Bezuinigingen van de pot gerukt!!

27-04-2012 07:20 619 berichten
quote:Overzicht bezuinigingen en hervormingen DEN HAAG - Hieronder volgt een overzicht van een aantal bezuinigingen en hervormingen waar VVD, CDA, GroenLinks, D66 en de ChristenUnie het donderdag over eens zijn geworden.

- De ambtenarensalarissen worden 2 jaar bevroren, behalve die in de zorg

- De btw in het hoge tarief gaat van 19 naar 21 procent

- De AOW gaat sneller omhoog; in 2013 al met 1 maand. Daarna een stijging in stappen, waardoor in 2019 66 jaar wordt bereikt en in 2024 67 jaar. Daarna koppeling aan levensverwachting

- De werkgevers gaan de eerste zes maanden van de WW-uitkeringen betalen. Hoogte en duur van de WW blijven overeind

- De bankenbelasting wordt verdubbeld. De opbrengst neemt daardoor toe van 300 tot 600 miljoen

- De onbelaste reiskostenvergoeding wordt afgeschaft

- De overdrachtsbelasting blijft op 2 procent

- De maximumduur van de wachtgeldregeling voor politici wordt gelijkgesteld aan de maximum WW-duur

- Bezuinigingsplannen in het passend onderwijs, op het persoonsgebonden budget en op natuur worden teruggedraaid. Er komt 200 miljoen euro extra voor natuur. Ook de eigen bijdrage ggz wordt ongedaan gemaakt

- De in het Catshuis geplande bezuiniging op Ontwikkelingssamenwerking (750 miljoen euro) is van tafel

- Er komt een eenmalige werkgeversheffing voor hogere inkomens die 500 miljoen euro moet opbrengen

- Er wordt 1,6 miljard euro bezuinigd in de zorg door een nieuw systeem van eigen bijdragen en eigen risico's waarbij de lage inkomens worden ontzien

- Nieuwe aflossingsvrije hypotheken (dat zijn ook de spaarhypotheken) komen niet meer in aanmerking voor hypotheekrenteaftrek

- Huren worden marktconform

- Er komt een vergroening van het belastingstelsel, onder meer door een extra belasting voor kolencentrales

- Het eurovignet wordt duurder, waarmee het vrachtvervoer de over weg zwaarder wordt belast

- De accijns op alcohol, tabak en frisdrank gaat omhoog. Dat lever 625 miljoen op

- De btw op podiumkunsten gaat weer terug van 19 naar 6 procent

- De verhoging van de griffierechten wordt teruggedraaid

We worden echt tot de laatste druppel uitgeknepen. En enige goede bezuiniging waar wij niet onder zouden lijden hebben ze verdomme weer teruggedraaid! Wat zijn het toch 'n stelletje asociale losers en schoften daar in Den Haag.

De enige die streedt voor betere voorwaarden is buitenspel gezet. Het heeft zo toch geen nut nog ergens op te gaan stemmen? Willen ze Nederland écht kapot hebben?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 27 april 2012 @ 08:03:

Mensen die tegen zijn, waar hadden ze wel op moeten bezuinigen?

Die 4,6 miljard ontwikkelingsgeld zou al 'n kwart van de benodigde bezuinigingen opgeleverd hebben.

Verder alle militairen terughalen naar NL en laat ze hier maar de straat op als ondersteuning van politie. Salaris voor 'n militair buiten oorlogsgebied ligt tenslotte toch minstens de helft lager.

En die JSF cancelen. Ook weer zo'n onzinuitgave om oorlogje te kunnen spelen in landen waar we niks te zoeken hebben.

Alles beter dan de eigen bevolking tot de laatste druppel uitmelken...
Bowie, het probleem is, is dat de grote groep modaal en flink stuk zal uitdunnen door deze maatregel.

Uiteraard moet er bespaard worden, maar ik voorzie een slechte tijd voor bedrijven, dus ook voor werknemers.

