Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:15:

[...]

Ja, dat vond Breivik (heb je hem weer) dus ook.

Ja, en in de theorie van ES gaan wij dat ook vinden als Breivik straks gelijk blijkt te hebben dat Noorwegen een islam-invasie te wachten staat.

Als over twintig jaar blijkt dat Breivik een vooruitziende blik had, dan was het vermoorden van 67 kinderen op vakantie niet verkeerd, dát is wat ES zegt.
Am Yisrael Chai!
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:14:

[...]

Dat is wel zo, maar kijk eens naar het verzet. Dat zijn voor ons nu helden (en terecht), maar als de Nazi's hadden gewonnen dan hadden "we" hun nu gezien als terroristen.

Huh?? Denk je écht dat mensen zo anders gaan denken, alleen maar omdat de "tegenpartij" een oorlog wint? Hoe naïef is dat dan?

Kijk even om je heen in de wereld en naar dictaturen en beweer dán nog meer eens met droge ogen wat je hier nu beweert.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:16:

[...]

Verwar begrip absoluut niet met nuance...Je hebt geen nuance
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:08:

[...]

Kun je nou echt niet logisch nadenken?

Nogmaals: er breekt oorlog uit in Nederland. In die oorlog worden 75% van de vrouwen vermoord. Door 30% van de mannen. 10% van de mannen komt daarbij om. Wie zijn dan het grootste slachtoffer? Mannen of vrouwen?

Heeft dit te maken met logisch nadenken?

Als je het in cijfers uitdrukt zijn de vrouwen de meest geraakte groep ja.

Maar zo denk ik niet. Ik denk aan alle slachtoffers. Voor de nabestaanden van de vermoorde vrouwen is het net zo erg als voor de nabestaanden van de vermoorde mannen.
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:17:

[...]

Huh?? Denk je écht dat mensen zo anders gaan denken, alleen maar omdat de "tegenpartij" een oorlog wint? Hoe naïef is dat dan? Dat is niet naief, dat is juist. Kijk maar naar hoe er nu tegen WO II en de nazi's aangekeken wordt...
Ik begrijp het begrip voor Ome Dirk in dit topic nu wel. De overlopers mentaliteit is vandaag de dag nog vol aanwezig.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:09:

Yraatje, je probeert jezelf als rechtvaardig neer te zetten, maar het is ongelooflijk misplaatst. En dom ook.Waarom misplaatst en dom?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:15:

[...]

Nee, dat vind ik pertinent niet. Dat zeg ik ook nergens. Ik bedoel met dat 'alles is relatief' zuiver de tegenstelling tussen zoals we er nu naar kijken en zoals we er (waarschijnlijk) naar hadden gekeken als de Duitsers wel gewonnen hadden.

[...]

Die vraag kan ik niet beantwoorden. Daarvoor zou ik eerst moeten weten hoe de geschiedenis verlopen zou zijn als de Duitsers gewonnen hadden.Dat vind ik oprecht uitermate angstaanjagend en ook zeer schokkend. Iemand die niet gewoon volmondig "ja" kan zeggen op de vraag "was het vergassen van joden verkeerd?" , daar kan ik met mijn pet niet bij.
Am Yisrael Chai!
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:17:

[...]

Je hebt geen nuanceIk durf te beweren dat ik zo genuanceerd ben, dat sommigen hier het niet eens zien maar er klakkeloos van uit gaan dat ik probeer goed te praten wat de SS heeft gedaan....
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:19:

[...]

Dat is niet naief, dat is juist. Kijk maar naar hoe er nu tegen WO II en de nazi's aangekeken wordt...

Is dat beeld onterecht?

Tuurlijk.. nog maar weer een kots smiley :puke:
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:19:

[...]

Dat vind ik oprecht uitermate angstaanjagend en ook zeer schokkend. Iemand die niet gewoon volmondig "ja" kan zeggen op de vraag "was het vergassen van joden verkeerd?" , daar kan ik met mijn pet niet bij.

Wat ik angstaanjagend vindt is dat iemand zulke foute conclusies kan trekken uit wat ik tik.

Ja, het vergassen van Joden was verkeerd.

Maar ALS de Duitsers gewonnen hadden, was de kans groot dat de meeste mensen het niet zou interesseren...
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:18:

[...]

Heeft dit te maken met logisch nadenken?

Als je het in cijfers uitdrukt zijn de vrouwen de meest geraakte groep ja.

Maar zo denk ik niet. Ik denk aan alle slachtoffers. Voor de nabestaanden van de vermoorde vrouwen is het net zo erg als voor de nabestaanden van de vermoorde mannen.

De vraag was : wie is het grootste slachtoffer?

Dat is gewoon een feitelijke vraag waar je een feitelijk antwoord op kunt geven. Je hebt toch wiskunde gehad op school?

Of zei je dan ook op de vraag "wat is het meest?": "nou, 75 is weliswaar meer dan 30, maar als je eerst 0 had en toen 30 dan ben je ook blij, net als iemand die eerst 0 had en toen 75, dus eigenlijk zijn ze allebei evenveel".
Am Yisrael Chai!
bah bah bah bah bah bah bah. Ik ga werken.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 09:20:

[...]

Is dat beeld onterecht?

Tuurlijk.. nog maar weer een kots smiley :puke:Je kunt kotssmileys blijven plaatsen zolang ik hier tik, want volgens mij kun jij op geen enkele manier het onderscheid maken tussen wat ik theoretiseer en wat mijn persoonlijke mening aangaande WO II is.
Aan alle kanten zijn slachtoffers gevallen, niet alle Duitsers kozen voor dit regime, maar wat niet vergeten moet worden is dat deze jongen Nederlands was en koos voor het 'heulen' met de vijand en dan niet 'gewoon' de andere kant kiezen, maar bij de Waffen SS in dienst ging. Nee, de nieuwsoverdracht zal vast niet zo goed zijn als tegenwoordig en ja, propaganda was een orde van de dag in het Nederland en Duitsland van toen. Maar zelfs een jonge vent kan zich realiseren dat toetreden in het leger van de vijand nou niet echt een zaak is waar je trots op kunt zijn en misschien niet zo verstandig is. Zijn broers kozen voor het verzet, hij voor het 'heulen' met de vijand. Een groot verschil in denkwijze mijn inziens.

Deze jongen had nog een keuze, ook al was hij nog jong en waarschijnlijk niet op de hoogte van de meeste praktijken ( dat werd niet naar buiten gebracht), maar zelfs in de begin jaren 40 wisten mensen hier in Nederland dat de Waffen SS niet echt een fijn clubje was. Tenminste, mijn oma en opa wisten het en ik neem aan dat zij niet de enigen waren die dat wisten. Hoe jong, ondoordacht ook, hij had een keuze. De mensen die op transport gingen en direct vergast werden niet en daar zit voor mij het verschil.

Ik snap best dat er ook aan de 'andere' kant slachtoffers zijn gevallen die niet voor oorlog hebben gekozen, het leger in moesten etc. en die moeten ook niet vergeten worden. Maar het gedicht dat deze jongen heeft geschreven hoort niet thuis op de dodenherdenking naar mijn mening. Met name omdat de man waarover in het gedicht wordt gesproken deel uit maakte van de club die de meest gruwelijke dingen hebben uitgevoerd bij de mensen die geen keuze hadden in deze oorlog, de Waffen SS.

Voor alles is er een plaats en tijd. Dit is naar mijn mening niet de goede plaats en tijd.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:22:

[...]

Wat ik angstaanjagend vindt is dat iemand zulke foute conclusies kan trekken uit wat ik tik.

Ja, het vergassen van Joden was verkeerd.

Maar ALS de Duitsers gewonnen hadden, was de kans groot dat de meeste mensen het niet zou interesseren...

Tijdens de oorlog vond men het al verkeerd. Dat 70 jaar na dato mensen ineens denken dat zij het vast goed gevonden hadden, en beweren dat ze het alleen maar verkeerd vinden omdat de Duitsers nu eenmaal verloren hebben, dat is inderdaad angstaanjagend.

Dat wil namelijk zeggen dat je beter in de oorlog had kunnen leven dan nu in vrijheid.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:11:

[...]

Ik vroeg het niet aan een SS-generaal, ik vroeg het aan jou. Jij betoogt dat het "verkeerd" zijn van SS-ers maar relatief was. Met andere woorden: jij vindt dat SS-ers alleen maar verkeerd zijn omdat je dat is aangepraat door geschiedenisboekjes.

Vraag aan jou zelf is dus: als de Duitsers hadden gewonnen, dan had jij het vergassen van joden een heldendaad en niet verkeerd gevonden?

En denk jij dan ook dat het merendeel van de mensheid het niet verkeerd gevonden zou hebben?Jij legt mensen dingen in de mond die ze niet gezegd hebben.
quote:Selmeetje schreef op 27 april 2012 @ 09:14:

[...]

Hè ja, laten we dan maar meteen Hitler gaan herdenken op 4 mei, die voelde zich genoodzaakt om zelfmoord te plegen en dat is uiteindelijk ook best zielig.

Oké serieus, ik vind het gedicht ook ongepast op 4 mei. Ik heb ook helemaal geen zin om op dat moment aan het leed van de Dirken te denken.Waarom is het meteen zo zwart-wit voor sommigen?
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:20:

[...]

Ik durf te beweren dat ik zo genuanceerd ben, dat sommigen hier het niet eens zien maar er klakkeloos van uit gaan dat ik probeer goed te praten wat de SS heeft gedaan....

Dat doe je ook, hoor. Op de vraag "zou jij het een heldendaad hebben gevonden dat joden vergast werden" zeg jij "daar kan ik geen antwoord op geven".

Met andere woorden: het staat voor jou ter discussie of het eigenlijk wel verkeerd was.
Am Yisrael Chai!
Als je bij de SS zat, dan was je gewoon fout. Daar zijn geen excuses voor.

Echt waar, hier in Duitsland zijn ze het daar allang over eens.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 09:24:

[...]

Tijdens de oorlog vond men het al verkeerd. Dat 70 jaar na dato mensen ineens denken dat zij het vast goed gevonden hadden, en beweren dat ze het alleen maar verkeerd vinden omdat de Duitsers nu eenmaal verloren hebben, dat is inderdaad angstaanjagend.

Dat wil namelijk zeggen dat je beter in de oorlog had kunnen leven dan nu in vrijheid.

Maar tijdens de oorlog was het juist vanuit het oogpunt van de machthebbers. En als die machthebbers de oorlog gewonnen zouden hebben, zouden zij op alle mogelijke manieren de anderen overtuigd hebben van hun gelijk en dat hun zaak de juiste was.

Voorbeeldje nodig? Kijk naar de USSR of Noord Korea.
quote:liubi schreef op 27 april 2012 @ 09:28:

Als je bij de SS zat, dan was je gewoon fout. Daar zijn geen excuses voor.

Echt waar, hier in Duitsland zijn ze het daar allang over eens.Niet alleen in Duitsland, hoor.
Am Yisrael Chai!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 09:19:

[...]

Dat is niet naief, dat is juist. Kijk maar naar hoe er nu tegen WO II en de nazi's aangekeken wordt...Nogmaals: kijk even om je heen.
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 09:17:

[...]

Huh?? Denk je écht dat mensen zo anders gaan denken, alleen maar omdat de "tegenpartij" een oorlog wint? Hoe naïef is dat dan?

Kijk even om je heen in de wereld en naar dictaturen en beweer dán nog meer eens met droge ogen wat je hier nu beweert.

Lees wel even dat ik "we" tussen aanhalingstekens heb gezet.

Volgens de geschiedenisboekjes zouden dan waarschijnlijk de mensen van het verzet inderdaad als terroristen worden neergezet, want tegen de baas van het land.

Ik zeg niet dat ik dat persoonlijk denk, ik zeg alleen dat dan het beeld dat er waarschijnlijk van hun geschept zou worden.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 09:27:

[...]

Waarom is het meteen zo zwart-wit voor sommigen?

Omdat ik graag wit wil zijn tegenover verschrikkelijk duister en zwart. Dat jij graag in het tussengebied zit is me duidelijk. En dat is ook het stuk waar het met de Ome Dirkjes fout is gegaan met hun verkeerde keuze.

Er zijn mensen die waaien niet met alle winden mee. Die staan ergens voor. Gelukkig gedurende de oorlog een hoop mensen. Mensen die niet durfden, die niets hadden, in angst leefden maar NIET overliepen. Omdat het FOUT was wat de Duitsers hebben gedaan. Omdat er geen grijs gebieden bestaan in deze, maar mensen hooguit grijze gebieden creeeren uit pure onnodige lafheid.

Ik acht je uitspraken dom omdat je niet beseft wat je nu eigenlijk zegt (hoop ik)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven