Entertainment alle pijlers

Gepest!! (TV)

05-05-2011 21:33 2867 berichten
Alle reacties Link kopieren
RTL 4

Confrontatie met oude pestkop

Confrontatie met oude pestkop

Mirelle had geen leuke middelbare schooltijd. Het meisje werd in de brugklas ontzettend gepest. Jongens riepen haar na, sloegen haar tijdens de les op het hoofd en lieten haar struikelen. Ze heeft er haar hele leven last van gehad. In het nieuwe programma Gepest zoekt ze de plaaggeesten uit haar jeugd op en confronteert ze hen met de ingrijpende gevolgen van het pesten.

Kwetsbare mensen

Peter van der Vorst stond aan de wieg van het programma en neemt ook de presentatie op zich. Hij bespeurde tijdens het draaien een aantal opmerkelijke parallellen tussen de kinderen die gepest werden. “Het zijn toch heel vaak kwetsbare mensen. Ze worden niet eens zo zeer gepest omdat ze er anders uitzien, maar gewoon vanwege hun karakter. Ze pakken plagerijen eerder op als pesten. Zodra mensen zien dat dit werkt, dan ben je pas echt de pineut.”

Rode draad

Ook in het vervolg van hun leven zijn er veel overeenkomsten tussen de slachtoffers van pesterijen. “Je ziet dat ze in hun leven opmerkelijk vaak in de zorg gaan werken. Bijna iedere brief die we binnenkrijgen is van iemand in de kraamzorg of de psychische hulpverlening. En ze zijn allemaal heel perfectionistisch, dat zie je ook aan Mirelle. Ze willen het graag goed doen, dat is een rode draad door alle verhalen.”

Signalen

Peter hoopt dat zijn programma een positieve gevolgen zal hebben voor slachtoffers van pesterijen. “Je kunt pesten nooit laten verdwijnen, maar de aandacht ervoor helpt. Net als dit programma: als mensen ernaar kijken, dan weten ze dat ze niet de enige zijn. Ouders en leraren zien het programma ook en gaan misschien beter op de signalen letten en die ook serieus nemen. Dat was eigenlijk ook het doel waarmee ik het programma ging maken. We dachten: prachtig thema, gek dat het er nog niet is. Hier kunnen we echt iets mee betekenen.”
quote:Nastik schreef op 26 april 2012 @ 21:40:

[...]

Ik weet niet, ze roept iets op. Iets "slachtofferigs". Alsof je haar makkelijk op de kast krijgt.Was jij ook pestable?
quote:geheimtaal schreef op 26 april 2012 @ 21:41:

[...]

Was jij ook pestable?Absoluut! Dat is iets dat ik met de jaren wel ben gaan inzien en ik heb daar ook wat aan gedaan. Kwa uiterlijk, houding, gedrag tegenover mensen. Maar ik praat over zo'n 17 jaar geleden. Ligt erg ver achter mij.
quote:Nastik schreef op 26 april 2012 @ 21:43:

[...]

Absoluut! Dat is iets dat ik met de jaren wel ben gaan inzien en ik heb daar ook wat aan gedaan. Kwa uiterlijk, houding, gedrag tegenover mensen. Maar ik praat over zo'n 17 jaar geleden. Ligt erg ver achter mij.

Maar vind je het dan niet erg dat zij gepest is?

Is gewoon een vraag, geen aanval.
hoe kan dat dat sommige altijd ..doelwit/slachtoffer blijven?
omg die outfit

dat hoeft toch niet zoiets flatteert toch totaal niet
quote:Rainbow01 schreef op 26 april 2012 @ 21:43:

hoe kan dat dat sommige altijd ..doelwit/slachtoffer blijven?Door bepaald gedrag, bepaald uiterlijk. Altijd anderen het idee geven dat het je raakt en geen weerwoord hebben.
Doen hier eigenlijk ook wel eens mannen aan mee?
Ja, dat scheelt wel, Nastik. Ik snap ook wel waarom ik pestable was. Verkeerde kleding, verlegen,kwetsbaar, beugel+bril.

Maar ik vind ma hier in 't voorstukje ook niet heel constructief klinken, noch de leraar. Die had ook kunnen zeggen 'je was stil/verlegen'. Persoonlijkheid klinkt wel heel radicaal (en als iets waar ze inderdaad weinig aan kan veranderen). Misschien is het wel zo hoor, maar ja...
quote:Novidada schreef op 26 april 2012 @ 21:43:

[...]

Maar vind je het dan niet erg dat zij gepest is?

Is gewoon een vraag, geen aanval.

Waarom moet ik dat erg vinden? Ze kan er NU wel wat aan doen. Heeft ze niet gedaan. Ik zie iemand die zichzelf nog heel erg slachtoffer vind en "de schuld" van dingen die zijn misgegaan in haar leven bij het pestverleden wilt leggen.

Nou, dat gaat niet.

Het is wel de bedoeling dat je met het verstrijken der jaren een manier vind om jezelf te zijn en er wat moois van gaat maken.
Sorry dat ik even binnen kom vallen...

Ik word een beetje moe hiervan. Klinkt heel hard hoor, maar stap erover heen. Leef je leven. Beste wraak die je kan nemen. Zolang je jezelf als een slachtoffer neerzet, zullen mensen je ook zo behandelen en zien.

(en voor ik word aangevallen: ik ben ook gepest, geslagen, geschopt, uitgescholden, achtervolgd met een mes meerdere keren, van mijn 5e tot mijn 10e. Weet hoe het is.)
quote:Nastik schreef op 26 april 2012 @ 21:47:

[...]

Waarom moet ik dat erg vinden? Ze kan er NU wel wat aan doen. Heeft ze niet gedaan. Ik zie iemand die zichzelf nog heel erg slachtoffer vind en "de schuld" van dingen die zijn misgegaan in haar leven bij het pestverleden wilt leggen.

Nou, dat gaat niet.

Het is wel de bedoeling dat je met het verstrijken der jaren een manier vind om jezelf te zijn en er wat moois van gaat maken.

Ah oke, op die manier.

Nee dan begrijp ik wat je bedoeld.

In dat geval ben ik het met je eens, je kan niet altijd je verleden de schuld blijven geven.

[...]

Nou, dat gaat niet.

“Don’t look back – you’re not going that way.”
ik vind het zo'n doelloos programma... (en toch kijk ik soms... doelloos ) ... wat heeft het voor nut mensen te confronteren met oud gedrag wat ze zich 9 van de 10 x niet herinneren of anders ervaarde en dan een halfbakken sorry krijgen.... gaat die sorry echt helpen als je er jaren later nog zooooo erg mee zit dat het echt op nationale tv uitgesproken moet worden?
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
quote:undercoverhippie schreef op 26 april 2012 @ 21:48:

Sorry dat ik even binnen kom vallen...

Ik word een beetje moe hiervan. Klinkt heel hard hoor, maar stap erover heen. Leef je leven. Beste wraak die je kan nemen. Zolang je jezelf als een slachtoffer neerzet, zullen mensen je ook zo behandelen en zien.

(en voor ik word aangevallen: ik ben ook gepest, geslagen, geschopt, uitgescholden, achtervolgd met een mes meerdere keren, van mijn 5e tot mijn 10e. Weet hoe het is.)
Overigens zijn man en ik beiden gepest vanwege ons uiterlijk vroeger. Heel grappig. En nu krijgen wel altijd complimentjes dat we zulke vreselijk knappe mensen zijn, met zo'n mooi kind.

We zijn allebei goed opgedroogd en leuke, stabiele volwassenen met een vlotte babbel, prima looks en een fijne vriendenkring.

[...]

Nou, dat gaat niet.

Het is wel de bedoeling dat je met het verstrijken der jaren een manier vind om jezelf te zijn en er wat moois van gaat maken.Precies! Als je op je 37e nog steeds huilt om dingen die 20 jaar geleden gezegd zijn.. Ik ben ook gepest, maar ik zou niet meer weten wat er gezegd is. Degene die me gepest heeft, zeg ik nu vriendelijk gedag. Ik laat me niet weer in die positie duwen door voorbij te sluipen als een dief.

Gaat het nu om de basisschool? Terwijl ze al 37 is?

Ze hebben wel een aantal echt gemene dingen bij haar gedaan, zo erg hebben we het volgens mij nog niet gehoord tot nu toe?
Jouw duim is leuk, Tickel!
quote:Eclair schreef op 26 april 2012 @ 21:50:

[...]

Precies! Als je op je 37e nog steeds huilt om dingen die 20 jaar geleden gezegd zijn.. Ik ben ook gepest, maar ik zou niet meer weten wat er gezegd is. Degene die me gepest heeft, zeg ik nu vriendelijk gedag. Ik laat me niet weer in die positie duwen door voorbij te sluipen als een dief.
Durf je niks meer hardop te zeggen schrijven Tick?
quote:Nastik schreef op 26 april 2012 @ 21:51:

Jouw duim is leuk, Tickel!Ik ben vandaag helemaal into the Like
quote:Nastik schreef op 26 april 2012 @ 21:51:

Jouw duim is leuk, Tickel!ja vind ik ook
quote:S0LEIL schreef op 26 april 2012 @ 21:52:

Durf je niks meer hardop te zeggen schrijven Tick? Ben een beetje moe Niet zo heel goed geslapen de afgelopen 3 dagen. Lag in een vreemd bed alleen.
quote:Eclair schreef op 26 april 2012 @ 21:50:

[...]

Precies! Als je op je 37e nog steeds huilt om dingen die 20 jaar geleden gezegd zijn.. Ik ben ook gepest, maar ik zou niet meer weten wat er gezegd is. Degene die me gepest heeft, zeg ik nu vriendelijk gedag. Ik laat me niet weer in die positie duwen door voorbij te sluipen als een dief.

Precies, ik heb een haske fijn leven en het pestverleden maakt daar helemaal geen deel meer van uit.

Sterker nog, ik weet nu heel goed wat er scheelde. De meeste "pesters" zijn mensen waar ik nu (als volwassene) een leuk praatje mee kan maken. Ik ga ze dat niet meer kwalijk nemen, 't was zo, zij waren zo, ik was zo. We hebben er hopelijk allemaal van geleerd en we zijn leuk volwassenen geworden.
Voor de liefhebbers: http://www.frankwatching. ... /uploads/2011/09/Like.jpg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven