Dochter eet geen avondeten
donderdag 26 april 2012 om 21:14
Onze dochter (21 maanden) is een slechte eter. Vanaf het moment dat we overgingen op vast voedsel is dat een feit. We hebben ons er wel bij neergelegd en houden het principe 'wij bepalen wat ze eet, zij bepaalt hoeveel' aan.
Ondanks dat vind ik het af en toe echt zo lastig om te accepteren. Ze proeft niets en leeft gewoon op boterhammen met jam of smeerkaas en een toetje (yoghurt) en heel soms een beetje fruit (dan juich ik vanbinnen, want joepie er gaat weer eens wat anders naar binnen). Inmiddels ben ik met multivitamine begonnen voor haar. Ze is altijd al een meisje geweest dat heel witjes is, maar of dat bij haar hoort of dat het komt omdat ze zo weinig eet weet ik dus niet. Verder is ze wel vrolijk en levendig en groeit ze wel (hoewel ze wel zwaarder mag zijn voor haar lengte, maar dat mag tot nu toe nog geen naam hebben).
Het is (waarschijnlijk) een fase, maar deze fase duurt nu wel heel erg lang. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en iets hebben gevonden om de fase te doorbreken. Ik probeer me geen zorgen te maken, want het schijnt erbij te horen, maar dat vind ik vaak ook wel heel erg lastig...
Ondanks dat vind ik het af en toe echt zo lastig om te accepteren. Ze proeft niets en leeft gewoon op boterhammen met jam of smeerkaas en een toetje (yoghurt) en heel soms een beetje fruit (dan juich ik vanbinnen, want joepie er gaat weer eens wat anders naar binnen). Inmiddels ben ik met multivitamine begonnen voor haar. Ze is altijd al een meisje geweest dat heel witjes is, maar of dat bij haar hoort of dat het komt omdat ze zo weinig eet weet ik dus niet. Verder is ze wel vrolijk en levendig en groeit ze wel (hoewel ze wel zwaarder mag zijn voor haar lengte, maar dat mag tot nu toe nog geen naam hebben).
Het is (waarschijnlijk) een fase, maar deze fase duurt nu wel heel erg lang. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit herkennen en iets hebben gevonden om de fase te doorbreken. Ik probeer me geen zorgen te maken, want het schijnt erbij te horen, maar dat vind ik vaak ook wel heel erg lastig...
donderdag 26 april 2012 om 21:17
Geen strijd van maken. Ik ben echt retestreng met mijn kinderen. Maar het gevecht om eten verlies je altijd. Ik ben streng in de zin dat ik dan ook niets anders aanbiedt in de zin van; geen avondeten? Dan krijg je toch lekker een boterham kind... Dus niet.... Eten wat de pot schaft. Wil je dat niet. Dan is dat dan maar jammer. Ik heb vier kinderen en twee daarvan waren net als die van jou en de andere twee aten vanaf het begin alles. Uiteindelijk is alles goedgekozen. Maar de strijd... die ga je verliezen. Je kunt alleen voet bij stuk houden voor wat betreft het niet faciliteren hiervan.
donderdag 26 april 2012 om 21:17
Geen strijd van maken. Ik ben echt retestreng met mijn kinderen. Maar het gevecht om eten verlies je altijd. Ik ben streng in de zin dat ik dan ook niets anders aanbiedt in de zin van; geen avondeten? Dan krijg je toch lekker een boterham kind... Dus niet.... Eten wat de pot schaft. Wil je dat niet. Dan is dat dan maar jammer. Ik heb vier kinderen en twee daarvan waren net als die van jou en de andere twee aten vanaf het begin alles. Uiteindelijk is alles goedgekozen. Maar de strijd... die ga je verliezen. Je kunt alleen voet bij stuk houden voor wat betreft het niet faciliteren hiervan.
donderdag 26 april 2012 om 21:23
Het komt vanzelf goed. Bij mijn jongste duurde het tot een jaar geleden (hij is nu 8...) . Ik was bijna de wanhoop nabij. En heb het uiteindelijk 'slecht' aangepakt. maar het werkte wel. Vorig jaar heb ik gezegd dat als hij niet beter zou eten hij ziek zou worden of misschien wel dood zou gaan bij gebrek aan vitaminen. Dat vond hij echt niet leuk. Een week daarna at hij met de pot mee. Met lange tanden weliswaar, maar hij at mee. Hij zei; " ik wil echt niet dood mama' . Een jaar later lust hij (op wortelen na, en spruiten.. maar dat schotel je je beste vrienden nog niet voor) alles. Hij moest even wennen aan de smaak, maar nu vind ie alles prima. In die 7 jaar at hij ook geen frietjes, of pannenkoeken, of andere dingen die kinderen lekker vonden.
donderdag 26 april 2012 om 21:24
Alsof het om mijn dochter gaat. Alleen mijn dochter eet heel goed fruit.
Verder doen wij hetzelfde als dat jij doet: eten wat de pot schaft en zij bepaalt hoeveel ze eet. Toetje geven wij ook altijd.
Ik vind het ook lastig om te zien dat ze zo slecht eet, maar blijkbaar krijgt ze overdag toch voldoende binnen, want ik heb niet het idee dat mijn dochter honger heeft 's avonds.
Mijn dochter is ook rond de 21mnd.
Verder doen wij hetzelfde als dat jij doet: eten wat de pot schaft en zij bepaalt hoeveel ze eet. Toetje geven wij ook altijd.
Ik vind het ook lastig om te zien dat ze zo slecht eet, maar blijkbaar krijgt ze overdag toch voldoende binnen, want ik heb niet het idee dat mijn dochter honger heeft 's avonds.
Mijn dochter is ook rond de 21mnd.
donderdag 26 april 2012 om 21:25
Oh, omdat die van mij al zo oud was, maakte ik ' ochtends een soort van overlevingspapje. Met brinta, en fruit, en spinazie en vlees erin... Lijkt mij niet te vreten, maar dat ging er dan wel in vanwege overdaad aan fruit en dus zoet. Uiteindelijk was ik daar wel klaar mee en heb ik het dus op de niet educatieve manier aangepakt. Dat bleek bij gods gratie dan ook de enige manier die werkte.
donderdag 26 april 2012 om 21:26
Geen strijd wat hierboven al stond is in elk geval erg belangrijk.
Probeer het eten iets positiefs te laten zijn.
Ik weet niet of het een strijd is aan tafel?
Maar daardoor word eten al snel negatief en dat wil je nou juist niet hebben.
Misschien kun je haar laten helpen bij het koken? Kan heel simpel zijn maar haar betrekken bij het maken van haar eten kan soms al een soort nieuwschierigheid opwekken.
Verder zou je haar misschien in de supermarkt iets uit kunnen laten kiezen wat jullie als avondeten gaan eten.
Eet ze al goed zelf? Soms helpt het ook om ze zelf beetje aan te laten klooien met het eten, met de handen eten etc..
Samen een bord, bestek uitkiezen/kopen speciaal voor haar en daar van laten eten.
Soms helpt een groot bord met weinig eten erop (Zelfde hoeveelheid als op een klein bord, alleen lijkt het veel minder door het grote bord) ook nog wel eens..doordat ze denken dat het veel minder eten is.
Succes er mee en over het algemeen komt het wel goed!!!
Probeer het eten iets positiefs te laten zijn.
Ik weet niet of het een strijd is aan tafel?
Maar daardoor word eten al snel negatief en dat wil je nou juist niet hebben.
Misschien kun je haar laten helpen bij het koken? Kan heel simpel zijn maar haar betrekken bij het maken van haar eten kan soms al een soort nieuwschierigheid opwekken.
Verder zou je haar misschien in de supermarkt iets uit kunnen laten kiezen wat jullie als avondeten gaan eten.
Eet ze al goed zelf? Soms helpt het ook om ze zelf beetje aan te laten klooien met het eten, met de handen eten etc..
Samen een bord, bestek uitkiezen/kopen speciaal voor haar en daar van laten eten.
Soms helpt een groot bord met weinig eten erop (Zelfde hoeveelheid als op een klein bord, alleen lijkt het veel minder door het grote bord) ook nog wel eens..doordat ze denken dat het veel minder eten is.
Succes er mee en over het algemeen komt het wel goed!!!
donderdag 26 april 2012 om 21:26
donderdag 26 april 2012 om 21:29
Lekx, dat heb ik ook hoor. Zeker als ze weer eens op de weegschaal staat, dan denk ik: kind, eet toch eens wat 's avonds.
Patat of andere junkfood eet ze ook niet. Wat dat betreft is ze wel aardig consequent.
Het CB maakt zich geen zorgen, omdat ze er goed uitziet, niet mager toont en zich goed ontwikkelt. Ze is ook niet vaker ziek dan andere kinderen. En ze eet overdag goed.
Patat of andere junkfood eet ze ook niet. Wat dat betreft is ze wel aardig consequent.
Het CB maakt zich geen zorgen, omdat ze er goed uitziet, niet mager toont en zich goed ontwikkelt. Ze is ook niet vaker ziek dan andere kinderen. En ze eet overdag goed.
donderdag 26 april 2012 om 21:31
@Adeline, al je tips heb ik al toegepast. Ze eet gewoon zelf (haar brood dus, want verder eet ze niet), maar ze mag gewoon zelf eten. Er is geen strijd, we hebben het gezellig. Wij praten over onze dag en ook praten we met dochter over gewone dingen (dus niet eten gerelateerd).
@zoutopmijnhuid, dat wegzetten doe ik meestal ook wel.
Bedankt voor jullie opbeurende woorden. Meestal kan ik die wel tegen mezelf zeggen, maar soms dan slaat het ff toe...
@zoutopmijnhuid, dat wegzetten doe ik meestal ook wel.
Bedankt voor jullie opbeurende woorden. Meestal kan ik die wel tegen mezelf zeggen, maar soms dan slaat het ff toe...
donderdag 26 april 2012 om 21:34
Minder ernstig, maar wel vergelijkbaar: mijn dochter van 18 maanden eet geen hap van mijn kookkunsten, geblenderd/geprakt/hele stukken. Ze lust en eet echter met smaak alle soorten potjes. Fruit moet geblenderd worden en ze eet ook niks buiten de standaard dingen. Geen friet/pannenkoeken/taart etc.
Ik heb zojuist twee weken alleen mijn eigen kooksels aangeboden als avondeten en ze heeft dus twee weken geen avondeten gegeten (wel yoghurt). Inmiddels maar weer potjes ingevoerd, want ze geeft er gewoon echt niet om. Het interesseert haar niks of ze wel of geen avondeten eet. Ze proeft het niet, schuift het weg en wacht tot ze haar toetje krijgt...
Dus ik lees nog even mee of er een gouden tip tussen staat
Ik heb zojuist twee weken alleen mijn eigen kooksels aangeboden als avondeten en ze heeft dus twee weken geen avondeten gegeten (wel yoghurt). Inmiddels maar weer potjes ingevoerd, want ze geeft er gewoon echt niet om. Het interesseert haar niks of ze wel of geen avondeten eet. Ze proeft het niet, schuift het weg en wacht tot ze haar toetje krijgt...
Dus ik lees nog even mee of er een gouden tip tussen staat
donderdag 26 april 2012 om 21:36
in ' Potjes' zitten veel meer suikers en conserveringsmiddelen en dus gewoon slechter. Ik ben daar op een gegeven moment mee gestopt. Dan maar niet eten. Anders had ie op zijn 5e nog steeds potjes gegeten. Daar moet je toch niet aan denken! Wat bij mij ook hielp waren zijn oudere broers (beiden 7 en 9 jaar ouder) die mijn jongste zoon op een gegeven moment voor ' sukkeltje' enzo gingen uitmaken tijdens het eten. Ook dat hielp goed mee, want hij wilde natuurlijk graag in de gratie komen bij zijn grote broers die hij als ' voorbeeld' ziet.
donderdag 26 april 2012 om 21:39
Ik gaf hier ook geen toetje. Toetjes zijn slecht en zitten vol met suikers. Dus geen avondeten? Geen toetje. Gewoon omdat toetjes meer kwaad dan goed doen. Een toetje is niet iets ' goeds' en brengt ook helemaal niks gezonds. Echt totaal niet. Het staat bij mij op de lijst van 'snoep/koek/chips en andere zoetigheden'. Leuk voor zo nu en dan, maar zeker niet standaard en zeker geen danoontjesrotzooidingen. En als mijn kind niet eet, dan ga ik hem niet dan wel volproppen met die onnatuurlijke suikerhoudende tyfuszooi.