooit te snel dat de gepeste het allemaal wel aangedikt of verzonnen zal hebben, want de kans is vele malen groter dat jij indertijd de omvang van het pesten niet goed overzien hebt en dat jouw brein ook nog jouw aandeel erin gebagatelliseerd heeft. En dat de gepeste zich de gebeurtenisen tijdens die periode WEL haarfijn herinnert.
Goede post Java!
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven