Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking
donderdag 26 april 2012 om 13:33
Wat vinden jullie:
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Mijn naam is Auke Siebe Dirk
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.
Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.
De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''
Schofferen
Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''
Het gedicht
Auke de Leeuw - Foute keuze
Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe
Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt
Koos voor een verkeerd leger
Met verkeerde idealen
Vluchtte voor de armoede
Hoopte op een beter leven
Geen weg meer terug
Als een keuze is gemaakt
Alleen een weg vooruit
Die hij niet ontlopen kan
Vechtend tegen Russen
Angst om zelf dood te gaan
Denkend aan thuis
Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet
Zijn moeder is verscheurd door de oorlog
Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten
En een vechtend aan het oostfront
Alle elf had ze even lief
Dirk Siebe kwam nooit meer thuis
Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe
Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden

donderdag 26 april 2012 om 15:32
quote:Yraatje schreef op 26 april 2012 @ 15:31:
Ik sta echt verbaasd over de haat die ook nu nog tentoongespreid wordt voor de mensen die in de oorlog (al dan niet bewust) een foute keuze hebben gemaakt.Haat? Het spijt me, ik ken geen haat. Nou ja, gelukkig ken ik geen haat. Maar ik ken wel het veroordelen van daden en wat niet juist is op een herdenking van heel veel slachtoffers.
Ik sta echt verbaasd over de haat die ook nu nog tentoongespreid wordt voor de mensen die in de oorlog (al dan niet bewust) een foute keuze hebben gemaakt.Haat? Het spijt me, ik ken geen haat. Nou ja, gelukkig ken ik geen haat. Maar ik ken wel het veroordelen van daden en wat niet juist is op een herdenking van heel veel slachtoffers.

donderdag 26 april 2012 om 15:33

donderdag 26 april 2012 om 15:33
donderdag 26 april 2012 om 15:34
quote:-susv- schreef op 26 april 2012 @ 15:32:
[...]
Wat ik hier waarneem is dat men vooral Ome Dirk opnieuw op het virtuele schavot legt. Maar daar moet het helemaal niet over gaan.
Het gaat over het herdenken van de slachtoffers en nabestaanden uit 40-45 op 4 mei.
Voor elk andere dader- vrijwillig slachtoffer kan dat ook op alle andere dagen van het jaar. Misschien is 29 februari daar een mooie dag voor.Hier ben ik het wel mee eens.
[...]
Wat ik hier waarneem is dat men vooral Ome Dirk opnieuw op het virtuele schavot legt. Maar daar moet het helemaal niet over gaan.
Het gaat over het herdenken van de slachtoffers en nabestaanden uit 40-45 op 4 mei.
Voor elk andere dader- vrijwillig slachtoffer kan dat ook op alle andere dagen van het jaar. Misschien is 29 februari daar een mooie dag voor.Hier ben ik het wel mee eens.
donderdag 26 april 2012 om 15:35
quote:fashionvictim schreef op 26 april 2012 @ 15:29:
(...) Het moet niet gekker worden in dit achterlijke land.Ho ho. Het gedicht is toch teruggetrokken? Alleen is niet iedereen het daarmee eens. Dan is dit niet direct een achterlijk land hoor. Ik weet dat je niet veel op hebt met de Nederlandse samenleving, maar kom op zeg.
(...) Het moet niet gekker worden in dit achterlijke land.Ho ho. Het gedicht is toch teruggetrokken? Alleen is niet iedereen het daarmee eens. Dan is dit niet direct een achterlijk land hoor. Ik weet dat je niet veel op hebt met de Nederlandse samenleving, maar kom op zeg.

donderdag 26 april 2012 om 15:36
quote:2Italy2 schreef op 26 april 2012 @ 15:28:
Yraatje.
Verdiep je eens in de ideologie van de Nazi's, dan praten we verder.
Iedere soldaat/aanhanger wist dit...
Of is het een kwestie van Ich habe es gewüsst?
Nogmaals, op een herdenking van slachtoffers is dit gedicht niet kies.
Ik ben niet van plan om me daarin te verdiepen. Ik ben wel van mening dat het niet zo zwart-wit is als we het nu (gelukkig) kunnen bekijken.
Ik denk dat het misschien voor heel veel mensen wel een kwestie was van "Wir haben es nicht gewüsst".
Denk aan propaganda en wat je door de media wordt voorgeschoteld.
Denk aan jonge mannen die misschien overgehaald worden om ergens bij te gaan, terwijl ze de gevolgen niet kunnen overzien.
Ik ben er gewoon niet van overtuigd dat alle jonge mannen die de keuze hebben gemaakt om bij de SS te gaan daar alleen maar bij gingen om te moorden of mensen neer te meppen.
Ik heb vorig jaar ook de documentaire gezien van Zwarte Soldaten. Daar zaten een paar mannen tussen die echt van die vieze mannetjes waren die inderdaad misschien maar beter gefusilleerd hadden kunnen worden. Maar er zaten er ook een paar tussen die op het moment van aanmelden alleen maar dachten aan wat actie en die er eigenlijk later uit wilden stappen. Tja.. toen zaten ze er tot hun nek toe in en konden ze er niet meer uit.
Yraatje.
Verdiep je eens in de ideologie van de Nazi's, dan praten we verder.
Iedere soldaat/aanhanger wist dit...
Of is het een kwestie van Ich habe es gewüsst?
Nogmaals, op een herdenking van slachtoffers is dit gedicht niet kies.
Ik ben niet van plan om me daarin te verdiepen. Ik ben wel van mening dat het niet zo zwart-wit is als we het nu (gelukkig) kunnen bekijken.
Ik denk dat het misschien voor heel veel mensen wel een kwestie was van "Wir haben es nicht gewüsst".
Denk aan propaganda en wat je door de media wordt voorgeschoteld.
Denk aan jonge mannen die misschien overgehaald worden om ergens bij te gaan, terwijl ze de gevolgen niet kunnen overzien.
Ik ben er gewoon niet van overtuigd dat alle jonge mannen die de keuze hebben gemaakt om bij de SS te gaan daar alleen maar bij gingen om te moorden of mensen neer te meppen.
Ik heb vorig jaar ook de documentaire gezien van Zwarte Soldaten. Daar zaten een paar mannen tussen die echt van die vieze mannetjes waren die inderdaad misschien maar beter gefusilleerd hadden kunnen worden. Maar er zaten er ook een paar tussen die op het moment van aanmelden alleen maar dachten aan wat actie en die er eigenlijk later uit wilden stappen. Tja.. toen zaten ze er tot hun nek toe in en konden ze er niet meer uit.
donderdag 26 april 2012 om 15:37

donderdag 26 april 2012 om 15:37
Wat me stoort aan het gedicht, is dat het impliceert dat deze Dirk Siebe in zekere zin ook een soort slachtoffer is. Er staat dat hij de keuze maakte om armoede te ontvluchten, en dat er toen geen weg meer terug was. Alsof dat deze Dirk Siebe vrijpleit, en alsof dat maakt dat hij niet vergeten mag worden. Waarom zouden we hem moeten herdenken? Omdat hij in de oorlog is overleden? Dat was toch zijn eigen stomme schuld? Een foute keuze blijft een foute keuze, welke motieven je er ook voor had, en welke onvoorziene gevolgen deze keuze ook heeft gehad.
Tegelijkertijd ben ik de eerste die wil toegeven dat het leven niet zwartwit is: de meeste mensen hebben zowel goed als slecht in zich. Maar laten we bij een herdenking van oorlogsslachtoffers niet ook de daders herdenken. Dat is ongepast, en als het dan moet gebeuren, dan zeker op een ander moment.
Tegelijkertijd ben ik de eerste die wil toegeven dat het leven niet zwartwit is: de meeste mensen hebben zowel goed als slecht in zich. Maar laten we bij een herdenking van oorlogsslachtoffers niet ook de daders herdenken. Dat is ongepast, en als het dan moet gebeuren, dan zeker op een ander moment.

donderdag 26 april 2012 om 15:38
hquote:_lupine_ schreef op 26 april 2012 @ 15:34:
Ik verbaas me er ook over Yraatje.
Waarom?
Zie je echt geen verschil tussen een verkeerde keus maken en daar slachtoffer van worden en gewoon, zonder keuze, opgehaald worden omdat je tot een bepaald volk behoort? En dan elders omtdaan worden van al je menselijke waardigheid, met opzet! En dàn vergast worden. Serieus, vind je dat hetzelfde?
Ik verbaas me er ook over Yraatje.
Waarom?
Zie je echt geen verschil tussen een verkeerde keus maken en daar slachtoffer van worden en gewoon, zonder keuze, opgehaald worden omdat je tot een bepaald volk behoort? En dan elders omtdaan worden van al je menselijke waardigheid, met opzet! En dàn vergast worden. Serieus, vind je dat hetzelfde?
Waar dodenherdenking voor mij om gaat is dat we nooit vergeten dat er iets vreselijks is gebeurd. Dat helpt mi voorkomen dat het ooit nogmaals gebeurt. Daar past dit gedicht perfect bij. Het lijkt mij dat mensen als FV daar helemaal geen boodschap aan hebben. Die willen gewoon heel diep in de slachtofferrol blijven zitten.

Yraatje, snap je het niet of wil je het niet snappen?
Zie onderstaande quote, daar zit hem de kneep.
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:35:
De voorvechters van het SS'er gedicht vergeten ook op welke datum het voorgedragen wordt: 4 mei. Da's precies een dag voor 5 mei, bevrijdingsdag dus.
De dag dat Nederland bevrijd werd van de Nazi's, NSB'ers en SS'ers als ome Dirk.
Zie onderstaande quote, daar zit hem de kneep.
quote:Twinkle1001 schreef op 26 april 2012 @ 15:35:
De voorvechters van het SS'er gedicht vergeten ook op welke datum het voorgedragen wordt: 4 mei. Da's precies een dag voor 5 mei, bevrijdingsdag dus.
De dag dat Nederland bevrijd werd van de Nazi's, NSB'ers en SS'ers als ome Dirk.