De problematiek waar we nu al tegenaan lopen wordt vergroot op deze wijze. Bedrijven zullen door die eenmalige premie om duurder personeel aan te nemen ook nalaten om ouderen mensen in te huren. En werknemers worden niet snel meer aangenomen gezien het financiële risico daarvoor te groot wordt. En vergeet niet dat de huidige werkelozen, WAO"ers etc ook minder snel een baan vinden.

Alles staat economische groei in de weg. Verbaas me ook dat Rutte hiermee akkoord is gegaan.

Dat de koopkracht een stukje achteruit gaat....soit.

Henk en Ingrid kunnen wel 500 euro op jaarbasis missen door een stap terug te doen, de overheid zou veel kunnen besparen door minder domme kul projecten uit te (laten) voeren en inderdaad die kul subsidies te stoppen en zo kan ik er nog wel wat verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat nogal aanstellerig klinken, dat de burger tot de laatste druppel uitmelken.

Die JSF weet ik ook niet zo goed waarom dat nou moet.
Excuus, dan heb ik verkeerd gelezen. Maar ik blijf bij het punt dat we nou eenmaal moeten bezuinigen. Als jouw inkomen terugvalt van 2000 naar 1500 per maand, kun jij ook niet blijven doorleven alsof je 2000 euro hebt. Dat is juist wat Nederland wel te lang heeft gedaan en dat moet nu toch echt aangepakt worden.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 27 april 2012 @ 08:04:

@Bammetjebamie: hoe groot denk je dat het aandeel is van ontwikkelingssamenwerking op de totale Nederlandse begroting?

Het gaat namelijk niet om 500 euro en 1000 euro. Maar eerder op 15 euro op een inkomen van 1500 euro.15 euro teveel dus.
Viva krijgt er acuut een hartritme stoornis van....
quote:Demissionair schreef op 27 april 2012 @ 08:07:

Bowie, het probleem is, is dat de grote groep modaal en flink stuk zal uitdunnen door deze maatregel.

Uiteraard moet er bespaard worden, maar ik voorzie een slechte tijd voor bedrijven, dus ook voor werknemers.

De problematiek waar we nu al tegenaan lopen wordt vergroot op deze wijze. Bedrijven zullen door die eenmalige premie om duurder personeel aan te nemen ook nalaten om ouderen mensen in te huren. En werknemers worden niet snel meer aangenomen gezien het financiële risico daarvoor te groot wordt. En vergeet niet dat de huidige werkelozen, WAO"ers etc ook minder snel een baan vinden.

Alles staat economische groei in de weg. Verbaas me ook dat Rutte hiermee akkoord is gegaan.

Dat de koopkracht een stukje achteruit gaat....soit.

Henk en Ingrid kunnen wel 500 euro op jaarbasis missen door een stap terug te doen, de overheid zou veel kunnen besparen door minder domme kul projecten uit te (laten) voeren en inderdaad die kul subsidies te stoppen en zo kan ik er nog wel wat verzinnen.Door de werkgevers de WW premie te laten betalen zal de vraag naar flexibel personeel toenemen, dat betekend dat er minder mensen een (tijdelijk) contract bij de werkgever zelf zullen krijgen en meer mensen via uitzendbureaus, detacheringsbureaus of als ZZP-er aan de slag gaan. Dat zorgt voor een grotere flexibele schil op de arbeidsmarkt waarvan ik denk dat het wel positief is. En dit staat volgens mij de economische groei ook helemaal niet in de weg.
quote:mali30 schreef op 27 april 2012 @ 08:03:

Er word al ruim 100 jaar aan zending en ontwikkelingshulp gegeven en er is geen reet veranderd, ik vind het ook een bodemloze put!

Die put blijft ook bodemloos. Het is niet op te lossen, het blijft een druppel op een gloeiende plaat. Maar je zou maar net daar wonen waar die druppels vallen.....daar doe je 't voor.

Dan toch echt liever die JSF skippen.
Je moet ook even bedenken hoeveel werkgelegenheid de JSF oplevert. Laatst is berekend dat er nu uitstappen meer geld kost dan tot het eind in het project te blijven zitten.
Geen ontwikkelingshulp meer omdat wij dan minder door kinderarbeid gemaakte spulletjes kunnen kopen?
quote:nellaaa schreef op 27 april 2012 @ 08:09:

Excuus, dan heb ik verkeerd gelezen. Maar ik blijf bij het punt dat we nou eenmaal moeten bezuinigen. Als jouw inkomen terugvalt van 2000 naar 1500 per maand, kun jij ook niet blijven doorleven alsof je 2000 euro hebt. Dat is juist wat Nederland wel te lang heeft gedaan en dat moet nu toch echt aangepakt worden.

Ik ben het helemaal met je eens, dat er bezuinigd moet worden hoor, ik wil alleen aangeven dat bijna ALLE groepen nu een 'klap' zullen krijgen.

De OP is wel leuk overgenomen van de volkskrant, maar er staan in de brief veel meer punten.

Ook wordt op veel plaatsen aangegeven dat er regelingen zijn voor lagere inkomens etc.

Ik vind persoonlijk dat deze BTW regeling echt te snel wordt ingevoerd, omdat het midden en klein bedrijf de afgelopen jaren al zware jaren gekend hebben. (puur gezien vanuit mijn eigen oogpunt natuurlijk en die van andere kleine zelfstandigen in de detailhandel om mij heen).
quote:elninjoo schreef op 27 april 2012 @ 08:06:

[...]

Die 4,6 miljard ontwikkelingsgeld zou al 'n kwart van de benodigde bezuinigingen opgeleverd hebben.

Verder alle militairen terughalen naar NL en laat ze hier maar de straat op als ondersteuning van politie. Salaris voor 'n militair buiten oorlogsgebied ligt tenslotte toch minstens de helft lager.

En die JSF cancelen. Ook weer zo'n onzinuitgave om oorlogje te kunnen spelen in landen waar we niks te zoeken hebben.

Alles beter dan de eigen bevolking tot de laatste druppel uitmelken...

Ik ben het niet eens met bezuinigingen op ontwikkelingssamenwerking, Nederland is volgens mij relatief strikt waar ontwikkelingssamenwerking naar toe gaat en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel van dat geld weer in Nederlandse handen terug vloeit door afspraken over de manier waarop dat geld besteed moet worden.

Er wordt volgens mij al doorlopend bezuinigd op defensie, dus ik vraag me af hoe lang die missies in het buitenland uberhaupt nog betaald kunnen worden, dus ik vraag me af hoeveel daar nog te halen is.

JSF ben ik met je eens, al kun je natuurlijk je lang niet beschermen door je F16's nog maar een keer in de verf te zetten zodat het net lijkt of je wel kunt vliegen, dus geïnvesteerd zal er moeten worden.

En laten we niet vergeten dat Nederland 1 van de meest welvaarende landen ter wereld is, waar je het meeste kansen hebt om de controle over je eigen leven te nemen en er wat van te maken en waar goede zorg is voor de zwakkeren in de samenleving, ik ben blij dat er geprobeerd is om dat zo te houden!
quote:nellaaa schreef op 27 april 2012 @ 08:12:

Je moet ook even bedenken hoeveel werkgelegenheid de JSF oplevert. Laatst is berekend dat er nu uitstappen meer geld kost dan tot het eind in het project te blijven zitten.Werkgelegenheid? Die dingen worden in het buitenland gebouwd. En in als ze eindelijk hier zijn is er geen extra personeel voor nodig, ze geven gewoon het personeel wat nu op de F16 werkt een cursusje.
Kaaaatje, dat snap ik dat de overheid dat wil. Die mensen die flexibel werken hebben dan ook nergens recht op als hun tijdelijke baan komt te vervallen. Er lopen nu al duizenden ZZPérs rond die nergens aan de bak komt, maar het UWV dacht dat het wel een goed idee was om werkelozen die kant op te duwen.

Daarnaast is de flexibele schil ook duurder dan vast personeel. Nu werk ik bij een bedrijf die bij de eerste zucht van de slechte economie, alle flex werkers eruit gooit en alle tijdelijke contracten niet verlengt. Lekker snel geld besparen namelijk.

Of ze gaan mensen dwingen om te werken voor een nog lager tarief, waardoor ze ook bij de minima gaan horen. Nee, ik vind het geen gezonde ontwikkeling.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 27 april 2012 @ 08:04:

@Bammetjebamie: hoe groot denk je dat het aandeel is van ontwikkelingssamenwerking op de totale Nederlandse begroting?

Het gaat namelijk niet om 500 euro en 1000 euro. Maar eerder op 15 euro op een inkomen van 1500 euro.

Geen idee dus

Maar dan is het 15 euro, dan nog zou ik dan eerder mijn goede doelen schrappen dan mijn kinderen aan de boterhammen met pindakaas zetten ipv warm eten.
quote:nellaaa schreef op 27 april 2012 @ 08:12:

Je moet ook even bedenken hoeveel werkgelegenheid de JSF oplevert. Laatst is berekend dat er nu uitstappen meer geld kost dan tot het eind in het project te blijven zitten.Dat wist ik niet .Zo zie je maar dat 'wij' snel te kort door de bocht denkendoor onwetendheid. Ik benijd de politici in Den Haag niet.
Ik heb het debat niet gezien, alleen nu het nieuws. Maar onze Diederik Samson komt wel wat slap over zeg, pfff..
quote:bammetjebamie schreef op 27 april 2012 @ 08:16:

[...]

Geen idee dus

Maar dan is het 15 euro, dan nog zou ik dan eerder mijn goede doelen schrappen dan mijn kinderen aan de boterhammen met pindakaas zetten ipv warm eten.Ik zou het behouden en nog steeds die warme maaltijd behouden, maar dat dure potje calve inleveren
Van mij hoeft de ontwikkelingshulp ook niet volledig geschrapt te worden, maar wel verminderd.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
quote:sinaasappellikeur schreef op 27 april 2012 @ 08:14:

[...]

Ik vind persoonlijk dat deze BTW regeling echt te snel wordt ingevoerd, omdat het midden en klein bedrijf de afgelopen jaren al zware jaren gekend hebben. (puur gezien vanuit mijn eigen oogpunt natuurlijk en die van andere kleine zelfstandigen in de detailhandel om mij heen).

Ook dat nog ja.

Tel daarbij op dat mensen minder te besteden hebben....

En laat dat nou net de grootste groep werkgevers zijn. Minder verkopen, geen groei, meer faillissementen, nog meer werkelozen.
Maulwurf, in Nederland wordt veel techniek voor de JSF ontwikkeld en ook bepaalde onderdelen worden hier gemaakt, voor zo ver ik weet.
Demi, ik denk dat er een hoop creativiteit komt om een hele hoop te compenseren. En dat heeft volgens mij meer kans als we met zijn allen massaal moeten aanpassen, dan slechts een relatief kleine groep. (vaak de kwetsbaren)
quote:mali30 schreef op 27 april 2012 @ 08:01:

[...]

Dan nog vind ik dat absoluut geen prioriteit!

Maar ik en mijn collega's wel.

Dat gaat namelijk over ónze boterham.
Prima dat er zo snel een accoord is. Bezuiniging op ontwikkelingsssamenwerking teruggedraaid, heel goed. BTW podiumkunsten terug naar het lage tarief: primaprima. Bezuinigingen pgb teruggedraaid: hoera.

Ik kan het allemaal wel beargumenteren, maar daar slooft niemand zich hier erg voor uit, dus laat maar zitten. (Elninjoo is vooral tégen OS omdat hulporganisaties zo stom zijn campagne te voeren met zielige kindjes met grote oogjes op de poster. Werkt natuurlijk niet bij haar.)

Verder eens met Rozenstruikje.
quote:NouEvenNiet schreef op 27 april 2012 @ 08:25:

Elninjoo is vooral tégen OS omdat hulporganisaties zo stom zijn campagne te voeren met zielige kindjes met grote oogjes op de poster. Werkt natuurlijk niet bij haar.

Wat een stomme aanname zeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven