Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
OVerigens Tzippa, het dringt nu pas door wat je zegt. Vooral die ene oorlog blijven uitmelken??? Alleen maar omdat ik je wijs op iets offtopics? Ben je wel helemaal lekker?
quote:Biscuitje schreef op 26 april 2012 @ 15:04:

Ik zou echt willen dat alle mensen die zo zwart-wit denken die docu eens gingen bekijken, of hebben julile hem allemaal al gezien? Het was echt niet zo dat men wist waar men zich bij aansloot. Er zit in die docu een man huilend omdat hij achteraf hoorde wat er nu echt met die uitgemergelde Joden die in de trein zaten, en welke hij zijn brood gaf, is gebeurd. Die man voelt zich wel degelijk schuldig, pleit ook geen onschuld, maar ik denk wel dat deze man wanneer hij omgekomen zou zijn net zo goed een oorlogsslachtoffer zou zijn. Die wist helemaal niet waar hij zich bij aansloot. Die ging voor het avontuur naar het front, voor de vaste baan die hij daarmee kreeg. Omdat hij een jonge jongen was van een jaar of 18 die geen gewone baan wilde.Hier in Duitsland zijn honderden documentaires over WO II. Daarbij zie je vooral die onwetendheid bij de gewone, opgeroepen soldaat voor de Wehrmacht. De SS werd opgericht met het motto 'shoot to kill'. Het waren nota bene SS-mensen die de gewone soldaten uit de Wehrmacht doodschoten na desertatie.
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:09:

[...]

Zou ik dan toch maar eens doen want je commentaar slaat nu werkelijk nergens op.Ach ja.Ik zet het er nog eens bij, IK heb niet alles gelezen( was het niet van plan ook, en doe het ook niet op bevel)
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 15:10:

[...]

Duh, als ik een topic open over overgewicht, en iemand begint over het leed met zijn schoonmoeder dan verwijs ik hem ook naar een eventueel ander topic met dat onderwerp. Dat betekent niet dat het schoonmoeder leed er niet is.Ok, dan mis je dus echt mijn hele punt; laat maar.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:11:

[...]

Ook weer zo ongenuanceerd. Weet je wat jou probleem is, je veroordeelt veel te gemakkelijk.Ik veroordeel de keuze. En die keuze hoort niet bij 4 mei wat mij betreft.
quote:tzippa schreef op 26 april 2012 @ 15:08:

[...]

Nee, dat zegt al genoeg, vooral die ene oorlog blijven uitmelken en je ogen sluiten voor wat er NU naast je gebeurt

Fout, leest de omschrijving van de nationale dodenherdenking nog maar eens.

Bovendien...dan mogen de Amerikanen ook gezellig mee herdenken in Vietnam? De Wit-Russen in Kazachstan?

En wel ja, de Turken in Koerdistan? Lijkt mij een prima plan, not...

Demjanjuk in Jad Wasjem?
quote:redband schreef op 26 april 2012 @ 15:12:

[...]

Ach ja.Ik zet het er nog eens bij, IK heb niet alles gelezen( was het niet van plan ook, en doe het ook niet op bevel)Misschien leer je er wat van...
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:11:

[...]

Ome Dirk had broers die in het verzet zaten, dus ándere keuzes maakten.

En zoals net genoemd, in '1940-'41 was allang bekend wat voor club die SS was. Dus ja, je kunt er gevoeglijk vanuit gaan dat ome Dirk wist waar ie voor koos.Dus wat is jouw conclusie? Ome Dirk was een monster? Zou het niet zo kunnen zijn dat goed en fout nu 70 jaar na dato een stuk helderder is dan toen? Kan het niet zo zijn dat mensen geindoctrineerd werden en dat er sommige gewoon foute keuzes hebben gemaakt, zonder dat het nu gelijk monsters waren? Nogmaals, een beetje nuance 70 jaar na dato lijkt me op zijn plaats
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:11:

[...]

Ook weer zo ongenuanceerd. Weet je wat jou probleem is, je veroordeelt veel te gemakkelijk.+1
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:13:

[...]

De Wit-Russen in Kazachstan?

??
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:14:

[...]

Misschien leer je er wat van...

Na 50 jaar kan ik opperbest een eigen mening vormen.

En een eigen denkwijze neerzetten.

En voor de rest ben ik klaar met dit onderwerp.
ik denk dat het makkelijk oordelen is met de wetenschap van nu, zonder in die tijd geleefd te hebben

Wat betreft het gedicht: het laat goed zien dat het niet zwartwit is en dat er meerdere kanten zijn. Of het voorgelezen zou moeten worden tijdens de dodenherdenking weet ik eigenlijk niet. Zowel de voorstanders als de tegenstanders hebben een punt
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ben maar na twee paginas afgehaakt met lezen.

:puke: voor een groot deel van de reacties hier, en verder roerend eens met wat ik tot nu toe van Twinkle gelezen heb, dus ik sluit me maar op voorhand bij haar aan.
Am Yisrael Chai!
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:15:

Dus wat is jouw conclusie? Ome Dirk was een monster? Zou het niet zo kunnen zijn dat goed en fout nu 70 jaar na dato een stuk helderder is dan toen? Kan het niet zo zijn dat mensen geindoctrineerd werden en dat er sommige gewoon foute keuzes hebben gemaakt, zonder dat het nu gelijk monsters waren? Nogmaals, een beetje nuance 70 jaar na dato lijkt me op zijn plaatsAdolf Hitler was er ook van overtuigd het juiste te doen, laten we dat vooral niet vergeten. Laten we Adolf Hitler eigenlijk ook maar even nuanceren.
quote:rozenstruikje schreef op 26 april 2012 @ 15:02:

Yraatje, blijkbaar konden zijn broers wel nadenken. Daaruit kun je opmaken dat er weldegelijk kennis was van wat er gaande is. Als er verzachtende omstandigheden zijn dan is het extreme lafheid. Niets uit verweer of iets anders wat maar ook riekt naar slachtofferschap.

Ik ken de situatie niet echt natuurlijk. Ik heb nog nooit van deze man gehoord tot vandaag.

Ik weet niet of zijn broers/zussen al in het verzet zaten toen hij de foute kant koos.

Misschien zat hij wel fout en dat zijn broers/zussen daarna pas het verzet in gingen...

Het wil niet altijd zeggen dat alles al helemaal duidelijk is.
quote:redband schreef op 26 april 2012 @ 15:16:

[...]

Na 50 jaar kan ik opperbest een eigen mening vormen.

En een eigen denkwijze neerzetten.

En voor de rest ben ik klaar met dit onderwerp.Makkelijk....
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:18:

Ben maar na twee paginas afgehaakt met lezen.

:puke: voor een groot deel van de reacties hier, en verder roerend eens met wat ik tot nu toe van Twinkle gelezen heb, dus ik sluit me maar op voorhand bij haar aan.Ongelofelijk hè? Ik zit hier ook helemaal zo:
Lees de The Origins of Totalitarianism van Hannah Arendt maar eens en dan praten we verder, fijne middag verder.
quote:alfa-man schreef op 26 april 2012 @ 15:15:

[...]

Dus wat is jouw conclusie? Ome Dirk was een monster? Zou het niet zo kunnen zijn dat goed en fout nu 70 jaar na dato een stuk helderder is dan toen? Kan het niet zo zijn dat mensen geindoctrineerd werden en dat er sommige gewoon foute keuzes hebben gemaakt, zonder dat het nu gelijk monsters waren? Nogmaals, een beetje nuance 70 jaar na dato lijkt me op zijn plaats

Nee, Ome Dirk hoeft geen monster zijn geweest. Uitsluiten kan ik het ook niet gezien waar hij bij zat, maar ik kan ook niet met zekerheid zeggen dat hij het wel was.

Ook in deze tijden zie je mensen neigen naar fout(gevaarlijk politieke )e keuzes. Je kunt zou er nu ook onderzoek op los kunnen laten welke mensen meer risico vormen zelfde soort keuzes te maken.

Maar hey, een mens is maar mens. Echter val ik over hetzelfde als het comite. Het is niet de plek om de twee uitersten te mengen.
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:18:

[...]

Adolf Hitler was er ook van overtuigd het juiste te doen, laten we dat vooral niet vergeten. Laten we Adolf Hitler eigenlijk ook maar even nuanceren. (wel ja waarom niet?!)
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:13:

[...]

Fout, leest de omschrijving van de nationale dodenherdenking nog maar eens.

Bovendien...dan mogen de Amerikanen ook gezellig mee herdenken in Vietnam? De Wit-Russen in Kazachstan?

En wel ja, de Turken in Koerdistan? Lijkt mij een prima plan, not...

Demjanjuk in Jad Wasjem?

Ach joh, we gaan voortaan gezellig een herdenkingsmis voor Saddam Hussein houden tijdens Independence day in Irak.

En weet je wat, als we toch bezig zijn, misschien voortaan ook een krans voor Adolf zelf leggen op de Dam, die arme man was ook maar slachtoffer van zijn eigen gekte tenslotte.
Am Yisrael Chai!
quote:redband schreef op 26 april 2012 @ 15:08:

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar vind het een mooi gedicht.

Triest dat het anno 2012 niet hard op mag worden voorgelezen.

En zo zie je maar, dat het jaren lang generatie's lang blijft achtervolgen.Ik ook!!
http://www.4en5mei.nl/naWie herdenken we op 4 mei?

Tijdens de Nationale Herdenking herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties

tionaal_comite/veelgestelde_vragen
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:09:

[...]

Moordenaars, serial killers, verkrachters en genocideplegers ook.

En Adolf Hitler heeft ook een foute keuze gemaakt.Ja, en die zie ik ook allemaal als daders...
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:18:

[...]

Adolf Hitler was er ook van overtuigd het juiste te doen, laten we dat vooral niet vergeten. Laten we Adolf Hitler eigenlijk ook maar even nuanceren.Nee, die mag je van mij een monster noemen. Ik denk dat het gedicht vragen oproept over hoe alles heeft kunnen gebeuren. Hoe kan het dat ome Dirk deze keuze heeft gemaakt terwijl hij 4 broeres had die wel de juiste keuze maakten. Perfect voor de dodenherdenking lijkt mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven