Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

26-04-2012 13:33 1995 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie:

Auschwitz Comité dreigt met boycot herdenking

AMSTERDAM - Het Nederlands Auschwitz Comité dreigt de nationale dodenherdenking op 4 mei op de Dam in Amsterdam te boycotten.

Het comité wil dat het Nationaal Comité 4 en 5 mei een omstreden gedicht van de 15-jarige scholier Auke de Leeuw terugtrekt.

De scholier zal een gedicht voordragen over de 'foute keuze' van zijn oudoom, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aansloot bij de Waffen-SS. Het Auschwitz Comité zegt hier ''met ontzetting'' kennis van te hebben genomen. ''De Waffen-SS heeft zich aan het Oostfront schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden.''

Schofferen

Het Comité vindt dat slachtoffers en daders niet op hetzelfde moment herdacht kunnen worden. ''De keuze van het Nationaal Comité 4 en 5 mei is strijdig met iedere vorm van zinnelijk denken en fatsoen. Er is geen enkel excuus om overlevenden en nabestaanden te schofferen door op 4 mei een nazaat van een oorlogsmisdadiger een platform te geven tijdens de nationale dodenherdenking op de Dam.''

Het gedicht

Auke de Leeuw - Foute keuze

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar mijn oudoom Dirk Siebe

Een jongen die een verkeerde keuze heeft gemaakt

Koos voor een verkeerd leger

Met verkeerde idealen

Vluchtte voor de armoede

Hoopte op een beter leven

Geen weg meer terug

Als een keuze is gemaakt

Alleen een weg vooruit

Die hij niet ontlopen kan

Vechtend tegen Russen

Angst om zelf dood te gaan

Denkend aan thuis

Waar Dirk z’n toekomst nog beginnen moet

Zijn moeder is verscheurd door de oorlog

Mama van elf kinderen, waarvan vier in het verzet zitten

En een vechtend aan het oostfront

Alle elf had ze even lief

Dirk Siebe kwam nooit meer thuis

Mijn naam is Auke Siebe Dirk

Ik ben vernoemd naar Dirk Siebe

Omdat ook Dirk Siebe niet vergeten mag worden
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 10:14:

[...]

Mijn punt is dat het dan niet als misdaad wordt gezien, maar als iets wat nodig was om het doel te bereiken.

Reken maar dat dan lang niet alles duidelijk was geworden wat we nu weten.

Al die smerige praktijken waren dan afgezwakt tot iets dat noodzakelijk was.

Nee.

Echt niet.

Zie mijn voorgaande posting.

Zie je het verschil tussen oorlog en genocide niet?

Ik kwam in het begin van de jaren '70 van de vorige eeuw veel in Duitsland met mijn ouders.

De jongeren die we daar in volkshogescholen ontmoetten hadden het moeilijk met de daden van hun ouders en grootouders, omdat ze het niet begrepen, omdat ze er van walgden en er geen greintje begrip voor op konden brengen.

Omdat het onbegrijpelijk en misdadig wás, ook voor hen die familie zijn van de daders.
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 10:19:

[...]

Gelukkig denkt men daar in Rome tegenwoordig anders over he?Klopt. Maar ook het Romeinse verleden maakt deel uit van onze tegenwoordige cultuur.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:20:

[...]

Die scheidslijn is maar een stukje cultuur hoor. Die kan zo verschuiven.Dat het voor jou niet inherent aan je mens-zijn is, maar iets wat je opgelegd moet worden, is me inmiddels al heel duidelijk, hoor.
Am Yisrael Chai!

[...]

Die scheidslijn is maar een stukje cultuur hoor. Die kan zo verschuiven.Die verschuift makkelijker als je voor die mogelijkheid open staat, dan als je die mogelijkheid uitsluit. (zie het voorbeeld van de oorlog. Een duidelijk verschil van mensen die het uitsloot en niet mee ging in het moorden, en voor diegenen die het niet uitsloten en op avontuur gingen)
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:16:

[...]

De meerderheid van de mensheid, gelukkig maar, blijft ook in dat geval keurig aan de goede kant van de scheidslijn, hoor. Niet eens per se omdat ze helden zijn, maar omdat het besef van goed en kwaad voor heel veel mensen gelukkig nog steeds ingebakken zit.

[...]Er zijn nogal wat studies die zich buigen over de vraag of besef van goed en kwaad aangeleerd is of aangeboren. Daar zijn de meningen behoorlijk verdeeld over.

[...]

Klopt. Maar ook het Romeinse verleden maakt deel uit van onze tegenwoordige cultuur.Uiteraard. Maar men leert van het verleden gelukkig. En gelukkig zijn de meeste mensen inmiddels zover dat ze massamoorden afkeuren. Ongeacht welke omstandigheid.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:16:

[...]

De Romeinen maakten daar geen enkel probleem van. Ook in India is het leven van een meisje weinig waard. Of zuid-Amerikaanse culturen waarin het doden van een kind geen slechte daad was, wanneer het geofferd werd en een eeuwig leven kreeg....Waar heb je het over? Noem mij een Zuid-Amerikaanse cultuur waarin kinderen vermoord worden.
Het is naief te denken dat een cultureel bepaalde scheidslijn tussen goed en kwaad iets vasts of definitiefs is.

Als dat zo was, hadden we in de afgelopen milennia maar een enkele cultuur gehad.
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 10:16:

Goed en kwaad veranderen inderdaad. Maar een mens het leven ontnemen is altijd al "kwaad" geweest en dat zal ook nooit veranderen. Leven is namelijk het grootste goed.Zelfs dat is relatief. Iemand uit ondraaglijk lijden verlossen is in de ogen van sommigen kwaad en van anderen goed.
quote:eleonora schreef op 27 april 2012 @ 10:20:

[...]

Nee.

Echt niet.

Ik kwam in het begin van de jaren '70 van de vorige eeuw veel in Duitsland met mijn ouders.

De jongeren die we daar in volkshogescholen ontmoetten hadden het moeilijk met de daden van hun ouders en grootouders, omdat ze het niet begrepen, omdat ze er van walgden en er geen greintje begrip voor op konden brengen.

Omdat het onbegrijpelijk en misdadig wás, ook voor hen die familie zijn van de daders.

Ik snap je punt. Maar dit is wel in de situatie die nu gangbaar is. De nazi's zijn veroordeeld en hun daden ook.

Hadden de nazi's gewonnen dan had het er zeer waarschijnlijk anders uit gezien en dan hadden die jongeren daar ook een ander gevoel bij gehad.
quote:kadanz schreef op 27 april 2012 @ 10:22:

[...]

Waar heb je het over? Noem mij een Zuid-Amerikaanse cultuur waarin kinderen vermoord worden.Ik zei nadrukkelijk 'was'.
quote:waranaka schreef op 27 april 2012 @ 10:23:

[...]

Zelfs dat is relatief. Iemand uit ondraaglijk lijden verlossen is in de ogen van sommigen kwaad en van anderen goed.Daar gaat het hier niet over.
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 10:22:

[...]

En gelukkig zijn de meeste mensen inmiddels zover dat ze massamoorden afkeuren. .Op dit moment in de menselijke geschiedenis wel ja.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:19:

[...]

De mogelijkheid zet een deur open.

Ik sluit die deur pertinent.Je sluit geen deur. Je sluit je ogen ervoor.
quote:eleonora schreef op 27 april 2012 @ 10:20:

[...]

Nee.

Echt niet.

Precies. Denk je bijvoorbeeld dat de zoon van Rost van Tonningen, in dit topic al eerder genoemd, niet ook gewoon van zijn mama hield? Dat ie als baby en peutertje en kleutertje en kind niet ook gewoon dacht dat zijn mama de grootste superheld op aarde was?

Toch waren ook voor hem haar idealen zo onbegrijpelijk, zo misdadig en zo verkeerd, dat hij tegen dat instinct en tegen die instinctieve liefde van een kind voor zijn moeder in, afstand van haar nam.

Zo diep zit dus voor sommige mensen dat besef van goed en kwaad, dat het zelfs de meest basale instincten als liefde voor je kind, of liefde voor je moeder, volledig overschrijft.
Am Yisrael Chai!
quote:waranaka schreef op 27 april 2012 @ 10:25:

[...]

Je sluit geen deur. Je sluit je ogen ervoor.Ik sluit de deur. Pot dicht.
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:26:

[...]

Ik sluit de deur. Pot dicht.Dat is een illusie.
quote:fashionvictim schreef op 27 april 2012 @ 10:25:

[...]

Precies. Denk je bijvoorbeeld dat de zoon van Rost van Tonningen, in dit topic al eerder genoemd, niet ook gewoon van zijn mama hield? Dat ie als baby en peutertje en kleutertje en kind niet ook gewoon dacht dat zijn mama de grootste superheld op aarde was?

Toch waren ook voor hem haar idealen zo onbegrijpelijk, zo misdadig en zo verkeerd, dat hij tegen dat instinct en tegen die instinctieve liefde van een kind voor zijn moeder in, afstand van haar nam.

Zo diep zit dus voor sommige mensen dat besef van goed en kwaad, dat het zelfs de meest basale instincten als liefde voor je kind, of liefde voor je moeder, volledig overschrijft.Er is geen aangeboren besef van goed en kwaad. De zoon van Rost van Tonnigen groeide op in een tijd waarin de daden van de neo-nazi's bekend waren en uiteraard veroordeeld werden. Hij heeft zijn mening over goed en kwaad dus kunnen vormen door zijn omgeving en niet vanuit een of ander aangeboren innerlijk besef.
quote:Yraatje schreef op 27 april 2012 @ 10:23:

[...]

Ik snap je punt. Maar dit is wel in de situatie die nu gangbaar is. De nazi's zijn veroordeeld en hun daden ook.

Hadden de nazi's gewonnen dan had het er zeer waarschijnlijk anders uit gezien en dan hadden die jongeren daar ook een ander gevoel bij gehad.

Persoonlijk verafschuw ik de Nederlandse politionele acties in Indonesië en ons VOC verleden ook. Vooral het laatste heeft dit land geen windeieren gelegd, toch vind ik het slavernijgedeelte een zwart hoofdstuk.

Ik geloof niet dat het opgaat wat je zegt.

Als je in Rwanda nu aan de agressoren van toen vraagt hoe ze aankijken tegen de genocide van toen, dan zijn ze daar doorgaans ook niet trots op of zo.

Als iets fout is, is het toch fout?
quote:rozenstruikje schreef op 27 april 2012 @ 10:04:

Vrijwillig bij een moordenaar aansluiten is ook redelijk overtuigent slecht. Aansluiten met een pistool op je hoofd is ook een grijs gebied. .

Met dit verschil dat de Duitsers die betrokken waren bij de Euthanasie projecten, de massa executies (vooral aan het Oostfront) en de vergassingen in de kampen vaak niet gedwongen werden maar "gelokt" met privileges.

Na de oorlog, tijdens de Dachau, Sobibor, Treblinka en processen tegen de leden van de Einzatsgruppen werd dit wel eens door de verdediging aangevoerd maar weinig overtuigend.

In het museum over de Wannseeconferentie vond ik ook nog enkele getuigenissen die dit hardnekkige misverstand ontkrachten.

Het merendeel van de Duitse misdrijven is uitgevoerd door "brave huisvaders" en vrijwilligers uit voormalig Sovjet republieken die onder erbarmelijke omstandigheden opgesloten zaten in krijgsgevangenen kampen en "gelokt" werden met voedsel en drank.

Een goed boek over deze materie vind ik "Doodgewone mannen" van Christopher R. Browning

Hoe huisvaders betrokken worden bij misdrijven waarvan je eigenlijk niet kan bevatten dat het KON gebeuren.

Het boek heeft me lange tijd "achtervolgd"

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:24:

[...]

Op dit moment in de menselijke geschiedenis wel ja.

Ja, daar hebben we het toch de hele tijd over? Over wat je nú zou doen, zélfs als Hitler de oorlog had gewonnen.

En dan kom ik weer bij mijn eerdere punt: in diverse dictaturen nú zijn mensen het ook niet eens met wat er gebeurt en keuren ze massa moord óók af. Daarom weet ik vrij zeker dat ook al had Hitler de oorlog gewonnen de meeste mensen de SS-ers nog steeds niet als helden zouden zijn gaan zien. Nu.
quote:liv_1 schreef op 27 april 2012 @ 10:28:

[...]

Ja, daar hebben we het toch de hele tijd over? Over wat je nú zou doen, zélfs als Hitler de oorlog had gewonnen.

.Je kunt nu onmogelijk weten wat je zou doen als Hitler had gewonnen. Want het oordeel dat je nu vormt, is gevormd op basis van 70 jaar geschiedenis die er niet geweest zou zijn als Hilter had gewonnen.
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:27:

[...]

Dat is een illusie.

Dat zou jij graag willen denken, maar dat is niet zo.

Dat is een kwestie van ergens voor staan.

Ja, dat valt om te buigen. Met een pistool op het hoofd van mijn kinderen. Maar niet uit ideaal, of omdat de nazi's zouden winnen. Daarom vind ik dat die deur dicht moet, zodat hij zo lastig mogelijk open te krijgen is. Bij jou kan je zo naar binnen wandelen.

Het flinterdunne cultuurtje is een mix van een dichte deur en die open deur. Dat flinterdunne zou minder makkelijk te doorbreken zijn als iedereen die deur dicht hield!
quote:ES1977 schreef op 27 april 2012 @ 10:30:

[...]

Je kunt nu onmogelijk weten wat je zou doen als Hitler had gewonnen.En daarom vergelijk ik het dus met andere dictaturen.......
Ik heb helaas geen tijd om alle posts van deze boeiende discussie na te lezen, maar ik kan me heel goed inleven in de verontwaardiging van mensen als Fashionvictim.

Ik wil best wel relativerend terugkijken naar de keuzes van ome Dirk, maar zoals een andere forummer dat treffend verwoordde, doe dat maar op 29 februari.

Ik vraag me af of Yraatje en alfaman ook evenveel compassie hebben voor de huidige generatie moslimterroristen in ons land. Dat zijn immers ook maar jongens die een domme keuze maken en slachtoffer zijn van de samenleving, niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven