Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:05:

[...]

Want moraal is afhankelijk van winst of verlies? Als de Duitsers hadden gewonnen, dan was het vergassen van joden niet verkeerd geweest?yup, dat is wat er gezegd wordt. Dat is de zogenaamde overlopers mentaliteit.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:03:

[...]

Nee hoor. Wat ik daarmee bedoel is dat alles relatief is. Nu is de SS fout en zijn SS'ers uitschot.

Maar als het net even anders was gegaan, waren het helden...Eens..
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:06:

[...]

Ik heb geen hekel aan Joden, waarom wordt me dat in de mond gelegd?

Oorlogen kennen alleen maar slachtoffers, ook WO2.

En nee, Joden zijn voor mij niet meer slachtoffer. Er is voor mij geen "meeste slachtoffer" in de oorlog!

Kun je nou echt niet logisch nadenken?

Nogmaals: er breekt oorlog uit in Nederland. In die oorlog worden 75% van de vrouwen vermoord. Door 30% van de mannen. 10% van de mannen komt daarbij om. Wie zijn dan het grootste slachtoffer? Mannen of vrouwen?
Am Yisrael Chai!
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:04:

[...]

In wiens ogen?

De SS-ers waren toen ook al hevig fout hoor, dat wist iedereen.

In de ogen van de machthebbers en de mensen die pro-Duits waren. Ik neem aan dat je de propagandabeelden wel kent? De elite die de SS was indertijd? Als WO II gewonnen was door de Duitsers, dan was die propaganda helemaal omhoog geschoten. En na 70 jaar had uiteindelijk de overgrote meerderheid van de mensen wel geleerd dat de SS'ers die in de oorlog streden de helden van deze tijd waren.

Maar dat is niet gebeurd. Ze hebben WO II verloren en nu hebben we 70 jaar lang geleerd dat het tuig van de richel was.

Dat bedoel ik, alles is zo relatief.
Yraatje, je probeert jezelf als rechtvaardig neer te zetten, maar het is ongelooflijk misplaatst. En dom ook.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:07:

[...]

yup, dat is wat er gezegd wordt. Dat is de zogenaamde overlopers mentaliteit.Ongelooflijk, he?
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:05:

[...]

Want moraal is afhankelijk van winst of verlies? Als de Duitsers hadden gewonnen, dan was het vergassen van joden niet verkeerd maar zelfs een heldendaad geweest?Helemaal juist. Een (ik meen) SS-generaal heeft er ttv WO II voor gepleit om in massagraven met joodse slachtoffers grote bronzen herdenkingsplaquettes neer te leggen, opdat in lengte van dagen herinnerd zou worden welk moeilijk karwei zij geklaard hadden....
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:09:

[...]

Ongelooflijk, he?Ik begrijp het ook niet. Maar discussie is zinloos. Het voelt wel wat verdrietig dat mensen zo denken. Niet echt hoopvol.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:07:

[...]

yup, dat is wat er gezegd wordt. Dat is de zogenaamde overlopers mentaliteit.Leg eens uit?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:10:

[...]

Helemaal juist. Een (ik meen) SS-generaal heeft er ttv WO II voor gepleit om in massagraven met joodse slachtoffers grote bronzen herdenkingsplaquettes neer te leggen, opdat in lengte van dagen herinnerd zou worden welk moeilijk karwei zij geklaard hadden....:puke:
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:10:

[...]

Ik begrijp het ook niet. Maar discussie is zinloos. Het voelt wel wat verdrietig dat mensen zo denken. Niet echt hoopvol.

Het voelt verdrietig dat er mensen zo genuanceerd kunnen denken, dat ze ook eens stilstaan bij hoe het kunnen zijn als het net even anders was gelopen?

Goh.

[...]

Helemaal juist. Een (ik meen) SS-generaal heeft er ttv WO II voor gepleit om in massagraven met joodse slachtoffers grote bronzen herdenkingsplaquettes neer te leggen, opdat in lengte van dagen herinnerd zou worden welk moeilijk karwei zij geklaard hadden....

Ik vroeg het niet aan een SS-generaal, ik vroeg het aan jou. Jij betoogt dat het "verkeerd" zijn van SS-ers maar relatief was. Met andere woorden: jij vindt dat SS-ers alleen maar verkeerd zijn omdat je dat is aangepraat door geschiedenisboekjes.

Vraag aan jou zelf is dus: als de Duitsers hadden gewonnen, dan had jij het vergassen van joden een heldendaad en niet verkeerd gevonden?

En denk jij dan ook dat het merendeel van de mensheid het niet verkeerd gevonden zou hebben?
Am Yisrael Chai!

[...]

Leg eens uit?Dat jij blijkbaar met alle winden mee waait.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:11:

[...]

:puke:Hey, ik heb het iet bedacht hoor... Het geeft alleen maar aan dat er mensen waren die serieus overtuigd waren dat wat zij deden het absolute goede was...
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:12:

[...]

Dat jij blijkbaar met alle winden mee waait.Ik denk dat jij ernstig behoefte hebt aaan een cursus begrijpend lezen, als dat is wat jij denkt dat ik doe met mijn posts....
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:11:

[...]

Het voelt verdrietig dat er mensen zo genuanceerd kunnen denken, dat ze ook eens stilstaan bij hoe het kunnen zijn als het net even anders was gelopen?

Goh.Het is niet genuanceerd, want je denkt wel na hoe het gelopen had kunnen zijn, maar staat niet stil bij de realiteit.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:08:

[...]

In de ogen van de machthebbers en de mensen die pro-Duits waren. Ik neem aan dat je de propagandabeelden wel kent? De elite die de SS was indertijd? Als WO II gewonnen was door de Duitsers, dan was die propaganda helemaal omhoog geschoten. En na 70 jaar had uiteindelijk de overgrote meerderheid van de mensen wel geleerd dat de SS'ers die in de oorlog streden de helden van deze tijd waren.

Maar dat is niet gebeurd. Ze hebben WO II verloren en nu hebben we 70 jaar lang geleerd dat het tuig van de richel was.

Dat bedoel ik, alles is zo relatief.Wat een enorm achterlijke aanname!
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:04:

[...]

In wiens ogen?

De SS-ers waren toen ook al hevig fout hoor, dat wist iedereen.Dat is wel zo, maar kijk eens naar het verzet. Dat zijn voor ons nu helden (en terecht), maar als de Nazi's hadden gewonnen dan hadden "we" hun nu gezien als terroristen.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:06:

[...]

Ik heb geen hekel aan Joden, waarom wordt me dat in de mond gelegd?

Oorlogen kennen alleen maar slachtoffers, ook WO2.

En nee, Joden zijn voor mij niet meer slachtoffer. Er is voor mij geen "meeste slachtoffer" in de oorlog!

Hè ja, laten we dan maar meteen Hitler gaan herdenken op 4 mei, die voelde zich genoodzaakt om zelfmoord te plegen en dat is uiteindelijk ook best zielig.

Oké serieus, ik vind het gedicht ook ongepast op 4 mei. Ik heb ook helemaal geen zin om op dat moment aan het leed van de Dirken te denken.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:12:

[...]

Hey, ik heb het iet bedacht hoor... Het geeft alleen maar aan dat er mensen waren die serieus overtuigd waren dat wat zij deden het absolute goede was...Je lijkt er in ieder geval veel begrip voor te hebben. Meer voor diegenen die opkomen voor de realiteit met echte slachtoffers. Ik vind het walgelijk.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:12:

[...]

Hey, ik heb het iet bedacht hoor... Het geeft alleen maar aan dat er mensen waren die serieus overtuigd waren dat wat zij deden het absolute goede was...Ja, dat vond Breivik (heb je hem weer) dus ook.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:09:

Yraatje, je probeert jezelf als rechtvaardig neer te zetten, maar het is ongelooflijk misplaatst. En dom ook.Ik hou er in zijn algemeenheid niet van om in een discussie iemand als dom weg te zetten maar in dit geval ben ik het volledig met je eens.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:11:

[...]

Ik vroeg het niet aan een SS-generaal, ik vroeg het aan jou. Jij betoogt dat het "verkeerd" zijn van SS-ers maar relatief was. Met andere woorden: jij vindt dat SS-ers alleen maar verkeerd zijn omdat je dat is aangepraat door geschiedenisboekjes.

Nee, dat vind ik pertinent niet. Dat zeg ik ook nergens. Ik bedoel met dat 'alles is relatief' zuiver de tegenstelling tussen zoals we er nu naar kijken en zoals we er (waarschijnlijk) naar hadden gekeken als de Duitsers wel gewonnen hadden.

quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:11:Vraag aan jou zelf is dus: als de Duitsers hadden gewonnen, dan had jij het vergassen van joden een heldendaad en niet verkeerd gevonden?Die vraag kan ik niet beantwoorden. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers gewonnen hadden.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:14:

[...]

Je lijkt er in ieder geval veel begrip voor te hebben. Meer voor diegenen die opkomen voor de realiteit met echte slachtoffers. Ik vind het walgelijk.Verwar begrip absoluut niet met nuance...
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:15:

[...]

Ja, dat vond Breivik (heb je hem weer) dus ook.Dat was toch eigenlijk ook best een goeie jongen? Heb je niet gezien dat hij alleen maar dacht het goede te doen? Eigenlijk heel erg nobel. En hij heeft excuses aangeboden dat er 6 mensen 'onnodig' omgekomen zijn. Deep down is het een lieverd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven